Головна » Українська мова

Іменник. Урок з української мови для 6 класу

Мета:

·        перевірити рівень знань, умінь і навичок, здобутих при вивченні теми «Іменник»;

·        розвивати вміння застосовувати отриманні знання на практиці, правильно вживати іменники у мовленні, знаходити та пояснювати вивчені орфограми;

·        виховувати любов до рідного слова, до історії свого народу, почуття національної гідності.

Обладнання: дидактичний матеріал, записи на дошці.

Хід уроку

І. Повідомлення теми та мети уроку

ІІ. Мотивація навчання

Вступне слово вчителя.

Діти, ми закінчуємо вивчати велику тему «Іменник». Сьогоднішній урок-узагальнення та систематизація знань з цієї теми. Ми ще раз повторимо і закріпимо знання про іменник як частину мови, а також підготуємося до тематичної контрольної роботи.

ІІІ. Основний зміст роботи

Завдання 1.Словниковий диктант.

Розкрити дужки, пояснити написання не з іменниками. Чи можливі різні варіанти написання?

(Не)вдача, (не)мовля, (не)віглас, (не)рішучість, (не)слава, (не)друг, (не)щастя, (не)вміння, (не)года, (не)лад, (не)воля.

Завдання 2. Поясніть, як раніше давали людям прізвища. Чи впливали на це ремесла, військова та торгівельна  діяльність? Запишіть біля власної назви співвідносне загальне слово.

Стельмах, Коваль, Гончаренко, Гутниченко, Чумак, Крамар, Конюхов, Ткаченко, Стадник.

·        Яка різниця між  словами:Стельмах і стельмах, Гончар – гончар, Коваль і коваль, Слюсар і слюсар?

·        Які з них найдавніші?

Завдання 3. Визначити тему тексту. Вказати рід, число кожного іменника(дидактичний матеріал).

Різьблення – одна з найдавніших технік художнього декорування виробів із дерева. Різьбярі виконують найтоншу роботу по дереву за допомогою випилювання, художньої різьби. Дерев’яні різьблені предмети найчастіше виготовляють із явора, бо його деревина тверда й еластична. Це дерево легко піддається обробці і служить матеріалом для невеликих виробів.

Завдання 4. Списати текст, ставлячи іменники в дужках у потрібному відмінку.

Розпис належить до найпізніших за часом виникнення (види) народної творчості. З (час) як вид (мистецтво) почав втрачати своє значення і змінюватись на малювання на (папір). (Центр) так званих «мальовок» стало село Петрівка на (Дніпропетровщина). Петриківському (розпис) притаманний рослинно-квітковий (орнамент). Змальовуючи центральну (квітка), (плід) чи (ягода), розміщують їх так, щоб зобразити найпривабливіше, показати багато дрібних (деталі). Жоден елемент не накладається на інший. Усьому світу відомі майстрині народного розпису Катерина Білокур та Марія Приймаченко.

Завдання 5. Записати іменники у формах давального, орудного і місцевого відмінників множини. Виділити закінчення.

Плем’я, хлоп’я, тигреня, лоша, гуся.

Завдання 6. Записати прислів’я (приказки), вибравши одну букву з дужок.

Гончар без круг(а,у), що рослина без цвіт(а,у). Верба край город(у,а) – відверне шкод(а,у). Багато сніг(у,а) – багато хліб(у,а).

Завдання 7. Вибірковий диктант.

Завдання:Виписати іменники з пестливим значенням. Вкажіть спосіб їх творення.

Квіти України

А у нашому садочку

Квітнуть квіти в холодочку,

Матінка їх розглядає,

Кожний вечір поливає…

Незабудок два рядочки

Насторожили листочки.

А як кущики в куточку,

Пахнуть китиці бузочку.

ІІІ. Підведення підсумків уроку. Заключне слово вчителя.

·        Сподіваюсь, що знання, здобуті під час вивчення теми, будуть міцними і допоможуть вам успішно написати тематичну роботу.

(Використовується метод «Мікрофон»)

·        Про що  ви дізналися на уроці?

·        Для чого нам потрібно цікавитись походженням народних ремесел, народної творчості?

IV. Домашнє завдання: повторити § 15-22, підготуватися до тематичної атестації, написати твір-мініатюру про походження одного з найпоширеніших українських прізвищ.


Теги: Воловик О.В., іменник
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 194/18


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar