Головна » Фізика

Фізика й астрономія - науки про природу

Мета уроку:

- на основі гри повторити, систематизувати, узагальнити і перевірити знання учнів з даної теми, розширити кругозір учнів;

- розвивати творче мислення учнів та формувати інтерес до вивчення фізики; розвивати комунікативні, пізнавальні та самоосвітні компетенції, розвивати навички самостійної роботи;

- виховувати у школярів розуміння цілісності, матеріальності світу і виховувати такі якості як самостійність; виховувати уміння працювати в групі.

Тип уроку: « Урок турнір»

Обладнання:

на дошці: карта зоряного неба, чайнворди, ребуси на демонстративному столі: фізичні прилади

Чайнворди складені для обох команд у вигляді знака запитання. На виконання — 2-3 хв. В цей час - конкурс вболівальників

2. Розминка.

На обдумування — 0,5 хв.

Команди підготували одна одній по 5 запитань.

«Оріон»

1.            Дитяча кулька, наповнена воднем, через деякий час стає слабо
надутою. Чому?

2.      Чому гуси і качки в сильний холод із задоволенням лізуть у воду?

3.    На яку найменшу величину можна змінити масу води в мензурці?
(Масу молекули)

4.      В яких видах спорту вимірюють тільки довжину? Тільки час? І
довжину, і час?

5.  Чому пружина, до якої прикріплена скляна пластинка, вмочена у воду,
розтягується, - коли пластинка відривається від води? (Показати дослід).

«Кассіопея»

1.  Чому всі квіти, які розпускаються вночі, мають сильний запах?

2.   Чому в холодному приміщенні у нас в першу чергу мерзнуть ноги?

3.   Взимку довжина проводів вздовж залізничної колії Москва-Петербург
зменшується на 100 м. Хто їх краде?

4.   Яка речовина дістає іншу назву при переході її з одного стану в інший?

5.   Який відрізок довший? (Рівні обидва, треба їх поміряти).

>---------------------- <

----------------------------------------------- 

3. Розгадування чайнворду

 

Урок-змагання «Фізика і астрономія - науки про

природу»

Мета. Узагальнити і перевірити знання учнів з теми.

Хід уроку

1. Пояснення назви команди

(Капітани розповідають про назви команд). Команда хлопців називалась «Оріон», дівчат — «Кассіопея».

«Оріон»

Наша команда називається «Оріон». Назвали ми її на честь сузір'я Оріона, найкрасивішого серед сузір'їв зоряного неба. Воно є його окрасою. Три яскраві зорі, розміщені поряд, утворюють пояс Оріона. А наші прадіди називали їх Косарями, бо ці зорі з'являються на небі задовго до сходу Сонця, коли ще лежить роса і добре косити гречку, овес, горох.

Про це сузір'я існує багато легенд. Одна з них говорить про те, що Оріон — це велетень, мисливець, красень. Його батьком був бог моря Посейдон. Одного разу, щоб завоювати руку і серце своєї коханої, він почав убивати на острові всіх звірів. І покровительниця полювання Артеміда, щоб захистити звірів, наслала на Оріона страшного Скорпіона, який убив його, ужаливши в п'ятку.

І хоча ми не такі сильні, як Оріон, але ми будемо боротися до кінця і надіємося виграти у «Кассіопеї».

«Кассіопея»

Наша команда називається «Кассіопея». Назвали ми її на честь хоча і невеликого, але яскравого сузір'я, Його легко відшукати на небі, воно схоже на букву «М» або «IV». Видно його цілий рік.

У древньому міфі розповідається, що Кассіопея, жінка ефіопського царя Цефея, похвасталася, що вона і її донька Андромеда найкрасивіші на світі, красивіші навіть від морських царівен — нереїд. Морські німфи образились і поскаржилися своєму батькові — богу моря Посейдону. А він наслав на Ефіопію чудовисько — Кита, який мав з'їсти і царську дочку. Але її врятував легендарний Персей, який за це заслужив руку Андромеди. Проте Кассіопея не хотіла виконувати свою обіцянку. Тоді Посейдон покарав її. Він помістив її на небі в троні, який у певний час року перекидався догори дном. Це повинно було навчити Кассіопею скромності і покірності.

І хоча ми не претендуємо на звання перших красунь світу, але постараємось довести, що ми кращі і розумніші від хлопців з команди «Оріон».

 

Для команди «Оріон»

1.   Англійська одиниця довжини, яка дорівнює 3 футам (ярд)

2.        Явище проникнення молекул однієї речовини між молекулами іншої
(дифузія)

3.      Центральна частина атома (ядро)

4.      Величина, яка позначається буквою V (об'єм)

5.      Планета Сонячної системи, названа на честь бога війни (Марс)

6.    Одиниця часу в системі СІ (секунда)

7.   Наука про небесні тіла (астрономія)

8.   Подія у природі, яка вивчається у фізиці (явище)

9.   Частинка, яка рухається навколо ядра атома (електрон)

10.    Англійський вчений, який відкрив закон всесвітнього тяжіння (Ньютон)
Відповіді: 1. Ярд. 2. Дифузія. 3. Ядро. 4. Об'єм. 5. Марс. 6. Секунда. 7.

 

Для команди «Кассіопея»

1.  Планета Сонячної системи, названа на честь богині краси (Венера)

2.    Складова частина молекули (атом)

3.    Одиниця довжини в системі СІ (метр)

4.   Час, за який Земля робить 1 оберт навколо Сонця (рік)

5.   Одиниця маси в системі СІ (кілограм)

6.    Фізична величина, яка позначається буквою т (маса)

7.     Материк, де відмічена найнижча температура (Антарктида)

8.      Одиниця довжини, рівна (ангстрем)

9.      Російський вчений, який запропонував таблицю хімічних елементів
(Менделєєв)

10.   Речовина, якою покрито 3/4 земної кулі (вода)

Відповіді. 1. Венера. 2. Атом. 3. Метр. 4. Рік. 5. Кілограм. 6. Маса.
7. Антарктида. 8. Ангстрем. 9. Менделєєв. 10. Вода.

 

4. «Хто я?»

5. Конкурс ребусів

(Отримує кожна команда. Якщо зображена одиниця вимірювання, треба вказати, яка саме, назвати фізичну величину та її позначення),

•         Яка фізична величина тут зашифрована?

•         Як вона позначається?

•         Яка її одиниця вимірювання в системі СІ?

(Час, і, секунда)

 

•         Яка одиниця тут зашифрована?

•         Яка фізична величина вимірюється цією одиницею?

•         Як вона позначається?

(Метр, довжина, І)

6. Конкурс капітанів

а)  експериментальна задача (визначення густини твердого тіла — пластиліну, мила, дерев'яного бруска);

б)  знайти товщину дроту за допомогою лінійки;

в)  назвати якомога більше одиниць вимірювання фізичних величин (капітани називають по черзі, перемагає той, хто назвав останнім}. На виконання -1 хв.

7. Домашнє завдання команди «Оріон»

-      Ми підготували домашнє завдання «Середній.фут 8-А». Як відомо, одиниця вимірювання довжини фут походить від англійського «ступня». Його довжина в різних країнах коливається від 28 до 34 см. Виникла ця одиниця так: в неділю після обідні перших п'ятнадцять чоловік, які виходили з костьолу, ставали в шеренгу, один за одним, ступня до ступні. Вимірювали довжину 15 ступнів і ділили на 15. Тому кожного тижня фут був інший.

-   Хлопці, ось тут у мене є наказ директора нашої школи.

 

8. Загадки

1.  Удень скло розбите, вночі вставлене.

2.   Падає легке, а впаде — не піднімеш.

3.   Без крил, а літає, ніхто не б'є, а плаче?

4.   Вода, а літає

5.                               Летить    - мовчить, а впаде - кричить.

6.   Ой за лісом, за пралісом золоті батоги висять.

7.     Ішла пані вночі, погубила ключі. Місяць бачив
встало, позбирало.

8.   Без крил, без ніг на дерево сідає.

9.   В нас зимою білим цвітом сад зацвів неначе літом.

(Ополонка) (Дощ) (Хмара) (Туман) (Сніг) (Дощ)

не сказав. Сонце (Роса) (Сніг)

(Іній)

10. Біла кобила попід небесами ходила, озирнулась назад — і сліду не

видно.

11. Сидить дід під кущем, захльобнувся борщем.

12. Сиві кабани все поле залягли.

13.   Біла морква зимою росте.

14.  Вночі спить на землі, а вранці тікає.

(Хмара) (Дощ) (Туман) (Бурулька) (Роса)

Протокол підсумків змагання в 8 класі «Фізика і астрономія — науки про природу»

«Кассіопея» (дівчата)

«Оріон» (хлопці)

1. Представлення команд. Назва. (5 балів)

2. Розминка (5 балів)

3. Чайнворд (10 балів)

 

«Наказую визначити середню довжину ступні у кожному класі по перших п'яти учнях, які зайдуть у кабінет. У якому класі фут виявиться найбільшим, тому цілий тиждень на обід видавати по шоколадці кожному учню.

Директор школи_______ »

______ 200_р.

-       Що будемо робити?

-     А що, хіба ми можемо виграти?

-     Не бачити нам шоколадок, поки у 9 класі є Толя Конончук (найвищий в школі).

-     Може, нам не пустити нікого в школу або замкнути Толю в класі?

-     Ні, зараз ми щось придумаємо. Ану, заходьте. (Входять 4 учні).

-     Ставайте в шеренгу. (Міряє довжину ступнів).

-     Малувато. А де Черкас? (Усі гукають),

-     Максим!

(Входить Максим, на ногах ласти або лижі). Всі. Ура! Шоколадки наші!

Домашнє завдання команди «Кассіопея»

—   Увага, увага! Вперше у школі людина-терези! Важимо все, що хочете! Визначаємо масу з великою точністю! Саме сьогодні, спеціальним рейсом, завезли яблука з Мадагаскару! Налітайте! Буде все точно, як в аптеці.

—      Скільки коштують ваші яблука?

—      З грн. за кілограм.

—      Зважте мені, будь-ласка, 2 кг. («Продавець» кладе на одну шальку терезів, які знаходяться в руках людини-терезів, одне яблучко. «Терези» ледь- ледь погойдалися, потім ще одне яблуко — і «терези» в рівновазі).

—      Забирайте свої 2 кг.

—      Але чому так мало?

—- Ідіть, ідіть, все точно. Ви самі бачили. (Гладить по голові «Терези»),

—      Молодець, ми з тобою добре заробимо, (Підходить друга дівчина). У мене всього ЗО коп. Дайте мені 100 г яблук.

(Продавець накладає цілу шальку яблук але терези не рухаються, хоч стоїть гирка 100 г. Показує кулака, дає стусана, але «терези» — ні гу-гу).

—      Забирайте своїх 100 грамів. (Потім до «терезів»),

—      Ти що? Розорити мене хочеш? Терези. Але ж це — моя сестра!

 

4. «Хто я» (3 бали)

5. Ребуси (3 бали)

6, Конкурс капітанів: а) густина (2 бали); б) товщина дроту (2 бали);
в) одиниці вимірювання (переможець — 1 бал), (протягом 1 хв.)

7. Домашнє завдання (сценка про одиниці вимірів, фізичні величини,
_________________ явища, прилади) (5 балів)________________________

8. Додаткове («Загадки») — кожна відповідь — 1 бал.

Конкурс вболівальників (вірна відповідь — 1 бал)

Під час уроку-змагання працює журі, яке підводить підсумки після кожного конкурсу і оголошує переможців. Членами журі можуть бути вчителі- колеги, батьки або учні-старшокласники. Журі одержує протокол підсумків змагання, де вказано максимальну кількість балів за кожне завдання, а також відмічає прізвища найактивніших членів команд.

 

Урок-змагання «Фізика і астрономія - науки про природу»

Вступне слово вчителя Добрий день, любі діти и шановні гості!

Сьогодні у нас урок узагальнення и перевірки знань з теми «Фізика та астрономія - науки про природу».

Ми з вами зібрались тут, щоб весело та з користю поспілкуватися на фізичні теми і провести змагання між учнями вашого класу, визначити кращих учнів.

А проведемо ми цей урок трошки незвично - у вигляді гри. Вам подобаються змагання? Так. Прекрасно!

Ми розподілили клас на 2 команди: команда хлопців називається «Оріон», команда дівчат - «Кассіопея». Крім того, у нас є вболівальники за кожну команду, які теж беруть участь у спеціальному конкурсі.

Під час уроку-змагання мені буде допомагати учениця 9-го класу Данильчук Оля, яка буде вести протокол підсумків змагання, де вказано максимальну кількість балів за кожне завдання, а також буде відмічати прізвища найактивніших членів команд.

Отже, починаємо 1-й конкурс, який називається «Пояснення назви команди» (виходять по черзі представники команд, користуються картою зоряного неба).

2-й конкурс - «Розминка»

Команди пидготуали одна одний по 5запитань.На обдумування-о,5 хв., правильна видповидь-ібал.

3-й конкурс «Розгадування чайнворду»

Чайнворди складені для обох команд у вигляді знака питання.

Максимальна кількість балів - 10 (тобто кожна вірна відповідь - 1 бал). На виконання - 2-3 хвилини (капітани отримують питання до чайнворду, команди виходять до дошки и розв'язують чайнворд).

В цей час проводиться конкурс для вболівальників (питання читає вчитель окремо для «Оріона» та «Кассіопеї» - по черзі). Кожна вірна відповідь - 1 бал.

4-й конкурс «Хто я?» - 3 бали.

За біографічними даними відгадати, про якого вченого йдеться?

 

5-й конкурс «Конкурс ребусів»

Кожна команда отримує ребус. Треба розшифрувати те, що написано на ньому и відповісти на мої запитання.

6-й «Конкурс капітанів»

1)  Капітани отримують експериментальну задачу (тягнуть жребій)

Вони повинні:

Серед приладив, які знаходяться на столі, обрати необхідні для розв'язання своєї задачі і просто розповісти, як треба її розв'язати.

Поки капітани думають, проведемо конкурс «Так чи ні?». Я зачитую вірне ствердження. Якщо ви згодні зі мною («так») - піднімаєте зелену картку, якщо не згодні («ні») - червону.

За правильну вид повидь - 0,5 балу.

2)       Назвати якомога більше одиниць вимірювання фізичних величин (капітани називають по черзі 10, перемагає той, хто назвав останнім), або на виконання - 1 хвилину (пишуть на дошці одночасно). Переможець отримує 1 бал.

7. «Домашнє завдання»

Урок фізики, як правило, закінчується домашнім завданням. Це повинна бути сценка про одиниці вимірювання, фізичні величини, явища, прилади.

Подивимось, що підготували до уроку команди.

Максимальна кількість балів — 5 бал.

Команда «Оріон»...

Команда «Касіопея»...

8. Додатковий конкурс «Загадки»

Я читаю загадку всім одночасно. Той, хто знає відповідь, піднімає руку та відповідає. 1 бал отримує та команда, представники якої відгадують загадку. Зрозуміло?

Заключне слово вчителя

Ось і закінчилось наше змагання.

А тепер підведемо підсумки (учениця-помічниця разом з вчителем підраховують бали, одержані командами).

Протокол підсумків (див. додаток 4)

Наше змагання показало, що ви непогано озброїлись знаннями за темою, виявили уміння спостерігати, працювати в колективі. Це радісно.

Бажаю успіхів! Дякую за урок!

 

Додаток 1

Конкурс «Розминка» Завдання для команди «Кассіопея»

1.     Чому загострені предмети колючі?

2.      Чому в холодному приміщенні у нас в першу чергу мерзнуть ноги?

3.      Взимку довжина проводів вздовж залізничної колії Київ-Сімферополь зменшується на 100 м. Хто їх краде?

4.     Яка речовина дістає іншу назву при її переході з одного стану в інший?

5.     Якою ложкою краще їсти гарячу страву: дерев'яною чи металевою?

Завдання для команди «Оріон»

1.     Засолені помідори чи огірки швидше досягають стану готовності у теплому приміщенні і повільніше - в холодному. Чому?

2.      Чому гуси і качки в сильний холод із задоволенням лізуть у воду?

3.      На яку найменшу величину можна змінити масу води в мензурці? (масу молекули).

4.      В яких видах спорту вимірюють тільки довжину? Тільки час? І довжину і час? (стрибки з перешкодами).

5.      Чому пружина, до якої прикріплена скляна пластинка, вмочена у воду, розтягується, коли пластинка відривається від води?

 

Додаток 2

Конкурс вболівальників

Для команди «Оріон»

Для команди «Кассіопея»

1. Що означає слово «Фізика»? (від грецького слова «фюзіс» - природа)

1. Що означає слово «Астрономія»? (від двох грецьких слів «астрон» - зірка і «номос» - закон)

2. Супутник Землі робить перший оберт за 1 годину 40 хвилин, а другий - за 100 хвилин. Як це пояснити? (1 година 40 хв = 100 хв)

2. Двоє грали в шахи 2 години. Скільки часу грав кожний? (2 години)

3. Прилад для вимірювання температури (термометр)

3. Явище перетворення рідини на пару (пароутворення)

4. Пароутворення, що відбувається з поверхні рідини (випаровується)

4. Речовина, яка плавиться при температурі 0°С (лід)

5. Перехід речовини з рідкого стану в твердий (кристалізація)

5. Інтенсивний перехід рідини на пару (клепіння)

6. Речовина, що виділяє енергію при горінні (паливо)

6. Одиниця кількості теплоти (джоуль)

7. Які планети ви знаєте і на честь кого вони названі?

(Меркурій - на честь бога торгівлі; Венера - богині любові і краси; Марс - бога війни; Юпітер — верховного бога-громовержця; Сатурн — бога землеробства; Уран - бога неба; Нептун - бога моря; Плутон - бога підземного царства)

7. Рідина, яка кипить при температурі 100°С (вода, молоко)

8. Прилад для вимірювання атмосферного тиску (барометр)

8. Побутовий прилад, в якому тривалий час можна зберігати як гарячі, так і холодні рідини (термос)

9. Агрегатні стани речовини (твердий, рідкий, газоподібний)

9. Яку форму має планета Земля (Земля - це шар, трошки приплюсне ний в напрямку осі її обертання)

10. Найменша частина простої речовини (атом)

10. Прилад для вимірювання сили (динамометр)

11. Тривалість одного оберту земної кулі (доба)

11. Рідина, якою заповнюють вузенькі трубочки термометрів (ртуть, спирт)

12. У якому взутті, тісному чи просторому, більше мерзнуть ноги? (більше мерзнуть у тісному, оскільки шар повітря між взуттям і ногами дуже тонкий)

12. Куля, заповнена повітрям, яку використовують для гри (м'яч)

13. Прилад для визначення маси тіла (терези)

13. Головне джерело світла на Землі (Сонце)

14. Чому аромат квітів або парфумів відчувається на відстані (внаслідок дифузії)

14. Чому качки і гуси не бояться морозів і з задоволенням плавають взимку? (Пух і пір'я птахів створюють добру теплоізоляцію. Крім того, їх шкіра змащена жиром, який не змочується водою).

15. Давньогрецький учений, який вивчив виштовхувальну дію рідини й газу на занурене в них тіло (Архімед)

15. Лінія, вздовж якої рухається тіло (траєкторія)

 

Додаток З

Казка-загадка

За високими горами, за широкими долами, в одному Царстві жив собі принц - дуже гарний та нежонатий.

Одного разу, ввечері, стало принцу сумно і він вирішив вийти до садку - подихати свіжим повітрям, а садок був не простий - чарівний.

І зустрів він там дівчину-красуню. Він покохав її з першого погляду, дівчина відповіла йому взаємністю. Запропонував принц їй руку та серце, але красуня відповіла, що на ній чари, і з першим променем сонця вона перетвориться в троянду.

Якщо він дійсно її кохає і хоче побачити, то він повинен впізнати її серед великої кількості троянд.

Тільки-но з'явились перші сонячні промені — дівчина зникла. Принц настільки закохався у незнайомку, що вирішив її розшукати.

Він згадав те місце, де в садку росте багато квітів і попрямував туди. Побачивши багато однакових троянд, він розгубився. Але серце, кохання і ще щось підказало йому, де його наречена.

Поясніть: яке природне явище допомогло принцу знайти свою принцесу?

Відповідь: роса рано вранці.

 

Додаток 4

Я народився у 1643 р. в сім'ї фермера-арендатора в графстві Лінкольн. У 1665 р. закінчив Кембріджський університет.

Через три роки керував фізико-математичною кафедрою Кембриджського університету.

Ще через чотири роки мене обрали членом Лондонського Королівського товариства. Пізніше я став президентом цього товариства. З 1699 р. я став директором Монетного двору Англії. Досліджуючи земну і небесну механіку, створив працю «Математичні основи

натуральної філософії».

Я відкрив кілька фундаментальних законів фізики, і один з них називається

«Закон всесвітнього тяжіння». (Ньютон)

Народився яу 1711 р. в сім'ї архангельського помора за 70 км від Архангельська.

З дитинства допомагав батькові в рибному промислі, а довгими зимовими вечорами вчився читати й писати.

Книги «Граматика» і «Арифметика» були «вратами моей учености». У неповних 20 років я поїхав з караваном рибалок до Москви. Там за один рік закінчив 3 класи Заіконоспаської академії,

У 1733 р. я побував у Києво-Могилянській академії, Потім навчався в Петербурзькій академії наук. Виїздив у Німеччину для продовження навчання.

У 1745 р. я став першим російським академіком і своєю багатогранною працею сприяв науково-технічному прогресу.

Російський поет О. С. Пушкін назвав мене «першим російським університетом» (Ломоносов).


Теги: фізика, астрономія, Клименко В.М.
Навчальний предмет: Фізика
Переглядів/завантажень: 775/178


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar