Головна » Українська мова |
Мета: Повторити і поглибити найважливіші теоретичні відомості з синтаксису, зокрема про будову речення як основної синтаксичної одиниці; дати поняття про двоскладне речення,дослідити способи вираження підмета; формувати загально пізнавальні вміння розрізняти двоскладні і односкладні речення, визначити підмет і присудок, способи вираження підмета; розвивати творчі вміння будувати речення за опорними словами, перекладати українською; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти поширенню світогляду та формуванню шанобливого ставлення до представників інших спільнот. Внутрішньопредметні зв’язки: Лексикологія: засвоєння прислів’їв і крилатих висловів, оформлених у вигляді речень з двоскладною граматичною основою та з одним головним членом. Міжпредметні зв’язки: двоскладні і односкладні речення в державних документа (правознавство), у творах усної народної творчості (фольклор). Очікувані результати: учні вмітимуть розрізняти двоскладні і односкладні речення, виділяти в реченнях граматичні основи,знатимуть способи вираження підмета, шанобливо ставитимуться до представників інших спільнот України. Культурологічна лінія: Інші національні спільноти України. Тип уроку: урок-дослідження. Хід уроку І. Організаційний момент. ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Перевірка домашнього завдання (усно) ІІІ. Оголошення теми і епіграфу уроку. Робота з ним. Ми – це народу одвічне лоно, Ми – океанна вселюдська сім’я. І тільки тих поважають мільйони, Хто поважає мільйони «Я». В.Симоненко IV.Мотивація навчальної діяльності школярів (метод «Асоціації на дошці», вид «Квітка») На дошці прикріплена серцевина квітки з надписом «речення» . Пелюстки теж є, але вони без надпису.Учні повинні назвати ті слова, які у них асоціюються зі словом «речення» .Вчитель за школярами записує ці слова на пелюстках. Учні: - просте і складне; - односкладне і двоскладне; - поширене і непоширене; - повне і неповне; - розповідне, питальне, спонукальне… Кількість пелюсток-відповідей залежить від рівня класу. Завдання визначити, яке з цих понять характеризує речення за наявності головних членів. V. Визначення мети уроку учнями VI. Сприйняття й засвоєння школярами навчального матеріалу 1.Слово вчителя (мультимедійна проекція) Двоскладне речення-речення, в якому є підмет і присудок. Наприклад: Україна гарантує всім національним меншостям право на культурну автономію. Підмет – головний член речення, що називає особу або предмет, про які йдеться в реченні, і відповідає на питання хто? або що? Від присудка не залежить. Наприклад: Україна з повагою ставиться до всіх народів. Присудок - головний член речення, який означає, що говориться про предмет. Алгоритм знаходження присудка 1. Що робить підмет? 2. Що є підмет? 3. Який є підмет? Наприклад: Берегти Батьківщину – наша турбота. Безкорислива дружба найкраща. Підмет може виражатися будь-якою частиною мови у називному відмінку і неозначеною формою дієслова. Підмет, виражений одним словом або фразеологізмом, називається простим. Наприклад: Дружба – найдорожче багатство. Жити – Батьківщині служити. Складний підмет виражається кількома словами, пов’язаними підрядним зв’язком. Наприклад: Конституція України гарантує всім спільнотам право вільного вибору релігії Якщо в реченні є слова всі і кожен, вони, як правило, входять до складу підмета. Наприклад: Всі ми народу українського майбутнє. Найбільша питома вага у складі населення України – 73% - припадає на українців.
2.Гра «Світлофор» (на виявлення учнів, що не зрозуміли новий матеріал) Вчитель читає речення і характеризує підмет.Учні, що погоджуються з такою характеристикою,піднімають угору червону картку. Ті,що не погоджуються,- синю. – Якщо такі знайдуться, інші учні пояснюють свій вибір («Навчаючи – вчусь») – Якщо всі відповіді правильні, не зупиняємося на поясненні VII. Розвиток неперервної пошукової пізнавальної активності учнів. Клас працюватиме по рядах Інструктаж щодо майбутньої роботи а) Кожен ряд отримує однакове завдання, але з різним мовним матеріалом. б) Результатом кожного завдання буде слово, яке є ключем до основної відповіді в кінці уроку. в) Після виконання всіх завдань команди матимуть слова, що стоять у називному відмінку. З них треба скласти речення, виділити граматичну основу. 1. Робота у зошитах. Записати речення, підкреслити граматичну основу, дати характеристику підмета (усно) Ряд 1.Ми гідні нащадки твої,Україно! ( підмет речення - ключ) Ряд 2. Звитяга виявляється у боротьбі.( підмет речення - ключ) Ряд 3. Ми всі колишні козаки.( підмет речення - ключ) Робота біля дошки (творче конструювання) (Один представник від ряду працює біля дошки з карткою, інші – в зошитах. Якщо на дошці будуть помилки, ряд допомагає учню). Тематика речень повинна відповідати культурологічній лінії уроку. Картка для 1 ряду Скласти речення, щоб в одному випадку слова знання, народ були підметами, а в другому – іншими членами речення. Картка для 2 ряду Скласти речення, щоб в одному випадку слова найдорожче, порозуміння були підметами, а в другому – іншими членами речення. Картка для 3 ряду Скласти речення, щоб в одному випадку слова сестри, духовність були підметами, другому – іншими членами речення. Одне з заданих слів буде ключем-відповіддю. 3.Виконання завдань тестового характеру (тести у кожного учня) Завдання для І ряду Знайдіть, якою буквою позначено речення, в якому підмет простий а) Найбільша питома вага у складі населення – 73% - припадає на українців. у) В Криму українська регіональна община – найменша в країні. є) Передбачаються спеціальні державні програми для розвитку інших національних спільнот. і) Держава гарантує всім національним меншостям право на культурну автономію. Завдання для ІІ ряду Знайдіть, якою буквою позначено речення, в якому складений підмет виражений словосполученням. є) В Конституції Автономної Республіки Крим йдеться про забезпечення функціонування й розвитку російської, кримськотатарської, а також інших спільнот. і) Згідно з Конституцією представники інших народностей України можуть обиратися або призначатися на принципах рівноправності на будь-які посади державних закладів. у) Посадовці зобов’язані володіти українською мовою. а) Статтею першою Акту проголошення незалежності України встановлено рівноправність всіх народів і націй України. Завдання для ІІІ ряду Знайдіть, якою буквою позначено двоскладне речення. і) Статтею другою Конституції України гарантується національностям збереження їх традиційного розселення. а) «Україною в мініатюрі» нерідко називають Івано - Франківщину. у) Близько 800 тисяч представників інших, не згаданих, національностей в Україні. є) Люблю України коханої небо. Буква, якою позначено обране речення, є ключем. Фізкультхвилинка Щось не хочеться сидіти, Треба трошки відпочити. Руки вгору, руки вниз, На сусіда подивись. Руки вгору, руки вбоки І зроби чотири кроки. Вище руки підніміть І спокійно опустіть, Розведіть їх в сторони, Плесніть, діти, кілька раз, За роботу! Все гаразд? 4.«Ти – перекладач» Завдання для І ряду Перекласти речення українською мовою, підкреслити граматичні основи. Будущее народа зависит от него самого. Статья двадцать четвертая Конституции Украины закрепляет недопустимость привилегий или ограничений по языковым признакам. Довідка: будуще – майбуття; недопустимость – неприпустимість; привилегии – привілеї. Завдання для ІІ ряду Перекласти речення українською мовою, підкреслити граматичні основи. Сегодня население Украины по своему региональному составу делится на три части: православные, католики и греко-католики, протестанты. Братство народов Украины гарантирует развитие и процветание страны. Довідка: братство – братство; гарантирует – гарантує; состав – склад. Завдання для ІІІ ряду Перекласти речення українською мовою, підкреслити граматичні основи. В Черновецкой области можно выделить сразу три субэтнических группы: буковинских гуцулов, бессарабов и русинов. Братья Украины – народы, уважающие территориальную целостность, язык, традиции нашего народа. Довідка: субэтнические – субетнічні; бессарабы- бессараби; целостность –цілісність. Один з підметів перекладених речень є ключем.
5.Дослідження-реконструювання (Учні складають речення-відповіді з розгаданих слів) VIII. Перевірка сформованих навичок Самоаналіз учнями уроку. Запитання школярам (мультимедійна проекція, на екрані - тема, мета уроку): – чи відповіли ви в процесі уроку на поставлені в темі питання? – чи досягли мети, що сформулювали на початку уроку? – яке речення називається двоскладним? Наведіть приклад (кожен ряд читає складене речення) – що називається граматичною основою? Наведіть приклади (кожен ряд вичленовує граматичну основу свого речення) Ряд 1. Ми – майбуття, і гордість, і народ. Ряд 2. Звитяга і братство – найдорожче багатство. Ряд 3. Ми всі брати і сестри. – Що називається підметом? Який він буває за способом вираження? Наведіть приклади (кожен ряд називає свій предмет, характеризує його) – Чи залежить підмет від присудка? Доведіть свою думку. IX. Домашнє завдання. Вивчити теоретичний матеріал. Підготувати розповідь про головні члени речення, типи підметів,способи їх вираження з власними прикладами. X. Підсумки уроку. Оцінювання.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |