Головна » Українська мова

Брейн-ринг. Навчальна гра з теми „Іменник. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль” (6-й клас)

МЕТА: Активізувати знання учнів про іменник, його граматичні ознаки, синтаксичну роль, вчити знаходити іменники в тексті, розвивати мовлення та логічне мислення учнів.

Прищеплювати любов до рідної мови, виховувати учнів на героїчних традиціях українського народу.

ТИП УРОКУ: урок – змагання( Брейн-ринг)

 

ХІД УРОКУ

 

Іменник! Він узяв собі на плечі

Велике діло – визначати речі.

Д. Білоус.

 

І. АКТИВІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ.

 

Слово вчителя: До найкоштовніших надбань кожного народу належить мова.  М ова – уе найбільший духовний скарб,  у якому народ виявляє себе творцем, передає нащадкам свій досвід. Мудрість, культуру і традиції. Нас оточує безмежний світ. Людина пізнає ці предмети, і, звичайно, називає їх. Мова наповнена всюдисущими іменниками. Випередити іменник у кількості слів не спроможна жодна частина мови. У найбільшому 11 томному Словнику української мови нараховується 135000 слів. Іменників у словнику майже половина. Д. Білоус писав: « Який співець, поет, який письменник, уперше слово вигадав – іменник»

 

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.

Слово учителя:

Сьогодніми проведемо Брейн- инг за темою « Іменник», повторимо, що ви знаєте про іменник з попередніх класів, дізнаємося багато нового і цікавого.  Що ж таке брейн і ринг?

Орієнтовні відповіді учнів:

Брейн- блискуча думка, ідея….

Ринг – майданчик для змагань, гра.

Як в дізналися значення циїх слів? Який словник вам у цьому допоміг? Чому ви звернудлись саме до цього словника?  Які ви знаєте ще словники ідля чого вони потрібні?

Отже, ринг… Для вас рингом сьогодні стане наша дошка і ваші зошити.

Урок, як зрозуміли , у нас сьогодні не зовсім звичайний. Не лякайтеся помилок, адже не буває ніякої праці, як і життя, без помилок і труднощів. А щоб навчання було результативним, продовжимо сьогодні вситися працювати, долати труднощі, досягати успіху, ділити його з друзями, боротися за перемогу.

Тож,представлю наші сьогоднішні команди:

« Майбутнє України» ( команду представляє капітан. Команда виголошує девіз),

« Знавці».

« Вищий клас»

 

ІІІ.  ОПРАЦЮВАННЯ МАТЕРІАЛУ УРОКУ.

Слово учителя: Отже, почнемо, і як будь – яка гра, ми починаємо з розминки.

 

І ТУР        РОЗМИНКА « ДЕРЖАВА  І   ЇЇ СИМВОЛИ»

І команда
-            країна, де людина народилася, рідний край (Батьківщина)

Урочиста пісня, що є символом державної єдності( гімн)
Встановлене державною владою загальнообовязкове правило ( закон)
Державний орган України, що здійснює охорону громадського порядку(міліція)
Незалежна суверенна держава в центрі Європи( Україна)
ІІ команда
Сукупність усіх збройних сил країни ( армія)
Палиця, що була у кохаків символом влади і яку при інаугурації отримує президент України (булава)
Символічний знак держави чи роду, який зображується на прапорах, монетах ( герб)
Умовне зображення якогось предмета чи поняття ( символ)
 Межа між державами( кордон)

ІІІ команда

Країна і своїм урядом, законами, кордонами, та спеціальними органами ( держава)
У иївській Русі – збройний загін князя, зараз друга половинка чоловіка ( дружина)
Організація українського козацтва на Дніпрі ( Січ)
Працівник Верховної ради України ( депутат)
Звіт законів держави, загальнообовязковий для всіх її громадян ( Конституція)

Підведення підсумків І туру.

 

ІІ ТУР.    ПРИКРАШАЙ.

Слово учителя. Ні для кого не секрет, що для того, щоб наше мовлення було більш виразним, яскравим, насиченим іменнику допомагають інші частини мови інайбільше……..

Орієнтовна відповідь : прикметник.

Наше наступне завдання: Дібрати до поданих іменників прикметники , узгодивши їх у роді, числі і відмінку. Не забуваємо, що іноді рід іменників в російській і українській мовах може відрізнятися. Тому уважніше, і вперед.

І команда.  

 Біль( ч.р), здобич ( ж.р) степ( ч.р), сибір ( ж.р)

ІІ команда:

Лебідь ( ч.р), медаль( ж.р), ступінь ( ч.р), папороть( ж.р)

ІІІ команда                                              

Собака ( ч.р), путь ( ж.р), степ( ч.р), дорога ( ж.р)

Підведення підсумків ІІ туру.

 

ІІІ ТУР. ПОСМІХАЙМОСЯ,

Слово учителя. Прослухайте усмішки зі шкільного життя. Про які категорії іменника іде мова?

 1. - Васильку, провідміняй іменник» трактор»

     - Трактор,  тракториця, трактореня.

 

2.  -  Оленко, якого роду парта?

      - Якщо, Олегова, то чолoвічого, а якщо моя, то жіночогo, а якщо Дмитра і Насті, то середнього.

 

3.  -  Олеже, як ти думаєш: штани – це однина чи множина?

     - Верхня частина в них – однина, а нижня – множина.

Підведення підсумків ІІІ туру.

 

ІV ТУР .  ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ,


Слово учителя. Чи всі іменники мають однину і множину? Наведіть приклади.

Саме з цим повязане наше наступне завдання.

І команда  Навести приклади іменників, що вживаються тільки в множині.

ІІ команда Навести приклади іменників, що вживаються тільки в однині

ІІІ команда  Навести приклади іменників, що вживаються і в однині , і вмножині.

Кожна команда наводить по 5 прикладів. Змагання виконується на швидкість.

Підведення підсумків І туру.

 

V  ТУР.   МОВНА ГРА « КОРЕКТОР»

 Слово вчителя: Часто сполучаючи слова, ми не задумуємося, чи правильно ми їх поєднуємо, чи не буде калькою з російської мови. Зараз ми звами спрбуємо відчути себе коректорами якоїсь газети, яким  належить вибрати правильний варіант сполучення слів. Завдання однакові для всіх команд. Враховується правильність і швидкість. Почали.

 

Підведення підсумків V туру.

 

 VІ ТУР.   ПРОЩАВАЙ, СУРЖИКУ!

Слово учителя: Хто знає, що таке « суржик»?

Для мови це негативне явище, з яким ми маємо боротися і уникати його використання. Тому наша наступна вправа буде скерована аме на це. Скажемо суржику: « ПРОЩАВАЙ!»

Якщо в попередній вправі ми мали два варіанта, з яких один був правильний і вам потрібно було його віднайти , то зараз вам доведеться сммим шукати помилку і виправляти її

 Готові. Вперед!

 

 Підведення підсумків  VІ туру.

 

І  V ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ

Слово вчителя: На цьому наша сьогоднішня гра завершена. І поки журі підрахувує оостаточно набрані омандами бали, ми згадаємо, що ми знаємо про іменник. І зробимо ми це за допомогою «ГРОНУВАННЯ». Ви бачите на дошці слово « ІМЕННИК», коже підійде по черзі до нього і напише поруч, що він знає про цю чудову частину мови.

 

Підведення підсумків гри.

Слово вчителя:

 Що ж а наше знайомство з іменником не закінчилося. Усе тільки посинається. Він вас ще здивує. Тож до нових зустрічей.


Теги: Косяк Н.М., іменник
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 216/17


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar