Головна » Фізика

Характеристика рідкого стану речовини. Явища капілярності та змочування

Мета: підвищити рівень інформативності і розширити знання студентів про значення, роль і вплив рідини на людей та все живе на землі, ознайомити з фізичними властивостями, розвивати уміння застосовувати отримані знання на практиці і в своїй майбутній професії, розвивати комунікативні вміння та навички, встановлення емоційних контактів між учасниками заняття, виховувати вміння працювати в команді, прислухатись до думки кожного, приймати продумані рішення.

Обладнання: мультимедійний проектор, маркери, аркуші паперу А4,А3,А1, ручки, кольоровий папір, скотч, кнопки, клей,  стікери, ножиці.

Тип заняття:  урок засвоєння нових знань та навичок.

Наочніть: фрагменти фільму «Вода», проекти студентських робіт, завдання на картках.

Форма проведення

Заняття: тренінг.

Вступна частина

 

Вступне слово викладача.

Рідина  в нашому житті найзвичайніший і найпоширеніший стан речовина, яка є найбільш важливою.Різноманітні рідини ми використовуємо у всіх галузях своєї діяльності: в харчовій промисловості, в легкій і важкій промисловості, в сільському господарстві, повсякденному житті, побуті. Найпоширенішою і найбільш вживаною є вода.

Водою вкрито близько 4/5 поверхні земної кулі. Вона може перебувати в трьох різних станах. Значні її кількості у вигляді льоду і снігу вкривають високі гори і величезні простори Арктики і Антарктиди.

Вода має багато особливостей, але головна для нас є та, що вона необхідна всьому живому. Вода хімічно-нейтральна, хоч і розчинає багато речовин.

Розвиток людської цивілізації потребує все більше і більше кількості прісної води.

      Властивості води вивчені, але ще дуже багато таємниць води не розкриті. На        сьогоднішньому занятті ми з вами ознайомимося з фізичними властивостями рідин на основі властивостей води, як моделі рідкого стану речовини.

 Прийняття правил роботи (говорити те,що думаєш, бути активним, говорити від свого імені, говорити коротко і по черзі, не критикувати: кожний має право на власну думку, дотримуватися регламенту, бути доброзичливим, творчим, висловлюватись по черзі, не перебивати того хто говорить, не критикувати думку іншого, не сміятись коли говорить інший, поважати всі висловлені думки…)

Правила записуються і приймаються.

           

В ХОДІ РОБОТИ  КЕРІВНИКИ І ВСІ УЧАСНИКИ ГРУП МАЮТЬ ОЦІНЮВАТИ РОБОТУ КОЖНОГО УЧАСНИКА І ЗА ЇХ ДУМКОЮ БУДЕ ОЦІНЕНА УЧАСТЬ КОЖНОГО  СТУДЕНТА НА ЗАНЯТТ ПІД ЧАС ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКУ ЗАНЯТТЯ.

 

 Вправа «Очікування»  

Викладач роздає кожному учаснику аркуш паперу у вигляді краплинки на якому  пропонує записати свої очікування  від сьогоднішнього заняття, від своєї роботи на ньому. Вони зачитуються і кріпляться на плакаті. На плакаті намальовані хмарки (задачі), водоспад мрій (на нього кріпляться сподівання), ріка сподівань (прикріплюються враження від заняття записані на синіх кружечках ).

 

Мозковий штурм

«З якими словами – іменниками  в вас асоціюється   рідина - …».

Всі іменники записуються. Результат підсумовує викладач.

 

Гра- розминка «Якщо рідина –то я...»

 

Викладач просить учасників бути уважними і виконувати його інструкції. Ця гра проводиться за допомогою методу «мікрофон». Учасники передають один-одному уявний мікрофон починаючи своє висловлювання зі слів: «Якщо рідина- то я...»

 

Основна частина

Визначення рівня інформативності та актуалізація проблеми (Демонстрація уривку з фільму «Вода» про роль води)

Мозковий штурм

«З якими словами - прикметниками, явищами в вас асоціюється   рідина - …».

(Усі відповіді учасників  записуються на  ватмані. Після чого викладач зачитує їх і підсумовує). Отже, ви бачете якою може бути рідина. А щоб краще зрозуміти всі її властивості ми вивчим тему:..

Повідомлення теми заняття, мети.
Епіграф: «ФІЗИКА-ЦЕ НАУКА РОЗУМІТИ ПРИРОДУ»

                                                                    Е Роджерс

 

Інформаційне повідомлення (представлення студентських проектів)

 

Для  оформлення проектів студентам  запропоновані теми:

«Характеристика рідкого стану речовинии»,«Поверхневий натяг», «Явища капілярності і змочування». Проекти повинні містити інформацію про фізичні властивості, основні характеристики, прояви в природі, застосування в майбутній спеціальності, цікаві факти.

 

Після кожної презентації проводяться досліди, які демонструють вірність висловлювань, що були продемонстровані в презентаціях. (текучість, збереження обיּєму, мала стисливість, поверхневий натяг, змочуваність)

       

Для визначення повехневого натягу речовини можна провести дослід.

Наприклад за допомогою піпетки, яка має кінчик діаметром 0,4 мм, дозують воду з точністю до 0,01 г і визначають поверхневий натяг:

 

Набуття практичних навичок (розв′язування задач)

Задачі записані на аркушах синого кольору у вигляді хмарок кожна група вибирає собі  завдання:

1.З крана падають краплі води. Коли краплини більші – коли вода холодна чи коли гаряча?

2.Чому маленькі краплі роси на листках деяких рослин мають форму кульок, а листки  інших рослин покриває шаром?

3.Як пояснити походження народної приказки: “Як з гуски вода”

4.Від чого залежить висота підняття (опускання) рідини в капілярі?

5.Чи плаває залізо у воді?

6. В жарких країнах напої (а у нас молоко, здебільшого влітку) зберігають у  глиняному посуді. Чому?

 7.Як зміниться висота підйому рідини в капілярі, якщо його замінити трубкою,   радіус якої в 2 рази менший.

8. Чому на сирому ґрунті сліди від кроків людини намокають?

 

На виконання завдання 2-3 хвилини. Після обговорення представник групи оголошує відповідь. Вчителі –експерти аналізують. Після кожної відповіді  вітання-оплески. Розвязані задачі  кріпляться на малюнку таким чином, що хмарки зникають, стають білими.

 

Розрахункові задачі:

Оформіть у вигляді задачі і розв′яжіть. Номер задачі відповідає номеру групи. По одній задачі  на групу в аудиторії всі решта на домашнє завдання.

 

Заключна частина

Підведення підсумків

Керівники груп разом з групою радяться і оголошують оцінки за заняття. (2-3 хв)

Пока радяться групи демонструється уривок з фільму «Вода» про властивості води і ще до сьогодні не зрозумілі їх причини.  

 Оголошуються оцінки.

 Домашнє завдання: задачі на карточках і провести експеримент: налийте у тарілку води і покладіть на воду 4 сірники так, щоб вони утворили квадрат. Візьміть шматочок мила і доторкніться ним до поверхні води всередині квадрата з сірників.    Поясніть спостережуване явище.

 

Учасникам пропонуються листочки в формі роси на яких вони записують свої враження, побажання, чи оправдались їх сподівання.

Вони зачитуються і кріпляться на плакаті.(на річці сподівань)

Закінчити заняття пропонується віршем: (вірш Хомяк Л.К.)

 

Здавалося. все просто у цім світі.

І все давно відкрито на Землі.

Але законів невідкритих таємниці

Ми кожен раз чекаємо нові.

 

І кожен раз те, що було так просто

Показує таємну свою суть

І може ще колись  в далекий космос

Думки, надії, мрії понесуть.

 

Вам, молодим нові закони відкривати

І не обмежує хай думку інтернет

Ви можете усе відкрити, все пізнати

І вам відкритий цілий світ.


Теги: Хом’як Л.К., речовина
Навчальний предмет: Фізика
Переглядів/завантажень: 1625/161


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar