Головна » Українська мова |
МЕТА: Активізувати знання учнів про іменник, його граматичні ознаки, синтаксичну роль, вчити знаходити іменники в тексті, розвивати мовлення та логічне мислення учнів. Прищеплювати любов до рідної мови, виховувати учнів на героїчних традиціях українського народу. ТИП УРОКУ: урок – змагання( Брейн-ринг)
ХІД УРОКУ
Іменник! Він узяв собі на плечі Велике діло – визначати речі. Д. Білоус.
І. АКТИВІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ.
Слово вчителя: До найкоштовніших надбань кожного народу належить мова. М ова – уе найбільший духовний скарб, у якому народ виявляє себе творцем, передає нащадкам свій досвід. Мудрість, культуру і традиції. Нас оточує безмежний світ. Людина пізнає ці предмети, і, звичайно, називає їх. Мова наповнена всюдисущими іменниками. Випередити іменник у кількості слів не спроможна жодна частина мови. У найбільшому 11 томному Словнику української мови нараховується 135000 слів. Іменників у словнику майже половина. Д. Білоус писав: « Який співець, поет, який письменник, уперше слово вигадав – іменник»
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ. Слово учителя: Сьогодніми проведемо Брейн- инг за темою « Іменник», повторимо, що ви знаєте про іменник з попередніх класів, дізнаємося багато нового і цікавого. Що ж таке брейн і ринг? Орієнтовні відповіді учнів: Брейн- блискуча думка, ідея…. Ринг – майданчик для змагань, гра. Як в дізналися значення циїх слів? Який словник вам у цьому допоміг? Чому ви звернудлись саме до цього словника? Які ви знаєте ще словники ідля чого вони потрібні? Отже, ринг… Для вас рингом сьогодні стане наша дошка і ваші зошити. Урок, як зрозуміли , у нас сьогодні не зовсім звичайний. Не лякайтеся помилок, адже не буває ніякої праці, як і життя, без помилок і труднощів. А щоб навчання було результативним, продовжимо сьогодні вситися працювати, долати труднощі, досягати успіху, ділити його з друзями, боротися за перемогу. Тож,представлю наші сьогоднішні команди: « Майбутнє України» ( команду представляє капітан. Команда виголошує девіз), « Знавці». « Вищий клас»
ІІІ. ОПРАЦЮВАННЯ МАТЕРІАЛУ УРОКУ. Слово учителя: Отже, почнемо, і як будь – яка гра, ми починаємо з розминки.
І ТУР РОЗМИНКА « ДЕРЖАВА І ЇЇ СИМВОЛИ» І команда Урочиста пісня, що є символом державної єдності( гімн) ІІІ команда Країна і своїм урядом, законами, кордонами, та спеціальними органами ( держава) Підведення підсумків І туру.
ІІ ТУР. ПРИКРАШАЙ. Слово учителя. Ні для кого не секрет, що для того, щоб наше мовлення було більш виразним, яскравим, насиченим іменнику допомагають інші частини мови інайбільше…….. Орієнтовна відповідь : прикметник. Наше наступне завдання: Дібрати до поданих іменників прикметники , узгодивши їх у роді, числі і відмінку. Не забуваємо, що іноді рід іменників в російській і українській мовах може відрізнятися. Тому уважніше, і вперед. І команда. Біль( ч.р), здобич ( ж.р) степ( ч.р), сибір ( ж.р) ІІ команда: Лебідь ( ч.р), медаль( ж.р), ступінь ( ч.р), папороть( ж.р) ІІІ команда Собака ( ч.р), путь ( ж.р), степ( ч.р), дорога ( ж.р) Підведення підсумків ІІ туру.
ІІІ ТУР. ПОСМІХАЙМОСЯ, Слово учителя. Прослухайте усмішки зі шкільного життя. Про які категорії іменника іде мова? 1. - Васильку, провідміняй іменник» трактор» - Трактор, тракториця, трактореня.
2. - Оленко, якого роду парта? - Якщо, Олегова, то чолoвічого, а якщо моя, то жіночогo, а якщо Дмитра і Насті, то середнього.
3. - Олеже, як ти думаєш: штани – це однина чи множина? - Верхня частина в них – однина, а нижня – множина. Підведення підсумків ІІІ туру.
ІV ТУР . ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ,
Саме з цим повязане наше наступне завдання. І команда Навести приклади іменників, що вживаються тільки в множині. ІІ команда Навести приклади іменників, що вживаються тільки в однині ІІІ команда Навести приклади іменників, що вживаються і в однині , і вмножині. Кожна команда наводить по 5 прикладів. Змагання виконується на швидкість. Підведення підсумків І туру.
V ТУР. МОВНА ГРА « КОРЕКТОР» Слово вчителя: Часто сполучаючи слова, ми не задумуємося, чи правильно ми їх поєднуємо, чи не буде калькою з російської мови. Зараз ми звами спрбуємо відчути себе коректорами якоїсь газети, яким належить вибрати правильний варіант сполучення слів. Завдання однакові для всіх команд. Враховується правильність і швидкість. Почали.
Підведення підсумків V туру.
VІ ТУР. ПРОЩАВАЙ, СУРЖИКУ! Слово учителя: Хто знає, що таке « суржик»? Для мови це негативне явище, з яким ми маємо боротися і уникати його використання. Тому наша наступна вправа буде скерована аме на це. Скажемо суржику: « ПРОЩАВАЙ!» Якщо в попередній вправі ми мали два варіанта, з яких один був правильний і вам потрібно було його віднайти , то зараз вам доведеться сммим шукати помилку і виправляти її Готові. Вперед!
Підведення підсумків VІ туру.
І V ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ Слово вчителя: На цьому наша сьогоднішня гра завершена. І поки журі підрахувує оостаточно набрані омандами бали, ми згадаємо, що ми знаємо про іменник. І зробимо ми це за допомогою «ГРОНУВАННЯ». Ви бачите на дошці слово « ІМЕННИК», коже підійде по черзі до нього і напише поруч, що він знає про цю чудову частину мови.
Підведення підсумків гри. Слово вчителя: Що ж а наше знайомство з іменником не закінчилося. Усе тільки посинається. Він вас ще здивує. Тож до нових зустрічей.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |