Головна » Молодші класи » Виховні заходи

Тарас Шевченко – славнозвісний український поет і художник

Мета: формування ключових компетентностей: уміння вчитися – працювати у парі, групі; громадських компетентностей – усвідомлення місця проживання як малої батьківщини; розвивати почуття національної гордості і гідності; виховувати почуття патріотизму.

Розвивати мовлення. Прищеплювати інтерес до вивчення творів Т. Г. Шевченка.

Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, виставка дитячих книг поета, репродукції картин поета, ілюстрації до творів, грамзапис віршів Т. Г. Шевченка, карта України.

 

                                                    Хід заняття

Слово вчителя. Сьогодні ми проведемо заняття про видатного українського поета і художника Т. Г. Шевченка. Ознайомимось з його життям, вклонимось світлій пам’яті поета.

( Вчитель показує карту України)

Є місце на карті, яке називають «Шевченків край… земля безсмертного Тараса…». Так в Україні називають Черкащину. Бо саме тут, в селі Моринцях

народився великий син українського народу Тарас Григорович Шевченко,

 200 – річчя з дня народження якого ми будемо відзначати 9 березня 2014 року.

У старій хатині

Кріпака колись

В тихий день весінній

Хлопчик народивсь.

У тяжкій неволі ріс малий Тарас.

Він не вчився в школі,

Він ягнята пас.

 

Словникова робота.

Кріпак – людина, закріплена за паном (багатієм), яка на нього працює. Пан міг кріпака купити, продати, виміняти, як річ, міг покарати.

 Дитячі роки Тараса були тяжкими, сирітськими, безрадісними. Коли Тарасу було 9 років померла його мама, а коли виповнилося 11 років йому, то від злиднів і тяжкої праці помер  батько. Хлопчик залишився сиротою. Тарас дуже хотів читати, малювати. Коли випадала вільна хвилина, він  ховався у бур’яні, і малював усе,що бачив довкола. Дуже хотів вчитися. Та вчитися прийшлось при церковній школі у дяка. Потім служив у пана Енгельгарда хлопчиком-козачком.  На своєму життєвому шляху зустрів багато розумних людей, які побачили у ньому талановиту людину. Друзі викупили Тараса з неволі, допомагали з навчанням в Академії художеств. Тільки у 24 роки він став вільною людиною. Написав багато віршів, які увійшли до його збірки «Кобзар». (Вчитель показує книгу). А у вас на партах, діти, лежить особлива книга. «Кобзарик» містить твори для вас й ілюстрований малюнками дітей приблизно вашого віку, ці діти юні художники Черкащини. Ім’я Тарас означає бунтар. Бунтар – це той, хто бореться за справедливість і волю свого народу, прагне для людей щастя. Саме таким був і Тарас Шевченко. Пани і цар злякалися віршів поета і заслали його у далеку пустелю – на заслання, подалі від рідної України. Але не скорився Тарас і потайки продовжував писати вірші і малювати. Через 10 довгих років він повернувся із заслання хворий і змучений, але не скорений. Помер Т. Шевченко у м. Петербурзі (Росія), а пізніше його перепоховали у м. Каневі на Чернечій горі, яка називається тепер Тарасовою. Багато віршів Тарас Шевченко написав, як уже було сказано, для дітей, бо він їх дуже любив.

 

Гра «Диктори»

Читання напам’ять  віршів Т. Г. Шевченка.

І барвінком, і рутою…

І барвінком, і рутою,

І рястом квітчає

Весна землю; мов дівчину

В зеленому гаї.

І сонечко серед неба

Опинилось, стало,

Мов жених той молодую,

Землю оглядало…

*******************************************************************

Сонце заходить, гори чорніють…

Сонце заходить, гори чорніють,

Пташечка тихне, поле німіє.

Радіють люди, що одпочинуть,

А я дивлюся… і серцем лину

В темний садочок на Україну.

Лину я, лину, думу гадаю,

І ніби серце одпочиває.

Чорніє поле, і сад, і гори,

На синє небо виходить зоря…

*******************************************************************

Зоре моя вечірняя…

Зоре моя вечірняя,

Зійди над горою,

Поговорим тихесенько

В неволі з тобою.

Розкажи, як за горою

Сонечко сідає,

Як у Дніпра веселочка воду позичає.

Як широка сокорина

Віти розпустила…

А над самою водою

Верба похилилась…

Село на нашій Україні…

Село на нашій Україні –

Неначе писанка, село.

Зеленим гаєм поросло.

Цвітуть сади, біліють хати,

А на горі стоять палати,

Неначе диво. А кругом

Широколистії тополі,

А там і ліс – і ліс, і поле,

І сині гори за Дніпром,

Сам Бог витає над селом…

По діброві вітер виє…

По діброві вітер виє,

Гуляє по полю,

Край дороги гне тополю

До самого долу.

Стан високий, лист широкий

Марне зеленіє.

Кругом поле, як те море

Широке синіє…

*******************************************************************

Зацвіла в долині червона калина…

Зацвіла в долині

Червона калина,

Ніби засміялась

Дівчина – дитина.

Любо,  любо стало,

Пташечка зраділа

І защебетала.

Почула дівчина,

І в білій свитині

З біленької хати

Вийшла погуляти

У гай на долину…

*******************************************************************

Встала й весна…

Встала й весна, чорну землю

Сонну розбудила,

Уквітчала її рястом,

Барвінком укрила;

І на полі жайворонок,

Соловейко в гаї

Землю, убрану весною,

Вранці зустрічають…

*******************************************************************

Червоний місяць аж горить…

…Червоний місяць аж горить,

З-за хмари тихо виступає.

І ніби гори оживають.

Дуби з діброви, мов дива,

У поле тихо одхожають.

І пугач пуга, і сова

З-під стріхи в поле вилітає…

*******************************************************************

Л. *

Поставлю хату і кімнату,

Садок-райочок насажу.

Посиджу я і походжу

В своїй маленькій благодаті.

Та в одині-самотині

В садочку буду спочивати,

Присняться діточки мені,

Веселая присниться мати,

Давнє-колишній та ясний

Присниться сон мені!.. і ти!..

*******************************************************************

Гра «Шифрувальник»

Хто такий Тарас Григорович Шевченко?

Т.р.с    Гр.г.р.в.ч      Ш.в ч.н.к.   –  в.л.к.й    .кр.їнськ.й   п.ет,   х.д.жн.к.

 

Робота в групах.

Вправа «Пазли». Зберіть та наклейте пазли (портрет Т. Г. Шевченка)

 

Робота в парах.

В конвертах лежать ілюстрації до віршів Т. Шевченка. Знайдіть ту ілюстрацію, яка підійде до вірша, що ви декламували.

 

Слухання поезій Т. Г. Шевченка.

 

Вправа «Закінчи речення».

Вчитель. Зараз я буду зачитувати рядки з творів поета, а ви повинні

доповнити ці рядки потрібними за змістом словами.

Неначе сонце засіяло,

Неначе все на світі стало

Моє…лани, гаї, сади!

І ми,жартуючи погнали

Чужі ягнята до…( води).

Дивлюся,аж світає,

Край неба палає,

Соловейко в темнім гаї

Сонце …(зустрічає).

В лиху годину,

Якось недавно довелось

Мені заїхать в…Україну).

 

Творча робота.

Скласти прислів’я.

1 Шевченко дужий був                                                                     сонце для нас.

не силою, а…

2) Шевченків «Кобзар», то                                                                словом мудрим.

для народу…

3) Шевченко Тарас наче…                                                                   великий дар.

 

Підсумок заняття.

Пам'ять про поета вічна… Народ пам’ятає про Тараса Григоровича Шевченка,

вшановує його пам'ять: його ім’ям названо парки, театри, вулиці. На майданах міст і сіл споруджено пам’ятники поету. Не лише в Україні вшановують його пам'ять. В багатьох країнах світу: Канаді, Угорщині, США, Франції, Аргентині стоять пам’ятники Шевченку.

Запам’ятайте, діти, заклик великого поета:

«Учіться, шануйте батьків, живіть дружньо - учив Т. Г. Шевченко!». І це сьогодні головне ваше завдання.

 Зачитування запису з дошки.

                                                         Діти!

Любіть Україну, як любив її Тарас Шевченко. Читайте твори українських поетів і письменників, і ваша мова буде гарною, чарівною, барвистою, бо українська мова – одна з найкращих мов світу!  

Автор: Чебан Тетяна Миколаївна


Переглядів: 137 | Теги: Чебан Т.М., Шевченко

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar