Головна » Українська література |
Мета: допомогти учням з’ясувати розуміння поетесою ролі художнього слова в житті народу; формувати навички аналізу художнього твору;
Завдання уроку: Учні повинні вміти: аналізувати, порівнювати, зіставляти факти;
Девіз «Учитель і мудрець нічому не вчать, а тільки вказують шлях до істини». Сократ. (Девіз уроку записаний на дошці) Обладнання: портрет письменниці Лесі Українки; Тип уроку урок – ділова гра.
Хід уроку
Організаційний момент. Підготовка учнів до початку уроку. Хвилинка настрою (2 хв.). Учитель: – На попередніх двох уроках ми ознайомилися зі змістом поеми Лесі Українки «Давня казка». (Демонстрація портрета Лесі Українки та таблиці «Життя та творчість Лесі Українки»). – Сьогодні наша задача – проаналізувати цей художній твір, причому робити це будете ви, я ж залишу собі роль координатора, спостерігача, ведучого. До речі, оцінювати відповіді кожного з вас будуть ваші ж однокласники, вони ставитимуть знак «+» у разі правильної відповіді напроти вашого прізвища в «Листах взаємооцінки», що лежать перед вами на парті. Для початку з’ясуємо, з яким настроєм, з якими емоціями ви приступаєте до нашого незвичайного уроку, а зробимо ми це в абсолютній тиші. Перед кожним із вас на парті лежить «Картка настрою». В залежності від того, позитивною чи негативною буде ваша відповідь на поставлене мною питання, підніміть відповідну картку зі словами «Так» чи «Ні». Домовились? (Демонстрація на екрані другого кадру презентації) (Робота учнів за «Картками настрою») – Отже: 1. З хорошим настроєм прийшли на урок? Твір сподобався? – Прекрасні відповіді! Тож, розпочнемо урок.
Актуалізація опорних знань учнів. Перевірка домашнього завдання (13 хв.). (Учні класу заздалегідь поділені на 4 групи. Підготувати питання за змістом певної частини твору кожною групою було домашнім завданням) (Протягом усього уроку вчитель ствердними жестами чи короткими репліками дає учням зрозуміти, наскільки вдалою є відповідь, а учень-«вчитель» кожної групи ставить знак «плюс» напроти прізвища виступаючого) (Демонстрація на екрані третього кадру презентації)
Орієнтовні питання учнів першої групи до класу: В якій країні й де відбувалися події, зображені в творі?
Орієнтовні питання учнів другої групи до класу: У поемі Лесі Українки зустрічається багато нових слів. Поясніть, будь ласка, значення деяких із них. Отож, проведемо словникову роботу:
Орієнтовні питання учнів третьої групи до класу: Що змусило лицаря поступитися своєю гордістю й шукати зустрічі з поетом?
Орієнтовні питання учнів четвертої групи до класу: Про що співали співці? (Читання учнями напам’ять уривку з поеми «Давня казка») Чому після таких пісень Бертольдо вирішив зустрітися з поетом?
Оголошення теми, мети уроку. Цілепокладання (3 хв.). Учитель: – Як справжнього митця і просто людину, Лесю Українку цікавили різноманітні життєві проблеми. (Запис учнями у зошити теми уроку) – Як ви вважаєте, які з них ми маємо дослідити сьогодні, виходячи з теми уроку? Можливі варіанти відповідей учнів: – З’ясувати, яке місце займає поет і поезія в житті звичайної людини і поета? – Що таке щастя? Що є обов’язковою складовою щастя? – Чому люди по-різному уявляють собі щастя? (Демонстрація на екрані четвертого кадру презентації).
4. Ділова гра (15 хв.). Учитель: – А зараз проведемо ділову гру. Ви будете не просто групами учнів, а станете групами експертів-літературознавців, які займуться дослідженням і аналізом даного художнього твору. Та для початку давайте дещо змінимо склад груп. По чотири учні кожної групи мають помінятися місцями. Кожна група матиме свій об’єкт дослідження, а який саме – записано на аркушах, які я пропоную отримати головам груп.
Групи експертів мають такі завдання: I Дослідити композицію твору. II Порівняти образи головних героїв. III Визначити ідейно-тематичний зміст поеми. IV З’ясувати художнє значення твору. (Демонстрація на екрані п’ятого кадру презентації) (Самостійна робота учнів у групах, 5 хв.) Учитель: – Увага! Час вичерпано! Прошу всіх припинити роботу і уважно слухати виступи представників кожної з груп. Виступи представників експертних груп: I група. Композиція твору. Кожен епічний (розповідний) твір має сюжет. Сюжет – система пов’язаних між собою подій твору. Композиція – це складові елементи сюжету. Експозиція – знайомство читача з поетом. Зав’язка – зустріч поета та лицаря Бертольдо у лісі. Розвиток дії – відмова поета поступитися місцем на стежці, поет допомагає лицарю налагодити стосунки з Ізідорою, одруження Бертольдо, допомога віршів поета у військовому поході, Бертольдо – граф, виступи народу проти влади, посланці графа у поета, погрози Бертольдо, пропозиція графа. Кульмінація – відмова поета від забезпеченого життя на службі у графа Бертольдо. Розв’язка – загибель поета у в’язниці. (Запис учнями у зошити елементів композиції твору) II група: Порівняльна характеристика головних персонажів. План порівняльної характеристики образів: Хто такі Поет і Бертольдо? а) у діях, вчинках; б) ставленні до народу; в) характерах; г) уявленні про щастя. 4. Чим закінчилося протистояння між героями твору? III група: Тема: місце і значення поезії в житті народу. Проблема: у чому полягає призначення справжнього поета? Ідея: призначення поета – бути зі своїм народом і в щасті, і в горі. (Запис учнями у зошити теми, проблеми, ідеї твору) IV група: Художнє значення поеми надзвичайно високе, тому що в творі використано багато різноманітних засобів мови, зокрема: епітети: поет нещасний, урода гожа, стоголоса луна, прудкії коні, підхмарний замок, розумне слово, люте військо, правий суд, вітер дзвінкий, людський стогін, лихая слава, золоті сіті;
5. Інтерактивне ток-шоу (5 хв.). Учитель: – А зараз давайте проведемо інтерактивне шоу – обмін думками, ідеями, енергіями і, можливо, зробимо деякі відкриття, відповідаючи на питання вчителя. (Демонстрація на екрані шостого кадру презентації) У військовому поході військо Бертольдо перемогло «бусурменське стольне місто». Як ви особисто ставитеся до цієї перемоги: схвалюєте чи засуджуєте її? 2. У якому творі ми теж із засудженням ставилися до перемоги русичів і чому? 3. Отже, діла лицаря – це зло, а слово поета – це добро. Так? А коли війна скінчиться Того діла й того слова, То скінчиться давня казка, А настане правда нова. – То коли скінчиться боротьба добра і зла? І чи скінчиться вона взагалі? (Демонстрація на екрані сьомого кадру презентації) 4. В якому значенні може вживатися слово «герой»? Чи правильно називати і поета, і Бертольдо героями твору? 5. Як ви гадаєте, хто такий – антигерой? Чи є антигерой у поемі «Давня казка»? 6. Чи може людина керувати своєю долею? «Ми знаємо своє минуле, але не можемо його змінити, та ми можемо керувати своїм майбутнім, не знаючи його». 7. Чи можна назвати твір Лесі Українки «Давня казка» актуальним?
Висновки (5 хв.). (Демонстрація на екрані восьмого кадру презентації) (Учні коментують твердження) Мистецтво має велику силу й високе призначення в житті людини. (Демонстрація на екрані дев’ятого кадру презентації) Не можна побудувати своє щастя на горі інших людей. Тільки вільна людина може відчувати себе щасливою. (Запис учнями у зошити 3-4 висновків (на вибір) із наведених)
7. Коментування виступів учнів учителем (1 хв.). Взаємооцінка учнями виступів один одного за «Листами взаємооцінки» та здача їх вчителю (1 хв.). (Демонстрація на екрані десятого кадру презентації)
Домашнє завдання (1 хв.). Написати твір-мініатюру на тему «Актуальність поеми Лесі Українки «Давня казка». (Демонстрація на екрані одинадцятого кадру презентації)
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |