Головна » Фізика

Фізика у вибраній справі

Мета: 

узагальнити та систематизувати знання учнів з фізики;
дати можливість учням в уявно створеній екстремальній ситуації вибрати заняття до душі, проявити кмітливість в його  виконанні  пояснити, з точки зору  фізики свою діяльність;
виховувати згуртованість дій в групі, вміння відстоювати власну думку, раціонально використовувати робочий час.

Обладнання: штатив, сухе пальне, паперова коробка, вода, термометр,  прилад високовольтний «Розряд» (елементи кола для його підключення),  спирт, вата, тримач для пробірок,  канцтовар (фломастери, папір А-4), фішки, важіль (палиця),  чемодан,  відеоролики, керамічний посуд, проектор.

Місце проведення: кабінет фізики.

Клас: починаючи з 8 класу.

Організація уроку.

Учитель.  Уявіть, що ви на кораблі і здійснюєте класом навколосвітню подорож. Але потрапити в шторм. Корабель розбився, вдарившись об рифи, і потонув неподалік від острова. Ви всі врятувались, хвиля викинула вас на берег. Коли прийшли до тями і роздивились, то побачили вдалині джунглі,  з яких вискочили туземці, але відразу сховались, а навколо, скільки вистачить зору, був океан. Ваше завдання: вижити в даній ситуації і при цьому залишитись цивілізованими людьми. Ваші дії? Слухаю пропозиції.

Гра розпочинається. Учні називають різні виходи з даної ситуації, а вчитель записує їх пропозиції на дошці. Ось вони:

Налагодити контакт із туземцями і попросити перевезти на материк.
Ознайомитися з місцевістю.
Пошукати воду.
Добути і приготувати їжу.
Почати будівництво житла.
Розвести і підтримувати вогонь.
Виготовити знаряддя праці.
Зробити посуд.
Виготовити меблі.
 Полікувати хворих і травмованих.
 Приручити диких звірів і почати вести господарство.
 Пошити взуття, одяг і інше (кількість та різноманітність пропозицій залежить від кількості учасників гри, щоб продемонструвати роботу  в групах ).

Учитель просить подумати, хто конкретно буде виконувати    кожний пункт плану та скільки учнів повинно увійти в групу (виявиться, що дехто залишиться без діла, бо звик жити за рахунок інших, з ними проводиться коротка бесіда, щоб допомогти визначитися і приєднатися до тієї чи іншої психологічно сумісної групи).

Учні розсаджуються групами, щоб їм зручно вести обговорення,   обирає лідера групи. Лідер групи керує роботою в групі та активізує діяльність кожного учасника.  Кожна група за 5-6 хвилин повинна намітити план своєї роботи, зробити замальовки на  листах і пояснити, як будуть використовувати знання з фізики для виконання задуманого або вказати, з якими фізичними явищами вона при цьому може зіткнутися. Учасники гри свою  розповідь, по можливості, супроводжують   ліричними поетичними вставками. 

Так, ті що вирішили розвести вогонь пропонують такі способи:

Використати  запальничку, що мала герметичний футляр та випадково опинилася в когось в кишені;
із опуклих скелець від годинників складених разом зробити лінзу заповнити її водою, і за її допомогою та сонячного світла запалити суху траву;
терти довго суху паличну об сухе дерево;
викресати іскру з каменя при ударі  об інший камінь (відеоролик з фільму «Робінзон Крузо».

 

(Демонстрація вчителем запалювання вати від штучної блискавки).

Група, яка займається приготуванням їжі, розповідає про те, що поки немає посуду, воду можна нагріти в паперових каструльках, оскільки вони виявили рулон паперу на березі.

(Демонстрація нагрівання води у паперовій коробці на  сухому спирті).

Ця ж група пропонує заварити чай із трав, і пояснюють на основі якого явища буде чути запах чаю (рекламний ролик кави Якобс) . Пропонують видавити сік із фруктів  і пояснюють, який принцип можна покласти  основу цього. Пропонують розколоти горіх пояснюючи цей процес деформацією шкаралупи. Потім пояснюють як виготовити із глини глечики, і стверджують чому  в них буде зберігатися прохолодна вода.

Будівельники житла, розповідаючи про свої плани, не обходячи увагу питання теплопровідності, вологозахисту, міцності та інші властивості матеріалів.

«Медики» говорять про лікування теплом за допомогою шкір звірів, про запобігання сонячному нагріванні вдень,  про випаровування тілом вологи, про небезпеку ходити босоніж по гострих каменях.

Подібним чином виступають всі створені групи, переконуючи за допомогою знань з фізики у життєздатності своїх проектів.

Цей уроку – експромт. Проходить він із значними варіаціями в різних класах, але завжди цікаво. Учні активно залучаються до гри  і беруть учать в ній із задоволенням, оскільки вона надає простір для фантазії. Вони розуміють, що вони лише колективно можуть вижити в даній ситуації, знання і навички з фізики є необхідними в реальному  житті.

Протягом уроку кожній групі вчитель задає додаткові запитання. За правильні відповіді, і  пояснення в ході гри групи отримують фішки, які по закінченню гри підсумовуються. Завершуючи урок, учитель виставляє оцінки за набраними фішками, підбиває підсумки.

 

Отже, ви змогли вижити в тих умовах, у які потрапили.  Ви робили все , щоб вижити в екстремальній ситуації застосовуючи набуті вами фізичні знання і вміння. Всі учасники виконують разом пісню:

Ми на острів попали,

Але фізику знали.

Ось чому залишились живі.

І вогонь добували,

Їжу всім готували,

Не злякались страшної біди.

А ми з фізикою дружим

Учим формули щодня,

Бо без фізики нам, друже,

Не прожити й дня. ( Мотив пісні «Пусть бегут неуклюже…»)

Додаток (Додаткові запитання учасникам груп, які можуть змінюватися в залежності від сформованих груп і та їх повноти їх виступу)

До групи «Орієнтування»

Чи не пригадуєте лихого вчинку Негоро з роману  Ж.Верна «15-річний капітан»? Чому тоді корабель збився з курсу? ( Він поклав під компас сокиру, в  результаті чого його стрілка відхилилась від його напрямку, внаслідок чого корабель збився з курсу).

Як можна з голки і склянки води виготовити найпростіший компас?

До групи «Медична допомога»

Падаючи на пісок, людина відчуває удар не так боляче, як під час падіння на грунт. Чому? (Площа стикання більша, тиск менший).

До групи «Кок» ( поварять )

Чому літнього дня у затінку вода в глиняному глечику холодніша, ніж в іншому посуді? ( Частина теплової енергіє витрачається на випаровування води, що проникає крізь пори, як є в глині).

Якою ложкою краще їсти гарячі страви дерев’яною чи металевою? Чому?

Для групи по виготовлення знаряддя праці рекомендується завдання «Лицарі не перевелися»: перенести важкий предмет з використанням важеля. Для участі запрошується учень і учениця  (необхідно за допомогою важеля-палиці перенести важкий чемодан з  пункту А в пункт В, з найменшою затратою сили учениці) .


Теги: Лейко Л.І., фізика
Навчальний предмет: Фізика
Переглядів/завантажень: 623/180


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar