Головна » Українська література |
Мета: опрацюваючи ідейно-художній зміст твору, охорактеризувати образ головної героїні; розвивати навики виразного читання, висловлення власних суджень з приводу прочитанного, самостійного пошуку відповідної інформації; виховувати допитливість, пошану до історії рідної землі, історичних осіб, патріотичні почуття, любов до своєї Батьківщини, до славного героїчного минулого українського народу. Тип уроку: комбінований Обладнання: портрет письменника, виставка книг, мультимедія, ментальна карта «Чорний шлях». Епіграф: «Жінка – наймогутніше створіння, вона спрямовує чоловіка туди, куди хоче повести його Бог» Г.Ібсен Запис на дошці: Роксоляна – зрадниця, відступниця чи патріотка? Хід уроку І. Організаційна частина Вступне слово вчителя під музику із кінофільму «Величне століття. Роксолана». У всякої людини є своя історія, а в історії – свої критичні моменти. І про людину можна безпомилково судити, дивлячись по тому, як вона діяла і якою була в моменти, коли на вагах долі лежали її б життя, честь, щастя. І щим вище стоїть людина, тим грандіозніша її історія. Сьогодні ми спробуємо всебічно розглянути обрах великої султанші Хасеке-Ель-Хуррем-Хатун, цієї прекрасної українки Анастасії Лісовської, яка протягом багатьох років фактично керувала Османською імперією.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку (слайд 1)
Слово вчителя. Готуючись до сьогоднішнього уроку, ви прочитали твір Осипа Назарука «Роксоляна», П. Загребельного «Роксолана», дивились художній кінофільм, заходили в інтернет і отримали по групах домашнє завдання випереджувального характеру: І група – історики: зібрати інформацію про Настю Лісовську; ІІ група – географи: відстежити шлях Насті Лісовської від Рогатина до Стамбула, показати це на карті; ІІІ група – дослідники: довести чи спростувати думку «Роксоляна – зрадниця, відступниця чи патріотка?» Завдання для всіх: продовжити речення: «Я хочу на сьогоднішньому уроці…» (метод «незакінченого речення»).(слайд 2)
ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу Виступи представників груп: А) історики, повідомляють біографію Насті Лісовської (слайд 3)
Б) географи , учні біля карти відстежують шлях Насті Лісовської від Рогатина до Стамбула (слайд 4)
В) дослідники, розповідають про те, за яких обставин Настя попала у палати до Сулеймана. (слайд 5)
Вчитель. У четвертій частині Корану «Жінки» сказано: «Мужі стоять над жонами за те, що аллах дав перевагу одним над другими…». Чому ж на перекір цьому Настя Лісовська стала улюбленою дружиною Сулеймана і майже 40 років була правителькою Османської імперії?
(відповідь на це питання учні кажуть після прослуханої інсценізації уривку «Розмова Роксоляни із Сулейманом»)
Звучить музика із кінофільму. Інсценізація Хочу подякувати тобі за новий одяг. Він такий гарний! А се так приємно, хоч на короткий час, - мати новий одяг… Метод «Вільний мікрофон» . Учні дають відповідь,чому Настя стала улюбленою дружиною Сулеймана і правителькою Османської імперії.
Робота в групах І група. Усне малювання образу Роксолани із використанням цитат із шкільного підручника. ІІ група. Скласти сенкан до слова «Роксоляна» ІІІ група. Асоціативний диктант (виписати із ряду слів ті, які асоціюються із образом Роксоляни). (слайд 8)
Слово вчителя. Будучи улюбленою жоною Сулеймана, живучи у розкошах і багацтві Настю мучив докір сумління. Чого тривожно було їй на душі, яка думка переслідувала її? (Настя прийняла мусульманську віру – це не зрада християнській, а засіб допомогти нещасним українцям і рідному народу від поневолення). Чому султан дозволив їй відвідати св. Афон, хоча вступ до нього був заборонений жінкам? (Він поважав твердість у вірі, право особи на виявлення своїх релігійних почуттів).
Робота з підручником Учні підтверджують свої думки, зачитуючи уривки із тексту, ст. 289.
Вчитель. А зараз ми послухаємо нашу героїню, про що вона просила у Іверської ікони Богоматері, стоячи вночі перед нею на колінах (Роксоляна перед іконою Богоматері читає молитву). «Матінко Господня Воротарнице!...до слів «Дай мені знак який-небудь»ст. 298. Вчитель. Що відповів Насті її внутрішній голос? (Учні зачитують уривок із тексту, ст. 299).
Міні-диспут Прослухавши багато відомостей про Роксоляну, дайте відповідь на запитання, яке написане на дошці: «Роксоляна – зрадниця, відступниця чи патріотка?»
Вчитель. Щоб більше дізнатися про героїню пропоную учням відгадати кросворд (слайд 9)
Вчитель. Роксоляна допомагала керувати Османською імперією. Зараз теж є жінки, які керують державами. Якою повинна бути сучасна жінка – керівник?
Робота в групах Учні на кольорових аркушах паперу записують свої тези і створюють «Килим ідей» (поки представники груп створюють на плакаті «Килим ідей», звучить пісня «Україночка» Оксани Білозір) Як називається пісня, хто її виконавець?
ІV. Закріплення вивченого з елементами рефлексії (слайд 10)
V. Оголошення та мотивація оцінок VІ. Домашнє завдання (слайд 11) Заключне слово вчителя. (звучить аудіозапис пісні «Україночка») Ми з вами живомо у вільній демократичній державі, коли дівчат і жінок не беруть у полон, але вони самі «в пошуках кращого життя» виїжджають за межі нашої держави. Деякі з них там і залишаються, створюють сім'ї , займають державні посади. Але я хочу побажати вам, що б як не склалася ваша доля, де б ви не проживали, які посади ви не займали, завжди пам’ятайте, що ви – українці, і Батьківщина ваша – Україна. Не забувайте свою домівку, батьків і друзів і старайтеся зробити щось корисне для своєї Батьківщини.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |