Головна » Хімія

Атоми, молекули, іони. Хімічні елементи, їх назви та символи

Мета: Поглибити знання учнів про атоми й молекули як складові частинки речовини; дати поняття про йони та хімічний елемент; ознайомити учнів із сучасною українською номенклатурою; формувати вміння аналізувати, порівнювати, встановлювати  причинно-наслідкові зв’язки;  розвивати пізнавальну мотивацію, уміння самостійно шукати інформацію;  виховувати навички взаємодії та взаємодопомоги.

Тип: засвоєння нових знань.

Базові поняття: атом, йон, хімічний елемент, атомне ядро, електрон, протон, нейтрон.

Обладнання:  ілюстрації портретів  видатних учених; моделі та таблиці будови атома, йонів;  Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва; навчальні презентації.

Форми роботи: евристична бесіда, розповідь, «мозковий штурм», робота з опорною схемою, групова робота,  дидактична гра.

 

Хід уроку

І. Організація учнів до роботи.

ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

III.Мотивація навчальної діяльності.

На дошці записано  епіграф до  уроку:

Другого ничего в природе нет -

Ни здесь, ни там, в космических глубинах,

Все - от песчинок малых до планет –

Из элементов состоит единых.

                                                     С.Щипачев

На прикінці  уроку треба дати відповідь: « Чи згодні ви з епіграфом уроку?»                                                                              

ІV. Вивчення нового матеріалу.   Атоми, молекули, йони.

1. Повідомлення вчителя.

     У поемі Тіта Лукреція Кара « Про природу речей» ( I ст. до н. е.) існування в природі небачених частинок доводиться такими фактами:

Ветер, во-первых, неистово волны бичует,

Рушит громады судов и небесные тучи разносит.

…Стало быть, ветры – частицы, незримые нами,

Раз и по свойствам своим и по действиям могут сравниться

С водами мощных рек, обладающих видимым  телом.

…Далее, запахи мы обоняем различного рода,

Хоть и не видим совсем, как в ноздри они проникают.

…И, наконец, на морском берегу, разбивающем волны,

Платье сыреет всегда, а на солнце вися, высыхает.

Видеть, однако, нельзя, как влага на нем оседает,

Как и не видно того, как от зноя она исчезает.

Значит, дробится волна на такие мельчайшие части,

Что недоступны они совершенно для нашого взора.

    Як називаються частинки, про які йдеться мова у творі, мовою сучасної науки?  З яких частинок складаються молекули?  

      Протягом бесіди  колективно складаємо схеми будови речовини: тіла -  речовини  -   молекули,  тіла -  речовини  -  атоми,  тіла -  речовини - йони  (з наведенням прикладів ).  

2. Індивідуальні повідомлення учнів:

    - теорія атомів Демокрита;

    - створення атомно-молекулярного вчення    М.В.Ломоносовим

 і Дж. Дальтоном.

    Учні під час виступу демонструють портрети  видатних учених.

 

3. Постановка проблемного запитання: на вашу думку атом - подільна частинка?

     4. «Мозковий штурм».

     У ході висловлювань робимо висновок: атом – це найдрібніша хімічно неподільна частинка   речовини.

Робота за таблицею: розглядаємо схему реакції електролізу води.

5. Розповідь учителя. Планетарна модель будови  атома Е.Резерфорда. Розглядаємо схему будови атома.

     6. Робота в зошитах:       

          - заповнення таблиці

 

   - формування та запис визначення поняття «атом».

7. Проблемне запитання: що станеться з атомом, якщо він буде приєднувати або віддавати  електрони?

8. Робота з підручником  (стор.43 ).

    Розглядаємо схему  будови атомів і іонів Натрію та Хлору. 

    Учні записують у зошиті поняття йон, катіон, аніон.

9. Формування поняття про хімічний елемент, як окремий вид атомів.

    V. Закріплення нового матеріалу.

 Робота в  групах за картками.

№1

1). Атом – це …

2). Катіон – це …

3). Із запропонованих сполук  Н2O, Нe, НNO3, НgO, NН3, Н2SO4, NaOН  випишіть формули речовин, до складу яких входять атоми Гідрогену.

4). Зайвий йон?  а) Н+     б)  К+    в) ОН-     г) Al3+

5)  Який символ відповідає Карбону:  а) К     б)  Са    в) С     г) Со

6). Що означає запис:   2Н,  Н2,  Н+

 

  №2

1). Хімічний елемент – це …

2). Аніон – це …

3). Із запропонованих сполук Н2SO3, Os, KOН,  СоCl2, Н2O2,O3, МоS2   випишіть формули речовин, до складу яких входять атоми Оксигену.

4). Зайвий йон?  а) S2-     б)  Na+    в) Cl-     г) NO3-

5)  Який символ відповідає Fepуму:  а) F     б)  Fe    в) Fr     г) Fm 

6). Що означає запис:   2O,  O2,  O  2-

 

  №3 ( виконують учні з високим і достатнім рівнями знань).

     Допишіть речення,  вставте пропущені слова.

     Сьогодні на уроці ми вивчали будову …. Планетарну модель атома запропонував … Ядро має … заряд. До складу ядра входять … та …  Електрони рухаються навколо ядра за визначеними  орбітами, заряджені …. Атом -  … частинка. Якщо атом втрачає  електрон, він перетворюється на …, що має  … заряд. Якщо до атома приєднується електрон, то він перетворюється на …, що заряджений …  

 

VI. Підбиття  підсумків роботи груп.

VII. Узагальнення нового матеріалу.

    Дидактична   гра « Так чи ні?». Фронтальна бесіда за питаннями:

- молекула - подільна частинка?

- планетарну модель атома запропонував Е. Резерфорд?

- атом -  найдрібніша хімічно неподільна частинка речовини?

- йон - це нейтральна частинка?

- електрон -  це аніон?

- катіон - це позитивний йон?

- заряд протона +1?

- маса нейтрона дорівнює 0?

- протони знаходяться у ядрі атому?

- хімічний елемент -  це речовина?

 

     VIII. Рефлексія:  Що корисного ви дізналися на уроці?

                                   Чи згодні ви з епіграфом уроку?

 

IХ.  Домашнє завдання:  прочитати параграф 6 ( підручник П.П.Попель, Л.С.Крикля)  стор.41- 45 і  відповісти на запитання №№ 39 - 41 стор. 48. Підготувати повідомлення (презентації) про походження назви хімічних елементів.


Теги: іони, Бутько О.Г., атом, молекула, хімічні елементи
Навчальний предмет: Хімія
Переглядів/завантажень: 1167/195


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar