Головна » Географія

Антарктида й Антарктика. Загальні відомості. Відкриття та сучасні наукові дослідження

Мета : сформувати поняття «Антарктика»; сприяти формуванню в учнів  знань про географічне положення; поглибити і систематизувати знання про відкриття  та сучасні дослідження Антарктиди в рамках міжнародного співробітництва; продовжити формування навичок встановлювати закономірності поширення природних умов, пов’язаних з географічним положенням; розвивати інтерес до вивчення теми на прикладах героїчних подвигів полярників; сприяти вихованню почуття гордості і патріотизму, вміти досягати поставленої мети і вміти долати любі труднощі.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Методи навчання: пояснювально-ілюстративний, репродуктивний, частково-пошуковий.

Прийоми навчання: викликаю асоціацію, географічна мозаїка, географічна розминка, дивуй, дерево рішень.

Форма проведення : урок-подорож.

Очікувані результати: розкривати поняття «Антарктика», розкривати особливості ГП Антарктиди, розповідати про історію відкриття та сучасні дослідження, показувати на карті основні географічні об’єкти.

Обладнання: фізична карта світу, карта Антарктиди, підручники, зашити, атласи, практикуми, мультимедійна презентація.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

1. Привітання.

2. Познайомитися,

3. Холодно мені, але з Вами….

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Прийом «Географічна мозаїка»

Ви почали вивчати материки?Покажіть на карті.
Які материки вже вивчили? Покажіть на карті.
Я знаю, що кожен материк неповторний, має свої особливості. Дайте характеристику вивчених материків одним словом
А що вивчені материки об’єднує?
А якого материка в складі Гондвани не вистачає?

Прийом «Географічна розминка»

Де розташована Антарктида? Покажіть на карті.

Прийом «Викликаю асоціацію»

А що ви чули про материк Антарктида? Які асоціації він у вас викликає?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Прийом  «Дивуй»

Отже, Африка – найжарчій , Австралія – найсухіший, Південна Америка – найвологіший.

А вона лежить на краю нашої планети, немов спляча красуня, ..земля, закована в біле. Зловіща і прекрасна вона лежить в своїй морозній дрімоті, в складках мантії снігу, висвічує аметистами і смарагдами криги. Вона спить, і її горизонти розмальовані рожевими , блакитними, золотистими та зеленими тонами. Її називають «Королевою холоду», «Холодильником Землі», мовчазною, крижаною, пустельною, загадковою. Саме вона є найвищим материком і найхолоднішим, саме тут зосереджено 80% всієї прісної води світу і не має жодного корінного жителя. Це саме її називають материком миру і співпраці. І саме цей материк ми починаємо вивчати сьогодні.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Запишіть будь-ласка тему нашого уроку. «Антарктида і Антарктика. Загальні відомості. Відкриття та сучасні дослідження.» (слайд 1  )
Метою нашого уроку сьогодні буде. (слайд 2  )
Я пропоную відправитися до Антарктиди на кораблях. І з собою беремо  (?): підручники, зошити, атласи, практикуми.
Перше, що ми з’ясуємо – це географічне положення Антарктиди . (слайд 3 ). Запишіть площу материка – 14,1 млн.км?

А) 1 корабель – Як розташована Антарктида відносно південного полярного кола?

Б) 2 корабель – Як розташована Антарктида відносно південного полюсу?

В) 3 корабель – Якими океанами і морями омивається Антарктида?

Всім) А що таке Антарктика? (стор.174)

Нанесення цих об’єктів на карту.
Увага! Нам на шляху зустрілися айсберги (слайд 4  ). Що це таке? Як утворюються ? Велетенські за розмірам . Саме айсберги колись налякали одного відомого англійського мореплавця, який не раз перетинав південне полярне коло, але «південну землю» він так і не знайшов. Він писав : «я сміливо можу сказати, що жодна людина не наважить проникнути на південь далі, аніж це вдалося мені. Землі , що розташовані південніше, ніколи не будуть досліджені…»

Який з кораблів мені швидше назве ім’я цього мореплавця? (слайд   )

Однак материк був відкритий, але лише через 50 років. І ця честь випала російським мореплавцям :

А) 1 корабель – назвіть їх прізвища.

Б) 2 корабель  - дату відкриття Антарктиди.

В) назву суден, на яких була здійснена подорож. (слайди   )

             8. Після відкриття материка Антарктиди починається його дослідження і вивчення. Перед дослідниками постала нова задача – підкорити Південний полюс. І в жовтні 1911 року морозною антарктичною зимою до південного полюсу майже одночасно направляється 2 експедиції – норвезька та англійська. Однією командував Р. Амудсен , іншою – Р.Скотт. В  експедиції Р.Скотта був наш земляк А.Омельченко. Амудсен і Скотт були приятелями, Амудсен кидає виклик Скотту – Хто перший?

Мороз, холод, загибель непристосованих коней до холоду, поломка саней, але дійшли ..до Полюсу. Яким же було розчарування Скотта. Коли вони у південній точці побачили норвезький прапор з надписом «Ласкаво просимо.» (слайд)Того ж дня експедиція вирушила назад, але так і не повернулася. Сталася трагедія – всі учасники загинули від холоду і голоду, не дійшовши до свого табору – 18 км. Тіла першовідкривачів Південного полюсу покояться в льодах Антарктиди.

9.Сьогодні на Південному полюсі працює станція, яка називається ? (стор 150, мал. 130), яка навіки поєднала першовідкривачів, а нам показала приклад величезного героїзму . ДЕВІЗ

         10.Сьогодні в Антарктиді працює 39 станцій із 18 країн світу. (робота з підручником стор.176).З 1996 року почала роботу і українська станція «Академік Вернадський». (слайд  )Дослідження Антарктиди проводять тільки в мирних цілях. Заборонено випробування зброї, захоронення сміття. Цю білосніжні красуню звуть – (?) – материк миру і співпраці.

   V. Закріплення вивченого матеріалу.

Прийом «Дерево рішень»

Ми відпливаємо від берегів красун і- Антарктиди і давай ви зараз заповните листок ваших спостережень, які розложені у вас на столах. (слайд  )

VІ. Підсумок уроку. Оцінювання.

А скажіть , чи існує зв'язок між вами і Антарктидою. Дати відповідь на це запитання нам допоможе географічно-математична задача. (слайд  )

VІІ. Домашнє завдання

§32
Вивчити географічні об’єкти на карті.
Малюнок-асоціація. Знайти 5 полюсів Антарктиди.
Запитання в кінці параграфа  кораблям.


Теги: Антарктика, Антарктида, Марченко І.Б.
Навчальний предмет: Географія
Переглядів/завантажень: 1028/205


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar