Головна » Географія

Населення та політична карта Південної Америки. Українська діаспора

Мета: Ознайомити учнів з особливостями населення та країнами материка, визначити характерні риси; формувати вміння учнів аналізувати, зіставляти,узагальнювати і робити висновки; удосконалювати вміння самостійної роботи з картою,додатковою літературою; виховувати патріотичні почуття.

Обладнання: підручник «Географія материків і океанів», В.М. Бойко, С.В. Міхелі, фізична карта світу, політична карта світу, атласи, таблиці, картини про США та Канаду.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з елементами інтерактивних технологій.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Епіграф уроку: «Хто якою мовою думає-той до того народу й належить»

                                                                                                                      В.Даль

Словничок нових понять (заздалегідь написаний на дошці )

Ескімоси – ( з інд.- той, хто їсть сире м’ясо) - справжні люди
Іглу – снігове житло ескімосів
Вігвам – традиційне житло індіанців
Діаспора – (від грец.- розсіяння) – розселення українців за межами країни
Міграція – механічний рух населення

ІІ. Повторення вивченого матеріалу

1. Перевірка домашнього завдання (вибірково) – таблиця « Природні зони»

2. Взаємоперевірка – географічний диктант на контурній карті

ЗАВДАННЯ

Позначити велику затоку, яка перетинається паралеллю 60 пн.ш. (Гудзонова)
Півострів на сході материка,який перетинається меридіаном 81 сх.д. (Флорида)
Найбільший острів на Землі. (Гренландія)
Озеро, що перетинається Пн. полярним колом. (Велике Ведмеже)
Річка, яка названа на честь шотландського першовідкривача. (Маккензі)
Найвищу вершину Пн. Америки. (Мак-Кінлі)

3. Гра «Коло уваги»

Вчитель обводить указкою невелику територію, а учні повинні вказати, які географічні об’єкти розміщені на даному колі (наприклад: річки, озера, форми рельєфу,тектонічні структури)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Повідомлення теми, мети уроку (запис плану уроку  у зошитах)

                                                       ПЛАН

1. Населення: расовий та етнічний склад. Зайнятість населення.

2. Найбільші країни материка.

3. Українська діаспора «Нашого цвіту - по всьому світу»

2. Мотивація навчальної діяльності:

- Для чого нам вивчати населення,країни материка?

- Що для вас означає ця тема?

3. Оцінка рівня інформованості:

Вікторина -  усно.

Які раси існують в світі? На материку Пд. Америки?
Як ви думаєте,чи можуть вони проживати і на материку Пн. Америки?

Вчитель:Сьогодні продовжує відкривати свої таємниці Пн. Америка.

4. Робота з підручником пар. 42, с.195

На основі абзацу підручника скласти опорну логічну схему про населення  Пн. Америки (діти самостійно складають в зошитах,а один учень на дошці)

Зразок:

НАСЕЛЕННЯ                                                                    

[Овал: корінне]
[Овал: змішане]
[Овал: прибуле]    

Індіанці                                    - Європейці                           - Метиси (є + і )
Ескімоси                                  - Африканці                           - Мулати ( є + а )
Алеути                                                                                     - Самбо  ( і + а )

(учні зіставляють свою схему зі схемою з дошки-порівнюють,уточнюють)

Вч.: - До якої раси відносяться корінні жителі, прибуле та змішане населення?

        - З якою метою прибували?

        - Де проживають? Чому нерівномірно розміщуються?

        - Чому Пн. Америку називають «материком міст»?

        - Якою господарською діяльністю займається населення материка?

Вчитель (доповнює): Ескімоси, індіанці-займаються рибальством і  полюванням, особливо влітку полюють на водоплавну птицю і канадського оленя карибу. Тюлені, моржі, риба-основні продукти харчування. Мешканці тайги та  прерій були мисливцями, займалися землеробством.

Народи Мексики й Центральної Америки (майя, ацтеки) були добрими архітекторами, мали писемність, знали обробку металів, були вмілі землероби.

 5. Фізкульт хвилинка

6. Розповідь вчителя:

Політична карта – це географічна карта,на якій чітко показано кордони країн та їх столиці. Має особливість змінюватися. Сформувалася сучасна політична карта на поч. XX ст. На материку Пн. Америка проживає приблизно 460 млн. чоловік. Найбільші країни – це США, Канада, Мексика, а також на крайньому півдні та островах Карибського моря багато дрібних за площею держав та залежних територій. Серед них: (пропоную загадки, акровірші)

1. Фігура ось геометрична,

    У неї кожна грань квадрат.

    Але й країна ця тропічна

    Лиш  «А» тут літеру додать.                 (Куба)

Вчитель (доповнює): Христофор Колумб,як перший турист що ступив на цю землю вигукнув: «Найчудовіша земля у світі!» - маючи на увазі теплі піски та узбережжя моря.

2. Під нею голову ховають в спеку.

    Та подивись лиш на Америку далеку…

    Вона єднає два материки

    Її не знати - просто не з руки.            (Панама)

3. Америка російська  це.

   Либонь,ви знаєте слівце

   Яке я зараз загадала.

   Скажіть,коли хто відгадав.

   Колись давно російський цар

   Америці цей край продав.                 (Аляска)

Вчитель: Петро I продав Америці Аляску та Алеутські острови у 1867 році.

4. Клен листям лапатим торкає,

   А може, шепоче у сні.

   Нічого він того не знає,

   Але промовляє мені.

   Десь там за полярним аж колом

   Арктики дихай холод.                      (Канада)

7. Робота з політичною картою. (атлас, пар. 42 с.197)

Виписати країни та їх столиці (учні виписують к стовпчик за зразком)

              США- Вашингтон

              Канада – Оттава

              Мексика – Мехіко

              Куба – Гавана

              Панама – Панама та ін.

8. Вправа «Це – цікаво!» (вихід за межі підручника)

- цікаві повідомлення учнів  про прапори США, Канади, Ніагарський водоспад, знамениті торгові центри - близнюки в Нью- Йорку.

- кольорові картинки про Статую Свободи, Білий Дім, грошову одиницю «долар».

9. Вправа «Що здивувало!» (завдання за варіантами на основі пар.  43)

             І варіант – США                         ІІ варіант – Канада  

- Що найбільше вас вразило, здивувало, читаючи матеріал про певну країну? 

Доповнення вчителя:

США – найрозвинутіша країна світу. 4 липня 1776 р. – дата проголошення незалежності США. Президентом Америки є Барак Обама. За кількістю населення – третє місце в світі. В своєму складі – 50 штатів. В’їзд до США по візам: багато кваліфікованих фахівців з різних галузей господарства щороку приїжджають до США.

Канада – країна «двох націй» - англійців і французів. Країна, яка другою після Польщі визнала у 1991 році суверенітет України. Для неї характерне таке розмаїття відкриттів:

     - плитковий шоколад,

     - електронний мікроскоп,

     - телефон,

     - сірники,

     - замочок для одягу,

     - спортивні ігри: баскетбол, хокей із шайбою.

Один із канадських державних діячів на поч. ХХ ст. сказав: «У Канади надто мало історії та занадто багато географії», тобто, на одного канадця припадає: по 40 га гір, рівнин, полів, лісів та боліт; на 6 канадців – озеро; на 1 людину – якщо не річка, то струмок.

10. Українська діаспора 

 Вчитель: Ще недавно слово «діаспора» було мало не лайливим. Вважалося в радянські часи, що закордоном живуть ті українці, які проти радянської влади – «зрадники Батьківщини».

Але виявилося, що живуть там сьогодні українці з складною долею, яким дорога доля України. «Нашого цвіту – по всьому світу» – за межами України знаходиться близько 20 млн. українців. Зокрема, в США – 2 млн. українців, в Канаді – 1,5 млн. чоловік. Перші українці Іван та Василь Пилипіви з села Небилів Рожнятівського району 7 вересня 1891 року на кораблі «Орегон» прибули у порт «Квебек», а з 1896 року почалася масова міграція.

Як ви думаєте, чому люди виїжджають з України? (відповіді учнів)

В Канаді є місто Вінніпег, де кожний 10 житель – українець. Українська мова, географія, література, історія, соціологія  України викладається у  28 університетах та коледжах США. Українці свято бережуть звичаї  та традиції своїх предків. Утворюються і діють різноманітні громади політичного, релігійного та культурно - освітнього напрямку, видаються газети, журнали, книги, ведеться теле-, радіомовлення.

Та через роки і віки ці люди скажуть:

         «На Україну повернусь, через роки, через віки,

          Устами вдячно притулюсь до материнської руки».

ІV. Закріплення вивченого.

1. Закінчи фразу:

1. Корінні жителі Пн. Америки…

Дата офіційного відкриття Америки...
На материку приживає приблизно …чоловік
Найрозвинутішими країнами є…
На прапорі якої країни зображено кленовий лист…
Де найчисельніша українська діаспора…

2. Вправа «Асоціації»

Які асоціацій викликає у вас словосполучення Північна Америка?

[Овал: США]

[Овал: Христофор Колумб] [Овал: Канада]

V. Підсумок уроку.                                                                 

Оцінювання:

Я навчився…
Я зрозумів…
Я відкрив…
Я був здивований…
Я буду використовувати більше…

VІ. Домашнє завдання:

 - повторити параграфи 37-41

 - вивчити параграф  42, конспект в зошиті

 - позначити на контурній карті найбільші країни материка

Додатково:

-  підготувати кросворд, ребус.


Теги: Південна Америка, Цахнів І.М.
Навчальний предмет: Географія
Переглядів/завантажень: 1323/167


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar