Головна » Українська література |
Мета уроку. На основі змісту твору поглибити знання учнів про часи козацтва, визначити кращі риси козаків-запорожців; розвивати мислення школярів, навички складання власних висловлювань оцінного характеру з аргументацією; виховувати в учнів патріотизм, прагнення жити за законами честі та моралі. Тип уроку. Комбінований. Обладнання. Портрет письменника, ілюстративні матеріали про гетьманів України, козацьку старшину та козаків, картина І.Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану», фотографії козацьких соборів. ХІД УРОКУ І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Повідомлення теми та мети уроку. ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ. Бесіда за питаннями: Де відбуваються зображені в тексті події? ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ. 1. Слово вчителя. Справді, наші пращури дбали про виховання в людині кращих рис. А кращі риси прийнято називати чеснотами. Давайте подивимося, яким же постає перед нами Карпо Летючий – нащадок козаків. 2. Бесіда за питаннями: - Визначте, які риси виявляє Карпо в той час, коли батько бере його з собою в подорож Дніпром. (Дисциплінованість) - Чи виправдав Карпо сподівання батьків? Яким він постає перед нами в юнацькому віці? Доведіть свою думку посиланням на текст. Які риси характеру визначали поведінку й дії Карпа? сміливість гордість …його смілива і горда душа палала щастям . А що було щастям для Карпа? ( Випробування, несподіванки, пошук пригод). Отже, яку рису характеру мав Карпо? допитливість Справді, козаки-запорожці завжди хотіли дізнатися про щось нове, невідоме досі. Ця риса характеру людини називається самовдосконалення вона дає людині можливість ставати обізнанішою, розумнішою, а значить, і впевненішою в собі. Та оскільки все це було небезпечним для життя, чи можна сказати, що Карпо діє необачно? (Він успадкував від козаків ризикованість) А що давало йому право ризикувати? залізна воля й витримка Доведіть це на основі змісту твору. Діти, поясніть, як ви розумієте останнє речення? Що сталося? …Він не просто злякався, а й здивувався, і замилувався: такі вони були високі, рівні, дужі! Такі вони були гарні на вроду, що він таких людей не бачив ні між панами, ні між простими селянами. - Знайдіть, діти, яким словом автор характеризує красу запорожців. …несказанна краса. Діти, подивіться, перед нами портрети гетьманів України та представників козацької старшини. А що ви знаєте з уроків історії про те, чи всі козаки мали таке гарний дорогий одяг? Повідомлення про Івана Сірка, якого так любили козаки і ненавиділи вороги.
Отже, ми переконалися, що Іван Сірко, як і справжній козак, був … і красивий. А чи можна назвати красивими козаків, зображених на картині? (Можна, бо душа в них була красива) гостинність дружелюбність вірність козацьким звичаям повага до старших музикальність
ЗВУЧИТЬ ПІСНЯ «Їхав козак містом». Завдання: знайдіть у тексті пісні слова, які свідчать про чесноти козаків. Діти, у пісні співали про славні діла козаків на Україні. А якими ж ділами уславили себе запорожці? воювали з іноземними загарбниками; А ще козаки зводили незвичайної краси собори. Існує навіть приказка: Козацький собор – небо на землі . А значить, яку ще рису мав кожен запорожець? релігійність
2. Робота в групах. Складання прислів’їв та приказок. Береженого Бог береже, а козака шабля. Щирий козак ззаду не нападає. Слава не поляже, а про себе розкаже. Козацькому роду нема переводу. 3. Слово вчителя. Отже, ми обговорили, записали в зошиті слова, які характеризують чесноти козаків. Але ми розуміємо, що ці кращі риси необхідні і в нашому житті. У яких життєвих ситуаціях вони повинні виявлятися? поважати батьків і вчителів захищати менших бути справжніми патріотами України… ІV. РЕФЛЕКСІЯ. Робота з індивідуальними картками-малюнками, визначення власних кращих рис характеру на основі співставлення з чеснотами козаків. V. ОЦІНЮВАННЯ. V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. Скласти власне продовження казки.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |