Головна » Українська література

Урок-есе „Тричі мені являлася любов” за однойменною повістю Романа Горака. Духовний світ Івана Франка як поета лірика

Мета: поглибити знання учнів про Івана Франка як поета і людину, донести до учнів життєву основу інтимної лірики поета через духовний світ і спогади про кохання, щоб побачити у великому генії не тільки поета - борця, а й поета-лірика, відкрити учням світ його почуттів і страждань, розвивати читацькі навики учнів, виховувати красу людських взаємин, любов до слова поетичного

Тип уроку: урок - есе

Обладнання: портрет Івана Франка, книга Романа Горака «Тричі мені являлася любов», газета зі статтею про Івана Франка, записи пісень на слова поета, мультимедійний проектор, учнівська презентація як супровід уроку

                                                         Епіграф уроку: «Любов ніколи не  загине»

                                                                                                               І.Франко

Парти у класі розставлені для 4 груп. На столах у вазах жмутки осіннього листя, таблички з надписами - назвами чотирьох частин повісті. Урок супроводжується слайдами учнівської презентації.

                                                   Хід уроку

Мотивація навчання школярів

Слайд 1

Вступне слово вчителя.

Сьогодні у нас незвичайний урок: ми пройдемо сторінками повісті - есе Романа Горака, літературознавця, директора Львівського музею імені

 М. Возняка. Ознайомимося з особливостями літературного жанру - есе.

Р. Горак досліджував життєвий і творчий шлях Івана Франка. Спогади про нього він написав у повісті - есе «Тричі мені являлася любов».

Запитання до учнів: Що ви можете сказати про есе як жанр літературного твору?

Слайд 2

 

Есе-це документальна повість на основі листів, фактичних даних.
Есе-жанр літератури, що поєднує підкреслено індивідуальну позицію автора з невимушеним, часто парадоксальним викладом, орієнтованим на розмовну мову. Есе виражає нову, суб`єктивну думку і носить філософський, історично - біографічний, науково - популярний чи белетристичний характер.

 Завдання учням: Давайте подивимося, що означає термін «есе» в перекладі з французької мови. Есе(франц. essai, букв.- спроба) - короткі наукові, критичні та інші нариси, які відзначаються вишуканістю форми. Іноді термін «есе» вживають з іронічним значенням.

Запитання до учнів: Що ви можете сказати про особливості композиції повісті Романа Горака «Тричі мені являлася любов…»?

Слайд 3

 

Частина 1. Одна несміла, як лілея біла.

Частина 2. Явилась друга - гордая княгиня.

Частина 3. Явилась явилась третя…..і очам приємно.

Частина 4. Жінка, котра була поруч.

Запитання до учнів: Чому, на вашу думку, повість складається з 4 частин?

  (Повість складається з чотирьох частин, кожна із яких присвячена окремій жінці. Саме до них був небайдужий Іван Франко, саме їх він кохав, саме через них страждав.) 

Запитання до учнів: Хто ж ті жінки, що залишили в серці Франка незагойні рани, посіяли в його душі зневіру і розпач, примусили його сумувати й страждати. Про це ми дізнаємося із розповіді наших творчих груп.(На столах вимоги до звіту творчих груп)

Виступ учня: «Поезію творить любов, а не злоба»,- проголошує Дмитро Павличко. Любов стояла і стоїть біля витоків життя, вона стверджує в людині людське, вивищує нас перед злом. Любов робить людину кращою, зігріває її теплом, дає наснагу для діяльності, творчості. Любов великих людей легендарна завжди. Згадаймо дантівську Беатріче, петрарківську Лауру, шопенівську Жорд Санд, пушкінську Наталію Гончарову. Про особисте життя видатних людей потрібно говорити дуже делікатно й обережно. Бо це найсокровенніша, найінтимніша сфера людського життя, яка часто не піддається логіці й не завжди залежить від самої людини. Хто ж ці жінки?

Учитель: Відповідь на це запитання дадуть нам наші творчі групи

Звіт 1 групи: Взаємини Івана Франка й Ольги Рошкевич (розповідь учнів)

Слайд 4

Інсценізація зустрічі поета й Ольги Рошкевич на вокзалі в Коломиї.

Слово вчителя: Не дарма Іван Франко для змалювання непорочної, чистої Ольги, її високої духовності використовує запозичений з Біблії символ - білу лілею.

                У багатстві другого кохання

                 Першого завжди іскринка тліє.

Цими словами ми відкриваємо сьогодні другу сторінку життя І. Франка

Слайд 5

Лист Івана Франка

Звіт 2 групи: Взаємини І. Франка та Юзефи Дзвонковської 

Слайд 6

Учень:

Поклін тобі, моя зів`яла квітко,

Моя розкішна, невідступна мріє…

 Весь день, мов щось святеє в душі мліло.

Хоч не любов, не віру, не надію,

 А чистий , ясний образ твій.

Образ Юзефи Дзвонковської Франко проніс через усе своє життя.

Звіт 3 групи: Целіна журовська - жінка, кохання до якої обпекло серце великого поета.

Слайд 7

Повідомлення учня: У своїй повісті - есе Роман Горак пише про спогади

  М. Мачульського: «Платон розказує, що колись людина була цілісною і що тільки за кару розірвав Бог її надвоє, а кохання - ніщо інше, як власне змагання людини віднайти свою половину. У цій легенді міститься золоте зерно правди. Кохання - вічний пошук одної половини за другою під чарівні тони зачарованої скрипки. Коли  половини знайшли себе й поєднались, тони скрипки  затихають. Коли ж людина знайшла свою другу половину, але не

поєдналась із нею, скрипка плаче сумно - тужливо, поки не порвуться струни і не розіб`ється  скрипка».(Звучить сумна мелодія скрипки)

Звіт 4 групи: Ольга Хоружинська - однодумець і прихисток Івана Франка.

Слайд 8, 9

 

Слово вчителя: Тричі «являлася любов» Франкові, тричі «в руці від раю ключ держала», і тричі поет втрачав надію на щастя. Нерозділене кохання залишило по собі «невтішну тоску» і ліричну перлину «Зів`яле листя».

Слайд 10, 11  

 

Повідомлення учениці: «У Франка є прекрасна лірична драма «Зів`яле листя». «Се такі легкі, ніжні вірші, з такою щирою гамою чувства і розуміння душі людської, що, читаючи їх, не знаєш, кому оддати перевагу: чи поетові боротьби, чи поетові - лірикові, співцеві кохання і настрою», - писав у 1908 році Михайло Коцюбинський.

Усе, що в нашій мові найніжнішого, найголубливішого, вклав поет у ці хвилюючі, писані кров`ю серця рядки. Саме завдяки цьому багато із віршів

 І. Франка стали популярними піснями і сьогодні на крилах музики чарують наші серця.

  Учитель: Прослухайте пісню Івана Франка «Ой  ти, дівчино, з горіха зерня…».

Які думки й почуття вона у вас викликає?

Учитель (на фоні затихаючої пісні): «Ось яка сила кохання. Ось що вона може зробити із людиною».

Слайд 12

Учень: (виразне читання напам`ять)

Які слова дзвінкі й чудові

Даруєш ти мені Господь.

Що ми в цім світі без любові?

Лиш грішна плоть, нікчемна плоть.

Куди б не йшли, за що б не брались,

Все, виявляється, дарма.

Ніщо у цім житті не в радість,

Коли любові в нас нема.

Любов - це те, що буде вічно,

І ні початку, ні кінця.

Любов, як Всесвіт, що магічно

Пульсує в грудях у творця.

Слова вчителя: Шлях кохання дуже важкий, складний шлях. Людина вибирає найчастіше не розумом, а серцем, і цей вибір буває сильнішим, ніж вибір розуму. У кожного своя доля і свій вибір. Вам, учні, цей вибір підкаже ваше життя.

Слайд 13

Домашнє завдання на наступний урок ви можете також вибрати те, що вам найбільше для душі.

1. Твір - мініатюра «Лист - присвята жінці, чий образ найбільше вразив»

2. Лист коханій чи коханому

3. Твір -  роздум «Іван Франко- людина, що вміла кохати»

Учитель: Учень нашого класу домашнє завдання отримав завчасно і вже його виконав. Я, вважаю, що справився із ним чудово й заслуговує на гарну оцінку й нашу похвалу.

Учень( Ляліков Данило) читає домашнє завдання.

 Лист коханій:

Привіт, кохана. Я вирішив написати тобі цього листа, бо кожна година без тебе тягнеться, наче рік. У цьому вірші я пишу тобі вірш, бо звичайними словами не висловити мої почуття до тебе.

Пишу тобі цього листа,

Бо душа моя віддана

Тобі одній, прекрасній, щирій,

Бажаній, милій і вродливій.

Бо твоя усмішка чарує,

Коли мені її даруєш.

Бо твої гарні карі очі

Мені сіяють в кожній ночі.

Коли у сні я їх побачу,

То знаю, що це все - на вдачу.

Я прославляю свою долю,

Яка з`єднала нас з тобою.

Твої слова і теплі, й щирі,

Що огортають, наче  хвилі.

І що хвилюють суть мою,

Бо дуже я тебе люблю!

Сподіваюсь, тобі сподобався цей вірш. Швидше б тебе побачити.

Дуже сумую за тобою і палко кохаю.

Гра - створення образу: скласти із пазлів силует жінки. Яким був ідеал «дійсної любові», що шукав

 Іван  Франко у кожній жінці. (На пазлах (їх виготовили самі учні), які створюють жіночий силует, написати, що побачили учні в образах жінок, яких кохав поет)

Ольга: краса, серйозність характеру, розум, працьовитість, освіченість, чесність, потяг до всього нового.
Юзефа: мрійлива, прекрасна, мовчазна, загадкова, чесна, благородна, шляхетна, жертовна.
Целіна: Красива, примхлива, пристрасна, фатальна жінка, кохання до якої обпалило серце І. Франка.
Ольга Хоружинська: добра й чуйна мати, вірна дружина, товариш -однодумець, «інспіраторка» і прихисток поета.

Висновок: Роман Горак у своїй повісті - есе підтвердив, що І. Франко у своїй інтимній ліриці створив ідеал кохання й коханої: вродлива, щира, розумна, передових поглядів, чарівна кохана, вірна дружина, однодумець.

Чи знайдеться у цілому світі чоловік, що не бажатиме мати завжди поруч із собою таку жінку. Тільки треба її шукати, а знайшовши, берегти,  дорожити своїми почуттями, не дати їм згаснути, а коли треба- боротися за своє щастя. 

Скласти сенкан до поняття кохання та до образу жінки

 

Жінка                                                    Кохання

Прекрасна, благородна                       Казкове, недосяжне

Кохає, допомагає, охороняє               Приходить, окрилює, втікає

Вірна дружина й мати                        Утримати його уміють  одиниці

Берегиня                                               Мрія


Теги: Паламарчук О.Д., Горак, франко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 454/77


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar