Головна » Історія України

Гетьман І. Виговський. Його зовнішня і внутрішня політика

Мета: допомогти  учням зрозуміти усю складність внутрішнього і зовнішнього становища України після смерті Б. Хмельницького; спробувати визначити причини втручання Московської держави у справи України - Гетьманщини, визначити роль гетьмана Івана Виговського у розбудові української держави; пояснити суть його зовнішньої політики, спрямованої на відрив від Московської держави шляхом входження до складу Речі Посполитої; пояснити слабкі і сильні сторони Гадяцької угоди; пояснити причини невдач і планів Виговського; виробляти вміння давати характеристику історичним діячам, визначати їх роль і місце в історичному процесі, виховувати почуття поваги до видатних діячів минулого.  

 Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник Власова, атлас, портрети гетьманів України, карта.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

- Усміхнулись! Сусіда торкнулись,

  Радо привітали. Добрий день сказали!

Вчитель. Десь на заході дотлівало сонце. Червінною барвою світилося небо  над Конотопом. Згасав день,та не вщухала битва. Смертоносним градом сипали гармати, тонко голосили кулі, лиховісно дзвеніла криця. Гетьман Іван Виговський на мить спинився, витер спітніле чоло.Р аптом  зовсім поруч важко гупнуло гарматне ядро. Нажаханий кінь несамовито смикнув вуздечку, замість стрибка хитнувся і впав, залитий кров;ю. « І цього разу я не твій, смерте,» - тільки й устиг подумати гетьман, швидко схоплюючись на ноги…

       Ми розпочинаємо з вами з вами знайомство з 4 темою. Запрошую у подорож українськими землями у другій половині 17 ст., терміном на 8 уроків. Протягом  мандрівки українськими землями ми познайомимося з Іваном Виговським – сином шляхтича, який навчався в Києво-Могилянській колегії, служив юристом при земському суді в Луцьку. Був великим ревнителем православної віри. В битві під Жовтими Водами воював на боці поляків, потрапив у полон до татар, звідки його викупив Б. Хмельницький і взяв до себе генеральним писарем.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

     Після смерті Б. Хмельницького прийняв булаву від малолітнього Юрія Хмельницького 1658 р. Виговський уклав з Польщею Гадяцьку угоду, за якою Україна мала забезпечити собі незалежність. Виговський разом з татарами пішов на Конотоп, щоб визволити місто, але козаки, не розуміючи політики гетьмана у стосунках з Польщею, татарами, підняли повстання. Гетьман зрікся булави, втік до Польщі.

Юрій Хмельницький (повідомлення учня)  

       Молодший син гетьмана Б Хмельницького. Після смерті гетьмана(батька 1657 р.) у 16-річному віці був обраний гетьманом. Через місяць віддає булаву Івану Виговському і продовжує вчитися у колегіумі в Києві. У 1659р. знову обраний гетьманом. Слабодухий і хворобливий він не міг нести тягар складного  становища України, не володів талантом керівника. У 1660 р. Ю. Хмельницький підписав Слободищенський трактат з Польщею, за яким Лівобережна Україна залишалася під владою Росії, а Правобережна - Польщі. На початку 1663р. Ю. Хмельницький зрікся булави і пішов у ченці під іменем Гедеона.

 Павло Тетеря (повідомлення учня)  

     Відстоював незалежність України. Служив генеральним писарем, полковником. Невдовзі на раді у Чигирині  обраний гетьманом Правобережної України. Одразу після обрання гетьманом відкрито стає на бік Польщі і проводить політику звільнення від влади царя. Ведучи постійну боротьбу із супротивниками Тетеря не міг розраховувати на широку підтримку населення, оскільки народ не прихильно ставився до нього як до ставленика Польщі. Тому він зневірився у дальшій боротьбі і, втративши підтримку, перебрався до Польщі.      

Микола Ханенко (повідомлення учня)  

      Гетьман Правобережної України. Був уманським полковником, підтримував Ю. Хмельницького і П. Тетерю. Воював проти  П. Дорошенка та І. Самойловича, але потерпів поразку. Зрікся булави  і присягнув на вірність Москві. Звинувачений царським урядом  у таємних зв’язках з Польщею, перебував у в’язниці.

Іван Брюховецький  (повідомлення учня)  

      Кошовий Запорізької Січі, згодом – гетьман  Лівобережної України, обраний на Чорній раді у Ніжині, проводив відверту промосковську політику, поділяв невдоволення українського населення.     

  П. Дорошенко (повідомлення учня)  

З     молоду  брав участь у  Визвольній війні 1648-1654 рр. як козак та писар.  Вів переговори з польськими та шведськими урядами. Веде вперту боротьбу за воз’єднання Правобережної та Лівобережної України. Шукає  допомоги у турецького султана. Стає  єдиним гетьманом Правобережної України під заступництвом  Туреччини. Дальшим його планам об’єднати обидві частини України перешкодив І. Самойлович. Тривала боротьба, безнадія і безвихідь змусили Дорошенка зріктися булави.  

 І. Самойлович   (повідомлення учня)  

    Гетьман Лівобережної України, вів боротьбу проти Дорошенка, керував козацькими полками у війні проти Туреччини. Обраний гетьманом  Лівобережної і Правобережної України, відстоював державні інтереси України у взаємовідносинах з Московщиною.

Вчитель. На протязі нашої подорожі ми будемо зупинятися, щоб більш детально познайомитися з історичними довідками про життя і громадську діяльність гетьманів України. У нас буде 8 зупинок. Сьогодні ми підійшли до першої.

Робота в зошиті(запис  теми уроку і плану) Гетьман І. Виговський. Його зовнішня і внутрішня політика

План

Становище в Україні після смерті Б. Хмельницького
Обрання гетьманом І. Виговського.
Програма І виговського
Українсько-московська війна 1658-1659рр.Останній період гетьманування І. Виговського.

Епіграф уроку    « Той, хто не любить свою країну, нічого любити не може» (Дж. Байрон)

- Що ви чекаєте від нашого уроку? Працюємо в групах. До роботи запрошуємо дослідників.       

І група « Яким було становище в Україні після смерті Б. Хмельницького?»

1. Питання, що постали після смерті Б. Хмельницького.

2. Ідея спадщинного гетьманства та спроби її втілення.

3. Перше гетьманство Ю. Хмельницького.

4. Поняття « Руїни» та її причини.                    

Запитання

- Як вплинула Визвольна війна на становище країни?     

 -Яким  було становище основних мас населення?       

- Яким  мав бути гетьман у цей  період?       

- Що таке «Руїна?»

ІІ група. Вчимося створювати історичний портрет.

Учень. Історія береже багато імен своїх патріотів. І сьогодні ми віддамо данину пам’яті одного з них. «Жоден полковник не знав, що думав Хмельницький,- лише один,- І. Виговський»      

Доповідач.(історичний портрет Виговського )      

Запитання до нього

- Вихідцем якого стану був І. Ввиговський?        

- Де розпочалася військова кар’єра?       

- Які обставини привели І. Виговського у табір Б. Хмельницького?         -

- Які наслідки мала Гадяцька угода?  

ІІІ група. Програма І. Виговського.         

Матеріал презентує третя група

Внутрішня політика.
Зовнішня політика супроводжується схемою

                                      Швеція

 

         Польща         Гетьманщина             Московія

 

                                Кримське ханство

Гадяцький договір
Фрагмент праці В. Горобця « Гадяцька унія 1658 року»

Робота з підручником с. 140 Зверніть увагу!

 Запитання

- Чи досить вдалу  внутрішню політику проводив І. Виговський?

- Що таке громадянська війна?

- Чому заколот Пушкаря та Барабаша підтримала Москва?

- Що було головним у його зовнішній політиці?

Гра «Історична путанка» - заповніть пропуски

    Згідно з Гадяцьким договором, Україна, Польща та Литва утворювали ….трьох самостійних держав під назвою….Українське військо мало налічувати …. Виконавча влада буде зосереджуватися в руках….який обирався довічно і затверджувався …. Церковну унію належало….в усіх трьох державах. Православна церква мусила мати такі самі права, як і….

IV  група. Українсько-московська війна 1658-1659 років

Останній період гетьманування І. Виговський

Матеріал презентує 4 група.

Доповідач з повідомленням

Запитання

- Чому Конотопську битву вважають прикладом  справедливих воєн?

- Чому, незважаючи на перемогу під Конотопом, Виговський не зміг відвернути спалах громадянської війни і втримати гетьманську булаву?

ІІІ. Закріплення вивченого.

Напрацювалися сповна

Час закріпить свої знання

Я групам завдання вручаю

Почути відповіді маю

Для 1 групи.І Крип’якевич зазначав, що Гадяцький договір не міг  вдовільнити  українських державників. Це була лише хвилинна комбінація, що не могла розраховувати на довічність. Чи погоджуєтесь ви з думкою історика?
Для 2 групи. Що було б, якби І. Виговський зазнав поразки в українсько-московській війні 1658-1669р.
Для 3 групи. Які причини війни між Україною і Московією?
Працюємо методом « Мікрофон»
Для 4групи.Назвіть основні причини усунення І. Виговського з посади гетьмана? У чому полягає зміст Гадяцької угоди?

Багато сестричок історія має

І кожна із них щось своє розглядає

Наука хронологія вас вітає

Способи обчислення часу вивчає

Це слово придумали греки до нас

Воно означає «наука про час»

Працює хронограф

5-11 квітня 1657р.-старшинська рада, передача влади Ю. Хмельницькому

23-26 серпня 1657 р.- обрання гетьманом І. Виговського

6 вересня 1658р.-Гадяцький договір

Червень 1658р.-воєнні дії проти Пушкаря і Барабаша

28 червня 1659р.-битва під Конотопом

1658-1659рр.-українсько – московська війна

Березень 1664р.- смерть І. Виговського

Щоб історію писати треба й терміни нам знати

Працює укладач історичних термінів

Руїна - період в історії України, після Національно-визвольної війни

Федерація - об’єднання

Автономія - самостійність, незалежність, право на самостійне управління

Громадянська війна - війна між громадянами однієї країни

Підсумок уроку.

Чи досягнута мета нашого уроку?
Чи справдилися ваші надії на урок?
Чому я навчився на уроці?

Оцінювання учнів

У вас на партах є картки само оцінювання/ Прошу оцінити себе за вашу участь на уроці?

 - самооцінка

- оцінка лідера

- оцінка вчителя

- Яке проситься питання?

Учні. –А домашнє де завдання?

Домашнє завдання

  На дошці: прочитати  п. 15 підручника Власова, виконати завдання 3, с. 142, вивчити історичні терміни і дати.


Теги: Жакун М.В., Виговський
Навчальний предмет: Історія України
Переглядів/завантажень: 957/209


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar