Головна » Українська література

Нев’януча чарівність інтимної лірики Івана Франка

Мета: ознайомити учнів зі збіркою «Зів'яле листя»,  історією її створення, через художнє    слово поета розкрити його духовне багатство та велич, світ почуттів і пристрастей; розвивати виразне читання; виховувати усвідомлення того, що любов – найвеличніше із людських почуттів, яке необхідно берегти і цінувати.         

Тип:  урок-дослідження;  інтегрований урок

Обладнання:  епіграф до уроку, збірка поезій, аудіозапис пісень на слова Франка, портрети, картина Івана Дряпченка «Українки»  (у підручнику), комп’ютер

Оформлення класу:

1.Клас поділений на 4 групи, кожна сидить за окремими столами. На столах вишивані рушники, жмутки зів’ялого (кленового) листя, зошити, підручники.

2.На дошці: тема уроку, епіграф (на великому аркуші форми кленового листя),   портрети композиторів; на звороті – домашнє завдання. 

3.Визначення «Інтимна  лірика»

(До інтимної лірики належать ті поезії, в яких виявляються найрізноманітніші почуття, зв’язані з особистими переживаннями людини (кохання, радість, дружба, сум)

4.Виставка книг:

Петро Колесник «Терен на шляху»; повість – есе Романа Горака «Тричі мені являлася любов»; збірка І.Я.Франка «Зів΄яле листя».

5.На столах кожної групи – картка з назвою теми дослідження

                        1 група - «біла лілея»

                                   (Ольга Рошкевич)         

            2 група - «гордая княгиня»

                                   (Юзефа Дзвонковська)

 3 група - «женщина чи звір?»

                                   (Целіна Журовська)

4 група - «дружина»

                                   (Ольга Хоружинська)                        

                                                                       Хід уроку

І. Організація класу.

    Вступне слово вчителя

Перегортаючи сторінки творчості І.Я. Франка, ми прагнемо збагнути й осягнути багатогранний талант цієї людини. Цей діамант, який щоразу виблискує новими гранями,  дивуючи нас, зачаровуючи…

Поет на весь голос заявив усьому світові:

                                    Я син народу, що вгору йде,

                                   Хоч був запертий в льох…

Громадянська лірика поета будить сумління, допомагає вистояти в будь – яких життєвих випробуваннях, кличе на боротьбу.

«Людина,-  сказав М.М. Коцюбинський, роздумуючи над творчістю І. Франка, - яка б вона сильна не була, не може жити самою боротьбою, самими громадськими інтересами. Трагедія особистого життя часто вплітається в терновий вінок життя народного. У Франка є прекрасна річ – лірична драма «Зів'яле листя». Се такі легкі, ніжні вірші, з такою широкою гамою почуттів і розуміння душі людської, що, читаючи їх, не знаєш, кому оддати перевагу: чи поетові боротьби, чи поетові – лірикові, співцеві кохання і настроїв.

Франко – лірик високої проби, і його ліричні твори просяться часто в музику».

ІІ.  Повідомлення теми, мети уроку

                        Епіграф 

                                                           Я понесу тебе в душі на дні,

                                                           Облиту чаром святості й любові,

                                                           Твою красу я переллю в пісні,

                                                           Огонь очей в дзвінкії хвилі мови,

                                                           Коралі уст у ритми голосні.        

Ці слова поета, що розкривають світ почуттів і пристрастей, я взяла епіграфом до сьогоднішнього уроку «Нев'януча чарівність інтимної лірики Івана Франка», який ми проведемо за збіркою поета «Зів'яле листя»  і книгою – есе Романа Горака «Тричі мені являлася любов.

Ми спробуємо через художнє слово поета розкрити духовне багатство і велич закоханої душі, познайомимося з життєвими обставами, що викликали появу цих поезій – «зів'яле листя» кохання  /запис теми уроку й епіграфа у зошити/.

 

/учитель продовжує

Готуючись до сьогоднішнього уроку, ми заздалегідь поділилися на чотири групи, кожна з яких одержала завдання  дослідити глибоку душевну трагедію ліричного героя зі збірки «Зів'яле листя»,  написаної протягом 10 років (1886-1896). Збірка має підзаголовок  «Лірична драма» або «три жмутки», зміст яких – життя, нещасливе кохання ліричного героя.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

 

Як ви розумієте поняття інтимна лірика?
Словник літературознавчих термінів так пояснює це поняття…/записи в зошиті…/ 

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

 

Учитель

                 /на фоні ніжної мелодії/

Тричі мені являлася любов.

Одна насміла, як лілея біла,

З зітхання й мрій уткана, із обнов,

Сріблястих, мов метелик, підлетіла.

Купав її в рожевих блисках май, на пурпуровій хмарі вранці сіла

І бачила довкола рай і рай!

Вона була невинна, як дитина,

Пахуча, як розцвітлий свіжо гай.

 
Хто ж була та «біла лілея», виткана із юнацького кохання і палких мрій?    

 

Слово 1 групі      «біла лілея»

/див. додаток 1/

/у ході розповіді на екрані проектується портрет Ольги Рошкевич / 

 

Учитель

Ось так буває … Усе життя кохали одне одного, але щасливими бути так і не судилося…

 

            /продовжує

на фоні музики і портрета Юзефи Дзвонковської /

Явилась друга – гордая княгиня,

Бліда, мов місяць, тиха та сумна,

Таємна й недоступна, мов святиня,

             Мене рукою зимною вона

Відсунула  і шепнула таємно:

«Мені не жить, тож най умру одна!»

І мовчки щезла там, де вічно темно, -

писав І.Я.Франко  у вірші «Тричі мені являлася любов»

 

Слово 2 групі      «гордая  княгиня»

            /див. додаток 2/

 

Учитель

Франко  так вірив, що  кохання  врятує  його  від отих земних  незгод. Але…

                        Не  прийняла  його  любові Юзефа, якої  вже  немає  на   світі.

                        Прощай, Ольго.   Прощай, Юзефо… Що  робити  далі? Де порятунок?

                        Тільки   праця, тільки  праця – ось  що  його  врятує.

 

            Земле, моя всеплодющая  мати,

            Сили, що в твоїй  живе  глибині,

            Краплю, щоб в бою  сильніше   стояти,

            Дай  і мені!

 

            Дай теплоти, що розширює  груди,

            Чистить чуття і  відновлює  кров,

            Що  до  людей  безграничную будить

            Чисту любов!

 

            Дай  і вогню, щоб  ним слово  налити,

            Душі стрясать громовую  дай  власть,

            Праці служити, неправду  палити,

            Вічну дай  страсть!

 

           

Силу  рокам  дай, щоб  пута ламати,

            Ясність  думкам – в серце  кривди влучать,

            Дай працювать,  працювать, працювати,

            В  праці  сконать!

 

            /продовжує

            А  згодом… Явилась третя – женщина  чи  звір?

 

Слово  3 групі       «женщина  чи  звір?»

            /див.додаток 3/

 

Учитель

                        А я  хочу  додати, що і наше покоління не  залишає байдужим  поезія  І.Франка.

            Близько 200 композицій  стали  популярними  піснями і на крилах музики  линуть до

людських сердець  завдяки  композиторам /портрети/

Миколі Віталійовичу Лисенкові  –

найвидатнішому українському  композиторові ІІ пол. 19 – поч. 20 ст.,  основоположнику української  класичної  музики; він  увійшов  в  історію  національного  мистецтва як талановитий  диригент, педагог, вчений – фольклорист.

Віталію Йосиповичу Кос - Анатольському  –

українському композиторові, народному  артисту  України (1969р.), Лауреату Державної премії  УРСР ім. Т.Г.Шевченка (1980р.).

Георгію Іларіоновичу Майбороді   –

заслуженому  діячеві мистецтв УРСР  (1957 р.),  народному  артистові  СРСР  (1960 р.),

Лауреату  Республіканської премії ім. М. Лисенка (1984р.),  Державної премії УРСР   ім. Т. Г. Шевченка (1963р.),  Голові правління  Спілки композиторів України (1967-1968р.).        

Завдяки  Миколі  Левицькому,  Якову  Лопатинському,  Якову Степовому  та багатьом іншим.

 

Одна  з  найкращих і  найхвилюючих  поезій  «Чого  являєшся  мені у сні»

покладена  на  музику композитором Надененком і  виконується  у стилі  народних пісень як ліричний квартет.  

Сьогодні часто можна почути цю пісню у сучасній інтерпретації композитора Олександра Яшина у виконанні відомого співака Віталія Козловського                  /звучить пісня/

 

            /Учитель  продовжує            

               Щоб краще і глибше зрозуміти поезії збірки «Зів΄яле листя», зверніть увагу на   слова Франкового зізнання: «Хвилини, в котрих я любив… були, може, найкращі в моїм житті - жаль  тільки, що були це заразом хвилини найтяжчого болю, якого я досі зазнав, а не радості».

     Трьох коханих послала доля поету, але дружиною стала четверта –                                

Ольга Хоружинська, «жінка, котра була поруч»

           

Cлово  4  групі          «дружина» 

                   /див. додаток 4/

 

Учитель           /на фоні музики/

                        Така вже доля поета – жити і вмирати, любити і страждати привселюдно.

Поети відходять у вічність, лишаючи свої шедеври, сповнені гарячих почуттів і життєвого драматизму. Більше ста літ «Зів΄яле листя» бентежить людські серця, обпікає вогнем пристрастей, болем нерозділеного кохання. Найбільші таємниці своєї душі поет довірив світові, нам з вами. Кожен вірш – це відлуння великої драми кохання.

 

Запитання до учнів

 

З якими творами світового письменства перегукується образ коханої у збірці «Зів΄яле листя»?   /підручник  ст.122 *Міжпредметні зв’язки*/    
Розгляньте картину І. Дряпченка «Українки» на обкладинці підручника.

*чим вас приваблюють образи на полотні?

*наведіть зі збірки цитати, які характеризують дівочу красу

*у чому полягає краса жінок за уявленням живописця та поета?

(живописець змальовує зовнішню красу, поет – зовнішню і внутрішню, уміє збудити найпотаємніші почуття…)

Як оцінюють збірку Франка його сучасники й прийдешні покоління?

(Наш сучасник поет Дмитро Павличко ось так відгукується на появу збірки:

 «Є в «Зів΄ялому листі» - особливо в його другій частині - речі такої краси і глибини, що їх сміливо можна зарахувати до найгеніальніших творінь світової любовної лірики (ідеться про поезію «Як почуєш вночі…»)»

                  Як почуєш вночі край свойого вікна,

                    Що хтось плаче і хлипає важко,

                    Не тривожся зовсім, не збавляй мені сна,

 Не дивися в той бік, моя пташко,                                                                                                                     

Се не та сирота, що без мами блука,

                    Не голодний жебрак, моя зірко,

                    Се розлука моя, невтишима тоска,

                    Се любов моя плаче так гірко.

«Здається, цей вірш існував завжди,- пише Д.Павличко,- здається, він був не написаний, а знайдений, як діамант – самородок, бо такого ні видумати, ні вистраждати неможливо».

 

/звучить пісня «Як почуєш вночі …»/

Які образи постали у вашій уяві, коли слухали поезії «Зів΄ялого листя»?

 

 Учитель            

А я уявила кохання Франка у вигляді дерева, на якому одна пора року змінює іншу.

Весна – це перше, ніжне кохання до Ольги;

літні гілочки – це стосунки з Юзефою Дзвонковською;

зимові засніжені гілки – це холодні почуття Целіни Журовської;

осінні гілки з плодами – це зріле, подружнє життя Франка з Ольгою Хоружинською.

Але одна вічнозелена весняна гілочка проходить через усе дерево до верхівки –  це Ольга Рошкевич.

 

От і підійшла до кінця наша зустріч із прекрасним.

Мудрі люди кажуть: горіх без зерня – ніщо, так і людина без серця. Кохання – це найсвітліше почуття, що народжується в серці людському. Кожен закоханий – поет, тільки не кожен може передати це віршами, як Франко.

Я думаю, що більшість із вас уже звідали це почуття, тому звертаюся до вас, кохані й закохані.    Я хочу, щоб кришталево чиста поезія запала вам глибоко в душі, щоб згодом прорости такими ж чистими почуттями. Почуте сьогодні на уроці – лише краплина тієї зливи почуттів, яка лине до читача. Той, хто бажає побути у храмі Кохання, прочитайте всю збірку «Зів΄яле листя» до кінця, не минаючи ні рядка.

 

 

V Домашнє завдання    (на вибір учнів)

Питання до вас поставив сам Франко:

«Чи варто було трудитися, щоб пустити у світ пару жмутків зів’ялого листя, вкинути в круговорот нашого сучасного життя кілька крапель, затроєних песимізмом?»

Інтерв΄ю з автором збірки «Зів΄яле листя»
Реклама збірки «Зів΄яле листя»

(за підсумками письмового завдання й усних відповідей виставлю оцінки за урок)

 

Література:

Збірка І.Я.Франка «Зів΄яле листя»
Повість-есе Романа Горака «Тричі мені являлася любов»
Петро Колесник «Терен на шляху»
Г.Семенюк…Підручник  «Українська література. Рівень стандарту. Академічний рівень. 10 клас». -  Київ «Освіта» 2010 р.
Міністерство освіти і науки України. Науково – методичний центр середньої освіти. Кращі конкурсні уроки. – Харків.»Основа». 2008 р., ст.131.
Інтимна лірика І.Франка…// Дивослово, №8, 96 р.,ст..11.


Теги: франко, Подлєсна С.Л.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 347/20


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar