Головна » Зарубіжна література

Засудження жахів війни в творчості німця Генріха Белля „Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...”

МЕТА: проаналізувати твір Г. Белля; розвивати навички висловлювати особисте ставлення до проблем, порушених в оповіданні, аргументувати свою думку, виховувати неприйняття війни як антигуманного явища.

ТИП УРОКУ: урок освоєння нових знань.

ОБЛАДНАННЯ: картки з завданням для індивідуальной роботи та роботи в парах.

                                                        ХІД УРОКУ

                                                                                Угору східцями, що ведуть униз

                                                                                                                    Є. Кауфманн

1. Слово учителя. Сьогодні на уроці ми пройдемо сходами гімназії разом з героєм оповідання Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…».

 

2. Сходинка 1. «А чи знаєте ви, що…» Повідомляють учні.

… що Генріх Белль дев’ять років навчався в гімназії  імені кайзера Вільгельма. Із 200 гімназистів троє (серед них і Генріх) мужньо відмовилися вступити до спілки гітлерівської молоді – гітлерюгенду.

… що після закінчення гімназії він не бажав мати з режимом нічого спільного, але в 1938 році змушений був іти до армії, де і перебував до кінця війни, служив телефоністом, жодного разу не вистрелив.

…що солдатом другої світової війни Г. Белль побував у Польщі, у Франції, довго і тяжко хворів на дизентерію. З літа 1943 року перебував на Східному фронті – в Криму й під Одесою. Був кілька разів  досить серйозно поранений і лежав у госпіталях у Румунії та Угорщині.

… що Белль єдиний серед німецькомовних письменників повоєнної генерації, був удостоєний Нобелівської премії.

…що Белль зневажав Гітлера, не був згоден з жодною формою самовинищення людей, до того ж був твердо впевнений, що гріхи треба покутувати, а рахунки – сплачувати

…що він пройшов свій шлях, так і не давши нікому створити навколо себе хоч який міф. Найпереконливіше свідчення цьому – його могила. У невеличкому селищі Мартен, що лежить між Бонном і Кельном, на кладовищі стоїть простий дерев’яний хрест. На  ньому напис: «Генріх Белль.1917-1985».

 

Сходинка 2. «Колір війни».Робота з картками (працюють у парах).

                                                     Підберіть колір

Спочатку йшли довгими, тьмяно освітленим коридором, із …, пофарбованими олійною фарбою стінами, у них стриміли …, криві, старомодні гачки для одягу.

Чорний, зелений, червоний, жовтий, рожевий, золотий, небесно-блакитний

Між тими дверима висіла, злагідна поблискуючи під склом у … рамі, Фейєрбахова «Медея» з поглядом удалечінь.

А на сходовій клітці, на стіні, пофарбований у … колір, пишалися всі вони, один за одним – від великого курфюрста до Гітлера.

…чудові копії, всі …, античні, поважні, стояли вони попід стіною.

 

Праворуч у вікні я бачив заграву пожежі – все небо було …, й по ньому врочисто пливли … густі хмари диму…

Врешті-решт, у кожній гімназії є зали малювання, коридори з … й … стінами

 

Які кольори найчастіше використовує автор для опису?

Чому саме ці кольори?

Ч и можна їх назвати кольорами війни?

Чому переважає жовтий колір?  Може тому, що це колір хвороби, або тому, що він недалеко від коричневого. А, як відомо, фашистів називали «коричневою чумою»? А чума – це хвороба.

 

Сходинка 3. «Жахи війни». Бесіда за запитаннями.

Як розгортаються події в оповіданні?
Від чийого імені ведеться розповідь?
Як поділили людей, які знаходились у підвалі?
Як почував себе хлопець, коли його несли коридорами гімназії?
Зачитайте, в якому стані хлопець був доставлений в місто з полю бою.
Чому він кричить? Зачитайте ці моменти.
Ми говорили про колір війни, але в оповіданні є ще запахи війни. Які вони?
Як ви гадаєте, чи довго цей хлопчик воював?
Чому у пожежника стомлене, скорботне обличчя?
Як сприймає навколишній світ герой твору?

 

Сходинка 4.  «Від школи святого Хоми до гімназії Адольфа Гітлера»

Чому  письменник декілька разів привертає увагу читача до оформлення  коридору гімназії?

Перевірте свою пам’ять. Розставте в послідовності те, що бачить наш герой в коридорах гімназії.

Мармиза Зевса; три погруддя: Цезаря, Цицерона, Марка Аврелія; Ніцше, Гермесова колона, «Хлопчик, що виймає терня»; краєвид Того, Медея, слід від хреста.

Давайте  разом з героєм оглянемо деталі інтер’єру школи гімназії, з’ясуємо їх глибинне значення.

Мармиза Зевса – головний бог у давньогрецькій міфології;

Цезар – римський полководець. Майже все життя провів у походах.

Цицерон – римський адвокат, який прославився своїми сміливими судовими промовами.

Марк Аврелій – римський імператор, здійснив низку загарбницьких війн.

Ніцше – німецький філософ 19 ст. Його пророцтва, ідеї «надлюдини» були використані ідеологами нацизму.

Гермесова колона встановлювалася на шляхах Афін із зазначенням відстані.

«Хлопчик, що виймає терня» - присвячена спартанському хлопчику.

Краєвид Того –бувша колонія Німеччини;

Медея – героїня міфу, уособлення помсти;

Хрест – символ моральності.

(Правильно: Медея, «Хлопчик, що виймає терня», троє погрудь, Гермесова колона,  мармиза Зевса, Ніцше, краєвид Того, слід від хреста)                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

 -Як ви гадаєте, чому автор звертається до цих витворів мистецтва та історичних постатей?

Висновок. У часів гімназії за часів Гітлера не тільки навчальний процес, а й оформлення класних приміщень були підпорядковані пропаганді нацизму.

 

Сходинка 5. «Відповіді на запитання».

      -   Коли герой зрозумів, що він в рідній гімназії?

Чому фраза «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа..» не подається повністю, а несподівано обривається?
Чи знаєте ви, як вона звучить повністю?

 

У 480 році до н.е. спартанський цар Леонід з купкою своїх воїнів захищав Фермопіли від неосяжної перської навали. Всі греки загинули, але не здалися. А згодом на їхній могилі було встановлено пам’ятник з написом:

«Подорожній, коли ти прийдеш у Спарту, повідай там, що ми всі полягли тут, бо так велів нам закон»

Яку ще обірвану фразу можна дослідити в оповіданні? Чи знає наш герой, за що він поліг у бою? Порівняйте відповіді на це запитання героя Белля та героя Твардовського( вірш «Я убитий під Ржевом») Чи є різниця?
Чому хлопець щосили опирається спогадам?
Чому для героя так важливе знати, де він? Може  запитання де прирівнюється до запитання що зі  мною?

     -    Чому сходинки, якими ми піднімалися разом з героєм оповідання, привели нас униз? Чи є у нашого героя майбутнє?

 

Висновок уроку. Наслідки війни – руйнівні, жахливі, безнадійні. Хлопець ніколи не зможе дописати фразу до кінця, адже він позбавлений обох рук. Відтак ситуація повернення скаліченого солдата до рідної школи перетворюється на тяжке звинувачення гітлерівському тоталітаризму, який цю війну породив.

 

Домашнє завдання. Підготуватися до твору «Пішов... на фронт і поліг за..» За що віддав своє життя безименний солдат з твору Твардовського та скалічив своє хлопчик із оповідання Г. Белля?». Підібрати цитатний матеріал, висловлювання про війну.


Теги: Белль, Гульченко С.В.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 690/165


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar