Головна » Географія

Льодовики - багаторічні природні скупчення льоду. Особливості утворення і поширення льодовиків

Мета: навчальна – формувати у учнів знання про природу утворення  льодовиків,  їх види, визначити процеси утворення: льодовиків, айсбергів, з’ясувати значення льодовиків у житті людини та у формуванні клімату планети, ознайомити з поняттями «гірські льодовики», «покривні льодовики», «снігова лінія», «айсберг», визначити причину зміни висоти снігової лінії у широтному напрямку.

Розвиваюча - розвивати допитливість, аналітичне та логічне мислення, навички роботи з картою, уміння аналізувати схематичне зображення, характеризувати риси подібностей і відмінностей льодовиків та їх причини виникнення, поширення,  розвивати екологічну свідомість учнів.

Виховна - виховувати почуття прекрасного, бережне ставлення до водних ресурсів,  інтерес до географії та прагнення пізнавати світ.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Очікувані результати. Учні зможуть:

називати суттєві ознаки  поняття «льодовик»;
виділяти відмінності між гірськими і покривними льодовиками;
показувати на карті місця поширення льодовиків;
визначати рівень снігової лінії від екватора до полюсів;
аналізувати причини та наслідки руху льодовиків;
висловлювати судження про необхідність збереження льодовиків;
пояснювати вплив льодовиків на клімат;
оцінювати значення льодовиків в житті та господарській діяльності людини;

Обладнання: карта світу, карта України, атласи, презентація в Power Point, роздатковий матеріал (картки із завданнями, «німа карта», щоденники досліджень, таблички).

Хід уроку:

І. Організація початку уроку.

II. Перевірка домашнього завдання.

Перш ніж ми відправимось у подорож ми повинні перевірити свою повну готовність.

         Це є дуже важливо, тому виконаємо такі завдання.

Робота з картками. (закінчити речення)

Картка 1

1. Головна річка з усіма своїми притоками — _____________________

2. Тривале підняття рівня води в річках у певний період — __________

3. Озера, розташовані в кратерах вулканів, за походженням є __________________________

4. Озеро-море Каспійське — найбільше _______________ у світі, ____________ походження.

5. Канали створюють з метою _________________________________

6. Озеро Вікторія знаходиться в _________________________________

Картка 2

1. Територія, з якої річка збирає воду — _________________________

2. Короткочасне підвищення рівня води в річках після сильних дощів, відлиг тощо — __________________.

3. Озера, що утворилися після обвалу, який перегородив річкові долини, за походженням є _________________________.

4. Озеро Байкал — найбільше за  ________________________ у світі.

5. Водосховища відповідають природним  _______________________.

6. Озеро Ейр знаходиться на материку  ______________________.

Робота з «німою картою».

(позначити річки, озера світу)

III. Актуалізація опорних знань та умінь учнів.

Бесіда за запитаннями

Ми завершуємо вивчати велику тему Гідросферу, ключовим словом якої є вода.

У яких агрегатних станах перебуває вода у природі?
За якої умови вода переходить з рідкого стану у твердий?
Які властивості має лід?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

         Чи знаєте ви де знаходяться основні запаси прісних вод на Землі?

         Не в річках, не в озерах, а в льодовиках, які на сьогодні займають 11% площі суходолу.

         Кілька сотень тисяч років тому льодовики покривали північ Північної Америки та Євразії, (у тому числі значну частину України, на Сумщині льодовик зупинився приблизно біля території міста Білопілля). То була льодовикова епоха. Подібних наступів льодовика на материки було кілька. Льодовикові епохи змінювались міжльодовиковими. Ми живемо у післяльодовикову епоху.

У наш час у льодовиках тримається 69% світових запасів резервної прісної води.

Отже, записуємо у зошити тему сьогоднішнього уроку (запис на дошці) та вирушаємо у мандрівку на розкриття великої загадки льодовиків та знайдемо цікаві факти про  давні палеонтологічні знахідки  льодовикового періоду у нашому регіону.

IV. Вивчення нового матеріалу.

Робота з підручником

Що таке льодовик?

(з підручника учнями зачитується визначення, записується у зошити).

Метод «Мозкова атака».

Які умови необхідні для утворення льодовика?

(Запис на дошці. Приймаються всі відповіді на поставлене запитання, Швидкий темп роботи. Аналіз запропонованих відповідей та визначення правильних тверджень.)

Метод «Діалог»

 - У яких районах земної кулі є такі умови для утворення льоду?

(Це вершини гір та місця суходолу за Полярним колом).

Метод «Акцент».

Визначити спільні і відмінні риси між поняттями «льодовик» та «льодостав». Чи можна термін «льодостав» поправу віднести до нашої теми?

(Льодостав – лід на річці, а льодовик – лід на суходолі).

Види льодовиків (гірські та покривні).

Розповідь учителя (випереджальні завдання).

Гірські та покривні льодовики

ШЕЛЬФОВІ ЛЬОДОВИКИ    - є продовженням покривного льодовика у морі, виходячи далеко в море, їх нижня частина спирається на материковий шельф.  Ці льодовики утворюють єдине ціле з льодовиковим щитом материка.

Найбільший шельфовий льодовик    у світі - льодовик Росса.

 Його ширина близько 800 км,  довжина - понад 1 100 км.

Айсберги та умови їх утворення.

АЙСБЕРГИ   
(нім. Eisberg– “льодяна гора”) - величезні брили льоду, що відкололися від покривних льодовиків.

(випереджальне завдання, розповідь учня)

Вони є досить небезпечними, адже 10% його над водою, 90% - під водою.Це дуже небезпечно для судноплавства, прикладом є одна з найбільших катастроф 20 ст., коли найбільше судно «Титаник» під час першого рейсу затонуло, зіткнувшись із айсбергом.

         Айсберги рухаються від Полярних кіл аж до 30-х широт і поволі тануть. Тому над ними завжди утворюються тумани, які суттєво погіршують умови навігації.

З іншого боку айсберги люди тільки починають використовувати, їх спеціально постачають у місця де не вистачає прісної води.

Метод «Творча лабораторія».

         Молодці, я дуже задоволена вашою роботою.  Бачу, що наша сильна команда готова вирушити у велику подорож до підкорення засніжених вершин.

А як називається вид спорту, коли відбувається сходження на вершину гори?

(випереджальне завдання, розповідь учня)

Альпінізм – вид спорту, коли відбувається сходження на гірські вершини. Види сходжень можуть бути учбові, спортивні, туристичні. Вони є частиною активного відпочинку.

Альпінізм зародився у Центральній Європі, коли вперше було проведене сходження на вершину Альп – гору Монблан.

         Ця подія поклала початок світовому альпінізму. Людей, які займаються таким видом спорту називають альпіністами.

Робота із щоденниками досліджень альпіністів

Наше сходження на вершини гір буде мати дослідницький характер. Нам потрібно визначити висоту, на якій утвориться лід.

Кожен з альпіністів отримає щоденник, куди буде вносити результати своїх досліджень. (Додаток 1)

Ми вже знаємо, що для утворення льоду потрібна температура нижча нуля градусів. Скажіть, як змінюється температура з висотою?

Визначимо на схемах висоту утворення льодовиків та дамо відповідь на дуже важливе питання.

Проблемне питання

«Чи на однаковій висоті утворюються льодовики у горах на різних широтах? Чому?».

Снігова лінія.

Проведіть на схемах лінію, що з’єднає точки де утвориться льодовик.

Ця лінія, яку ви щойно провели – це снігова лінія.

Робота із словником.

На ст. 106 словника знайдіть і прочитайте визначення. (визн. прикріплюється на дошку)

Демонстрація краєвидів одних з найвищих гірських вершин Землі.
Проблемне питання «Чи може утворитись льодовик у горах України?». (Робота із схемою).

Вища точка Карпат України - Говерла (2061м).

Побудуємо гору Говерлу на схемі, розмістимо її між Ельбрусом та Мак-Кінлі.

Чи досягає вона рівня снігової лінії? Ні. Тому яка буде відповідь на наше питання?

Розповідь учителя

Будова льодовика.

(Обасть живлення, область руху) – позн.  на схемах.

Рух і робота льодовика. (Перегляд відеофрагменту «снігова лавина», «селеві потоки»).

Яку роботу виконує льодовик? 

Рухається по гірському схилу руйнує та шліфує ложе, переносить гірські породи на великі відстані і відкладає  їх.

 МОРЕНА  -  відклади  льодовика (розповідь учителя).

Швидкість руху льодовика зазвичай не велика, від десятків до сотень метрів на рік. Але бувають випадки дуже швидкого руху льодовиків. У Гренландії є льодовик, швидкість якого 7 км на рік. При швидкому сходженні льодовика можуть виникати стихійні лиха: льодяні обвали, снігові лавини, селеві потоки (це грязьові та зрязьокам’яні потоки від інтенсивного танення льодовика. Ця вода біжить по руслам гірських річок).

Льодовики є джерелом живлення гірських річок.

Знахідки льодовикового періоду у нашому регіоні.

Перший пам’ятник мамонту

Село Кулішівка Недригайлівського району Сумської області розташоване на крутих схилах і в долині річки Хусь. В 1839 році на схилі долини, у водно-льодовикових відкладах (вік яких оцінюється в 150–200 тисяч років) були виявлені залишки кістяка мамонта. Високоосвічений хазяїн Кулешівки граф Юрій Олександрович Головкинський по достоїнству оцінив знахідку і вирішив її увічнити. Через два роки на правому березі ріки, у центральній частині села з'явився скромний чавунний пам'ятник знахідці кістяка мамонта. Вважається, що це перший у світі монумент, присвячений рідкій палеонтологічній знахідці.

Мезинська стоянка первісної людини кінця льодовикового періоду.

Розташована на Сіверщині, поблизу села Мезин на кордоні із Сумською областю. Восени 1907 року на подвір'ї козака Кошеля з села Мезин було знайдено якісь великі кістки. Новина швидко поширилася і зацікавила археологів. Як з'ясувалося згодом, тут знаходилося поселення давніх людей. За період досліджень археологи відкопали п'ять круглих жител діаметром близько семи метрів і площею до 25-ти квадратних метрів. Ці куполоподібні житла були схожі на «чуми» північних народів: вони були споруджені з дерев'яних жердин, вкритих шкірами тварин, а ззовні обкладені тваринними кістками та рогами. Поблизу них знаходилися місця обробки каменю та кісток. Найбільшу цінність мають виявлені витвори давніх митців: статуетки жінок, фігурки тварин із бивнів мамонта, браслети, оздоблені різьбленим орнаментом, прикраси з бивнів мамонта.

V. Підсумок уроку.

Бесіда за запитаннями.

VI. Домашнє завдання.


Теги: Антарктика, Антарктида, Скопенко О.І., льодовики
Навчальний предмет: Географія
Переглядів/завантажень: 1268/181


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar