Головна » Фізика

Атмосферний тиск. Архімедова сила

Мета  уроку.  Узагальнити та  систематизувати знання, вміння учнів  про  атмосферний  тиск, архімедову  силу;  розвивати  експериментальні вміння  учнів, інтерес  до вивчення  фізики; вчити  творчо  мислити, швидко і правильно  орієнтуватись  у  нестандартній  ситуації, формувати  навички  колективної  праці,  вміння  відповідально і зосереджено  працювати.  Виховувати  наполегливість, організованість, активність, вміння спілкуватись, почуття  дружби, взаємодопомоги.                

Тип  уроку.  Урок  узагальнення  і  систематизації  знань.

 (Урок – змагання).

Обладнання:  плакати із  зображенням  емблеми команд,  з  кросвордами, гральний кубик,  дерев’яний  брусок, лінійка,  металевий  циліндр,  мензурка з водою,  динамометр,  посудина з водою, картки  з  завданнями (або  мультимедійна презентація ).    

,,  Розум – це  не  тільки  знання, а й уміння застосовувати  ці  знання  на  ділі’’.

 Аристотель

Хід     уроку.

  Учитель.    На  попередньому  уроці  ми  закінчили  вивчати  тему    ‘’Атмосферний  тиск.  Архімедова  сила’’.  Сьогодні  систематизуємо  і  узагальнимо  набуті  вами  знання.  До  цього  уроку  ви  готувалися  протягом  усього  часу,  коли  ми  вивчали  дану  тему. Цей  урок  буде  незвичайним – урок  -  змагання.  Це  гра,  під  час  якої  ви   повинні   показати  свої  знання  з  теми.  Отже,  розпочинаємо  змагання  кмітливих  і  винахідливих,  тих  хто  багато  знає  і  хоче  знати   ще  більше.            

I. Презентація  команд.  Кожна  команда  представляє  назву,  емблему,  девіз  команди,  захищає  назву  команди. (Все  повинно  бути  пов’язане з  темою  заняття ).  2 бали     (Слайд  N2 ).

 

II.Конкурс  -  розминка.

Команди по  черзі  ставлять   запитання  команді – суперниці.

(3   запитання )

Запитання  можуть  бути такого  змісту.

1.Що  таке  атмосфера?

2.Хто  вперше  виміряв  атмосферний  тиск?

3.Чому  не виливається  ртуть  із  трубки  Торрічеллі?

4.Чому  виникає  атмосферний  тиск?

5. Як  змінюється атмосферний тиск  з  висотою?

6.Чому  дорівнює величина  виштовхувальної  сили?

7.Від  яких  величин  залежить   виштовхувальна  сила?

8.Які  явища вказують  на  існування виштовхувальної сили?

9.За  якої  умови  тіло  тоне?

 

(За  повну  правильну  відповідь  2  бали).

 

III. Конкурс  ‘’ Чи  знаєш  ти   формули?’’    (Слайд N3).

По  два  учасники від  команд  підходять  до  столу і кидають  гральний  кубик,  на гранях  якого  написані формули  з  вивченої  теми.  Кожний  учасник  дає  пояснення  про  застосування  формули,  яка  була  записана  на  верхній грані  кубика,  пояснює,  які  величини  входять  в  цю  формулу,  якими  одиницями  їх  вимірюють.  (  За  повну  і  правильну  відповідь  - 3 бали ).


Розгортка кубика

 

IV.  Конкурс  ‘’Чи  знаєш  ти  фізику ‘’.   (Слайд  N4 ).

На  столі  розміщені  прилади:  барометр – анероїд, рідинний  манометр,  металевий  манометр (або  мультимедійна  презентація). Кожна  команда  пояснює  будову  і  призначення  одного з  приладів.  Робить  рекламу  на  прилад.  (Конкурс  оцінюється  в  3  бали  ).

Зразок  виступу  однієї  з  команд

Барометр -  анероїд -

Це  штучка  просто  клас,

Барометр -  анероїд

Здивує  зараз  вас.

Це  прилад  ідеальний,

Щоб тиск ним  вимірять.

Він  гарний  і  компактний.

В  кишеню  можна  взять.

Зручний  в  користуванні;

Дає  він  точні  дані

І  висоту ним можна вимірять

Потрібно лиш  все правильно віднять.

Будова в нього зовсім не  складна:

Частина головна – металева коробка,

З хвилястою  поверхнею  вона,

Повітря  в  ній і грамочки  нема.

Щоб  атмосфери  тиск її не  поламав,

Барометр – анероїд  пружину  їй  придбав,

До  неї    покажчик – стрілку  приєднав

Щоб  атмосферний  тиск  її  переміщав.

Під  нею  шкала  з  поділками  є.

За  показами ртутного  барометра нанесення має,

І щоби там не  сталось, барометр цей чудовий

Й для всіх людей планети він вагомий.

 

V.Конкурс   ерудитів.    (Слайд  N5).

Кожна  команда  представляє кросворд, малюнок і текст  якого  поміщені  на  плакаті  ( або  мультимедійна  презентація ). Команда- суперниця відгадує  кросворд.

(Конкурс  оцінюється  в  3  бали).

 

Для  прикладу  кросворд  складений  однією з  команд.

 

По  горизонталі: 1. Повітряна  оболонка,що  оточує  Землю.  2.Учений,  який  запропонував  дослід, що  дав  можливість  виміряти  атмосферний  тиск.

3.В  якому  місті  було  проведено  дослід,  що  довів  існування  атмосферного  тиску?

4.Як  веде  себе  тіло  занурене  в  рідину,  якщо сила  тяжіння,     що  діє  на  тіло  менша  за  виштовхувальну  силу?

5.Що  стало причиною  відкриття  Архімеда,  що  виштовхувальна сила  дорівнює  вазі  рідини  в  об’ємі  тіла?

6.Прилад  для  вимірювання атмосферного тиску.

По  вертикалі:  У  виділеному  стовпчику  читається  назва  однієї  з  наук  про  природу.

VI.  Конкурс  капітанів.  Чи  вмієш  ти  розв’язувати  задачі.

Капітани  біля  дошки  розв’язують  задачі  запропоновані  вчителем, в  той  час  коли  члени  команд  працюють  над  розв’язанням  кросвордів.  (Оцінюється  в  3  бали ).    ( Слайд N6).

Задача 1. На  тіло,  яке  знаходиться  в  бензині, діє  виштовхувальна  сила 142 Н.  Яка  виштовхувальна  сила діятиме  на  це  тіло у воді? ( g = 10 H/кг, густина бензину 710кг/ ).

Задача 2. Маса  акваланга  з балонами 15 кг, а  об’єм 7,5д ). Знайти  його  вагу  в морі. ( g =10Н/кг, густина морської  води 1030кг/ ).

Задача 3. Мармурова  плита в повітрі важить  4050 Н. Яку  силу  треба  прикласти  щоб  утримати її  у воді?( g = 10H/кг, густина  мармуру 2700 кг/ ).

VII. Конкурс  на  розв’язування  експериментальних задач. (Оцінюється  в  3  бали ).     (Слайд N7).

Задача 1. Визначіть  виштовхувальну  силу, яка  діє  на  дерев’яний  брусок  при  його  повному  зануренні  у  воду, використовуючи  лише  лінійку.

Задача 2. Визначіть  виштовхувальну  силу, яка  діє  на  картоплину, маючи  вимірювальний  циліндр  і  посудину  з  водою.

Задача 3.Розрахуйте  силу  з  якою  повітря  тисне  на  поверхню зошита, що  лежить  перед  вами.

 

VIII.  Конкурс   кмітливих.

Команди  отримують  завдання  розв’язати якісні  задачі.

(Оцінюється  в  3  бали ).

1.Хлопчик  зірвав  з  гілки  листок,  приклав  його до  рота.  Коли він  втягнув у  себе  повітря  з рота,  то  листок  розірвався.  Чому  це   сталося?

2.Чому  при  зниженні  літака  пасажири  відчувають  біль  у  вухах?

3. Чим  пояснити  зменшення  атмосферного  тиску  під  час  піднімання  вгору, порівняно  з  тиском  унизу?

4. Коли  легше  утримувати  відро  з  водою,  коли  воно  перебуває  в  повітрі,  чи  коли  занурене  у  воду?  Чому?

5. Чому  вареники  через  деякий  час,  після  того,  як  їх  укинули  в  окріп,  піднімаються  на  поверхню?

6.Чому  людина  набравши  повні  легені  повітря  може  вільно  лежати  на  поверхні  води, але  тоне,  якщо  випустити  повітря?

7.На  який  циліндр – алюмінієвий чи залізний  діє  більша  виштовхувальна  сила  у  воді, якщо  циліндри  однакового  об’єму?

8. Що  легше  тримати  у воді: брусок  заліза  масою  1кг  чи  шматок  дерева  такої ж маси?

9.Чому  при  пожежі  на  бензосховищі  марно  використовувати  воду  для  гасіння  бензину, що  горить?

 

IX.  Підсумок  уроку.

1.Робота  з  епіграфом.

Зачитайте  епіграф  уроку  і  прокоментуйте  слова  Аристотеля    <<Розум – це  не  тільки  знання,  а  й  уміння  застосовувати  ці  знання  на  ділі >>.     (Слайд N9 ).

2.Учитель  підкреслює,  яка  команда  була  уважнішою,  чіткішою  у  висловлюваннях,  краще  орієнтувалась у  теоретичних  питаннях, а яка  краще  виконувала  практичні  завдання.  Оголошує  результати  змагання,  оцінює  роботу  окремих  учасників  гри.

 

Використана    література.

1.Сиротюк. В.Д.  Фізика.   Підручник  для   8  класу  загальноосвітніх  навчальних  закладів.  -  К.:  Зодіак-ЕКО, 2008. – 238 с.

2.Ненашев  І.  Ю.  Фізика.   Збірник  задач  для  8  класу.  -  Х.:  Ранок,  2009.-176с.

3. Кирик  Л. А.  Усі  уроки  фізики.  8  клас. – Х.:  Основа, 2008 – 351с.

4.Шаромова  В.  Р.  Дубас  З.В.  Нетрадиційні  уроки  фізики.  Частина  I.  7-9  класи.-  Тернопіль:  Підручники  і  посібники, 2003. – 159с.

5.Кирик  Л.  А.  Самостійні   і  контрольні  роботи   з   фізики.  8  клас.  Різнорівневі   дидактичні  матеріали.  -  Х.:  Гімназія,  2000.  -  128с.


Теги: Атмосферний тиск, сила Архімеда, Шурубура В.М.
Навчальний предмет: Фізика
Переглядів/завантажень: 1909/240


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar