Головна » Українська література

Прислів’я та приказки. Народне уявлення про довколишній світ і його оцінка у прислів’ях

МЕТА. Дати уявлення про прислів’я та приказки, їх види;  розвивати навички виразного осмисленого читання прислів’їв та приказок, пояснення її змісту; формувати шанобливе ставлення до кмітливості та мудрості нашого народу;   виховувати розуміння ролі прислів’їв  та приказок в сучасному світі.

ТИП УРОКУ. Вивчення нового матеріалу.

ОБЛАДНАННЯ. Збірки прислів’їв, ілюстрації до них.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

     І. Мотивація навчальної діяльності.

    Повідомлення теми й мети уроку.

     ІІ. Актуалізація опорних знань.

      1.Перевірка домашнього завдання.

         Турнір поетів-початківців.

        Зачитування власних акровіршів.

Сильне й незалежне,

Ласкаве та ніжне,

Образне й дивовижне.

Воно усе сказати допоможе,

Обережно сварку переможе.

                                                                        Проноза Дар’я, 5 клас

Спросить ввічливо воно.

Ллється в пісні дзвінко.

Обіцянку друзям дасть.

Відповість на запитання,

Оголосить усі завдання.

                               Туз Вікторія, 5 клас

     Оголошення результатів.

     ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

Слово вчителя.

     На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося ще з одним видом усної народної творчості – прислів’ями та приказками.

     Прислів’я та приказки – це короткі влучні вислови, що в художній формі узагальнюють різні явища життя. Вони є колективною пам’яттю народу, висновками з життєвого досвіду. Усі разом прислів’я та приказки становлять начебто неписане зведення правил, якими людина має керуватися у повсякденному житті. Прислів’я і приказки дуже рідко просто називають якийсь факт чи явище життя, а скоріше рекомендують чи застерігають, схвалюють або засуджують, - словом, повчають, бо за ними стоїть авторитет поколінь.

       Прислів’я та приказки вживаються у мові тоді, коли треба наголосити, підкреслити, виділити основну думку із усього перед тим сказаного або дати лаконічну оцінку побаченому, почутому, зробленому. Наче промінь прожектора, прислів’я вихоплює найсуттєвіше.

      Між прислів’ями та приказками багато схожого, але є й відмінне. Це ми й з’ясуємо на уроці.

2.Робота з підручником.

Постановка проблемного питання. Чим відрізняється прислів’я від приказки?

Колективне опрацювання теоретичного матеріалу із відповідним коментарем учителя.

3.Запис визначень до робочого зошита.

4.Читання прислів’їв за підручником; визначення тем та запис у вигляді плану.

     ІУ. Закріплення знань, умінь і навичок.

Творче конструювання:

а) закінчить прислів’я.

Дерево міцне корінням, а людина… (родом і народом).

У своїй хаті … (й кутки допомагають).

Друзі пізнаються… (в біді).

Одяг краще новий а друг… (старий).

б) допоможіть навести лад у прислів’ях, поєднавши стрілочками частини прислів’їв.

Згода будує,

Краще переконувати словами,

Сварка до добра

На дерево дивись - як родить,

Без роботи день

Зробив діло

Як дбаєш,

Вік живи

не доводить

а незгода руйнує

ніж кульками

роком стає

а на людину – як робить

вік учись

гуляй сміло

так і маєш

Інтелектуальна  розминка «Зрозумій»

Яким прислів’ям оцінюють вашу працю, якщо ви швидко й добре відремонтуєте стілець, радіоприймач тощо?

(Діло майстра величає)

Яке прислів’я ви згадаєте, якщо довго не могли відгадати загадку, а разом з товаришем зробили це швидко?

     (Одна голова добре, а дві краще.)

Що скаже вчитель тому, хто першим здав самостійну роботу, виконану неправильно?

(Поспішиш – людей насмішиш.)

Якщо ти постійно усім цікавишся, втручаєшся з питаннями в розмову старших, що тобі можуть сказати?

(Багато будеш знати – швидко постарієш.)

Якщо з тобою трапиться біда і до тебе на допомогу прийдуть друзі, яке прислів’я ти згадаєш?

(Друзі пізнаються  в біді.)

Яке прислів’я допоможе тобі відшукати дорогу в незнайомому місті?

(Язик до Києва доведе.)

Конкурс юних художників (робота у групах).

     Протягом п’яти хвилин після обговорення в групі відтворити у малюнку на дошці одне з прислів’їв:

Язик до Києва доведе.
Без труда не буде і плота.
За двома зайцями поженешся, жодного не спіймаєш.

     V. Домашнє завдання.

     Вивчити напам’ять 20 прислів’їв (приказок); творчим групам підготувати пантоміму за прислів’ями для  демонстрації перед класом.


Теги: прислівя, Матюха Н.В.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 319/11


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar