Головна » Українська мова |
Мета: узагальнити та поглибити знання учнів про число іменників; дати відомості про іменники, що вживаються тільки у формі однини чи тільки у формі множини; вчити доцільно вживати такі іменники у власному мовленні; виховувати любов до природи, вміння помічати світ навколо себе. Тип уроку: комбінований. Обладнання: підручники, картки, таблиці, роздруковані тексти, конверти із завданнями, мультимедійна дошка
Перебіг уроку (Слайд 1) Неба в’яне просінь, і мете, мете Жовтокоса осінь листя золоте. В.Сосюра
І. Організаційний етап. ІІ. Повторення вивченого матеріалу. Актуалізація опорних знань. 1. Робота на дошці за картками. Розподілити слова за родами: Картка №1 Чоловічий рід Жіночий рід Середній рід Спільний рід Інженер майстерність волосся нахаба Батько радість ягня сирота Холод піч сонце Картка №2 Син осика малювання тихоня Сніг корова кіно плакса Човен кімната журі Капрі Говерла
2. Бліц-опитування.( Слайд 2,3,4) Іменники, що називають професії, посади, які можуть означати осіб чоловічої та жіночої статі належать до ( чоловічого роду).
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. (Слайд 5) Число іменників. Іменники, що мають форму тільки однини або тільки множини. ІV. Робота над вивченням нового матеріалу. Лінгвістичний експеримент. (Слайд 6) (слайд ) І-група ІІ-група Люди, діти, гуси. Людство, молодість, дітвора. Ножиці, штани,сани. Залізо, олово, віск, мед. Карпати, Суми, Прилуки. Хода, читання, хоробрість. ІІІ-група Робота за підручником, теоретичний матеріал на с. 85 Визначити, що означає кожна група іменників і спробуйте поставити їх в однині чи множині, зробіть зі своїх спостережень висновки. Коментар учителя В українській мові іменники змінюються за числами. Множина іменників утворюється від однини зміною закінчення або наголосу. Іменники, які означають сукупність істот або неістот, що сприймаються, як єдине ціле, називаються збірними і такі іменники вживаються тільки в однині. Назви речовин і матеріалів, почуттів і станів, дій і ознак, більшість власних географічних назв уживаються тільки в однині. Деякі іменники мають лише форму множини. До них належать географічні назви, назви парних предметів, речовин, матеріалів, процесів, станів.
2. Робота з текстом. (Слайд 7) Сьогодні у лісі справжній жовтневий листопад. Клени обсипаються від найменшого подиху вітерця. Гаснуть осінні вогневі барви. Деякі листки, засихаючи, скручуються у дудочку, і коли обережно розгорнути такий листок, всередині в ньому тремтить кришталева росинка. Повітря насичене різноманітними пахощами. Невпевнено із-за хмар виглядає сонечко. Як же поріділи дерева! Наче довго хтось брів по коліна в опалому листі, прийшов і навстіж розчинив у лісі тисячу синіх віконець. Зменшення світла і зміна кольорів у природі навіяли сум. Завдання: (слайд 8) Прочитати текст, дати йому назву, визначити тему та головну думку висловлювання. Знайти іменники та записати їх в таблицю.
3. Ігрове дослідження-моделювання. (Слайд 9)
У жовтні кожен знає та виганяє птахів з гаю
Жовтень ходить по краю а осіннього дня не встиг посміхнутися, а вже й вечір
Весняної ночі не встиг з великої хмари малий дощ буває лягти, а вже й ранок
Пояснити значення прислів’їв і приказок. Схарактеризувати речення за будовою: назвати прості і складні речення. Підкреслити іменники, визначити число. Гра “Погрупуйте слова”. Групи отримують конверти з словами: їх потрібно погрупувати на дві частини: - ті, що вживаються тільки у формі однини; - ті, що вживаються тільки у формі множини.
Радощі врода Пестощі Київ Пахощі Дніпро Карпати ворота Ножиці сміливість Граблі чорнило Окуляри білило Коноплі гіпс Сходи мед Сани малювання Сіни Ясла V. Систематизація й узагальнення знань.
Як утворюються іменники у формі множини?
VІ. Домашнє завдання. (Слайд 10) Уявіть собі, що ви художники і потрапили: І група – у парк “Олександрія” восени; І група - в осінній ліс; ІІІ група – під осінній дощ.
Передайте ваші враження від побаченого, використовуючи іменники, які вживаються тільки у формі множини або тільки у формі однини.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |