Головна » 6 клас » Всесвітня історія

Узагальнення за темами «Давній Єгипет», «Країни передньої Азії у давнину», «Давні Індія та Китай»

Задачі уроку: актуалізувати, систематизувати та узагальнити знання, одержані школярами з історії Давнього Сходу; продовжити формування в учнів уміння аналізувати зміст карти; розвивати вміння самостійно будувати розповідь, спираючись на відомі їм факти; підвести учнів до розуміння необхідності використовувати в роботі різноманітні джерела; виховувати повагу до здобутків стародавніх цивілізацій, естетичний смак.

Тип уроку: систематизації та узагальнення знань.

Форма уроку: урок-гра.

Обладнання: картки обліку роботи команд, контурні карти, пісочний годинник, ТЗН, відеофільм «Давній Єгипет».

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Клас заздалегідь ділиться на 5 команд, які мають повторити матеріал з історії Давнього Сходу, залучаючи для цього матеріал підручника, додаткову літературу, історичні атласи.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

У ч и т е л ь. Одного разу великий учений-астроном П’єр Симон Лаплас сказав: «Те, що ми знаємо, — обмежене, а те, чого ми не знаємо, — нескінченне». Це висловлювання стане епіграфом нашого уроку.

Сьогодні ми завершуємо вивчення історії держав Давнього Сходу. Кожна з них цікава, неповторна, має «власне» обличчя, але водночас вони мають й спільні ознаки. На цьому уроці нам належить визначити найважливіші ознаки цих цивілізацій, повторити й узагальнити навчальний матеріал, який ми вивчали.

Наш  урок  ми  проведемо  у  вигляді  гри.  Команди  перед  вами.  Кожна з них представляє свою цивілізацію. Роботу команд оцінюватимуть авторитетні сходознавці. Бали, отримані командами, заноситимуться в таблицю.

Команди повинні ознайомитися з умовами роботи:

• за порушення порядку на уроці команда дістає жовтий жетон, який дорівнюється двом балам від загального їх числа;

• капітани команд не тільки організовують всю роботу групи, але й фіксують «внесок» кожного члена команди в контрольному листі. Наприкінці уроку вони оцінюватимуть роботу кожного члена команди.

ІІІ. Основна частина уроку

Перший етап — «Зримі образи цивілізацій»

У ч и т е л ь. Отже, приступаємо до виконання завдань першого етапу, його максимальна оцінка — 2 бали. Відомий полководець Наполеон Бонапарт писав: «Париж тисне на мене так, наче на мені свинцевий одяг. Ваша Європа — це кротова нора. Тільки на Сході, де живуть 600 млн людей, можна заснувати великі імперії». І вирушив у похід до Єгипту. Ми також вирушимо разом з Наполеоном, подивившись невеликий уривок з відеофільму «Давній Єгипет». Дивитися ви маєте дуже уважно, оскільки після перегляду необхідно заповнити кросворд «Піраміда», а відповіді на питання до нього підкаже відеофільм. За правильну відповідь команда отримує 2 бали.

1. Як називався духовний двійник фараона, його душа, яку на малюнках зображували у вигляді простягнутих рук?

2. Чиїм сином у Давньому Єгипті вважався фараон?

3. Що робили з тіла фараона, щоб воно пережило вічність?

4. Істота з головою фараона і тілом лева.

5. Назва кам’яної гробниці фараона.

6. У що вірили давні єгиптяни?

Журі перевіряє роботи та оголошує результати.

Другий етап — «Орієнтуємося на місцевості»

У ч и т е л ь. Цей етап також складається з двох завдань, які виконуються одночасно. Команди за допомогою жереба визначають, з картою якої країни вони будуть працювати. (Єгипет, Межиріччя, Фінікія, Індія, Китай)

Завдання 1

На дошці вивішені обриси «сліпих географічних контурів» (узбережжя, річки, гори). Кожна група повинна обрати той лист, на якому, на їхню думку, зображена відповідна країні місцевість, позначити географічні об’єкти, великі міста. Потім кожна група розповідає про час виникнення держави, географічні та природні умови країни, основні заняття населення. Інформація стисло заноситься до таблиці, зображеній на дошці. А після її заповнення учні роблять висновок про деякі характерні ознаки країн

Давнього Сходу. За правильну відповідь команда отримує 2 бали.

Природні умови та заняття населення у країнах Давнього Сходу

 

Єгипет      

 

Межиріччя

Фінікія

 

Індія

 

 

Китай

 

 

Час виникнення

держави

Близько    

3000 р.

до н.е.       

Кінець  IV тис.  до н. е.  

 

ІІ половина

III тис. 

до н. е.

III тис. 

до н. е.

 

ІІ тис. 

до н. е.

 

Географічні

особливості

Північно-           

східна частина Африки, уздовж річки Ніл, оточена

пустелею

Передня Азія, по берегах річок Тигр та Євфрат, гори на півночі

Східне узбе-

режжя Середземного

моря, відсутність річок, Ліванські

гори

Півострів

Індостан,

долини рі-

чок Інд  і Ганг, Гімалаї захищають з півночі

Східно-

китайська

рівнина,

долини рі- чок Янцзи та Хуанхе

 

Природні

умови

 

Сухий жар-

кий клімат,

розливи Нілу, приносять воду 

і родючий

мул

Бурхливі розливи річок, родючі землі

в долинах.

Навколо

пустеля

Не було долин з родючими ґрунтами, але росли ліси

Жаркий

клімат.

Сезон

дощів 

і розливу

річок,

джунглі

Родючі

ґрунти,

розливи річок, часті

повені, ліси

 

Заняття

населення

 

Землеробст-

во, скотарство, ремесла

 

Землеробст-

во, скотарство,

ремесла

 

Виноградарст-

во, заготівля будівельного лісу, ремесла, торгівля та морські подорожі

Землеробст-во, скотарство,

ремесла

 

Землеробст-

во, скотарство,

ремесла,

торгівля

 

 

Завдання 2

Уявіть, що до ваших рук потрапили записи розповідей жителів Давнього Сходу про свої міста і країни. Вам необхідно з числа запропонованих обрати уривок, що стосується вашої країни.

1. «Наше місто неодноразово руйнували вороги, але воно щоразу відбудовувалося. Найбільшої могутності й краси воно досягло за нашого царя, який підпорядкував своїй владі Ассирію і Фінікію, Єрусалим і Дамаск. Увагу купців, що приїжджають до нашого міста, привертають величні Північні ворота, названі на честь небесної покровительки міста. Ворота прикрашені кахлями незвичного яскраво-синього кольору. В місті знаходиться один з найвищих храмів у світі, що складається з семи ступенів. А найдивовижнішим витвором міста є дивні сади, що ніби висять у повітрі». (Вавилон)

2. «Усі  поважні  люди  нашої  країні  зобов’язані  суворо  дотримуватисяправил поведінки, які склали мудреці ще за давніх часів. Наприклад, освічена людина, що прямує до гостей, має бути готова тричі звернутися до сторожа будинку з проханням пустити її до господаря оселі, а потім тричі ввічливо вислухати відмову. Тільки після четвертого прохання, за звичаєм, господар міг запросити гостя до себе». (Китай)

3. «Чужоземцям часто дуже нелегко подорожувати нашою країною, особливо влітку, в сезон дощів, коли всі дорогі розмиті, а річки перетворюються на бурхливі потоки і виходять з берегів. Ще важче відшукати дорогу від одного, загубленого серед лісів селища, до іншого, продираючись через лісові хащі й болота, що сповнені небезпечними для недосвідчених людей тваринами. Кажуть, що ліси населені чудовиськами, яких з живих ніхто не бачив, окрім хіба що стародавніх героїв і відлюдників». (Індія)

4. «Наша країна оточена високим гірським хребтом, вкритим цінними породами лісу, альпійськими луками та сніжними вершинами. Вузькими стежками, між скелями і морем, дорогою, що буквально нависає над водою, йдуть нескінченні каравани. Які тільки вантажі не перевозяться на віслюках!». (Фінікія)

5. «Привіт тобі, о, священна річка, що виникла разом із світом на землі, щоб дати життя нашій країні. О таємний бог, що розганяє темряву, зрошувач луків, що приносить корм безсловесним тваринам! О шлях, що з’явився з небес і напоїв землю, покровитель хлібів, що приносить радість у хатини! О ти, повелителю риб!.. Коли ти прийдеш на наші поля, жоден птах не чіпатиме на них врожаю. Ти — творець пшениці, батько ячменю!.. Ти даєш відпочинок рукам мільйонів нещасних і вічну непорушність храмам». (Єгипет)

За це завдання команда отримує 2 бали.

У ч и т е л ь. Отже, вислухавши всі ваші повідомлення і заповнивши на їх підставі таблицю, давайте спробуємо зробити висновок про характерні ознаки держав Давнього Сходу.

Висновки

1. Природні умови країн Давнього Сходу були неоднаковими, хоча спільним для них було те, що всі вони знаходилися в зоні тропічною клімату з дуже жарким літом і теплою зимою.

2. Перші держави виникали, як правило, в долинах з родючою землею, вздовж великих річок. Але воду необхідно було приборкати, провести на поля, тож потрібно було побудувати зрошувальну систему.

3. Там існувало розвинене землеробство, скотарство, пізніше — ремесло. Головними центрами розвитку ремесел і торгівлі були міста.

У ч и т е л ь. Назвіть  найбільші  міста  Давнього  Сходу  і  покажіть  їх на карті.

Результати другого етапу повідомляє журі. (За кожну правильну відповідь команда додатково отримує 1 бал.)

Третій етап — «Великий цар, цар царів...»

У ч и т е л ь. Під час виконання завдань третього етапу ми маємо виявити характерні ознаки царської влади в державах Давнього Сходу. Проаналізувавши надані тексти, ви маєте зробити висновки про особливості влади тієї чи іншої країни.

1. У давньокитайській «Книзі пісень» є такі рядки:

Широко простягається небо навкруги,

Але немає під небом ні п’яді нецарської землі.

На всьому березі, що кругом омивають моря,

Всюди на цій землі тільки слуги царя.

Які дві характерні ознаки влади китайського імператора відтворено у вірші? У яких країнах Давнього Сходу склалася така сама традиція?

2. У давніх індійців вважалося, що царя створено з частинок тіла різних богів, і тому він блиском перевершує всіх... «Подібно до сонця, він спалює очі й серце, і ніхто на землі не може дивитися на нього...» . У Єгипті, уславлюючи фараона, говорили: «Він сонце, що бачить промінням своїм».

• Як ви вважаєте, чому правителів у давнину обожнювали?

Оцінка цього етапу 5 балів (якість викладу — 1, логіка викладу — 1, повнота і правильність подачі матеріалу — 3).

У ч и т е л ь. Отже, який же висновок ви можете зробити щодо царської влади, познайомившись із цими документами?

1. Царі, фараони, імператори мали необмежену владу і передавали її у спадок.

2. Вони були верховними суддями і жерцями, власниками землі та величезних багатств, очолювали армію.

3. Всі жителі країни повинні були платити податки правителю і беззаперечно коритися йому.

4. Він вважався сином бога або навіть живим богом.

— Журі оголошує результати. А ми просуваємося далі.

Четвертий етап — «Досягнення і відкриття». (Конкурс капітанів)

У ч и т е л ь. Утворивши найдавніші держави, жителі Давнього Сходу заклали основи світової культури, що було важливою ознакою цивілізованого розвитку.

Наступне завдання проведемо у вигляді конкурсу капітанів. Для обмірковування відповіді надається 1 сек. За кожну правильну відповідь — 1 бал.

1. Ця фарба була винайдена фінікійцями і використовувалася тільки при виготовленні нарядів царів і найбільш шанованих людей. Чому її не можна було використовувати для фарбування одягу всіх охочих?

2. Цей винахід був вперше зроблений на Давньому Сході, проте в Європі його почали використовувати з винайденням книгодрукування лише в XV ст.

3. Цей народ першим в історії людства використав коней для верхової їзди і створив кінноту.

4. У якій країні Давнього Сходу на кущах зростає «шерсть»?

5. Назвіть країни, де жителі зберігали тіла померлих?

У ч и т е л ь. Конкурс капітанів закінчився. Надамо слово журі.

П’ятий етап — «Релігія держав Давнього Сходу»

У ч и т е л ь. Отже, ми знаємо, що в історії стародавніх народів релігія відігравала дуже велику роль. Тому наступний етап гри ми проведемо у вигляді «історичної естафети». На столі у кожної команди лежить лист паперу. Я ставлю питання, перший член команди пише відповідь на нього і передає його іншому гравцеві. Перемагає та команда, яка перша до-

сягне фінішу.

Максимальна оцінка — 6 балів (правильна відповідь — 1 бал). Команда, що переможе, отримає ще один додатковий бал.

1. У зв’язку з якою подією, згідно з біблійною легендою, з’явилися на землі різні мови?

2. В якій релігії зустрічаються багаторукі божества?

3. У якого народу релігійні уявлення були пов’язані з одним-єдиним богом? Як його називали?

4. У якого стародавнього народу правитель був родичем сонця, а в якого — неба?

5. Яка релігія сповідувала ідею досягнення божественної нірвани — особливого стану щастя?

6. Засновником якої релігії вважається мандруючий проповідник?

Підбиття підсумків.

Шостий етап — «Крилаті вислови»

У ч и т е л ь. Схід — справа тонка! Скільки мудреців проживало тут. Їх вислови не тільки не канули в Лету, а, навпаки, передавалися з вуст у вуста, були записані і дійшли до нашого часу. І всі вони є джерелами знань для нас.

Ваша задача — розгадати ребус, правильно назвати «крилатий вислів», пояснити, що він означає й у зв’язку з чим виник, а також пояснити, чи змінився його зміст сьогодні.

Максимальна оцінка — 5 балів.

«Крилаті вислови»: Валтасарів бенкет, сади Семіраміди, Соломонове рішення, Вавилонське стовпотворіння, Китайська стіна.

Підбиття підсумків.

ІV. Узагальнення знань

У ч и т е л ь. Отже, ви побачили, яким значним був внесок народів Давнього Сходу у світову культуру. І хоч деякі з цих держав давно зникли, а їхні руїни занесено піском, але наполеглива праця народів цих країн не була даремною. Створена протягом тисячоліть висока культура булла успадкована народами, що жили пізніше, розвинена ними й становить сьогодні основу сучасної культури людства.

Давайте ще раз назвемо досягнення народів Давнього Сходу. Кожна команда стисло перерахує відкриття «своєї країни».

 

V. Підбиття підсумків уроку

У ч и т е л ь. Ну, ось і закінчилася наша гра, під час якої ви показали знання історії цивілізацій Давнього Сходу. Ви всі працювали добре. Довели нам, що для отримання різнопланової інформації про Давній Схід матеріалу одного шкільного підручника недостатньо, необхідно використовувати різні джерела. Отже, настав вирішальний момент — оголошення результатів.

Журі підбиває підсумки, нагороджує команди-переможниці.

У ч и т е л ь. Ми вислухали думку журі, а зараз давайте надамо слово нашим капітанам, які, я сподіваюся, об’єктивно оцінили роботу кожного члена команди.

Виставлення оцінок.


Переглядів: 140 | Теги: Передня Азія, Давній Китай, Давня Індія, давній Єгипет

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar