Головна » Українська література

Значення творчості Григорія Савича Сковороди

МЕТА: показати неповторність творчої спадщини Сковороди, її значення для розвитку української літератури, домогтися усвідомлення учнями того, що кожна людина неповторна особистість, розвивати вміння ставити навчальні завдання, здатність до моделювання, аналізу; застосовувати набуті знання практично; виховувати інтерес до спадщини Сковороди, прагнення поглибити знання шляхом самостійного читання творів письменника, літератури про нього.

МЕТОД ПРОВЕДЕННЯ: інтерактивна навчальна діяльність як форма особистісно зорієнтованої технології навчання.

ТИП УРОКУ: комбінований.

ОБЛАДНАННЯ: портрет письменника, виставка творів Г.С.Сковороди, творів про нього, стенд-експозиція «Літературними стежками».

 

                                                                                    Благословенні ви, сліди,

                                                                                    Не змиті вічності дощами,

                                                                                    Мандрівника Сковороди.

                                                                                                          М.Рильський

ХІД УРОКУ

І. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

(Учні записали тему уроку в зошити).

Очікувані результати:

поглибити знання про творчість Г.С.Сковороди;
розкрити значення його творчої спадщини;
з’ясувати художні особливості творів письменника;
розвивати вміння зв’язно висловлювати свої думки.

    ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Вступне слово вчителя, декламування епіграфа.

  - Постать Г.С. Сковороди у давній українській літературі – одна з найпомітніших. Вона належить до тих, що з плином часу дедалі більше ваблять уми поколінь.

Письменник, філософ, композитор, співак, знавець багатьох мов, Сковорода дивував сучасників різнобічним талантом, енциклопедичними знаннями, відповідністю духовних устремлінь своїм вчинкам і діям. Його творчий доробок по праву є надбанням не тільки української, а й світової культури.

  Сковорода – цілий світ, в якому багато цікавого і для вас. Давайте на сьогоднішньому уроці спробуємо відкрити для себе світлицю його душі, щоб відчути той вплив Сковороди, який пробуджує совість, спонукає ще й ще раз замислитись над своїм призначенням у цьому світі.

2. Перевірка домашнього завдання.

Перша група: рольове читання байки «Соловей, Жайворонок і Дрозд».

Друга група: оцінювання спадщини Сковороди видатними діячами мистецтва.

Третя група: образ Сковороди у творах українських письменників (напам’ять звучить поезія Ю.Клена «Сковорода»).

  Слово вчителя.

Дякую вам, друзі, за цікаві повідомлення. Наше дослідження спадщини Сковороди продовжується. Кожна група має виконати своє завдання і представити його для всіх.

      ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

   1.  Творча робота в групах.

   Учні з допомогою координаторів груп знайомляться із завданням, визначають між собою методи його виконання.

Перша група: із текстів поетичних, філософських творів Г.С.Сковороди виписати 10 афоризмів, прислів’їв, приказок, пояснити їх значення.

Друга група: виписати з творів Сковороди епітети, порівняння з виразним емоційним забарвленням.

Третя група: підготувати повідомлення «Новаторство літературної творчості Г.С.Сковороди».

   2. Завдання для творчої лабораторії.

1) Написати твір-мініатюру на одну з тем: «Які думки Г.С.Сковороди близькі моїм ровесникам», «Що я відкрив (відкрила)  для себе, читаючи Сковороду».

2) Підготувати матеріал для літературної газети «Дивослово» за темою «Уявне інтерв’ю дев’ятикласника з Г.С.Сковородою».

3) Повідомлення «Особливості байок Г.С.Сковороди».

4) Скласти питання для вікторини «Не змиті вічності дощами…»

    3. Виконання роботи.

         Учні обговорюють завдання в групах, виконують їх, учні  творчої групи виконують завдання самостійно, учитель надає необхідну допомогу, дає поради кожній групі, окремим учням.

Прошу закінчити ваші дослідження та поділитися набутими знаннями з однокласниками.

  4. Перевірка роботи груп.

           Координатор першої групи оголошує завдання, кожен учень зачитує 2-3 афоризми, пояснює їх значення.

          Друга група зазначає, що Г.С.Сковорода у своїх творах вживав точні, змістовні, оригінальні художні засоби, які відзначаються яскравим емоційним забарвленням.

          Координатор третьої групи доводить, що творчість Г.С.Сковороди є новаторської. Інші члени групи доповнюють відповідь.

        Слово вчителя.

Усі повідомлення були змістовними, ми ще раз переконалися, що творчість Г.С.Сковороди має епохальне значення для розвитку української літератури.

Оцінювання роботи кожної групи.

5. Звіти творчої лабораторії. Оцінювання роботи кожного учня.

6. Вікторина.

      Слово вчителя.

Ми сьогодні так плідно попрацювали, що можна, маючи такі знання, брати  участь у конкурсах ерудитів. Пропоную літературну вікторину «Не змиті вічності дощами…» Друзі, кожен з вас має переконатися, чи добре він знає життєвий і творчий шлях Сковороди.

ІV. Підсумок уроку. Оцінювання навчальної діяльності учнів.

    Слово вчителя.

Друзі, мені приємно відзначити роботу всіх учнів на уроці. Це свідчить про те, що ви зацікавилися постаттю Г.С.Сковороди. Сподіваюся, що знайдуться учні, які самостійно продовжать знайомство із спадщиною видатного українського філософа-просвітителя.

А на закінчення уроку подарунком для всіх вас буде вірш «Сковорода», який написала Наталія Левченко.

     V. Домашнє завдання: написати розгорнуте міркування на основі одного з афоризмів, узятого з байок Сковороди; скласти різнорівневі тестові завдання за творчістю Г.С.Сковороди  (І, ІІ рівень).


Теги: Кузьменко О.М., сковорода
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 963/147


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar