Головна » 7 клас » Українська мова

Букви е, и в особових закінченнях дієслів І і ІІ дієвідмін

Мета: поглибити знання семикласників щодо правопису особових закінчень дієслів І і ІІ дієвідмін; сприяти зміцненню навичок визначення дієвідміни дієслів, правильно писати й пояснювати орфограми в особових закінченнях дієслів; розвивати творчі вміння використовувати дієслова І і ІІ дієвідмін у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного матеріалу виховувати бережливе ставлення до флори і фауни.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія і фразеологія: уживання дієслів-синонімів, засвоєння найуживаніших приказок і прислів’їв, до складу яких входять дієслова І і ІІ дієвідмін.

Культура мовлення і стилістика: засвоєння дієслівних словосполучень з керованим залежним словом.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Оголошення епіграфа

Люблю я свій прекрасний край,

його степи широкі,

його річки глибокі,

де вітер гне буркун, розмай.

М. Чернявський

IІІ. Виконання системи творчих завдань, спрямованих на повторення й поглиблення вивченого

Пояснювальний диктант

Ø  Прослухати текст. Записати його під диктовку. Знайти орфограму «Букви е, и в особових закінченнях дієслів». Визначити дієвідміну. Пояснити правопис.

Як хороше мандрувати літом Україною! Проїжджаємо її шляхами і розкриваємо перед собою все нові й нові обрії. Вони манять і кличуть. Теплий вітер лоскоче лице. І біжимо ми до степових криниць попити холодної води.

Їдемо тобою, земле моя, і в серці зріє пісня (За І. Цюпою).

Вибіркова робота

Ø    Продовжити зміст прислів’їв і приказок, дібравши їх продовження з довідки. Замість крапок поставити пропущені голосні е, и. Пояснити свій вибір за допомогою правил.

1) Як дбат..м..м, … 2) Тим прихильнішою буде тобі земля, … 3) Яким плугом ор..т.., … 4) Бит..м..мо того, … 5) Будуватим..мо — …

Довідка: чим нижче уклон..шся; таким і жать буд..те; хто не пильнує свого; так і мат..м..м; велику мороку мат..м..мо.

Творча робота

Ø    Утворити від поданих дієслів складну і складену форми майбутнього часу в ІІІ особі множини. Знайти слово, від якого утворюється лише проста форма майбутнього часу. Пояснити.

Ходити, оберігати, збудувати, створювати, доглядати, виготовляти.

Ø    Утворити від інфінітивів дієслова у складній формі майбутнього часу в ІІІ особі однини.

Саджати, зберігати, пропагувати, примножувати, захищати.

Гра «Четвертий зайвий»

Ø    Прочитати подані рядки слів. Перевірити правильність написання особових закінчень у дієсловах. Знайти четверте зайве. Записати правильний варіант слова.

1) Мовчете, лежите, кажеш, сваришся.

2) Мрієте, аплодуєте, ловете, чистите.

3) Лежиш, мовчиш, славеш, багрієте.

4) Пишите, робите, читаєш, працюємо.

Творче конструювання

Ø    Подані дієслова записати у формі ІІ особи однини. Увести їх у словосполучення «дієслово + іменник».

Полити, знаходити, тріснути, деренчати, казати, цокотіти.

Ø    Використовуючи виділені слова з попередньої вправи, скласти усне міні-висловлювання на тему «Збереження природних багатств — наш обов’язок».

ІV. Систематизація й узагальнення знань

Подумати і дати відповідь на запитання:

1. Які закінчення мають дієслова І дієвідміни в теперішньому й майбутньому часі?

2. Які закінчення мають дієслова ІІ дієвідміни в теперішньому й майбутньому часі?

3. У якій особі дієслова І і ІІ дієвідмін мають однакові закінчення? (У першій особі однини).

V. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання

1. Виписати 5–6 фразеологічних зворотів, у яких уживаються дієслова у формі ІІ особи однини теперішнього часу.

2. Скласти ігрове завдання «Третє зайве», використовуючи дієслова з орфограмою «Букви е(є), и(ї) в особових закінченнях дієслів».


Переглядів: 919 | Теги: Дієслово

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar