Головна » Історія України

Українська Народна Республіка

Цілі: формування знань учнів про перебіг подій вересня-листопада 1917 року у Петрограді та Києві, а також про зміст  взаємовідносин УЦР з Тимчасовим урядом та  більшовиками; розуміння причин прийняття і  змісту ІІІ Універсалу; розвиток умінь учнів  аналізувати історичний   матеріал, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, використовувати   додаткові джерела інформації, виділяти головне, робити висновки та узагальнення. Сприяти вихованню національної свідомості учнів, їх історичної   пам’яті,   пов’язаної з державотворчими традиціями.

Тип уроку: Комбінований

Засоби навчання: комп’ютерні засоби, підручник, схеми, діаграми.

ХІД    УРОКУ

І. Організація класу

ІІ. Перевірка домашнього завдання

1. Хронологічна  дуель. (Під час хронологічної дуелі учні в парах перевіряють один одного на знання дат і змісту подій зі складеної протягом вивчення теми "Українська революція" хронологічної таблиці.)

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Повторення основних понять.

Автономія, універсал, федерація,

Українська Центральна Рада,

Тимчасовий уряд, більшовики, анархія.

 

IV. Мотивація навчальної діяльності.

          Тема нашого уроку: Українська Народна Республіка. Перед початком нашої роботи над цією темою давайте ознайомимось з результатами соціологічного міні-опитування, проведеного вами серед ваших батьків. друзів, знайомих.

          Під час опитування ви намагалися з'ясувати, що відбулося в історії України

7 листопада 1917 року. (На основі опитування учні мотивують свою діяльність на уроці.)

Вивчаючи тему нашого уроку, ми будемо працювати за планом. Його ви бачите на дошці.

Спочатку ми з’ясуємо особливості:

1. Політичної боротьби у вересні-жовтні 1917 року.

    1.1 Зростання активності більшовиків.

    1.2 Наростання анархії.

    1.3 Конфлікт між ЦР та ТУ.

Потім поговоримо:

2.  Про більшовицьку революцію у Росії.

     2.1 Декрет про землю.

Після цього визначимо:

3.  Хто боровся за владу у Києві в листопаді 1917 р.

4.  Яким чином ця боротьба призвела до проголошення ІІІ Універсалу УНР.

Починаємо працювати за планом. Після опрацювання першого пункту вам буде запропоновано виконати завдання, яке ви зараз бачите на дошці. Тут труба буде вставити пропущене слово.

У вересні-жовтні  активізувалась діяльність більшовиків. Одночасно відбувається зростання анархії у промисловому виробництві, сільському господарстві та на фронті. Все це спонукало Центральну раду до рішучої боротьби за автономію України.

1. У вересні-жовтні 1917 р. відбулося зростання активності більшовиків. Цей процес дістав назву «більшовизація рад». Суть цього процесу була в тому, що деякі ради ухвалювали запропоновані більшовиками резолюції. Наприклад: 31 серпня Петроградська рада прийняла більшовицьку резолюцію про необхідність переходу влади до рад.

1.1 Потрібна резолюція була підтримана Московською радою. Ці процеси поширились на деякі робітничі центри України, але тут вони відбувалися повільніше, ніж у Росії. І ради на Україні були контрольовані поміркованими соціалістами-меншовиками та серами.

 

Одночасно в цей період в Україні відбувається наростання анархії.

1.2 Зараз ми попрацюємо з підручниками. Після чого наведете приклади проявів анархії

І В – у  промисловому виробництві.

ІІ В – у аграрному секторі.

ІІІ В – на фронті.

 

Учні наводять приклади.

Ваші приклади підтвердили, що анархія набрала загрозливого розмаху.

 

1.3 Саме анархія і активізація більшовиків спонукала ЦР до рішучих кроків у боротьбі за автономію України.

 

Крок № 1

8-15 вересня – відбувся з’їзд народів, на якому були представлені делегати від різних національних груп.

До чого закликали рішення з’їзду? Знайдіть відповідь на питання в підручнику.

(відповідь: з’їзд закликав до федеративної перебудови Росії…)

 

Крок № 2

Наприкінці вересня ЦР оголосила про поширення своєї компетентності на всі сфери життя України.

В чому суть цього поширення?

 

Ці кроки і призвели до конфлікту ЦР та ТУ. Працювати над першим пунктом ми закінчили. Прийшов час виконати завдання.

 

2. 25 жовтня 1917 р. у столиці Росії Петрограді під керівництвом більшовицької партії відбулося збройне повстання, внаслідок якого владу Тимчасового уряду було повалено. ІІ Всеросійський з’їзд рад проголосив Росію Республікою рад робітничих, солдатських і селянських  депутатів. На з’їзді було сформовано перший радянський уряд Росії-Раднарком, що складався виключно з членів більшовицької партії, головою уряду став В. Ленін.

 

На з’їзді за доповіддю В.І. Леніна були ухвалені ряд Директив про мир і про землю. (Серед них декрет про землю).

 

Олена підготувала індивідуальні повідомлення про цей декрет. Зараз вона нас з ним ознайомить. Після чого ви поділитесь зі мною і з класом своїми враженнями про декрет.

Починати відповідь ви будете такими словами.

Мене прикро вразило…….
Мене приємно вразило…..

 

3. Після перевороту в Петрограді відбулися вибори до Всеросійських установчих зборів.

(Ознайомити з результатами виборів.)

На цих виборах більшовики одержали  лише четверту частину голосів, а в Україні за них проголосувало ще менше – 10 %

Діти про що це говорить?

Відповідь: більшовиків не підтримувала більшість населення.

За таких умов нав’язати свою владу країну можна було лише шляхом насильства.

Скажіть чи є це перспективний шлях?

Утвердження більшовицької влади в Україні почалося відразу ж після перевороту. В головних містах Донбасу більшовики взяли владу без збройної боротьби. А боротьба за владу у Києві була особливо жорстокою. Щоб детальніше з’ясувати особливості цієї боротьби, я вам пропоную заповнити схему.

 

Використавши цю таблицю розкажіть про боротьбу за владу у Києві.

 

Відмежувавшись від більшовицького перевороту, ЦР 7 листопада 1917 р.  виступила зі своїм ІІІ Універсалом, яким проголошувалося створення УНР як автономної державної одиниці Російської республіки. Але про Росію під владою більшовиків не йшлося. Наміри ЦР були такими: налагодити федеративні стосунки з тими державами, які сформуються на руїнах імперії.

 

Щоб опрацювати зміст ІІІ Універсалу, ми розділимося на 5 груп. Кожна група буде складати свою інформативну картку, виходячи з положень               ІІІ Універсалу.

Ці картки знадобляться нам на наступних уроках при повторенні.

 

Кожен з вас отримає четверту частину листівки, яку потрібно буде об’єднати з іншими частинами так, щоб утворився малюнок. Таким чином ви сформуєте 4 групи. Після чого отримаєте від мене теми інформаційних карток. На них ви випишете основні положення ІІІ Універсалу згідно вашої теми і ознайомите з ними представників інших груп.

(Учні отримують зміст ІІІ Універсалу та інформаційні картки.

Картка № 1. Положення ІІІ Універсалу про державотворення та визначення території УНР.

Картка № 2. Положення ІІІ Універсалу стосовно демократичного розвитку суспільства.

Картка № 3. Положення ІІІ Універсалу у соціально-економічній галузі (робітничі питання).

Картка № 4. Положення ІІІ Універсалу у соціально-економічній галузі (аграрні питання).

Після виконання завдання представники груп презентують свої інформаційні картки)

 

Сучасні історики дають неоднозначну оцінку ІІІ Універсалу ЦР: з одного боку, проголошення УНР визнається видатною подією в житті українського народу, з другого ж, цим актом ЦР відмовилась від самостійності України, і прив’язала її до старого імперського центру в новій більшовицькій обкладинці.

 

Хочу повернутися до вашої мотивації.

Так що ви розкажете своїм батькам про УНР?

V. Оцінювання

VI. Домашнє завдання.

 Опрацювати текст x 14-15,  продовжити заповнювати хронологічну таблицю. Підготуватись до дискусії щодо доцільності проголошення УНР.


Теги: Волчкова Т.В., УНР
Навчальний предмет: Історія України
Переглядів/завантажень: 532/159


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar