Головна » 6 клас » Українська мова

Структура тексту. Види зв’язку речень у тексті

Мета: повторити, узагальнити й поглибити знання шестикласників про структуру тексту, види зв’язку речень у тексті, тему й основну думку; удосконалювати творчі вміння працювати з текстом, визначати тему й основну думку висловлювання, знаходити мовні засоби зв’язку речень у тексті, ділити текст на абзаци; спонукати шестикласників до осмислення значення рідної мови в соціально-політичному житті народу. 
Тип уроку: урок повторення набутих знань з елементами узагальнення. 
ХІД УРОКУ 
І. Організаційний момент 
ІІ. Ознайомлення шестикласників з темою, метою й завданнями уроку 
ІІІ. Генералізація знань учнів (відтворення теоретичних відомостей, застосування яких потрібне на уроці) 
Колективна робота 

ІV. Виконання творчих завдань, спрямованих на повторення й поглиблення вивченого 
Творче спостереження з елементами аналізу 
• Прочитати висловлювання. Дослідити, що виражає заголовок — тему чи основну думку. Знайти в тексті ключове речення, що виражає основну думку. Проаналізувати структуру тексту: виділити зачин, основну частину й кінцівку. 
РІДНІЙ МОВІ — ШАНА ВСЕНАРОДНА 

Кожне з українських стародавніх міст могло б претендувати на те, щоб сказати перше слово на честь рідної мови: будь то Київ, чи Харків, чи Львів. 
Будь-яке з міст. Адже багатющу, багатобарвну мову нашу творила вся Україна, усе суцвіття наших міст і сіл. Спільно, упродовж віків витворювало велику духовність українського народу. Отже, хоч початок кладе Полтава, але сподіваюсь, що прекрасне та патріотичне це свято невдовзі розіллється по всій Україні, почують його і Дніпро, і Карпати, Полісся й степи чорноморські. 
Свято мови має стати всенародним, воно того заслуговує (О. Гончар). 
• Назвати мовні засоби зв’язку речень у тексті, скориставшись таблицею. 
Засоби зв’язку 

Дослідження-відновлення (робота з деформованим текстом) 
• Прочитати мовчки текст. Визначити його тему й основну думку. Дослідити, чи логічно поділено висловлювання на абзаци. Переписати, правильно поділивши текст на три частини. Скласти план. 
ЛЮБОВ ДО РІДНОЇ МОВИ 

Є різні люди, і вони по-різному ставляться до мови. Одні розуміють усю глибину значення мови в житті народу, тому плекають її і леліють, дбають про неї, невпинно збагачують свій словник, фразеологію, образність. 
Послухаєш таку людину: мова ллється, як музика, — багата, барвиста, пересипана народними висловами, прислів’ями. Є люди і малоосвічені або й зовсім без освіти, але які від природи мають тонке чуття мови. З них бувають талановиті казкарі, оповідачі... Однак є навіть освічені люди, які не дбають про мову. 
Говорять неохайно, суржиком, не стежать за чистотою слова. Та ще гірше буває, коли людина нехтує мовою свого народу. Справжня любов до своєї країни немислима без любові до своєї мови. Людина, байдужа до рідної мови, — дикун (За М. Шумилом). 
• Пояснити значення слова нехтувати. (Нехтувати — 1. Ставитися презирливо, зневажливо до кого-небудь чи чого-небудь; ігнорувати. 2. Не надавати чому-небудь значення, не звертати уваги на щось.) 
• З’ясувати, паралельний чи послідовний зв’язок речень властивий висловлюванню. 
Дослідження-аналіз 
• Прочитати уривки з творчих робіт учнів. З’ясувати, яку частину висловлювання вони відображають (зачин, основну частину чи кінцівку). Свою думку обґрунтувати. 
1. Мені вже тринадцять років, але я добре пам’ятаю мамину колискову: «Котик сірий, котик білий, не ходи по хаті». Саме з цими словами ввійшло українське слово в мою душу і пам’ять (З твору С. Пануса). 2. Отже, кожен громадянин України повинен зрозуміти, що мова — це форма людського життя, це культура нашої нації, захисник її психічного й фізичного здоров’я (З твору О. Ковальової). 3. Хоч офіційно ми українську мову називаємо рідною, насправді (як це не звучить жахливо) для більшості моїх однолітків вона такою ще не є. Мало того, щоб мова звучала по радіо й телебаченню, мало того, щоб українською мовою говорили вчителі, мало того, щоб нею приймали вступні іспити. Треба, щоб українською спілкувалися в сім’ї, щоб вона природно звучала в рідному домі, щоб нею говорили найрідніші люди. Саме тоді вона заполонить твою душу і стане рідною (З твору Ю. Малько). 
• З’ясувати тематику творів. Чи можна вважати основну думку всіх трьох уривків однаковою? Сформулювати її та записати. 
Вибірково-розподільна робота (в парах) 
• Прочитати заголовки текстів. Розподілити їх на ті, що визначають: а) тему; 
б) основну думку. Свій вибір обґрунтувати. 
1. Вірте в Україну! 2. Наш Шевченко. 3. З історії української вишивки. 
4. Таїнства природи. 5. Рай, якого не знайдеш в Україні. 6. Бережімо багатства природи. 7. За що цінують хліб? 8. Мамині страви. 9. Українець, що здивував світ. 10. Не бійтесь заглядати у словник! 11. У пошуках слова. 
• Робота в міні-групах. Скласти міні-твір на одну з тем, запропонованих у завданні. Указати на види зв’язку речень у створеному тексті, а також на засоби зв’язку (граматичні та лексичні). 
V. Систематизація й узагальнення знань 
VІ. Підсумок уроку 
VІІ. Домашнє завдання 
Дібрати й виписати з творів художньої літератури два зразки текстів: 
а) з послідовним зв’язком речень; б) з паралельним зв’язком. Підкреслити лексичні й граматичні засоби зв’язку речень у тексті.


Переглядів: 462 | Теги: текст

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar