Головна » Хімія

Урок-репортаж „Життя та діяльність Д. І. Менделєєва”

Мета:

1.     Вивчення життя і діяльності великого російського хіміка Д. І. Менделєєва для розуміння значущості його внеску у вітчизняну науку.

2.    Домогтися усвідомлення і осмислення учнями навчального матеріалу з    історії відкриття періодичного закону Д. І. Менделєєвим, показати глибину захопленості людини науки його здатності аналізувати інформацію, самовідданість.

3.    Виховання патріотичних почуттів, гордості за свою країну, поваги до інтелектуальної праці і прагнення до наукової діяльності, формування інтересу до досліджуваного предмета.

 

Хід заняття:

 

Учитель: Доброго дня. Сьогодні в рубриці: «Люди науки, або як стати знаменитим» ви почуєте дивовижні інтерв'ю, репортажі. Вам представиться можливість познайомитися з великим вченим всього світу, задати йому питання, які вас цікавлять. Наші спецкореспонденти запросили до нас на урок одного із самих чудових учених. Зараз ми дізнаємося хто це.

 

Перший кореспондент (читає цитату, написану на дошці):

«Будуть з'являтися, і вмирати нові теорії, блискучі узагальнення, будуть змінювати наші застарілі поняття, найбільші відкриття будуть зводити нанівець минулі і відкривати небачені за новизною і широті горизонти - все це буде приходити і йти, але Періодичний закон Менделєєва буде завжди жити, розвиватися і вдосконалюватися ». (А.Е.Ферсман).

 

Другий кореспондент: Сьогодні у нас в гостях славнозвісний вчений всіх часів і народів, що відкрив людству таємницю періодичності Д.І. Менделєєв.

 

Під оплески Менделєєв входить, сідає за стіл, знімає капелюх.

 

Учитель:

Кумир ученых и поэтов
Глядит внимательно с портретов,
Своих открытий зная ширь,
С осанкой вечно молодою,
С окладистою бородою,
Былинный русский богатырь.

Все было в химии неясно, 
Порой запутано ужасно.
Но вот вмешался в хаос он,
И силой мудрого прозренья
Открыл ценою озаренья
Периодический закон.

Проник он мыслью дерзновенной
И в микромир,
И в глубь вселенной,
Нас знанием вооружа.
И элементы подравнялись,
Могучей мысли подчиняясь
И человечеству служа.

Науку русскую взлелеяв,
В ней возвышался Менделеев,
Был, как блистательный пример.
Не только химик, но геолог,
Статистик, инженер, метролог,
И агроном, и землемер.

Шагал прогресс, трещали троны,
С тиранов падали короны,
А он в двадцатый новый век
пришел как новый ломоносов,
Решить сумевший тьму вопросов –
Природно русский человек.

 

Учитель: Розпочнемо наш репортаж з міста Тобольська, з далекого 1834 року. Репортаж «Дитинство».

-         Дмитро Іванович, ви справді в дитинстві завдавали клопоту своїм батькам?

Менделєєв: Так, я був допитливою дитиною. Коли мої досліди з вибухівкою стали відомі директору гімназії, той змусив мене 3 рази повторити «Зобов’язуюсь більше ніколи не займатися хімією без дозволу».

Учитель: Продовжимо наш репортаж. Хто були батьки майбутнього вченого?

Репортаж «Батьки вченого».

Учитель: Про студентські роки розповість …

Репортаж «Студентські роки».

Менделєєв: Насправді я мріяв стати лікарем. Та коли я відвідав анатомічний музей, зрозумів, що не зможу…

Учитель: Цікава історія, пов’язана з хворобою трапилася в інституті.

Репортаж «Хвороба вченого».

Учитель: Погляньте, яку стрімку кар’єру зробив Д.І.:

·        У 1855 році Менделєєв блискуче закінчив інститут із золотою медаллю.

·        У 1856 році у віці 22 років молодий учений захищає дисертацію на ступінь магістра «Про питомих обсягах», а слідом за нею і дисертацію «Про будову кремнеземистих з'єднань» на звання приват-доцента.

·        Через рік у віці 23 років Менделєєв стає доцентом Петербурзького університету, де читає курс теоретичної і органічної хімії.

·        У 1859 році відряджається за кордон. У Гейдельберзі, улаштувавши у своїй квартирі лабораторію, Менделєєв проводить найважливіші дослідження в галузі фізичної хімії та відкриває існування критичної температури.

·        У 1860 році молодий вчений бере участь у роботі з'їзду в Карлсруе, де була встановлена ​​єдина система атомних ваг і хімічних формул.

·         З 1861 року Менделєєв читає лекції в Петербурзькому університеті. У 1864 році 30-річного Менделєєва обирають професором Петербурзького технологічного інституту по кафедрі хімії.

·        У 1865 році - захист дисертації на ступінь доктора хімії та затвердження ординарним професором Петербурзького університету по кафедрі технічної хімії.

 

Менделєєв: Та все ж першою моєю роботою було вчительство в Сімферопольській гімназії, а потім в Одеській - рішельєвській.

Учитель: Згадує Комаров, колишній президент АН СРСР: «Коли Д.І. Менделєєв був професором Петербурзького університету в сімдесятих роках минулого століття, його аудиторія ломилася від слухачів. Щоб зайняти місце за партою, студенти нерідко збиралися за годину, за дві до початку лекції, стояли в проходах, сиділи на підвіконнях. Прослухати 2-3 лекції Менделєєва вважали своїм обов'язком навіть юристи, які взагалі відносились до університетських занять вельми прохолодно.

Згадує Озоровска - учениця і співробітниця Менделєєва: «Мова Менделєєва являла собою чудо: на очах у слухачів із зерен думок виростали могутні стовбури, гілкувалися, сходилися вершинами, буйно цвіли, і слухачі завалювалися золотими плодами».

Перший кореспондент: А чи правда, що саме ви стали винахідником горілки?

 

Менделєєв: Мені прикро та образливо, коли моє ім’я пов’язують саме  з горілкою. Тому за ваше неуцтво я відмовляюсь відповідати на питання.

Репортаж «Менделєєв та горілка».

 

Учитель: Цікаво, як же склалося особисте життя Д.І.?

Репортаж «Три любові Менделєєва».

 

Учитель: А зараз про найважливішу для усього світу подію.

Учень:  Случилось в Петербурге это.

Профессор университета писал учебник для студентов…

Задумался невольно он: «Как рассказать про элементы?

Нельзя ли тут найти закон?»

Искали многие решенье, но, проходя лишь полпути, бросали.

Мучило сомненье: «А можно ли закон найти?»

Мир состоит из элементов.  В то время знали 60.

А сколько их всего? На это нельзя ответить наугад.

Но не гадал, а верил он: «Тут должен, должен быть закон!»

Упрямо он искал решенье

Был Труд, Надежда и Терпенье, и Вера в то, что он найдет!

Он так работал целый год.

Но вот дела отложены, расчеты прерываются.

С утра в поездку дальнюю ученый собирается.

Все чемоданы собраны, на козлах кучер мается: «Поспеть бы надо к поезду, а барин все копается!»

А барин одевается и к двери направляется. И вдруг!

Шляпа брошена в углу!

Он бросается к столу и строчит карандашом. Наконец-то! Он нашел!

Он на чем  попало пишет. Ничего вокруг не слышит.

Наконец-то понял он, в чем разгадка, в чем закон!

Из кабинета не выходит: «Не упустить бы мысли той!»

Он элементы ставит в строй, но все ж таблица не выходит…

Тогда, усталостью сражен, лег на диван и видит сон.

Учень: То кружились, то мелькали, то водили хоровод,

то взрывались, то пылали, то шипели,

то сверкали, то в покое пребывали:

 алюминий, натрий, калий. Фтор, бериллий, водород…

Перепутались все свойства, недалеко до беды.

Вдруг команда.

Стройся войско! Стали строиться в ряды.

По порядку, по закону элементы встали в ряд.

И выходит, что в колонну все похожие стоят!

Кремний встал под углеродом.

Сера схожа с кислородом.

Алюминий встал под бор – замечательный подбор!

По порядку все стоит. Вот Природы Алфавит.

Другий кореспондент: Виходить, що Менделєєв побачив Періодичну систему у сні?

Перший кореспондент: Е, ні! Вчений повинен відпочивати. Але й уві сні не знати спокою. Тоді відкриття повік не зможе він проспати.

Менделєєв: Цей факт є одним з пречудових прикладів психологічного впливу посиленої роботи на розум людини.

Учитель: Періодичний закон називають прозорливим, чому?

Репортаж «Відкриття Екасиліция та Екаалюмінія».

Учитель: Про що дозволяє нам дізнатися ПЗ?(опитування)

 

Звучить музика

Другий кореспондент: Вам знайома ця музика? Що Вас пов'язує з даної мелодією?

Менделєєв: У кожної людини є улюблена мелодія. Ви зараз чули мою улюблену увертюру з опери Бетховена «Леонора» ... Друзі навіть прозвали мене «Леонора» за те, що я часто наспівую цю увертюру.

 

Перший кореспондент: У Вас багато друзів. Серед них є художники - передвижники Шишкін, Крамськой, Куїнджі. Кажуть Вас малював сам Рєпін.

Перший кореспондент: Ви малюєте?

Менделєєв: Ні. Я публікую рецензії про картини, у мене є альбом, в який я вклеюю репродукції передвижників. Але я не пропускаю жодної художньої виставки.

 

Другий кореспондент: Що Вас пов'язувало з Олександром Блоком?

Менделєєв: Моя дочка замужем за цим поетом. Мені подобається поезія Блоку. Я люблю його вірші. Ціную Шекспіра, Байрона, Шіллера, Гете, Жуковського і Пушкіна, а особливо люблю вірші Майкова і Тютчева.

 

Перший кореспондент: Ви були щасливі?

Менделєєв: Так, я був щасливий і щасливий, не дивлячись на те, що доводилося багато працювати і в університеті і вдома у маєтку. Воно було за містом. Господарство вела дружина. Але через брак великих коштів ми не могли найняти працівників в допомогу.

 

Другий кореспондент: Кажуть, що Вас в Петербурзі знали не тільки як великого хіміка? Розкажіть про ваше захоплення.

Менделєєв: Що ж, я дарував валізи власного виробництва друзям і родичам, примовляючи: «Без валізи далеко не заїдеш!»

 

Другий кореспондент: Звернемося до історії.

Репортаж «Валізних справ майстер».

 

Перший кореспондент: У серпні 1887 року, незважаючи на погане самопочуття, Ви здійснили політ на повітряній кулі? Розкажіть про це.

 

Репортаж «Подорож на повітряній кулі».

Учитель: Протягом всього свого життя Менделєєв подорожував. Він відвідав понад 100 міст світу. Був у Європі, Америці, Африці. Не як дозвільний турист подорожував він, а насамперед як учений, що вивчає стан науки і промисловості. І завжди він знаходив час цікавитися мистецтвом. Іспанія та Італія привернули його живописом, особливістю життя і побуту населення .Серцем художника Менделєєв любив Флоренцію з її піднесеною простотою. Америка не подобалася Менделєєву ні станом розвитку науки, ні архітектурою американських міст, ні американським способом життя.

Учитель: Давайте дізнаємося більше про вклад Менделєєва в науку та в розвиток промисловості та суспільне життя.

Репортаж «Вклад Менделєєва в науку та в розвиток промисловості».

Репортаж «Вклад Менделєєва в  суспільне життя».

Учитель: 11 січня 1907, приймаючи в Палаті мір і ваг міністра торгівлі і промисловості Д.А. Філософова, Менделєєв застудився на протязі. В результаті розвинулося запалення легенів. Вжиті заходи з лікування виявилися безрезультатними. В 5 годин 20 хвилин 2 лютого 1907 Менделєєв помер. Коли його несли, то попереду похоронної процесії несли таблицю Менделєєва.

-         В чому ж полягає геніальність Д.І.Менделєєва?

Недарма ж, коли його називали геніальним, він говорив: «Яка тут геніальність, просто трудився все життя не покладаючи рук».

-         Що нового ви дізналися із життя Д.І.Менлелєєва?

-         Чи сподобалося вам бути ролі репортерів?


Теги: Менделєєв, Лазарєва Т.П.
Навчальний предмет: Хімія
Переглядів/завантажень: 865/157


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar