Головна » 7 клас » Українська мова

Узагальнення й систематизація вивченого з розділу дієслово. Морфологічний розбір дієслів

Мета: узагальнити й систематизувати знання семикласників з теми «Дієслово»; удосконалити вміння визначати морфологічні ознаки дієслова, його синтаксичну роль шляхом здійснення морфологічного розбору, пояснювати основні орфограми в дієсловах, використовуючи вивчені правила правопису; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу підвищувати мовний етикет семикласників.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія і фразеологія: засвоєння найуживаніших прислів’їв, приказок, до складу яких входять дієслова.

Фонетика: вимова дієслів на -ться, -шся.

Правопис: правопис -ться, -шся в кінці дієслів, м’який знак у дієсловах наказового способу, не з дієсловами.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

ІІІ. Повторення відомостей про дієслово як частину мови

Проведення мовознавчого брейн-рингу з теми «Дієслово як частина мови. Правопис дієслів» за запитаннями, підготовленими учнями вдома.

IV. Узагальнення й систематизація здобутих знань у процесі практичної роботи

Попереджувальний диктант (робота в парах)

Ø  Записати під диктовку текст. Обмінявшись зошитами, перевірити правильність написання слів з вивченими орфограмами, розстановку розділових знаків.

ВОСКРЕСНЕМО

Воскреснемо, брати і сестри, бо земля наша хоч і розп’ята на хресті історії, але свята. Воскреснемо! Бо ми вічно були і на цій Богом даній землі як народ. І рідне небо хай пошле нам силу для життя!

Воскреснемо! Бо світить нам у віки пророцтво Тараса: «Не вмирає душа наша, не вмирає воля».

Подивімося на своє небо і думкою полиньмо аж до сонця і зірок і гляньмо на трепетну Землю. І тоді відкриється нам на зелено-голубому лику планети край, що нагадує собою серце України. Ні, немає кращої землі, ніж наша (За Я. Гояном).

Вибіркова робота

Ø  Виписати дієслова. Знайти серед них дієслівні форми. Визначити морфологічні ознаки.

Ø  Зробити синтаксичний розбір четвертого і сьомого речень.

Ø  Виконати морфологічний розбір виділених дієслів, скориставшись алгоритмом (див. додаток).

Творче відновлення — конструювання

Ø  Записати вислови усної народної творчості, ставлячи дієслова, що в дужках, у потрібній формі. Визначити дієвідміну відновлених дієслів. Виділити особові закінчення.

1) Якщо б ти (мовчати), ти (залишатися) б мудрим. 2) (Стримувати) себе у всьому, а найбільше — у словах. 3) Одне погане слово (сказати) — (почути) десять. 4) Слів не (розкидати), добру славу (мати). 5) Раз (промовчати), де слід, і (відвертати) тисячу бід.

Ø  Від виділених дієслів утворити форми на -ться, -шся.

V. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання

1. Повторити теоретичний матеріал з розділу «Дієслово».

2. Уявити ситуацію: дієслова як частини мови не існує. Поміркувати, чи змогли б ми спілкуватися один з одним без дієслів.

Додаток

АЛГОРИТМ

морфологічного розбору дієслова


Переглядів: 691 | Теги: Дієслово

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar