Головна » Фізика

Густина речовини

Мета уроку: сформувати в учнів поняття густини речовини, навчити експериментально визначати густину твердого тіла. Учити самостійно робити висновки, користуватися таблицями, застосовувати здобуті знання при розв’язуванні задач. Формувати вміння ставити проблему і розв’язувати її шляхом аналізу, логічності мислення; розвивати вміння будувати алгоритм дій, необхідних для досягнення потрібного результату. Розвивати навички самостійної роботи, вміння відстоювати свої погляди. Розвивати фізичне мислення учнів, їхні творчі здібності, розширювати пізнавальний інтерес.

Обладнання: комплекти тіл однакового об’єму з різних речовин, тіла з однакової речовини різного об’єму,  терези, важки, мензурки, таблиці густин речовин.

 

Задачі уроку

1.Сформулювати поняття густини речовини.

2.З’ясувати фізичний зміст густини.

3.Отримати формулу для обчислення густини.

4.Визначити одиниці вимірювання густини.

5.Навчитися на практиці застосовувати нову фізичну величину.

Обладнання: терези, важки, тіла з різних речовин, різнорідні рідини, мензурки, таблиці густин, картки-інструкції, мультимедійний проектор, збірник задач (Гельфгат).

 

Основні етапи уроку

I.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ.

ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.

Повідомляю, що сьогодні на уроці дуже важлива і цікава тема. Для того, щоб наша робота була плідною ми будемо працювати в групах -     «теоретики», «експерти», «експериментатори». (Для себе – групи А, В, С).

Завдання № 1 по картках отримують учні групи С.

Учні груп А, В розгадаємо фізичну стрічку. До речі, фізичні стрічки на сьогоднішній урок готують діти групи С. Пояснення: фізична стрічка являє собою стрічку з квадратиками, кількість яких відповідає кількості слів у зашифрованому слові, а над квадратиками ставимо цифри. Цифра – це номер букви зі слова-відповіді на питання, кількість яких відповідає кількості букв у слові.

Наприклад – слово  «Атом» для групи А - 4 питання:

 

Питання:                                                             Відповіді:                        Номер букви:

1. Наука про природу                                           Фізика                                  6

2. Яка фізична величина

      вимірюється в 0С                                            Температура                        1

3. З чого складаються фізичні тіла                    Речовини                             4     

4. В яких одиницях вимірюється маса             Кілограм                              8

 Визначили зашифровані слова, а тепер про виконання експериментальних завдань, результати яких заносимо в картки-інструкції в 1-3 колонки. Зробимо аналіз цих результатів.

Заслухавши відповіді дітей, разом приходимо до висновку, що для повної характеристики тіла маси і об’єму не достатньо.

Отже, потрібна нова фізична величина!

ІІІ.ВИВЧЕННЯ НОВОЇ ТЕМИ.

Раптом у двері хтось постукав… прийшла ГУСТИНА. І до речі, вчасно!  Заходе дівчинка і говорить: «Да, я густина - фізична величина, яка характеризує речовину.

Позначення – ро.А ще я вам принесла питання від Василя Незнайкіна і велике прохання допомогти йому на них відповісти». Всі погляньте на екран. З’являються питання:

1.          ЯКА  ФІЗИЧНА  ВЕЛИЧИНА  ХАР-ЗУЄ   РЕЧОВИНУ?

2.          ЯК ЗНАЙТИ ГУСТИНУ РЕЧОВИНИ?

3.          ЧОМУ ГУСТИНИ РІЗНИХ РЕЧОВИН РІЗНІ?

4.          В ЯКИХ ОДИНИЦЯХ ВИМІРЮЄТЬСЯ ГУСТИНА?

То ж нехай це і будуть завдання нашого уроку.

Зразу даємо відповідь на перше питання (гр. «А»).

А всі інші спробують знайти відповідь на друге запитання. Для цього пропоную заповнити IV колонку вашої таблиці.

Тепер спробуємо зробити перший висновок нашого уроку.

ВИСНОВОК №1: Густина чисельно дорівнює масі одиниці об’єму тіла.

Формула густини: ρ= .

З цієї формули виводимо ще дві: для знаходження маси та об’єму.

Крім того, робимо висновок, що густина однакових речовин однакова, а різних різна. Поміркуйте, чому? Необхідно, щоб діти, хай навіть за допомоги вчителя, розуміли, що причина в  атомно-молекулярній будові речовини.

Далі з’ясуємо, в яких одиницях вимірюється густина.

Учні групи «С» працюють самостійно.

Розглянемо таблицю густин. Ще раз закріплюємо фізичний зміст густини.

Виконаємо ЗАВДАННЯ №2.

 Доповідь учнів гр. «С».

ВИСНОВОК №2: За відомою густиною можна за допомогою таблиць знайти з якої речовини виготовлено тіло.

 

Виконуємо завдання №3. На екрані з’являється умова та приклад розв’язування задачі.

Можна викликати бажаючих учнів до дошки.

  

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО.

Учні гр. «А» даємо відповіді на питання до уроку. Гр. «В» «С» - завдання №4 в картках інструкціях. Вірні відповіді учнів допоможуть їм  у виконанні на наступному уроці лабораторної роботи.

 

V. ПІДСУМОК УРОКУ.

На зворотній стороні картки учні самостійно оцінюють рівень засвоєння нової

теми. Наприкінці уроку картки-інструкції здають вчителю.

 

VI. ДОМАШНЕ ЗАВДАННЯ.

Учні переписують зміст домашнього завдання з картки.


Теги: речовина, Багашова В.М., густина
Навчальний предмет: Фізика
Переглядів/завантажень: 1419/227


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar