Головна » Українська література

Автобіографічні поезії В.Черепкова

Мета: поглибити знання учнів про життя і творчість поета, акцентувати увагу на поезіях  автобіографічного характеру; удосконалювати вміння учнів виразно читати вірші, формувати вміння усного малювання; розвивати критичне мислення, збагачувати  словниковий запас учнів; виховувати кращі людські якості, любов до рідної   Донеччини,  рідного  слова.   

Обладнання: малюнки до творів В. Черепкова, збірки поезій автора, кросворд, портрет   письменника, пакети завдань для учнів, зашифровані рядки з поезій В. Черепкова. 

 

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Заохочення до навчання. (1 хвилина).

Учитель: Сьогоднішній урок мені хотілося б розпочати з таких поетичних рядків:

… Мені вірші, як птиці ячать… -

Говорю йому, - тут… не до плати…

Я свічуся тоді – як зоря,

Бо вбираю все чисте і добре:

Від беріз,

               що як свічі, горять,

Коли падає сонце за обрій;

Від людей,

Від води,

Від землі,

Від молитви,

Від віри,

Від неба,

Від степів,

               що духмянять до сліз

Чебрецями,

               ромашками,

                                 медом…

Напливає шовкова пора…

Я – залюблений!

Збурений знову!

Я тягнуся мерщій до пера,

Кличу – Слово!

І приходять на поміч слова.

І не спиться тоді,

І не пʹється …

Як асфальт прориває трава,

Вірші так проростають крізь серце.

Кожен вірш – моя мука і рай.

Мені з ними і солодко, й гірко…

 

ІІІ. Евокація (актуалізація вивченого). ( 8 хвилин).

Учитель:  Хто є автором даного вірша?

(Очікувана відповідь: В. Черепков, поет Донеччини, оскільки ця поезія дітям знайома з попередніх уроків, зокрема з уроку літератури рідного краю)

Учитель: Правильно! І на наш урок я запросила Володимира Федоровича Черепкова, щоб він подивився, як ви вивчаєте його твори.

( Зарані підготовлений учень із 11 класу може відповідати на запитання учнів)

 

В. Черепков: Добрий день, шановні учні! А що ще вам про мене відомо? Які мої вірші ви раніше читали?

(Мозковий штурм)

( Очікувані відповіді: Народився 8 квітня 1947 року в робітничій сімʹї, дитинство було голодним і холодним, навчався в ЗОШ № 11 м. Артемівська, працював на Забайкаллі, любив і знав напамʹять вірші Пушкіна, Лермонтова, був рядовим учителем, а потім директором ЗОШ № 5, пише вірші російською й українською мовами, з 1994 року народний депутат України; автор відомих віршів – «Весна іде…», «Ще тільки відшуміла злива…», «Жайворон», «Крик душі», «Почім вірші?» та інші)

В. Черепков:  Гаразд! А зараз, розгадавши кросворд, ви дізнаєтеся, яке місто Донеччини є для мене найріднішим.  

(Кросворд накреслено на дошці або прикріплено на аркуші паперу; питання задає учням В. Черепков).

 

Питання для кросворду:

Кому присвячено вірш  «Почім вірші?» (Матері)
Яку мову я викладав, працюючи вчителем? (Російську)
Синонім до слів поет, майстер.(Митець)
Людина, що пише вірші. (Поет)
Російський поет, творами якого я захоплювався? (Лермонтов).
Факультет, на якому я навчався  у Воронезькому державному інституті. (Філологічний)
Синонім до слова  учитель. (Викладач).
Який мій твір присвячений Донеччині та розповідає про історію краю?

             («Сіль землі»)

Ким я працював у школі? (Учитель).
У мене  є вірш «Думи мої…». У кого з відомих українських поетів є вірш з такою ж назвою? (Шевченко).

З підкреслених літер має скластися ключове слово кросворда «Артемівськ».

Учитель: Дякуємо Вам, Володимире Федоровичу! А зараз відпочиньте й подивіться, як ми вміємо гарно працювати.

 

IV. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. (1 хвилина)

Учитель: Отже, діти, сьогодні ми довідаємося про інші твори В. Ф. Черепкова, будемо вчитися їх виразно читати, визначати тему й основну думку віршів, аби бути більш добре обізнаними з творчістю поета.

( Діти роблять записи до робочих зошитів).

А кого зацікавив світ поезій В. Черепкова, той може звернути увагу на виставку збірок автора й прочитати їх, а також уявити зміст прочитаних творів нам допоможуть малюнки учнів до віршів поета.

 

V. Усвідомлення й засвоєння навчального матеріалу.

Учитель: А зараз до роботи!

( Поки учні роблять запис до зошитів, один з учнів кожної групи (учні зарані розділені на 3 групи й сидять відповідно) обирає конверт із завданнями)

(Робота в групах).

 

Інструктаж щодо роботи над завданням (1 хвилина)

Учитель:  Перед вами пакет із завданням й текст вірша В. Черепкова. Обсяг роботи, яку треба виконати, є у ваших капітанів. Отже, вам треба:

підготуватися до виразного читання даного вірша;
визначити тему вірша;
визначити основну думку поезії;
скласти щоденник подвійних нотаток (виписати рядки з вірша, які сподобалися, і пояснити, чим саме вони вам сподобалися, чим вразили);
здійснити усне малювання (коротко сказати, які картини постають у вашій уяві після прочитання вірша);
пояснити значення підкреслених слів та словосполучень;
здійснити прогнозування (подумати над тим, які причини спонукали автора до написання вірша).

На підготовку вам відводиться 5 хвилин.

При підготовці до виступу ви можете скористатися  інструкцією, що є у ваших пакетах завдань. По закінченні відведеного на підготовку  часу ви маєте звітувати про виконання завдання протягом 6 хвилин. Оцінювати ваші відповіді будуть В. Черепков та один з учнів вашого класу.

 

Перед тим, як учні почнуть відповідати, рекомендую провести фізхвилинку

 ( 1-2 хвилини).

 

Виступи кожної з груп. (18 хвилин)

 

VІ. Рефлексія (закріплення вивченого) (3 хвилини)

Учитель: Ось бачите, Володимире Федоровичу, як ми гарно вміємо працювати й вивчаємо Ваші вірші.

В. Черепков: Так! Молодці! Ви вмієте гарно, виразно читати мої вірші, правильно й точно визначаєте їх тему й основну думку, навіть спробували визначити причини, які спонукали мене до написання даних творів. І все ж я хотів би упевнитися в тому, що ви добре засвоїли сьогоднішній урок.  Я пропоную вам невеличке бліц-опитування, по одному питанню кожній групі.

 

1. У якому вірші соловʹїха чекає серенад від соловʹя? («Ще тільки відшуміла злива…»).

2. Який район Артемівська понад усе мені дорожчий? (Забахмутка).

3. Які трави пʹянили мене своїми пахощами у вірші «Жайворон»? ( Євшан та чебрець).

 

А спробуйте-но розшифрувати рядки з мого вірша й скажіть, як він називається.

 

Я           іс           не         близь              Бо           лю

     ю            ну         ру:                як               воз

зна        ти         хит         ких                 га            би.

   

(Я знаю істину нехитру: близьких, як Бога, розлюби. «Жайворон»).

Так, ви справді молодці!

 

 

VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання. (4 хвилини).

Учитель: А зараз, діти, ми попрацюємо з допомогою мікрофону. Упродовж 20 секунд висловіть думку про те, що вам найбільше сподобалось на сьогоднішньому уроці й чому.

( По одному учню від кожної групи)

Я бачу, Володимире Федоровичу, вам дуже сподобалися мої учні. Гадаю, вже час оголосити їм оцінки.

(Під час оцінювання врахувати активність, мовне оформлення відповідей, правильність, обґрунтованість)

 

VІІІ. Домашнє завдання. (2 хвилини).

Учитель: Добре, а тепер запишіть домашнє завдання: написати твір-мініатюру (мінімум 6 речень) на тему «Мої роздуми над поезією В. Черепкова», намалювати малюнок до того вірша, який вам найбільше подобається.

Всі ви, діти, молодці,

Добре працювали.

Та дзвінок вже пролунав.

Він мені і вам сказав,

Що урок пора кінчати.

Час іти відпочивати.

 

Додаток до уроку.

Кожен пакет завдань містить план роботи, інструкцію-підказку, текст вірша.

 

1.План роботи.

Підготуватися до виразного читання даного вірша.
Визначити тему вірша.
Визначити основну думку поезії.
Скласти щоденник подвійних нотаток (виписати рядки з вірша, які сподобалися, і пояснити, чим саме вони вам сподобалися, чим вразили).
Здійснити усне малювання (коротко сказати, які картини постають у вашій уяві після прочитання вірша).
Пояснити значення підкреслених слів та словосполучень.
Здійснити прогнозування (подумати над тим, які причини спонукали автора до написання вірша).

 

2.Інструкція-підказка.

Тема – це те, про що розповідається у вірші.

Основна думка – те, навіщо автор пише цей вірш, що хоче ним сказати.

Вимоги до виразного читання:

Тембр  голосу (інтонація).
Швидкість (темп читання).
Логічний наголос.
Дотримання пауз.

 

3. Тексти віршів.

                 ***

Ще тільки відшуміла злива,

Іще не схлинула вода,

А, мов дитина, дратівливо

З-за хмари сонце вигляда.

Трава на повні груди диха,

І я відшукую слова,

І нетерпляче соловʹїха

Жде серенад від соловʹя.

Сад – в молоці,

А я посивів…

Та, може, все ж, бодай на мить,

До мене ластівкою в сіни

Із юні пісня залетить.

 

                      Забахмутка

Забахмутка.

Клани коло хати.

До небес – тополь струнких шапки.

Листя – мов погони у солдата,

Що прийшов сюди через роки.

Вулиця, де юність раювала,

Де радий травинці кожній був,

Де на ганку матінка співала

Тих пісень, що їх ще не забув…

Знов гніздечко ластівка лаштує

Над вікном, що дивиться у сад,

Звідки аж до хвіртки знов прямує –

Розпинає лози виноград.

Вздовж Бахмутки жито достигає

І хлопʹята грають на межі.

Знов надвечір сонечко сідає

За Бахмутку в тихі комиші.

Де-не-де ще вежі червоніють,

І втопають у садах хати…

Забахмутка,

                    Я дурить не вмію,

Над усе мені дорожча ти!

 

               Жайворон

Що відлетіло, не впіймати.

Ще стільки всякого мине!

Біля порога сива мати

Іще не раз сльозу змахне.

Я знаю істину нехитру:

Близьких, як Бога, розлюби!

Собі не раз ще сльози витру,

І посміхнуся без злоби,

Й віддам всьому живому шану…

Я виріс серед бурʹянів –

Не від троянд,

                        А від євшану

І чебрецю в степу пʹянів.

Не був пустельником у скиті.

Дороги кликали та вись,

Бо наді мною у блакиті

З дитинства жайворон завис.


Теги: Гвоздьова О.Л., Черепков
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 181/6


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar