Головна » 5 клас » Українська мова

Текст і його ознаки. Тема й основна думка. Поділ тексту на абзаци

Мета: ознайомити учнів з основними ознаками тексту; навчити відрізняти зв’язний текст від речення або набору речень; розвивати творчі вміння працювати з текстом, добирати заголовок, аргументувати свій вибір; формувати вміння складати тексти різних видів у діалогічній та монологічній, усній та писемній формах; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу збагачувати знання школярів про історію України, виховувати любов до рідної мови

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, таблиця, текст для читання мовчки 

Хід уроку 

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчання

ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу 


*Опрацювати теоретичний матеріал ст. 44 *Вправа 68 усно Коментар учителя. Одним реченням дуже часто неможливо передати необхідний зміст. Це можна зробити за допомогою кількох речень, пов’язаних між собою, тобто тексту. Текст (у перекладі з латинської мови — тканина, зв’язок, побудова) — висловлювання, що складається з кількох речень, має певну змістову і структурну завершеність. Кожний текст, висвітлюючи якусь тему, містить певний обсяг фактів, певну інформацію. Текст і створюється заради передачі інформації. Більшість текстів утворюється з певної кількості пов’язаних між собою речень, а іноді текст може складатися з одного речення (прислів’я, приказки, коломийки, крилаті вислови).Текст є засобом відтворення зв’язного мовлення. *Вправа 70 письмово *Ф. хв. *Вправа 69 усно *Навчальне читання мовчки тексту ‘’ Лелека ‘’ *Виконання тестових завдань 
ІV. Підсумок уроку 
1. Що таке текст? 2. Що таке тема тексту? 3. Як визначити основну думку тексту? 4. Яке значення має заголовок у тексті? 5. Що необхідно враховувати у висловлюваннях різних видів? 
V. Домашнє завдання. Ст. 44-46 повт., вправа 76 
Лелека 
У нашій сім’ї дуже шанували лелек. А я прямо гордився перед усіма сусідами – ні в кого немає лелек, а в нас живуть. Жили лелеки на великому круглому гнізді, виплетеному з паліччя. Жили весело, клопітливо. Дружили з усіма горобцями нашої вулиці. Ті розбійники свої гнізда мостили тільки в лелечому гнізді. Мабуть, розуміли, що тут вони в повній безпеці. Кожної весни наші лелеки виводили пташат. Коли з’являлись маленькі, старі лелеки не гуляли. Так і снували з подвір’я на болото, а з болота на подвір’я. Лелечата були ненаситні: скільки їм не носи їжі – все витягують дзьобики, все їсти просять. Цього літа старі лелеки вирощували чотирьох пташенят. Дуже швидко виросли лелечата. Вже не сиділи, а ставали на краю гнізда, нетерпляче махали крилами. Нарешті одного прохолодного ранку я побачив, що наші лелеки кружляють над селом. Але чому молоді розгублено снують у небі, а старі повертаються до гнізда? Тільки тепер я помітив, що не всі пташата покинули гніздо. Одне з них сиділо і заздрісно дивилося у небо. Старі лелеки посідали на гнізді і почали щось розповідати лелечаті. Клекотіли на все село, все переконували у чомусь ледачу дитину. Мабуть, говорили: «Досить тобі, ледарю, сидіти, розпростуй крильця, летімо з нами в небо». Старі лелеки знялися з гнізда. Лелеча зосталось на місці. Наступного ранку лелеки знову кружляли в небі. Було їх дуже багато. Видно, з усього села зібрались до гурту. Лелеча сумувало наодинці. Лелеки покружляли і непомітно відпливли за село. Три дні минуло, а лелеки не з’явились. Одиноке лелеча сиділо на гнізді. Воно було голодне і зажурене. Тоді я не витримав. Поліз на в’яза, дістав упертого птаха. Коли зніс на землю, побачив: воно ж калічка. Одне крильце в нього зовсім засохло, було безсиле. Живе тепер те лелеченя в нас. Ми його годуємо і доглядаємо. Воно жде весни. Жду весни і я. Хай зійдуть сніги, полізу на в’яза, посаджу на гніздо лелеченя, а там і старі лелеки повернуться! Ото буде радості, ото щаслива буде лелечиха! (За Ю.Збанацьким; 315 сл.) 

На кожне із запитань вибрати правильну відповідь. 1. Хлопчик-оповідач пишався: а) своєю хатою; б) своїм подвір’ям; в) «своїми» лелеками. 2. Горобці мостили свої гнізда у гнізді лелечому, тому що а) поїдали принесені лелеками харчі; б) використовували на гніздо лелече пір’я; в) розуміли, що там вони в повній безпеці. 3. Навесні лелеки снували з подвір’я на болото і назад, тому що а) вони дуже непосидючі птахи; б) лелечата були ненаситні; в) старі лелеки були ненаситні. 4. Цього літа батьки вирощували а) чотирьох лелечат; б) п’ятьох лелечат; в) сімох лелечат. 5. Коли лелеча сім’я злетіла, старі лелеки повертались на гніздо, тому що а) стомлювались швидше за молодь; б) хотіли привчити дітей літати без них; в) не всі лелечата злетіли з гнізда. 6. Лелеченя в гнізді а) сиділо, бойдуже відвернувшись; б) заздрісно дивилось у небо; в) голосно кликало батьків. 7. Старі лелеки а) не звертали на лелеча жодної уваги; б) сіли на гніздо й надавали лелечаті стусанів; в) намагалися умовити дитину злетіти. 8. Лелеки відпливли за село а) того ж дня; б) наступного ранку; в) наступного вечора. 9. Хлопчик зняв лелеча з гнізда а) того ж вечора; б) наступного дня; в) через три дні. 10. Лелеча виявилось а) здоровим, але лінивим; б) хвореньким, калічкою; в) здоровим, але кволим, захарчованим. 11. Хлопчик узяв до хати лелеченя, щоб а) похизуватися перед друзями; б) порадувати навесні лелечиху; в) продати лелеча до зоопарку. 12. Головна думка опрацьованого тексту така: а) утвердження краси рідної природи; б) схвалення милосердя до слабких і кволих; в) схвалення спритності i сили.

Автор: Оксана


Переглядів: 310 | Теги: текст

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar