Головна » Фізика

Дія рідини й газу на занурене в них тіло

Очікувані результати

Після проведення уроку учні зможуть:

пояснювати причину виникнення виштовхувальної сили;
формулювати закон Архімеда;
розуміти та аналізувати вплив окремих фізичних величин на значення виштовхувальної сили;
визначати виштовхувальну силу шляхом експерименту.

Обладнання:     штативи, демонстраційні динамометри, тіла правильноїгеометричної форми, відерко Архімеда, таблички з написами "Так", "Ні", мультиплікаційна модель тіла правильної геометричної форми, роздатковий матеріал, маркери.

Тип уроку  урок засвоєння нових знань

 

План та етапи проведення уроку

І. Вступ. Мотиваційна частина

1. Організація класного колективу до роботи;

2. Прийняття та затвердження спільних правил роботи у класі ("Притча про канадських гусей" - Додаток 1);

3. Озвучення теми та мети уроку;

4. Визначення очікувань і сподівань учнів (із використанням інтерактивної вправи "Мікрофон' "На що я сподіваюся від сьогоднішнього заняття", "Чого хочу досягнути?");

5. Оцінювання рівня поінформованості учнів та готовності їх до сприйняття нового навчального матеріалу (вправа "Заповни порожні віконечка" - за методом кросворду Додаток 2);

6. Під сумування результатів вправи, з'ясування ключового слова ("Прочитайте ключове слово");

7. Перехід до вивчення нового матеріалу. Фронтальна бесіда-опитування:

Чи відоме вам поняття "вага"?;
Де у житті з ним зустрічаєтеся?
Чи може вага змінюватися? Чому?

8. Систематизація набутої інформації та надання нової.

ІІ. Основна частина заняття

1. Проведення навчального експерименту (робота в малих групах за інформативно-покроковою карткою - Додаток 3);

2. Узагальнення результатів експерименту та узагальнення висліду шляхом колективної дискусії

 

Тіло, занурене у воду, втрачає у своїй вазі на величину ваги, витісненої тілом рідини

3. Теоретичне обґрунтування результатів експерименту

(колективне виведення формули Fb = рр q Vt з використанням рухомої мультипліка­ції)

Коментар теоретичного обґрунтування

Нам відомо, що рідина тисне на дно і на стінки посудини, а якщо всередину посудини помістити будь-яке тверде тіло, то воно теж зазнаватиме тиску. Щоб наочніше було міркувати та аналізувати, виберемо тіло правильної геометричної форми з основами, паралельними до поверхні рідини. На рівні верхньої грані тиск створюються рідиною ­ висота h1, на рівні нижньої грані – h2. (Згідно із законом Паскаля).

 

р1 = q h1

р2 = q h2

Отже, на верхню грань діє сила тиску:

F = q h1 S.

А на нижню грань відповідно:

F2 = q h2 S

Оскільки h2 > h1, то р2 > р1, F2. > F1, тому тіло виштовхується із рідини із силою

= F2 – F1 =  q h2 S -  q h1 S =  q S (h2 – h1) = q Vt

або ж

4. Узагальнення теоретичного обґрунтування питання, що з'ясовується.

 

Виштовхувальна сила дорівнює вазі рідини в об'ємі зануреного в неї тіла

 

Історична довідка                                                                                                       

Силу, яка виштовхує тіло з рідини, називають архімедовою силою на честь

давньогрецького вченого Архімеда. Він уперше довів існування цієї сили і обчислив її значення, (Легенда про Архімеда).

Сутність закону Архімеда полягає у наступному:

Виштовхувальна сила залежить від густими рідини, в яку занурено тіло, і від об'єму тіла

 

5, Розвантажувально-жартівлива хвилинка ('"Фізика у жартівливих віршиках")

Приїхав в лазню Архімед.

В дубовій бочечці мав мед.

Допоки в лазні тіло мив, -

Від меду того й слід простив,

Не має сили мудрий Архімед.

щоб повернути смачний мед.

А злодій здалеку зове: "Ця сила рівна ро-же-ве!" ( g V)

6. Інтерактивна вправа за методом "Акваріум". Коментар дослід}' з метою підтвердження висновку:

 

Тіло, занурене у воду, втрачає у своїй вазі на величину ваги, витісненої тілом рідини

(з використанням "відерка Архімеда")

 

III. Застосування набутих знань

1. Ідентифікація ключових понять з використанням технології "Прес: припущення-аргументи-висновок", ("Я вважаю...", "Тому, що...", "Отже...")

Кусень граніту важить стільки ж, скільки важить залізна гиря. Яке із тих тіл легше втримувати у воді?
До терезів підвішені однакової маси залізна і алюмінієва кульки. Чи зміниться рівновага терезів, якщо ці кульки занурити у воду?
Плавець, котрий горілиць лежить на поверхні води, робить почергово глибокі вдих та видих. Як при цьому змінюється положення тіла плавця відносно поверхні води? Чому?

IV. Підведення та узагальнення підсумків, з'ясування очікуваних результатів

1. Вправа "Міні-інтерв'ювання"

Яку нову інформацію ви одержали сьогодні на уроці?
Чи потрібні нам ці отримані знання? Як і де їх можна застосувати?

2. Вправа "Я-враження" (бліц-висловлювання учнів)

Спробуйте оцінити свою діяльність на уроці.
Чи сподобався вам урок? Чому? (Що б ви зробили по-іншому?)

V. Завдання на домашнє та самостійне опрацювання

Вивчити §§ 15, сторінка 137
Поспостерігайте, як матуся готує у неділю вареники, і поміркуйте, чому зварені вареники спливають на поверхню води? Приготуйтеся до презентації спостережень

 

Додаток 1

ПРИТЧА ПРО КАНАДСЬКИХ ГУСЕЙ

Восени, коли ви побачите гусей, які летять на південь зимувати, вишикувавшись у чіткий ключ, подумайте проте, що відомо науці про них. Змахуючи крилами, кожна гуска створює додаткову підіймальну силу для тієї гуски, що летить попереду. Летячи у формі "V", зграя може подолати відстань за день принаймні на 70% більше, аніж тоді, коли кожен птах летів би сам. Людям теж треба шукати шляхи і способи, як рухатися разом і співпрацювати один з одним так, щоб досягти спільної мети легше і швидше.

Щоразу, як гуска вилітає за межі ключа, відчуває, як важко летіти проти вітру самій, і швидко повертається у ключ. Якщо люди матимуть стільки ж здорового глузду, як гуси, будуть співпрацювати із тими, хто йде в одному із ними напрямку, їм легше буде долати життєві перешкоди.

Коли вожак стомлюється, він відступає назад й інша гуска займає його місце попереду ключа. Виконувати важку роботу для своєї групи вигідно усім. Ті гуси, що летять позаду, кричать, підбадьорюючи тих, котрі попереду, і втримують темп.

Коли ж гуска слабне чи поранена відступає від ключа, дві інші невідступне слідкують за нею, щоб одразу допомогти чи захистити її. Вони залишаються з нею, допоки та або ж одужає, або помре... Лише після того вони вирушають далі самі чи з іншим ключем, аж доки не наздоженуть свою групу. І якщо люди спробують бодай на трохи наслідувати мудрих гусей, вона підтримуватимуть один одного упродовж усього складного життєвого шляху.


Теги: Єдліцька М.Н., сила Архімеда
Навчальний предмет: Фізика
Переглядів/завантажень: 879/184


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar