Головна » Історія України

Кирило-Мефодіївське братство - 3

Мета уроку:

- проаналізувати процес зміни лідерства козацької еліти в українському національно-визвольному русі вихідцями  з різних верств українського суспільства;

- визначити роль Кирило-Мефодіївського братства для подальшого розвитку українського національно-визвольного  руху, для створення основ майбутньої політичної організації;

- удосконалювати уміння робити висновки та порівняння; формувати вміння аналізувати історичні документи;

- виховувати  інтерес до історичного минулого українського народу, повагу до людей – носіїв національної ідеї.

Тип уроку:  урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: підручник, атлас,  портрети членів Кирило-Мефодіївського братства, портрет Т.Г.Шевченка, книга «Кобзар».

 Основні поняття: Кирило-Мефодіївське братство, політична нелегальна організація.

Очікувані результати:   Після уроку учні зможуть:

- визначити роль Кирило-Мефодіївського братства для подальшого розвитку українського національного руху в порівнянні з ішими суспільно-політичними подіями на території України.

 

ПЛАН УРОКУ:

   І. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

   ІІ. Актуалізація знань та вмінь.

   ІІІ. Вивчення нового матеріалу

   1.Національна ідея в суспільно-політичному русі І половини ХІХ ст.

   2.Створення і склад Кирило-Мефодіївського братства.

   3.Програмні документи.

   4.Історичне значення діяльності Кирило-Мефодіївського братства

  ІV. Підсумки уроку.

  V. Домашнє завдання.

   ЕПІГРАФ:

Блажен, хто сіє у народі

Зерно найкраще на землі:

Зерно любові, братства, згоди

В громаді, в хаті і сім’ї.

 

ХІД УРОКУ

І. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель:   На кінець уроку ми повинні відповісти на запитання: «Якою хотіли бачити Україну кирило-мефодіївці?»

 

ІІ. Актуалізація знань та вмінь.

Які ви знаєте течії суспільно-політичного руху, що діяли в України наприкінці ХУІІІ на початку ХІХ століття?
Чи однаково представники цих течій бачили майбітнє України?
Чому ці течії мали різні точки зору на питання майбутнього України?

 

  ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

    Робота  в  4-х групах. Кожна група отримує відповідне завдання та працює над ним, використовуючи матеріал підручника та додаткову літературу, документи кирило-мефодіївців.

 

 1 група.

Національна ідея в суспільно-політичному русі І половини ХІХ ст.

Тривалий шлях формування української національної ідеї
Різні шляхи, що вели до формування української національної ідеї
Роль різночинної інтелігенції у розвитку української національної ідеї
Місце Т.Г.Шевченка в українському національному відродженні.

 

  2 група. 

Створення і склад Кирило-Мефодіївського братства.

Причини створення братства
Біографії М.Костомарова, П.Куліша, В.Білозірського,  М.Гулака.
Символи братства
Чи був Т.Г.Шевченко учасником братства?

 

 3 група. 

Програмні документи.

Автори та назви програмних документів
Основні програмні завдання, що ставили перед собою братчики
Ідеологія Кирило-Мефодіївського товариства.
Напрями в Кирило-Мефодіївському братстві, відмінності між поглядами членів товариства.

 

  4 група.  

Історичне значення діяльності Кирило-Мефодіївського братства.

Визначте головні методи діяльності кирило-мефодіївців.
Серед яких верств діяли?
Коли і як була припинена їхня діяльність?
Які ідеї братства не втратили своєї актуальності і сьогодні?
Історичне значення діяльності Кирило-Мефодіївського братства.

 

  ІV. Підсумки уроку.

        Вчитель: Повертаємось до проблемного питання уроку: «Якою хотіли бачити Україну кирило-мефодіївці?»

        Варіанти відповідей: незалежною, висококультурною, об’єднаною, з високим економічним потенціалом і добросусідськими відносинами з усіма країнами.

        Отже, діяльність Кирило - Мефодіївського братства стала новим значним кроком в розвитку української національної ідеї, збагатила її політико-державницькою перспективою та  історичним оптимізмом. Це була перша спроба української інтелігенції перейти до політичної боротьби; братство вперше розробило широку політичну програму національно-визвольного руху, яка стала прикладом для його наступників. В програмних документах братства відчувається вплив республіканських ідей декабристів,  польського національно-визвольного руху, політичних та загальнокультурних ідей слов’янської єдності.

 

 V. Домашнє завдання:

Опрацювати   параграф 14  підручника для 9 класу, опрацювати документи до параграфа, дати відповіді на запитання та завдання.

Додаткове завдання: підготувати з творів Т.Г.Шевченка, в яких звучать українські національні ідеї.


Теги: Кирило-Мефодіївське братство, Кубрак М.В.
Навчальний предмет: Історія України
Переглядів/завантажень: 540/152


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar