Головна » Молодші класи » Читання

Раз добром налите серце - ввік не прохолоне

Матеріал уроку.

Тамара Коломієць « Кажу, кажуказку...», Анатолій Дімаров « Для чоголюдині серце».

Мета. Ознайомити учнів із жанром літературної чарівної казки; навчити  визначати дійових осіб; формувати вміння визначати головну  думку твору; виховувати доброту, чуйність.

Обладнання. Таблиця № 3, картки для читання, малюнки з виразами  обличчя доброї, злої і байдужої людини; картки у вигляді серця  зі словами; тлумачний словник.

Хід уроку.

І. Організація класу до уроку.

 

                    Пролунав дзвінок

                    Починаємо урок

                    Працюватимем старанно,

                    Щоб почути у кінці,

                    Що у нашім 3 класі

                    Діти просто молодці.

 

                     Учитель посміхається,

                     Урок наш починається

                     Голівки всі схиляються,

                     Школярики стараються.

 

Девіз уроку:

« Душу і серце в роботу вклади.

Кожну хвилину уроку бережи.»

ІІ. Мовна розминка.

  1. Фонетична зарядка.

Гра « Впіймай на гачок».

- Послухайте групи слів. Яке слово відрізняється від інших одним звуком?

 

     САД - САД - САД - ЛАД - САД - САД

    ЛІС - ЛІС - ЛІС - ЛІС - ЛИС - ЛІС - ЛІС

    КІТ - КІТ - КРІТ - КІТ - КІТ - КІТ - КІТ

    СИР -  МИР - СИР - СИР - СИР - СИР

2.Розчитування.

- Зараз миз вами попрацюємо з таблицею складів.

Стовпчик 2 - КВО, КЛО, КМО, КРО, РВО, ТВО, ТКО, ТЛО, ТНО, ПЛО,

                       ПРО, ПТО, ПШО, ВГО, ВДО, ВЖО, ВРО, ВМО, ВПО, ВХО.

- Читаємо повільно, мовчки, швидше, напівголосно.

Рядочок 3 - КМА, КМО, КМУ, КМИ, КМІ, КМЕ, КРЯ, КРЮ, КРЄ.

    - Читаємо дуже швидко, голосно, усі разом.

    3. Робота над скоромовкою( з дотриманням відповідного виразу

    обличчя).

     СУМ

                              В ямі не спиться вусатому сому,

                              Сому вусатому сумно самому.

    ЗЛІСТЬ

                              Бурі бобри брід перебрели,

                              Забули бобри забрати торби

   ХВАСТЛИВІСТЬ

                              Пугач хвалиться пінгвіну:

                              « Півень дав мені пір’їну,

                              Причеплю, причепурюся,

                              Потім паві покажуся.»

 ВЕСЕЛІСТЬ

                               От Кіндрат, так Кіндрат

                               Зуб зламав об шоколад.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

      ( Попередня тема: « Прислів’я і приказки. Скоромовки « Сів шпак»,

       « Хлопець», « Сорока». Загадки.)

  1. Розповісти напам’ять скоромовку ( на вибір ).
  2. Читання, складених учнями загадок про рослини.
  3. Відповіді на запитання.

- Які твори охоплює тема « Усна народна творчість»?

      - У чому особливість чарівних казок?

      - Що схвалюється, а що засуджується у казках?

      - Чому говорять: « Прислів’я вчить, як на світі жить.»

      - Як побудувати прислів’я?

      - Складіть прислів’я.

 

Щастя дорожче                                             а осінь насіння.

Як листя жовтіє,                                           від багатства.

Літо дає коріння,                                           то поле смутніє.

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

      - Сьогодні у нас незвичайний урок.

        У казку ми зробимо ще один крок.

        А з казкою ми зустрічались не раз,

        І знову вона завітала до клас.

        В казках є завжди перешкоди та знаю,

        Що їх для кмітливих дітей не буває.

      - Ви вже знаєте, що літературні казки, на відміну від народних, мають

       автора. У цьому розділі вміщено казки українських письменників, у

       яких описуються незвичайні пригоди, місця, дивовижні перетворення.

       Отже, ми читатимемо чарівні казки.

V. Опрацювання вірша Т. Коломієць « Кажу, кажу казку…»

     - Послухайте вірш Т. Коломієць і скажіть, коли треба його читати: на

     початку чи після читання казки.

     - Прочитайте вірш мовчки.

Учні читають вірш і готуються до виразного читання.

     - Як ви зрозуміли слова КОЗУБ( кошик), ЧАСТУВАТИ ( пригощати)?

     - Який цей вірш за настроєм?

     - Де під час читання треба робити паузи?

Самостійне читання вірша учнями.

     - Прочитайте вірш виразно.

VI. Опрацювання казки А. Дімарова « Для чого людині серце».

    

  1. Робота над заголовком.

- Прочитайте назву казки. Доведіть, що вона літературна.

- На що схожий заголовок?(на питання). Чи є це речення питальним?

Прочитайте це речення з розповідною і питальною інтонацією.

- Спробуйте пояснити, для чого людині серце.

2. Словникова робота.

  а). Читання колонок слів « луною» за вчителем.

   РИНУТЬСЯ        НАЗБИРАЛОСЯ              КРИЖАНІ

   НЕНАВИДІТИ    ВАГАЮЧИСЬ                 ЖЕВРІЮЧІ

   ПЕРЕБОРОЛА   ОДНОПЛЕМІННИКІВ   ДОШКУЛИТИ

- Що об’єднує слова І колонки? ( всі дієслова).

     - У якому слові  « сховалося» два слова? ( одноплемінники).

     - До слова ненавидіти доберіть антонім.( любити).

        б). Робота в зошитах ( ст. 29, завд. 4, 5.)

      3. Первинне читання тексту з метою ознайомлення зі змістом.

     Читання казки вчителем.

     - Де відбуваються описані події?

     4. Відтворення змісту прочитаного.

     - Кого зустріли дерев’яні чоловічки у своєму лісі, що їх здивувало у цій

     незвичайній дівчинці?

     - Чому дерев’яні чоловічки не знали ніяких почуттів?

     - Де взяв серце один із чоловічків?

     5. Продовження словникової роботи.

        1). Пояснення незрозумілих слів.( ст. 89, підручник).

     Дошкулити - завдати шкоди; тут: заморозити.

     Ринуться - кинуться.

        2). Тлумачення слів за допомогою тлумачного словника.

     Жевріючі - догораючі;

     Плем’я - група народностей, пов’язаних спільним походженням і

     спорідненістю мов.

     6. Читання багатоскладових слів.

     Найлютіший                                          невеличка

     назбиралося                                          догораючого

     перепочинемо                                       одноплемінників.

      - Знайдіть і прочитайте найдовше слово.

     - Прочитайте чотири-, п’яти - і  шестискладові слова.

VII. Фізкультхвилинка.

 

Ми берізки і кленці

В нас тоненькі стовбурці

Ми в стрункі стаєм  ряди,

Виправляєм гілочки.

Ледь зіп’явшись з корінців,

Дістаємо промінців

Ми стискаєм їх вогонь

В зелені своїх долонь

Хилять свіжі вітерці

Вліво - вправо стовбурці,

Ще й верхівки кожен ряд

Нахиля вперед - назад.

 

VIII. Закріплення вивченого.

    

  1. Повторне читання казки учнями мовчки.

- Чому дерев’яний чоловічок захотів собі серце?

Під час читання учитель проводить гру « Небо і Земля».

При слові « Земля» учні читають напівголосно, при слові « Небо» учні дивляться на «небо»(на стелю).

  1. Вибіркове читання. Аналіз змісту.

- Прочитайте , чому дерев’яні чоловічки не знали ніяких почуттів. Які

запитання вони ставили дівчинці? Як вона пояснила чоловічкові, що таке

серце? Прочитайте, до кого дівчинка порадила йому звернутися?

- Яким було зле серце? А серце байдужої людини? Чому воно зовсім не

зносилося? Прочитайте, яким було серце людини, яка дбала тільки про

себе. А доброї?   

- Як змінилося життя дерев’яного чоловічка, коли лікар вклав йому серце

доброї людини? Прочитайте.

- Кого знайшли дерев’яні чоловічки взимку у лісі? Що могло статися із

хлопчиком?

- Прочитайте, що сталося із серцем чоловічка від розпачу? Чи вдалося

врятувати хлопчика? Що залишилося від дерев’яного чоловічка з добрим

серцем?

- Прочитайте, чому його очі були сумні. Як ви розумієте останнє слово

героя казки?

- Скажіть, які чарівні перетворення описані в казці? Як ви гадаєте, хто їх

головний герой?

  1. Читання діалогу в особах.( Розмова дівчинки і чоловічків.)

- Перегляньте очима розмову дівчинки і чоловічків у лісі. Які слова підкажуть інтонацію читання? ( Вражено, запитували, схлипнула, попросила, поцікавився, задумалася, переборола страх, чемно відповіла.)

4. Удосконалення якостей читацької навички.

   а). Гра « Дощик».

Учні читають, а вчитель називає слова:

« Дощик» - читають пошепки.

« Дощ» - голосно і швидко.

« Злива» - голосно і скоромовкою.

« Сонце» - мовчки.

   б). Читання « буксиром» за одним учнем ( підготовленим раніше).

   в).  Гра « Заєць - Вовк».  

Учень « заєць» - читає так швидко, щоб учень « вовк» не наздогнав.

5.Висновок - узагальнення прочитаного.

- Чого вчить ця казка?

- Поміркуйте, для чого людині серце.

- Яким був би кінець казки, якби дерев’яний чоловічок вибрав собі інше

серце?

6. Творча робота на основі прочитаного.

   а). Визначення основної думки казки.

- Прочитайте прислів’я, роз’єднавши слова. Яке з них виражає головну думку казки?

Щоробитьсявсерці,знаєтількисерце.

Раздобромналитесерце-ввікнепрохолоне.

Головамаєслухатисеце,асерце-голову.

б). Робота в зошитах.( ст. 29, завд. 1, 2, 3).

   в). Мовно - логічне завдання.

- На дошці написаний план казки. Прочитайте його. Чи все тут правильно?

- Біля кожного пункту поставте його правильний порядковий номер.

                                 План.

  1. Життя чоловічка з серцем.                              5).
  2. Незвичайна гостя.                                            2).                                        
  3. Полум’яне серце зігріває хлопчика.               6).
  4. Плем’я дерев’яних чоловічків.                        1).
  5. Лікар, який міняє серця.                                   3).  
  6. Нелегкий вибір.                                                 4).

г). Робота над ілюстраціями.

- Розгляньте всі малюнки до казки. Які епізоди на них зображено?

- До яких пунктів плану відносяться ілюстрації до казки? ( Перший

малюнок - до 2 пункту плану; другий - до 3 пункту; третій - до 6.)

IX. Підсумок уроку.

   Вчитель показує дітям малюнки з виразами облич. Всі разом визначають,

якій людині може належати таке обличчя( добра, зла, байдужа).

 

- Давайте визначимо, яке серце у таких людей. ( Учитель показує картки у

вигляді серця, на яких написані слова: гаряче, кам’яне, крижане, золоте,

черстве, холодне. Ці картки - серця прикріплюються під виразами облич).

 

Діти, швидко збігають хвилини.

      Ось і прощатись пора.

      Дозвольте всім на прощання

      Зичити щастя й добра.

X. Домашнє завдання.

Читати і переказувати ст. 84 - 85, підручника. 


Переглядів: 90 | Теги: Дімаров, коломієць

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar