Головна » 7 клас » Українська мова |
Мета: поглибити знання семикласників щодо правопису особових закінчень дієслів І і ІІ дієвідмін; сприяти зміцненню навичок визначення дієвідміни дієслів, правильно писати й пояснювати орфограми в особових закінченнях дієслів; розвивати творчі вміння використовувати дієслова І і ІІ дієвідмін у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного матеріалу виховувати бережливе ставлення до флори і фауни. Внутрішньопредметні зв’язки: Лексикологія і фразеологія: уживання дієслів-синонімів, засвоєння найуживаніших приказок і прислів’їв, до складу яких входять дієслова І і ІІ дієвідмін. Культура мовлення і стилістика: засвоєння дієслівних словосполучень з керованим залежним словом. Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок. Хід уроку І. Організаційний момент ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Оголошення епіграфа Люблю я свій прекрасний край, його степи широкі, його річки глибокі, де вітер гне буркун, розмай. М. Чернявський IІІ. Виконання системи творчих завдань, спрямованих на повторення й поглиблення вивченого Пояснювальний диктант Ø Прослухати текст. Записати його під диктовку. Знайти орфограму «Букви е, и в особових закінченнях дієслів». Визначити дієвідміну. Пояснити правопис. Як хороше мандрувати літом Україною! Проїжджаємо її шляхами і розкриваємо перед собою все нові й нові обрії. Вони манять і кличуть. Теплий вітер лоскоче лице. І біжимо ми до степових криниць попити холодної води. Їдемо тобою, земле моя, і в серці зріє пісня (За І. Цюпою). Вибіркова робота Ø Продовжити зміст прислів’їв і приказок, дібравши їх продовження з довідки. Замість крапок поставити пропущені голосні е, и. Пояснити свій вибір за допомогою правил. 1) Як дбат..м..м, … 2) Тим прихильнішою буде тобі земля, … 3) Яким плугом ор..т.., … 4) Бит..м..мо того, … 5) Будуватим..мо — … Довідка: чим нижче уклон..шся; таким і жать буд..те; хто не пильнує свого; так і мат..м..м; велику мороку мат..м..мо. Творча робота Ø Утворити від поданих дієслів складну і складену форми майбутнього часу в ІІІ особі множини. Знайти слово, від якого утворюється лише проста форма майбутнього часу. Пояснити. Ходити, оберігати, збудувати, створювати, доглядати, виготовляти. Ø Утворити від інфінітивів дієслова у складній формі майбутнього часу в ІІІ особі однини. Саджати, зберігати, пропагувати, примножувати, захищати. Гра «Четвертий зайвий» Ø Прочитати подані рядки слів. Перевірити правильність написання особових закінчень у дієсловах. Знайти четверте зайве. Записати правильний варіант слова. 1) Мовчете, лежите, кажеш, сваришся. 2) Мрієте, аплодуєте, ловете, чистите. 3) Лежиш, мовчиш, славеш, багрієте. 4) Пишите, робите, читаєш, працюємо. Творче конструювання Ø Подані дієслова записати у формі ІІ особи однини. Увести їх у словосполучення «дієслово + іменник». Полити, знаходити, тріснути, деренчати, казати, цокотіти. Ø Використовуючи виділені слова з попередньої вправи, скласти усне міні-висловлювання на тему «Збереження природних багатств — наш обов’язок». ІV. Систематизація й узагальнення знань Подумати і дати відповідь на запитання: 1. Які закінчення мають дієслова І дієвідміни в теперішньому й майбутньому часі? 2. Які закінчення мають дієслова ІІ дієвідміни в теперішньому й майбутньому часі? 3. У якій особі дієслова І і ІІ дієвідмін мають однакові закінчення? (У першій особі однини). V. Підсумок уроку VI. Домашнє завдання 1. Виписати 5–6 фразеологічних зворотів, у яких уживаються дієслова у формі ІІ особи однини теперішнього часу. 2. Скласти ігрове завдання «Третє зайве», використовуючи дієслова з орфограмою «Букви е(є), и(ї) в особових закінченнях дієслів».
| |
Переглядів: 919 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |