Головна » 7 клас » Українська література

А. Дімаров «Блакитна дитина». Доброта і любов, розуміння, взаємопідтримка в українській родині

Мета: аналізуючи ідейний зміст розділів повісті А. Дімарова «Блакитна дитина», дослідіть, як у творі зображені взаємостосунки в українській родині, на чому вони ґрунтуються; розвивати вміння виразно й усвідомлено читати художні твори, вміти виділяти головну думку і коментувати її, пояснювати і обґрунтовувати поведінку і вчинки героїв; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття любові до батьків, родинних звичаїв, риси доброти, взаєморозуміння, чесності, порядності. 

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь. 

Обладнання: портрет Дімарова, фотокартки учнів «Моя родина», дидактичний матеріал (тестові завдання, картки). 

Хід уроку 

І. Організаційний момент 

ІІ. Актуалізація опорних знань 

Розгадування кросворду «Сторінками повісті А. Дімарова «Блакитна дитина». 

 

По горизонталі: 1. Ім’я героя, який захоплювався літаками, відвідував планерний гурток. (Василь) 2. Що хотіла мати Толі, щоб німий пошив для її сина? (Портфель) 3. Толя і Ванько для організації мандрівки «поцупили в дядька Юхрима»... (Ворота) 4. Звідкіль плигав головний герой твору на парашуті за сорок копійок? З... (Вишки) 5. Учитель якого предмета ставив оцінки залежно від того, що ти одержав з іншого, попереднього. (Фізики) 6. Куди частенько пропонувала сходити Ніна Толі? В... (Кіно) 7. Як називали Івана, який обіцяв, але не дав хлопцям пограти у більярд? (Рудим) 

По вертикалі: 1. Твір А. Дімарова, написаний у 1986 р. («Вершини») 

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. 

Мотивація навчальної діяльності школярів 

ІV. Основний зміст уроку 

Шануй батька свого і матір свою. 

Біблія 

Не вживеться зрада там, де правда в хаті. 

А. Малишко 

1. Бесіда про українську родину 

1.1. На дошці фотокартки учнівських родин, учні (за бажанням) роблять стислий коментар про свою сім’ю, її особливості, умови життя, атмосферу. 

1.2. Питання для обговорення. 

· Що ви розумієте під родиною? 

· Від чого залежить її міцність? 

· Якою була родина у головного героя твору? Як Толя ставився до мами, Сергійка? 

· Чи піклувався герой твору про членів своєї сім’ї? 

· Як, на ваш погляд, чи панувала в родині Толі доброта, любов, розуміння, взаємопідтримка? Відповідь вмотивуйте. 

· Про що свідчить гостинність в українських родинах? 

· На що заслуговують батьки від своїх дітей? 

· Які б поради ви надали своїм товаришам по класу стосовно ставлення до членів своїх родин? 

2. Опрацювання розділів твору А. Дімарова «Блакитна дитина» 

2.1. «Про те, як я мало не став відмінником і яка б це була радість мамі. 

2.1.1. Виразне читання або переказ з коментарем цікавих епізодів з розділу. 

2.1.2. Тема: мрія Толі стати відмінником, яка так і не здійснилася. 

2.1.3. Ідея: возвеличення справедливості, прагнення пізнати цікаве, збагатити власні знання, засудження хвалькуватості тих, хто обіцяє і не виконує своїх зобов’язань. 

2.1.4. Основна думка: тільки працьовита, наполеглива, вольова людина може досягти визначеної мети і отримати відповідні результати. 

1.5. Композиція. 

Експозиція: рішення Толі стати відмінником, щоб потрапити після закінчення школи в інститут без іспитів. 

Зав’язка: перешкоди, які траплялися перед Толею при здійсненні його мети — стати відмінником. 

Кульмінація: написання контрольної роботи з тригонометрії, історія з чортиком на уроці у Марії Федорівни не дали можливості стати герою твору відмінником. 

Розв’язка: приїхавши додому, мама вже не пекла пиріг для свого «відмінника». 

2.1.6. Зміст розділу. 

Завітною мрією Толі було стати відмінником, щоб потім поступити до інституту без екзаменів. Однак мета визначена, але як «її досягти, якщо кожного дня щось трапляється і це щось заважало готуватися до занять: слідкував за грою у шахи між Федьком і його товаришем, ходив з класом кататися на ковзанах, читав книгу «Агасфер». 

Неприємна ситуація з чортиком на уроці української літератури, посередня оцінка з тригонометрії за контрольну роботу є свідченням того, що Толя не досить серйозно поставився до досягнення своєї мети — стати відмінником. 

2.1.7. Бесіда за питаннями. 

· Як Толя пояснював причини отримання ним посередніх оцінок? («...Не міг запам’ятати сказане вчителем... висидіти спокійно сорок п’ять хвилин... той шепне, той щипне, той намалює щось смішне та тихцем показує,— уже й пропустив якийсь шмат учителевої розповіді повз вуха») 

· Чим цап викликав у учнів класу сміх? («Підійде, бувало, постука у шибку рогами і лиже скло — посила повітряні поцілунки») 

· Що зумовило Толю прийняти рішення стати відмінником? («...Учні, які одержать атестат відмінника, матимуть право поступати до 
інститутів без екзаменів. До того ж їх зараховуватимуть у першу чергу. ...До того ж не пропадуть і два місяці літніх канікул, коли треба буде день і ніч сидіти над підручниками») 

· Чим Толя роздратував Федька? («Думаєш, не знаю, як ти козу доїв? Щоб хазяйка не бачила... Козодій!») 

· Що виробляв Сергійко? («Лаштував саме реактивний двигун самохідного катера: коробки з-під зубного порошку «Піонер» з металевою впаяною трубою») 

· Як мати сприйняла рішення сина стати відмінником? 

· Чим Сонька зіпсувала настрій Толі? 

· Чим Ванька похвалився Толі? («Спробував би ти на паравозі! Мороз — не мороз, а ти виглядай, хоч умри... А швидкість, знаєш, яка? Сімдесят кілометрів та ще й проти вітру!») 

· Через що Толя не сміг сконцентрувати уваги на уроках? 

· Що заважало другого дня Толі готуватися до уроків? («Після уроків всім класом гайнемо на річку. На ковзани...») 

· Як сталося, що й третього і четвертого дня наш герой не зміг приділити значної уваги підготовці уроків? 

· За що Толя отримав зауваження на уроці від Марії Федорівни? («Я не думав пустувати, надув тільки гумового чортика, який, коли його випустити з рук, плаче, мов немовля») 

· Чому ж все-таки мрія Толі стати відмінником не здійснилася? 

2.2. «Останній шкільний розділ». 

2.2.1. Переказ цікавих епізодів розділу з відповідним коментарем. 

2.2.2. Тема: зображення любові Толі до читання книжок, завдяки яким він одержав атестат відмінника і зіпсував собі зір. 

2.2.3. Ідея: возвеличення значимості книги як носія людських знань. 

2.2.4. Основна думка: книга повчає, розвиває і виховує людину, робить розумною, в усьому обізнаною. 

2.2.5. Композиція. 

Експозиція: прочитавши майже всі книги у шкільній бібліотеці, Толя записався до бібліотеки Палацу культури. 

Зав’язка: Толя — улюблений читач і помічник Михайла Семеновича. 

Кульмінація: через надмірне читання книг хлопець зіпсував собі зір, тому виникла загроза не потрапити на службу в армію. 

Розв’язка: Толя вивчив напам’ять таблицю з буквами для перевірки зору, медкомісія не виявила у Толі вад у стані здоров’я. 

2.2.6. Зміст розділу. 

У кожного учня свої захоплення: у Мишка — стрільба, у Калюжного — футбол; Кім збирав поштові марки, у Василя — авіація, а у Толі — читання книг. 

Прочитавши всі книги у шкільній бібліотеці, хлопець записався до бібліотеки Палацу культури. У ній Толя подружився з Михайлом Семеновичем, який працював там. Бібліотекар порадив Толі поступати на бібліотечний, однак Друга світова війна не дала хлопцеві продовжити навчання. 

Толя зіпсував зір через те, що багато читав. Виникла загроза не потрапити до лав армії. Щоб обдурити медкомісію, хлопець вивчив всю таблицю з буквами для перевірки зору. 

2.2.7. Бесіда за питаннями. 

· Чому Толя і Мишко вирішили провчити Калюжного? («Ходить — на нас і не гляне. І все, що тільки лежить на дорозі, обов’язково носком копне. Я книжку якось упустив, то він і її запузирив під самісіньку стелю») Яким чином вони йому помстилися? («Принесли до класу цеглинку, загорнули в газету й поклали недалеко од дверей: ... розігнавсь та й буц!.. Тільки цеглина — не книжка, цеглина лежить, як лежала, зате Калюжний ухопився за ногу й поойкав до парти») 

· В якій формі Толя писав листа Василю Гаврильченку? («Пишу більше віршами, бо прозою нецікаво, та й подій якихось особливих немає, а у віршах щось та й вигадаєш незвичайне») 

· Чим захоплювався герой нашого втору? («Я багато читав, жадібно поглинаючи все, що тільки потрапляло під руки») 

· Яким чином Толя здивував гостя-інспектора з району? («...Дістав та й показав йому грубу книжку. В інспектора брови полізли на лоба, коли він прочитав заголовок: то була «Повія» Панаса Мирного») 

· Якою обов’язковою умовою було для того, щоб записатися у бібліотеку Палацу культури? («П’ять карбованців застави. Коли загубиш книжку чи не захочеш повернути, то ми «вирахуємо з цих п’яти карбованців її вартість») 

· Як Толю записали до бібліотеки? 

· Що у біліотекара Михайла Семеновича було дивного? («...Із його звичкою не просто видати книжку, а обов’язково допитатись, чому саме цю, а не ту») 

· Чим Толя допомагав бібліотекарю? 

· Якою була причина того, що після закінчення школи хлопець не продовжив навчання в інституті? («...Якби не Друга Світова війна, не напружене міжнародне становище і не рішення уряду призвати мене до лав Червоної Армії») 

· Що сказав Михайло Семенович про неминучість війни? («Я стара людина, й не доживу, а ти таки доживеш і згадаєш, що я тобі зараз скажу: Гітлер учиняє євреями, а міситиме вами») 

· Як вплинуло на Толю його надмірне захоплення книжками? («Окрім того, що я не одержав атестат відмінника, наді мною ще й нависла загроза залишитись поза армією через короткозорість, яку я набув, читаючи книжки») 

· Чому Толю могли не зарахувати до лав армії. Що для цього вирішив зробити хлопець? («Точнісінько така таблиця висіла у шкільному медпункті. Я «позичив» її і почепив удома на стіні. З дня у день вивчав ті літери, яка за якою стоїть, аж доки безпомилково називав усі до найдрібнішої») 

2.3. «Проводи» 

2.3.1. Виразне читання найулюбленіших епізодів розділу твору. 

2.3.2. Тема: розповідь про проводи Толі в армію, пригоди героя і його товариша під час поїздки до місця служби. 

2.3.3. Ідея: прагнення Толі і Мишка служити у визначених для себе військах, охороняючи мир і спокій рідного краю. 

2.3.4. Основна думка: «...Служба в армії — це «не фунт ізюму», що хто в ній не був, той попаде, а хто побув, той не забуде!» 

2.3.5. Композиція. 

Експозиція: турбота і сум матері з приводу розставання з сином. 

Зав’язка: Толя і Мишко у допризовному ешелоні. 

Кульмінація: нічого немає страшного, як загубити свій ешелон і не потрапити на службу в армію. 

Розв’язка: хлопці дізналися, що їх везуть в одну частину — в піхоту. 

2.3.6. Зміст розділу. 

Хвилюючими і сумними відбувалися проводи Толі на службу в армію. Всіх допризовників зібрали, зачитали список і оголосили команду розміщуватися в ешелони. 

Приїхавши до Харкова, допризовники викупалися, підстриглися. Толя і Мишко відстали від поїзда, бо довго шукали його, несучи відра з борщем, щоб нагодувати таких, як вони самі. 

Врешті-решт хлопці дізналися, що вони будуть служити не у танкових або морських військах, а в піхоті. 

2.3.7. Бесіда за питаннями. 

· Як мати сприймала те, що Толя йде в армію? («...Усміх торкнувся лише маминих вуст, а очі ще печальні. Дивиться так, мовби оце мене бачить востаннє. Мені аж недобре: не переношу, коли хтось журиться. Або, ще гірше, плаче») 

· Де збирався служити герой твору? («Хоч досі переконував маму, що служитиму тільки на Чорному морі. Щоб не так було їй страшно. Бо при одній лише думці про океан, про урагани та шторми в неї серце холоне. На Чорному ж морі, здається мамі, і вітри слабші, і хвиля менша») 

· Про що розповіла Толі Оля Чровжова стосовно навчання в інституті? («Математику нам читає професор, так він знаєш, що нам сказав? Забудьте все, що вивчали в школі! ...Все про свій інститут. І які там аудиторії і який гуртожиток») 

· Через що мама перешивала торбу для свого сина? («Бо мамі чомусь здається, що я їду в голодний край. Тож і впихає все, що потрапляє на очі») 

· Що відчував Толя, залишаючи маму, рідну домівку? («...Хвиля гарячої ніжності омиває моє серце. Ніжності і жалю до мами. Думаю, як їй сумно буде без мене... Хочеться підійти до мами, сказати щось хороше і втішне, та знаю наперед, що нічого із того не вийде. Щось одразу скує мої руки, одбере мову...») 

· Як новобранці сприймали військові збори? («Ті, що прийшли самі, одразу шукають вільне місце під стіною, туляться несміливо до неї. Ті ж, що в гурті, ввалюються із сміхом, з галасом. Навіть з музикою. Ось уже в одному кінці двору гармошка і в другому — гармошка, одна з-поперед одної виводять, яка голосніша. Тут же й Катюші — без цих не обійдеться. Виснуть на ліктях у хлопців і на крок не відходять») 

· Чому Толя не хотів, щоб мати його проводжала до вокзалу? («Просто було соромно перед товаришем, що мене проводжають, наче маленького») 

· Що робили допризовники по приїзду до Харкова? 

· Як в армії ставилися до підлабузників? Що в них дратувало Толю і Мишка? Як вони помстилися Лакузі? 

· Куди хлопці ходили по обід? 

· Які труднощі витримали Толя і Мишко, розшукуючи свій ешелон, несучи в руках відра з борщем? 

· Як хлопці наздогнали ешелон з допризовниками? 

· Про що дізналися Толя і Мишко, їдучи далеко за Полтаву? («...Що всіх нас везуть в одну частину. Не в матроси, не в танкісти — в піхоту! Царицю полів») 

2.4. «Як воно в піхоті». 

2.4.1. Переказ розділу з відповідним коментарем. 

2.4.2. Тема: розповідь про особливості служіння в піхотних військах. 

2.4.3. Ідея: возвеличення сили волі, прагнення бути дисциплінованим, відповідальним, пунктуальним. 

2.4.4. Основна думка: військова служба чоловіків виховує, дисциплінує, загартовує, вчить бути працьовитим і долати будь-які труднощі. 

2.4.5. Композиція. 

Експозиція: перші незручності під час перебування в армії. 

Зав’язка: умови, в яких перебував Толя-військовослужбовець. 

Кульмінація: сон Галі про виконання ним завдання командиру взводу. 

Розв’язка: розповідь командира взводу про свої перші кроки служби у Середній Азії. 

Прокинувшись вранці, Толя не зміг зорієнтуватися, де він знаходиться. Підйом, зарядка, сніданок, заняття... 

Солдати дуже поважали командира взводу, бо він був зразком для кожних з них. Він ніколи не кричав, завжди врівноважений, мав орден Червоної Зірки. Лейтенант розумів потреби, труднощі солдат, бо сам пройшов гартування у Середній Азії. 

2.4.7. Бесіда за питаннями. 

· Як герой твору сприймав команду «Під-йо-ом!» («...Схоплюючись од гучного крику. Щойно снився сон. ...Хочу закричати, але голос пропав. У цей час світло в коридорі погасло і залунав отой крик») 

· Чому помкомвзводу насміхався над хлопцями? 

· Чим пояснити розчарування Мишка від свого перебування в армії? («Хіба це життя: і поспать не дадуть! Піхота нещасна») 

· Який приклад помкомвзоду заслужив на увагу Мишка? 

· За що було покарано хлопців? Яким виявилися їх одяг та взуття після «умивання»? («(Мишко) схиляється, удає, що черпає повні пригорщі води. Ухкає так, наче й справді водою обливається. Скочим! Рушники ж сухі-сухісінькі... Не догадались, дурні набиті, змочити у воді») 

· Що може трапитися, якщо неправильно взутися? («...Взуватись — то ціла наука, від неї може залежати успіх наступного бою...») («Перше — натреш собі ноги. Друге — одстанеш від колони. Один одстав, другий одстав, а хто воюватиме?..») 

· Якої шкоди завдають військовим обмотки? 

· Як військова форма вплинула на зовнішній вигляд майбутніх захисників рідного краю? 

· Чому вчили захисників в армії? 

· Який зовнішній вигляд повинен мати боєць? («Гімнастерка як влита, під ременем ані зморшки, підкомірник білою лінією окреслює мускулясту засмаглу шию. І навіть обмотки так туго намотані, наче мотали їх не людські руки — машина») 

· Який був розпорядок дня у Толі в неділю? («Неділя була єдиним днем, коли я міг посидіти з книжкою... Підйом, фіззарядка, сніданок — ми вільні до вечора. Роби, що собі знаєш. Куняй, пригрівшись у закутку (на ліжко лягти й не подумай, до ліжка й доторкнутись не можна), балакай з товаришами, пиши додому листа, грай у шашки, у шахи, у доміно, а ввечері — обов’язково кіно») 

· Як герой ставиться до помкомвзводу? 

· Чим командир взводу відрізнявся від інших керівників? («...Високий, стрункий, підібраний, ми так і вп’ялися очима в новенький орден Червоної Зірки, що виблискував у нього на грудях») За що його поважали солдати? (Ніколи не кричав,...) 

· Чому Толя не виконав наказу командира під час занять у полі? («Я спершу був шпарко узявся до справи... До того ж напевне знав, що на пагорбі немає жодного ворога, то нащо до нього пертись? Чи не краще полежати в затишкові... Лежав... й незчувся, як заснув») 

· Про які труднощі своєї військової служби розповів командир взводу? 

V. Закріплення тестового опитування 

1. Проведення тестового опитування 

«Про те, як я мало не став відмінником і яка б це була радість мамі» 

1. Скільки партій зіграв Федько зі своїм товаришем у шахи? 

а) Сім; б) п’ятнадцять; в) тринадцять. 

2. Якою книжкою захопилася відмінниця Міля? 

а) Е. Сю «Агасфер»; б) А. Екзюпері «Маленький принц»; 

в) Е. По. Оповідання. 

3. Другого дня Толя не зміг підготуватися до уроків, бо: 

а) ходив з класом кататися на ковзанах; 

б) читав цікаву книжку, яку взяв у Мілі-відмінниці; 

в) слідкував за грою у шахи між Федьком і його товаришем. 

«Останній шкільний розділ» 

1. Більш од усього Мишко любив: 

а) рибалити; б) фотографувати; в) стріляти. 

2. Василь Гаврильченко після закінчення дев’ятого класу продовжив навчання в училищі: 

а) морському; 

б) авіаційному; в) будівельному. 

3. На думку Михайла Семеновича, цікаві твори пише: 

а) М. Гоголь; б) В. Стефаник; в) О. Стороженко. 

«Проводи» 

1. Скільки років треба було б служити Толі у морфлоті? 

а) Два; б) три; в) чотири. 

2. Що Толі-допризовнику дав на дорогу Сергійко? 

а) Мідяників; б) ліхтарик; в) цікаву книжку. 

3. Мишко вважав, що допризовників розішлють по військовим частинам, коли вони доїдуть до:

а) Києва; б) Москви; в) Харкова. 

«Як воно в піхоті» 

1. В якому населеному пункті служили хлопці в піхоті? 

а) Вапнярці; б) Дзигівці; в) Малаївці. 

2. Толя і Мишко служили у полку: 

а) Семенівському; б) сто сімдесят першому; в) сто сорок восьмому. 

3. Ногу військовий повинен обгортати, як: 

а) лялечку; б) цікаву річ; в) щеня. 

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал. 

2. Робота на картках 

Картка № 1 

1. Дослідіть, як герой твору характеризує командира взводу і його помічника? Для чого він їх протиставляє? 

2. Обгрунтуйте, чому Федько не вірив у те, що Толя стане відмінником. Свої міркування підтвердіть фактами з твору. 

3. Найулюбленішим уривком Марії Федорівни, який вона декламувала на уроці, був з твору: 

а) М. Рильського «Любіть Україну»; б) В. Сосюри «Червона зима»; 

в) М. Коцюбинського «Фата моргана». 

Картка № 2 

1. Чи можна, на ваш погляд, вважати Толю таким, який не має сили волі, не дотримується обіцянок, зобов’язань? Відповідь вмотивуйте. 

2. Чому для героя твору бібліотека була раєм? Висловлюючись, наведіть переконливі обґрунтування. 

3. Куди запропонував Михайло Семенович поступати Толі після закінчення школи? В інститут: 

а) бібліотечний; б) педагогічний; в) літературний. 

Картка № 3 

1. Доведіть, що читання книг — це улюблене захоплення Толі. Чи перешкоджало воно навчанню героя? Відповідь вмотивуйте, посилаючись на факти з твору. 

2. Що мав на увазі А. Дімаров, зазначаючи про розставання дітей-допризовників та їх батьків: «...поміж нами й батьками пролягла смуга відчуження, яка розділятиме нас багато років»? Свої міркування обгрунтуйте. 

3. Яким було військове звання у командира взводу, де служив Толя? 

а) Майор; б) капітан; в) лейтенант. 

Картка № 4 

1. Як, на ваш погляд, чому повчає і виховує служба в армії? Відповідь обгрунтуйте, наводячи приклади з твору. 

2. Доведіть переконання Толі, що найважливішою постаттю в армії є молодший командир. 

3. Яка риса вдачі характерна для Михайла Семеновича? Він: 

а) химерний; б) байдужий; в) спритний. 

VІ. Підсумок уроку 

VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів 

VІІІ. Домашнє завдання 

Скласти план до характеристики образу Толі, дібрати цитати; знати ідейно-художній аналіз останніх трьох розділів повісті; підготувати малюнок на тему «Яким я уявляю Толю» (за бажанням учнів).


Переглядів: 521 | Теги: Дімаров

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar