Головна » Фізика

Дискретність електричного заряду. Будова атома. Електрон. Йон. Закон збереження заряду

Мета уроку:

-навчальна - закріпити в учнів поняття про електризацію тіл, взаємодію двох родів зарядів, формувати в учнів поняття про будову атому, електрон, йон, подільність електричного заряду, закон збереження заряду;

-розвиваюча - розвиток логічного мисення, уміння робити висновки, узагальнення

-виховна - формування наукового світогляду і діалектичного мислення

Обладнання: два електроскопи, металевий стрижень

Тип уроку: комбінований

 

Хід уроку

1. Актуалізація опірних знань

2. Пояснення нового матеріалу

3. Закріплення матеріалу

 

1. Актуалізація опірних знань

Фізичний диктант. Слайд 1

Вчитель пропонує учням дати відповідь на такі питання:

а) Що таке електризація тіл? (1б)

б) Які два роди зарядів ви знаєте? (1б)

в) Як взаємодіють тіла, що мають заряди одного знака? Різних знаків? (1б)

г) Якщо в темряві знімати хутряний одяг,то можна помітити іскри і почути тріск. Поясніть це явище. (1,5 б)

 ( Внаслідок тертя хутро електризується і, торкаючись до тіла, розряджається через них. Це супроводжується проскакуванням іскр.)

ґ) Чому літаки на аеродромах заземлюють під час заправки пальним? (1,5 б)

( Пальне, проходячи трубами, електризується. Заземлення призводить до стікання зарядів у землю, що запобігає його запалюванню.)

д) Як за допомогою негативно зарядженої палички встановити знак заряду електроскопа? (2б)

( Наблизити паличку до кульки електроскопу. Якщо смужки паперу електроскопу розійдуться ще більше, то електроскоп заряджений негативно, якщо смужки паперу опустяться- позитивно.)

е) Чому найдрібніші краплі одеколону, який розбризкується пульверизатором, виявляються наелектризованими? (2б)

( Електризація відбувається при терті крапель об повітря)

є) До двох заряджених кульок підносять знизу негативно заряджену ебонітову пластину.

В результаті розташування кульок змінюється.Який знак заряду кожної з кульок? (2б)

 

( 1- негативний, 2- позитивний)

 

2. Пояснення нового матеріалу

На попередньому уроці ми з вами з`сували, що існують позитивно і негативно заряджені тіла. Одноіменні заряди відштовхуються, різноіменні притягаються. За одиницю заряду прийнято 1 Кл. Запишіть тему сьогоднішнього уроку.

Слайд 2

Дискретність електричного заряду. Будова атома. Електрон. Йон. Закон збереження заряду.

Проведемо дослід.

-Демонстрація 1

 

Зарядимо металеву кулю, прикріплену до стрижня електроскопу. З`єднаємо цю кулю металевим провідником А, тримаючись за ручку В, зроблену з діалектрика, з другою такою самою, але незарядженою кулею. Половина заряду перейде з першої кулі на другу – початковий заряд поділився на дві рівні частини. Тепер роз`єднаємо кулі і доторкнемося до другої кулі рукою.Від цього вона втратить заряд – розрядиться. Приєднаємо її знову до першої кулі, на якій лишилася половина початкового заряду. Залишений заряд знову поділиться на дві рівні частини і на першій кулі залишиться одна четверта початкового заряду. Цей процес можна продовжувати далі.

Слайд 3

Отже, електрон – частинка з найменшим негативним зарядом. Тепер поговоримо про будову атома. Будову атома досліджували багато вчених

Слайд 4

І, нарешті, розглянемо досліди ангійського фізика Резерфорда.

Слайд 5

Свинцевий контейнер вміщав радіоактивну речовину, що випромінювала α- частинки.Через невеличкий отвір частинки вилітали тонким пучком. На їхньому шляху ставили золоту фольгу ( товщиною 0,001 мм.)

Щоб виявити α- частинки, що пройшли крізь золоту пластину, скористаємося екраном, укритим сірчаним цинком. Внаслідок удару кожної α- частинки на екрані виникав спалах. Результати досліду показали, що більшість α- частинок пролетіло так, ніби на їхньому шляху нічого не було. Деяка кількість α- частинок трохи відхилилась від початкового напряму. І тільки невелика кількість α- частинок відхилилась на значний кут, або навіть була відкинута назад.

Слайд 6

Слайд 7

Результати досліду Резерфорду:

1) В атомі є пустоти, інакше більшість α- частинок не пролетіла б крізь пластинку так, ніби на їх шляху нічого не було

2) Причина того, що деякі α- частинки відкидалися атомами золота назад –всередині атома є частинки з позитивним електричним зарядом, маса якого більше за масу α- частинки. Це ядро атома.

3) Незначне відхилення α- частинок пояснювалося тим, що вони пройшли біля негативно заряджених частинок порівняно далеко від них, бо притягання або відштовхування було не сильним. Ці частинки були електронами.

Слайд 8

Будова атома така:в центрі атома міститься ядро, яке складається з протонів і нейтронів, а навколо ядра рухаються електрони. Атом, який втратив один або два електрони називають позитивним іоном. Якщо до нейтрального атома приєднується зайвий електрон, то атом стає негативним іоном.

Ми вже знаємо, що від дотику двох різнорідних тіл вони електризуються: одне набуває позитивний заряд, друге - негативний. Таким чином електризація – це процес перерозподілу електричних зарядів між тілами.

Закон збереження електричного заряду: алгебраїчна сума зарядів, які виникають внаслідок будь-якого електричного процесу на всіх тілах, які беруть участь у процесі, завжди дорівнює нулю. Під час дотику різнойменно заряджених тіл надмірна кількість електронів переходить від негативно зарядженого тіла до тіла, в якого частина атомів мала недостатню кількість електронів на своїх оболонках. Закон збереження електричного заряду справедливий лише для електрично ізольованих систем.

 

3. Закріплення матеріалу

Вчитель пропонує учням дати відповідь на такі питання:

а) Яку частинку називають нейтроном?

б) Атом хлору прийняв один електрон. Як називається отримана частинка? Який її заряд?

в) В ядрі атома свинцю 207 частинок. Навколо ядра обертається 82 електрона. Скількі у атомі нейтронів і протонів?

Домашнє завдання. Прочитати параграф підручника.


Теги: Єрмолаєва О.Г., Йон, атом, Електрон
Навчальний предмет: Фізика
Переглядів/завантажень: 3403/252


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar