Головна » Українська література

Громадянська лірика Івана Франка

Мета:

Освітня: поглибити знання  учнів про поетичний доробок Івана Франка, про  величезний внесок митця в українську літературу; ознайомити учнів з громадянською лірикою І.Я.Франка, його збіркою «З вершин і низин», закріпити знання про громадянську лірику; намагатися з’ясувати через духовний світ основу громадянської лірики поета, що стала в один ряд зі світовими геніями;

Розвивальна: розвивати естетичний смак під час прослуховування класичної музики світових геніїв; розвивати вміння декламувати вірші; розвивати й виховувати красу взаємин, любов до поетичного і музичного слова, що лине із серця І.Я. Франка та відомих світових геніїв музики;

            Виховна:  виховувати любов до Франкової поезії, виховувати громадянську сміливість і національну гідність ; виховувати колективізм.

         Тип:    урок засвоєння нових знань

Обладнання: портрет І.Франка; мультимедійна система: презентація уроку з комп’ютерною підтримкою Power Point 2003, ( слайди до уроку змінюються клацанням мишею та всередині слайду фрагменти змінюються клацанням), слайд-шоу пісні «Гімн» на музику М.Лисенка у виконанні хору ім. Верьовки (слайди змінюються автоматично), поезія «Гріє сонечко» під музику М.Лисенка «Друга рапсодія» (слайди змінюються автоматично),  поезія «Гримить» під музику Ф.Шопена «Революційний етюд» (слайди змінюються автоматично); тексти поезій Т.Шевченка «Не нарікаю я на Бога» та М.Некрасова «Сеятели»; хрестоматії; малюнки, виконані учнями.

Методи та прийоми: бесіда, усні та письмові вправи, демонстрація наглядних посібників.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань

1.Створення емоційного настрою уроку

Вчитель

Сьогодні ми будемо говорити про Івана Яковича Франка як поета.

Дмитро Павличко сказав про його поетичну творчість: «Астрономи твердять, що всесвіт виник з дрібного зернятка вогненної матерії, вибух якого наповнив простори зорями й планетами.

Галактика творів І.Я. Франка так само народилась з пилинки вогню. На вигляд звичайна окалина, а насправді – незбагненна клітина божественного пломеню, правдива іскра Прометея, що залетіла з батькового ковадля в дитяче серце поета, вибухнула вулканами любові до праці, до правди, заполонила його безмежну душу, обертаючи її в безліч світил, які ще й нині ростуть, розширюють свої орбіти.

В тій іскрі спресувався біль     українського народу, недаремно ж вона вибризнула з під молота в прикарпатській кузні».

Як ви думаєте в чим полягає геній Франка?

 

Учні

 Геній Франка, власне тим геній, що живе серед нас, у наших думках, переконаннях, допомагає народові осмислити свої історичні кроки в    боротьбі за незалежність.

Повторення пройденого матеріалу

Вчитель:   Ким же був Франко у суспільному житті?

Учні   (мікрофон) (Слайди змінюються  клацанням  мишею)

 

Вчитель

  Іван Якович Франко безмежна країна, яка досі немає точної наукової карти. Є в ній місцевості і дороги, добре знані кожним з шкільної парти.

Але є   околиці, у які спробуємо зазирнути ми, вивчаючи збірку «З вершин і низин».

Запишіть тему уроку: «Духовний світ І.Франка як основа громадянської лірики поета»

ІІІ. Пояснення нового матеріалу

Аналіз збірки «З вершин і низин» 

 

Вчитель.

 Дмитро Павличко казав: «Франко в бойовому обладунку своїх головних жанрів нагадує воїна, що його меч – поезія, а щит – проза»

  Лезо Франкового меча(клацання мишею) – це його політична лірика, яка відкриває нову сторінку в розвитку критичного реалізму в українській літературі.

        Щит (клацання мишею) – це захист поневоленого народу.

Вперше (клацання мишею) в поезію входить образ пролетаря, робітника, революціонера-борця за світлі ідеали.

Сьогодні ми будемо знайомитись з поетичним доробком Івана Франка, з величезним внеском митця в українську літературу; ознайомимось з громадянською лірикою І.Я. Франка, його збіркою «З вершин і низин» (вчитель демонструє книгу Франка «З вершин і низин»), спробуємо з’ясувати через духовний світ основу громадянської лірики поета, що стала в один ряд зі світовими геніями;

 

Збірка «З вершин і низин» увібрала в себе найкращі вірші, присвячені боротьбі за щасливе майбутнє трудового народу. Вона була видана у (Клацання мишею) 1887 році. І назва збірки не випадкова.

(Клацання мишею) «З низин», тобто з народних мас, із найбідніших глибин звучить його голос.

(Клацання мишею)  А «З вершин» — «це голос духа», який закликає не сидіти, а шляхом боротьби дійти до світлих вершин, поваливши гнобительський лад – скелю.           

Поетичні образи, що виражають пафос політичної лірики Франка, є образи, які можна поставити в одному ряду з образами (клацання мишею) Прометея і горьківського Буревісника.

 

Заспівом до збірки «З вершин і низин» є поезія «Гімн» «Вічний революціонер». Заголовком твору поет визначив його жанр. (Клацання мишею)  Це урочиста пісня, що оспівує велич народної боротьби, силу революційних ідей, наближення світлого завтрашнього дня, який завоюють робітник і селянин. (Клацання мишею) Ліричний образ поезії –образ незламного борця, народного велетня, що поведе за собою народ.

(Читання вчителем вірша з хрестоматії

 

Вчитель   

Поезія покладена М. Лисенком і С. Людкевичем в буремному 1905 році на музику.

 

 «Гімн» Франка разом з «Інтернаціоналом» Е. Потьє, «Заповітом» Т.Шевченка, «Марсельєзою» і «Варшав’янкою» лунав дужими маршовими акордами на демонстраціях і барикадах, закликаючи трудівників міста і села долати страх, інертність, байдужість до власного горя, повірити в свою силу і спільну перемогу.

 Прослухайте цю урочисту пісню у виконанні хору ім. Верьовкіна.

                    

     2. Слайд – шоу «Гімн. «Вічний революціонер»

                     (слайди змінюються автоматично)

 

Вчитель

     «Гімн» - посідає у творчості Каменяра таке ж місце, як «Заповіт» у творчості Т.Шевченка. Два великі поети і політичні діячі у дні найсуворіших життєвих випробувань (Шевченко під час хвороби, Франко під час перебування в коломийській в’язниці) звернулися до жанру революційної лірики і викували нержавіючу зброю рідному народові.

3.Аналіз поезії «Гімн. Вічний революціонер»

Інтерактивна вправа. Гра «Пенальті»

 

(Правила гри. Вчитель кидає умовний м’яч до учня, й ставить запитання. Якщо відповідь учня вірна, м’яч у руках учня, якщо ні – м’яч повертається до вчителя. Інший учень має спробу на відповідь і отримання м’яча та заохочувального балу. )

Вчитель (кидає умовний м’яч    )

Чому Франко називає дух нації силою, що тіло рве до бою?

Учні

Національний рух народу, що десятиліттями дрімав, раптом прокинувся, порвав кайдани, щоб отримати довгождану волю. Франко передбачав таке явище для України  й українців, а тому наче викликає цей дух нації, вірить у спроможність цього духа підняти українців на боротьбу за незалежність.

Вчитель     

Які рядки це підтверджують?

Учні

Голос духа чути скрізь:
По курних хатах мужицьких,
По верстатах ремісницьких,
По місцях недолі й сліз.

І де тільки він роздасться,
Щезнуть сльози, сум нещастя,
Сила родиться й завзяття

Не ридать, а добувати,

Хоч синам, як не собі,
Кращу долю в боротьбі

Вчитель

Для чого вжито протиставлення пітьмі цьому духові нації?

Учні

(Ілюстративна підказка у слайді) В поезії показано протиборство двох сил: мільйонів трудящих, що піднімаються на революційну боротьбу, і реакції.

 

Вчитель

Як називається такий композиційний прийом?

Учні

(Клацання мишею)У вірші обумовлений композиційний прийом – антитеза

Вчитель             

З якою метою у творі синонімами до виразу «вічний революціонер» стають слова «дух, наука, думка, воля»?

 

Учні

Поет, конкретизуючи образ, акцентує не на руїнницьких закликах,  а на великій перетворюючій силі  «науки,  думки,  волі».  Саме  вони  протистоять тій «пітьмі», що з давніх-давен принижувала людину, надломлювала її сили, зводила до становища раба. Саме вони здатні повести людину до нового життя, і нікому не перепинити могутню лавину соціального прогресу:

 І де в світі тая сила,

 Щоб в бігу її спинила,

Щоб вгасила, мов огень,

 Розвидняющийся день?

 

Вчитель

Що означають  слова лавина, руїна?

Учні

Лавина – народні революційні сили;

Руїна - експлуататорське суспільство.

Вчитель

Що несе в середовище робітників «вічний революціонер»?

Учні

Силу і завзяття в боротьбі, прагнення здобути перемогу. Образом «вічного революціонера»  поет з великою художньою майстерністю показує, як революційні ідеї стають матеріальною силою, коли вони оволодівають народними масами.

 

ІУ.Закріплення І частини вивченого матеріалу

Вчитель  

 

Запишіть повну відповідь на запитання тестів у зошити

(учні створюють конспект)

 

У. Продовження вивчення нового матеріалу

ВИВЧЕНЯ ЦИКЛУ ВІРШІВ«ВЕСНЯНКИ»

Аналітична бесіда

Вчитель

 

Що вам відомо про «Веснянки»?

Учні

(Клацання мишею) Це народні пісні, що закликають весну та оспівують оновлення природи.

Вчитель

У циклі «Веснянки» Франко, вживаючи прийом паралелізму, показує весняне пробудження природи і готовність суспільства сприйняти новизну життя. Отже, героєм громадянської лірики є носій ідей нового життя, вільного суспільства.

(Клацання мишею) Франкові «Веснянки» складаються з двох частин:

             у першій частині теж оспівується природа, а у другій автор закликає  до боротьби за оновлення суспільства.

Вчитель

Прослухайте поезію «Гріє сонечко» під музику М.Лисенка «Друга рапсодія»

 (Слайди змінюються автоматично)

 (Читання учнем вірша зі слайду  під музику М, Лисенка «Друга рапсодія»)

3.Продовження аналітичної бесіди

Вчитель

 

  З якими творами Т.Шевченка та М.Некрасова перекликається поезія?

        Учні

(Клацання мишею) Поезія І.Франка «Гріє сонечко» перекликається з твором Т.Шевченка «Не нарікаю я на Бога» та поезією М.Некрасова «Сеятели»

Вчитель

Що спільного у цих поезіях?

Учні

Поезії Франка, Шевченка й Некрасова закликають до оновлення суспільства, а також образ сіяча об’єднує ці три поезії.                                      

Вчитель Прослухайте веснянку Франка «Гримить» під музику  відомого польського композитора Ф. Шопена «Революційний етюд».(читання учнем поезії зі слайду)

 

4. Інтерактивна вправа (робота в малих групах)

Гра «Тендер»

(Правила гри. Учні об’єднуються в три групи і дістають завдання. Йде змагання за отримання права видавати збірку «Веснянки». Учні створюють міні-проекти збірки)

Завдання:

1.Розкрити соціальний зміст веснянок «Гріє сонечко» та «Гримить»

2.Дослідити відповідність музики і тексту веснянок.

3.Яку роль грає відповідний пейзаж, якою ми сприймаємо весну?

Який настрій ліричного героя?

Приблизні відповіді учнів. Презентація міні-проектів

1.Франкові «Веснянки» наповнені глибоким соціальним змістом, вражаючими контрастами між красою весняної природи і тяжким життям знедоленого люду, а також закликами до праці й боротьби в ім’я кращої долі поневоленого народу. Весна – не тільки пора оновлення в природі, а й символ наближення корінних змін у суспільстві, які несе з собою революційна боротьба.

 

2.Мелодія Лисенка «Друга рапсодія» близька до мелодії народних пісень, тому легко сприймається й допомагає емоційному настрою поезії. «Революційний етюд» Шопена підсилює заклик до боротьби за оновлення суспільства.

 

3.Провідний образ весни розкривається у вірші через відповідний пейзаж , образ матері-землі, та образ орача.       Весна у поезії «Гріє сонечко» озивається піснею жайворонка, дихає леготом. Земля радісно і трепетно хвилюється, мов юна дівчина, що жде великої любові, великого щастя.

Ліричний герой виступає в образі орача, що готує до засіву добірне зерно, а думає про нестерпне життя народу, про боротьбу за його визволення.

 

Підсумки гри «Тендер»

            УІ. Закріплення ІІ частини вивченого матеріалу

Вчитель

А тепер перевірте свої знання, здобуті на уроці. Запишіть повну відповідь на запитання у зошити. (Учні створюють конспект)

 

УІІ. Підсумок уроку.

1.Вчитель - висновок

   Лірика Франка - це вияв громадсько-політичних ідеалів, зброя боротьби проти ворогів трудового народу, своєрідний світ, що відбивав його філософські роздуми і думки про долю трудящого люду. Ліричний герой Каменяра - це не тільки він сам, не тільки образ передового громадського діяча, це вся історія українського народу, невід’ємною частиною якого визнавав себе поет і якому віддавав усі свої сили.

   Ліричний герой цієї поетичної книжки сповнений віри в справедливість революційної боротьби і в можливість змінити життя суспільства на краще.

 

2.Самооцінка учнів

Сьогодні ви шляхом аналізу поезій Франка повинні зрозуміти велич народної боротьби, силу революційних ідей, завойовані для нас робітниками й селянами. Самостійно оцініть свої знання, здобуті на уроці.

 

УІІІ. Інструктаж до виконання домашнього завдання

Вивчити вірш «Вічний революціонер» напам’ять;
Виразно читати поезії, що увійшли до збірки

        «З вершин і низин» (за вибором);

              3)    Проілюструвати поезії Франка (за бажанням)


Теги: Зінченко Л.І., франко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1320/51


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar