Головна » 9 клас » Історія України |
Мета: з’ясувати значення діяльності Т. Г. Шевченка у національно-визвольному русі в Україні та українському національному відродженні; розвивати в учнів уміння складати розповідь, в логічній послідовності висвітлювати історичні події, розвивати навички усного мовлення та роботи з джерелами інформації; на прикладах діяльності Т. Г. Шевченка та його творів виховувати в учнів почуття любові до Батьківщини і свого народу. Основні поняття: українське відродження, національно-визвольний рух. Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, роздавальні картки з уривками з творів Т. Г. Шевченка. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Очікувані результати Після цього уроку учні зможуть: • визначати хронологічну послідовність подій даного періоду; • характеризувати діяльність Т. Г. Шевченка; • визначати його місце в українському національному відродженні; • на основі різних джерел інформації давати власну оцінку діяльності Т. Шевченка. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент Учитель визначає виступаючих і склад груп. ІІ . Актуалізація опорних знань учнів Бесіда за запитаннями 1. Пригадайте час утворення та діяльності Кирило-Мефодіївського братства? 2. Яку участь у діяльності братства брав Т. Г. Шевченко? 3. Що вам відомо про творчість Т. Г. Шевченка з уроків українськоїлітератури? 4. Які його твори історичної тематики ви можете назвати? Про що там йдеться? ІІІ . Мотивація навчальної діяльності У ч и т е л ь. На цьому уроці ми маємо з’ясувати, яке місце посідає Т. Г. Шевченко в українському національному відродженні? ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу Виступи учнів 1-й виступ. Тарас Григорович Шевченко — видатний український поет, художник, діяч національно-визвольного руху, ідеолог та символ українського відродження. Завдання 1. Як пройшли дитинство та юність поета? 2. Під впливом яких обставин та подій формувалися погляди майбутнього поета та історичного діяча? 2-й виступ. Творче життя Т. Г. Шевченка (1843–1846) Завдання 1. Яке значення для формування поглядів Шевченка мали його поїздки в Україну? 2. Якою була тематика його творів, написаних у цей період? 3. Чи можна стверджувати, що період «трьох літ» (1843–1845) став переломним у творчості Шевченка? Чому? 3-й виступ. Суспільно-політичні погляди Т. Г. Шевченка. Завдання 1. Яку роль відіграв Шевченко в діяльності Кирило-Мефодіївського товариства? 2. Які погляди братчиків на майбутнє України він розділяв, а які — ні? 3. Як ви розумієте вислів «Шевченко належав до революційного крила Кирило- Мефодіївського братства»? Поясніть. 4-й виступ. Перебування у засланні. Повернення до Петербурга (1847–1861). Завдання 1. Як пройшли останні роки життя Т. Г. Шевченка? 2. Що мав на увазі Шевченко, коли сказав в одному із творів: «Караюсь, мучуся, але не каюсь!»? 3. Як ви вважаєте, чому перепоховання Т. Шевченка перетворилося на справжню всеукраїнську маніфестацію? Робота в групах 1-а група. Опрацювати уривок з тексту поеми Т. Г. Шевченка «Сон» і дати відповідь на запитання. «Кінь басує, от-от річку, От… от… перескочить. А він руку простягає, Мов світ увесь хоче Загарбати. Хто ж це такий? От собі й читаю, Що на скелі наковано: Первому — Вторая Таке диво наставила. Тепер же я знаю: Це той Первий, що розпинав Нашу Україну, А Вторая доконала Вдову сиротину». (Шевченко Т. Г. Сон // Кобзар. — К.: Радянська школа, 1983. — С. 197) Запитання 1. Про яких історичних осіб йдеться у цьому творі? 2. Чому Шевченко вважає, що вони «доконали» Україну? 3. Чи поділяєте ви точку зору Т. Г. Шевченка? 2-а група. Опрацювати уривок із поеми Т. Г. Шевченка «Єретик» і дати відповідь на запитання. …І брат з братом обнялися І проговорили Слово тихої любові Навіки і віки! І потекли в одно море Слов’янськії ріки! …А я тихо Богу помолюся, Щоб усі слав’яне стали Добрими братами… (Шевченко Т. Г. Єретик // Кобзар. — К.: Радянська школа, 1983. — С. 207–208) Запитання • Які ідеї з програмових документів Кирило-Мефодіїївського братства відтворив поет у цьому вірші? 3-я група. Опрацювати уривок з документа і дати відповіді на запитання. З обвинувачувального висновку в справі Т. Шевченка «З улюбленими віршами в Малоросії могли поселитися і згодом укоренитися думки про вигадане блаженство часів гетьманщини, про щастя повернути ці часи і про можливість України існувати у вигляді окремої держави… За обурливим духом і зухвалістю, що виходить поза всякі межі, він повинен бути визнаний одним із важливих злочинців». Запитання • Чому царський уряд вважав Т. Шевченка «одним із важливих злочинців»? Далі слід надати слово учням, які вдома підготували уривки із творів Т. Г. Шевченка, в яких звучать українські національні ідеї. V. Узагальнення та систематизація знань Учні дають відповідь на запитання, яке прозвучало на початку уроку: • Яке місце посідає Т. Г. Шевченко в українському національному відродженні? Завдання виконується за допомогою вправи «Два — чотири — разом». Спочатку діти обговорюють питання в парах, потім в малих групах — по чотири учні, потім — у великих групах. Далі кожна група висловлює свої міркування про місце Т. Г. Шевченка в українському національному відродженні. У кінці роботи учні роблять загальний висновок. VІ. Домашнє завдання 1. Опрацювати відповідний матеріал підручника. 2. Скласти історичний портрет Т. Г. Шевченка.
| |
Переглядів: 1016 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |