Головна » Українська література |
Мета: Освітня: ознайомити учнів зі збіркою поезій «Зів’яле листя», Розвивальна: розвивати уміння аналізувати інтимну лірику; Виховна: виховувати повагу до найкращих людських почуттів; Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами дослідницької роботи учнів, з використанням комп’ютерних технологій Міжпредметні зв’язки: історія, світова література, музичне мистецтво. Теорія літератури: інтимна лірика, ліричний герой, лірична драма, медитативна лірика, аналіз ліричного твору Методи та прийоми уроку: метод-бесіда, прийоми-розповідь, самостійна роботі учнів за завданням вчителя, виразне читання, робота в групах, аналіз ліричного твору, пошуково-дослідницька діяльність, презентація, складання асоціативного куща, сенкану Обладнання уроку: збірка І.Франка «Зів’яле листя», фотографії коханих жінок, презентація до уроку; запис пісні «Чого являєшся мені у сні?», «Ой ти дівчино, з горіха зерня», 3 жмутки жовтого зів’ялого листя, з кольорового паперу вирізане листя(для складання асоціативного куща)
Перебіг уроку І. Організаційний момент ІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу 1.Мотивація навчальної діяльності учнів Слайд 1 Портрет І.Франка Сьогодні на уроці, діти, ми продовжуємо вивчати творчість І. Франка. Ми вже вивчили його біографію, познайомилися з поетом – вічним революціонером, Великим Каменярем, українським Мойсеєм. А сьогодні ви побачите іншого І.Франка - ніжного, відвертого у своїх почуттях, інколи навіть не сприйнятого таким іншим. Прослухайте, будь ласка, запис і скажіть, хто виконує цю пісню? Пісня «Чого являєшся мені…» Віталій Козловський Цю пісню ви чуєте майже щодня. Але не кожен з вас знає, що виконується вона на слова І.Франка. Звичайно, ця пісня про кохання. Бо кохання – одне з найсвітліших, найпіднесеніших людських почуттів. Воно неповторне і вічне, як саме життя. Любов всевладна, жагуча, тривожна. Саме під впливом страждань, «солодкої муки» від кохання народжуються щирі поетичні рядки. Шедевром інтимної лірики світової літератури є збірка І.Франка «Зів’яле листя», з якою ми познайомимось сьогодні. 2.Оголошення теми уроку Слайд 2.Тема уроку 1. Робота в зошитах (запис теми,епіграфу уроку) - Отже, запишіть тему сьогоднішнього уроку: «Місце любовної лірики в творчості І.Франка. Поетична збірка «Зів’яле листя» 3.Оголошення завдань уроку Слайд 2 Завдання уроку - Для того, щоб наш урок пройшов вдало, нам потрібно виконати такі завдання: Ознайомитися зі збіркою поезій «Зів’яле листя» та розкрити світ почуттів, пристрастей, створений поетичним словом великого майстра. проблематику. 4. Повторити відомості з теорії літератури. 5. Усвідомити те, що любов – найвеличніше з людських почуттів на прикладах поезії І.Франка
Слайд 4 Епіграф А епіграфом до уроку будуть слова, взяті зі збірки: Так, ти одна моя правдивая любов, Та, що не суджено в житті їй вдовольниться, Ти,найтайніший той порив, що будить кров, Підносить грудь, та ба- ніколи не сповниться.
І.Франко
ІІ. Загальна характеристика поетичної збірки. Слайд 5.Цитата М.Коцюбинського а)Історія створення збірки Яка ж історія написання збірки, яка вже 117 років бентежить людські серця?
Коли читаєш її, майже фізично відчуваєш, через які страждання й випробування пройшов великий каменяр. Під тягарем життєвих обставин 40-річний поет втомився, знесилився, почувався зраненим звіром, що тікає у нетрі. Особиста любовна драма невзаємної любові, що тричі з’являлася йому, надломила його морально, надірвала душу. Були ще невдачі і в громадському житті – переслідування письменника польською й українською реакцією, його третє ув’язнення, недопущення викладання у Львівському університеті. Всі ці обставини зумовили написання збірки. Вона відрізняється від всіх попередніх і наступних збірок не тільки тим, що присвячена одній темі – коханню, а ще й тим, що в ній немає спогадів, переходів почуттів. Вся збірка-один вибух почуття. А вірші збірки – це сповідь зраненої душі. Франка не побоявся видатися слабким, адже він, такий як і ми, він нам довіряє найбільші таємниці своєї душі. Слайд 6.Дати видання збірки Протягом 10 років Франка пише цілий ряд інтимних поезій, які об’єднує у поетичну книжку «Зів’яле листя», що з’являється друком 1896 р. (Перші поезії були надруковані ще до виходу збірки, у збірці «З вершин і низин» В другому виданні світ побачив збірку у 1911 р. б)Визначення провідного питання уроку Збірка має підзаголовок «Лірична драма» і тому проблемне питанням, на яке ми дамо відповідь в кінці уроку буде: Чому збірка має подвійну назву? У збірці відображено любовні страждання могутньої духом людини-ліричного героя. -Згадайте правило» ліричний герой – це… -Запишіть правило в зошити: Ліричний герой - особа, думки, почуття, якої виражаються в ліриці, це 2-я поета Ліричний герой не ототожнюється з поетом, живе своїм життям у новій художній дійсності. Отже, ліричний герой збірки – це багатюща, гаряча й глибинна натура. А його любов до жінки-велична, всеохопна. Слайд7.Теорія літератури.Ліричний герой в)Композиція збірки Композиційно збірка складається з 3 частин-жмутків, адже листя збирають в жмутки. Кожен з них – складається з віршів-«зів’ялих листочків»-ці листочки –«завмерлеє в серці кохання» (така влучна алегорія), бо як не можна воскресити зів’ялий лист, так не можна повернути до життя любов, яка вмерла. Слайд 8.Композація збірки Біографічна основа збірки - 3 кохання поета, 3 горлиці свого часу залетіли у сад кохання І.Франка. Він кохав їх щиро, та на жаль, окрім душевного болю, розпачу від цього кохання він не мав. - Хто ж вони, жінки, що змусили серце Франка палати любов’ю і страждати?
г) Виразне читання вірша напам’ять вчителем «Тричі мені являлася любов» (на столі стоять портрети жінок, розказуючи вірш вчитель демонструє кожен з них + слайд презентації) Тричі мені являлася любов, Одна несміла, як лілея біла, З зітхання й мрій уткана, із обснов Сріблястих, мов метелик підлетіла Купав її в рожевих блисках май, На пурпуровій хмарці вранці сіла І бачила довкола рай і рай! Вона була невинна, як дитина, Пахуча, як розквітлий свіжогай! Слайд 9.Портрет Ольги Рошкевич --------------- Явилась друга – гордая княгиня Бліда, мов місяць, тиха і сумна, Таємна й неприступна, як святиня, Мене рукою зимною вона Відсунула й шепнула потаємно: «Мені не жить, тож най умру одна!» І мовчки щезла там, де вічно темно. Юзефа Дзвонковська – друге велике кохання І.Франка, їй присвячено поезії ІІ жмутку. --------------- Слайд 9.Портрет Юзефа Дзвонковська Явилась третя – женщина чи звір? Гляди на неї – і очам приємно Вживається її красою зір То разом страх бере, душа холоне. І сила розпливається в простір. Саме завдяки останній – Целіні Журовській, якій присвячено вірші ІІІ жмутка і з’явилася вся збірка «Зів’яле листя». Слайд 10.Портрет Целіна Журовська
д) Пошуково-дослідницька робота учнів. (Повідомлення учнів) А хто приніс ліричному герою найбільше страждань, про це вам розкажуть мої помічники, які отримали завдання заздалегідь. Троє учнів розказують про кожну з коханих жінок І.Франка.
ж)Робота в групах. Визначення тематики «жмутків» Потрібно швидко перечитати поезії кожного зі жмутків, визначити провідну тему кожного з них та записати на дошці та в зошити. 1 група- І жмуток 2 група – ІІ жмуток 3 група – ІІІ жмуток (зразок відповідей ) І жмуток -Тут є вірші з громадянськими мотивами, але переважає скорботна інтимна лірика. Присутні життєстверджуючі мотиви ІІ жмуток- Оспівує не лише кохання, а й чарівну красу природи. Пісні, романси ІІІ жмуток- Пекельні переживання поета, спричинені нещасливим коханням
5. Художній аналіз поезії. Робота в групах А) «Безмежне поле в сніжному завою» 1. Виразне читання поезії дітьми 2. Яке враження від прочитаного? (Поетичний образ нестерпного людського болю. 3. У якому значенні сприймається перша строфа – прямому чи переносному, алегоричному? (Алегоричному поле – життя, Сніжний завій – життєві труднощі, скрутні обставини; Кінь – надія, думка, мрія, життєвий стрижень, оптимізм Ліричний герой страждає, прагне будь-що вирватися, втекти від болю, страждань, які йому завдає світ. Можливо, це нерозділене кохання, несправедливість з боку суспільства, можливо, ще з якихось причин.) 4. На що вказує прохання ліричного героя «Ох, дай мені обширу й волі!»? (На суспільну громадську причину страждань героя) 5. Які художні засоби використовує поет? Б) Робота в групах І група індивідуальний художній аналіз вірша «Чого являєшся мені у сні?» ІІ група «Ой ти дівчино з горіха зерня» - Які риси притаманні герою? - Від чого прагне звільнитися вершник? ( від нерозділеного почуття) - Чим підкреслено образ самотності головного героя? ( зимовим холодом) - Які епітети і метафори використав? ( від себе не втечеш) 4. Складання асоціативного куща.Бесіда з учнями Діти, ми детально ознайомилися з поезіями, які входять до збірки. -Які асоціації про кохання Франка у вас виникли? На кожному листочку прошу написати одне слово, яке, на вашу думку, асоціюється з коханням Франка ( сум, печаль, переживання, радість, ридання, самотність і т.д.) – діти прикріплюють листи на дошку
- Які настрої переважають? (сумні) - Отже, який висновок про кохання ліричного героя ми можемо зробити (він страждав, це - драма) - Чи зрозуміла вам тепер відповідь на наше проблемне питання? (Автор назвав збірку драмою, хоча, власне це була драма його життя) Отже, нерозділене кохання – це драма життя і поета, і ліричного героя. І хто знає,якби життя І Франка склалося б по – іншому, і він не зустрів цих 3 жінок, чи народилися б такі чудові вірші? -Чи може бути кохання без страждань? -Чи змогли б ви нерозділено кохати?
5. Складання сенкану Слайд 12.Зразок сенкану вчителя Кохання… Прекрасне, неповторне… Пригорнути, простити, ридати… Відпустити і вільно літати… Мить… ІУ.Узагальнення вивченого. 1. Чи може бути кохання без страждань? 2. Чи змогли б ви нерозділено кохати? 3. Який настрій об’єднує вірші ліричної драми «Зів’яле листя»? 4.Який мотив об’єднує вірші? 5.Скажіть, чи є засоби подолати хворобливі переживання, спричинені коханням без відповіді? Які це засоби?
У.Повторення і перевірка виконання завдань уроку Слайд 13.Завдання уроку УІ. Підбиття підсумків уроку Заключне слово вчителя. Читайте Франка, коли вам сумно чи радісно, коли ви переможець чи переможений, бо почуття,вкладені автором у рядки збірки, настільки сильні, що 100 тис. літ горіть готові і зігрівати нас. Тож кохайте і будьте коханими.
Нехай життя дарує кожному чисте, вірне, щасливе кохання. І ці поетичні франкові рядки візьміть з собою у життя: (під муз.Вівальді вчитель читає вірш напам’ять) Які слова, дзвінкі й чудові, Даруєш ти мені Господь, Що ми в цім світі без любові? Лиш грішна плоть, нікчемна плоть.
Куди б не йшли, за що б не брались, Все, виявляється дарма. Ніщо у цім житті нам не в радість, Коли любові в нас нема.
Любов – це те, що буде вічно, І ні початку, ні кінця. Любов, як Всесвіт, що магічно Пульсує в грудях у Творця.
І я складаю в кожнім слові Йому подяку і хвалу За цілий океан любові Й за кожну крапельку малу.
УІІ.Домашнє завдання Слайд 14.Домашнє завдання 1. Вивчити напам’ять та зробити ідейно- художній аналіз поезії «Чого являєшся мені у сні?»" «Ой ти, дівчино, з горіха зерня» Достатній та високий рівень: напишіть твір-мініатюру «Трагедія закоханого серця в збірці І.Франка «Зів’яле листя»
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |