Головна » Зарубіжна література

Генріх Белль “Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…” Високий антивоєнний гуманістичний пафос твору

Тема Генріх Белль “Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…” Високий антивоєнний гуманістичний пафос твору.

Епіграф уроку Ніколи не оповідай своїм дітям казок про священну війну, кажи правду, яка вона є... В. Борхерт

Актуалізація опорних знань. Запитання та завдання для учнів: Визначте жанр твору. Назвіть ознаки оповідання. Визначте коло проблем, які хвилюють автора.

Паралелі між Спартою та Німеччиною Бесіда з елементами текстологічного аналізу Чому в оповіданні виникає згадка про Спарту? Чи є, на вашу думку, якийсь зв’язок між давньогрецьким віршем-епітафією і оповіданням Белля? Які думки героя співзвучні цій епітафії? Як ви думаєте, чому герой не може закінчити цю фразу? Проблемне запитання Подумайте, чому в творі так багато незакінчених фраз?

Робота з текстом Запитання та завдання для учнів Чому доля приводить головного героя саме в ту гімназію, де він навчався? Доведіть, використовуючи текст, що гімназія саме той навчально-виховний заклад, де багато уваги приділяється формуванню особистості. Як ви вважаєте, у якому напрямку йшло формування особистості за допомогою цієї наочності? Чи можемо ми сказати, що все це назавжди вкарбувалося у серце юнака, певною мірою вплинуло на його особистість.

Творче завдання Знайдіть символи у творі. Розкрийте їх роль та значення.

Символи у творі Машина – війна. Розбита вщент лампочка – зруйнований світ. Дім знань – мертвий дім. Зала малювання – місце поділу на мертвих і решту.

Звільнення героя від ілюзій Запитання і завдання для учнів Чому недописана юнаком фраза розкрила йому очі на війну і звільнила від ілюзій? Завдяки чому герой побачив себе збоку? Яким він себе побачив? Чому хлопець називає минуле безнадійним? Минуле постає як прикмета. Прочитайте уривок про знищення хреста і поясніть його символічність. Якщо герой виживе, чи зможе він жити далі спокійно? Чому іноді смерть є для людини спасінням?

Розвиток мовлення Індивідуальні творчі завдання Ви – автор картини за мотивами оповідання. Опишіть кольорове тло подій в оповіданні. Які кольори створюють символіку подій? Ви – звукорежисер радіотрансляції оповідання. Проаналізуйте звукове тло оповідання. Робота в групах Опишіть післявоєнну зустріч учнів цього класу. Чи всі вони обрали однаковий шлях? Як ви вважаєте, що найстрашніше у долі цього юнака? Порівняйте долю героя оповідання з долею героя вірша О. Твардовського “Я був вбитий під Ржевом…” Чи можна назвати персонажа оповідання Белля героєм війни?

Мистецька сторінка Василь Васильович Верещагін (1842 – 1904) — російський художник-баталіст, народився в Череповці. Навчався в Петербурзькій Академії мистецтв. Потім вчився в Парижі. У серпні 1867 року Верещагін відвідав Ташкент і Самарканд. Брав участь в обороні обложеного Самарканду, був поранений і отримав орден Святого Георгія. У 1871 р. Верещагін переїздить в Мюнхен і працює над картинами за східними сюжетами. Дізнавшись весною 1877 року про початок російсько-турецкої війни, їде в діючу армію. Художник бере участь в деяких битвах. У червні 1877 р. він отримує важке поранення. З 1882 по 1903 р. подорожує. Відвідує Індію, Сирію, Палестину, США, Кубу, Японію. Коли почалася російсько-японська війна, Верещагін поїхав на фронт. Він загинув в битві під Порт-Артуром в результаті вибуху на броненосці “Петропавловськ” 31 березня 1904 року.

Історія створення картини “Апофеоз війни” Враження В. Верещагіна від участі у боях втілювалися у великих циклах картин. В батальних полотнах митця гостро, з жорстким реалізмом показано інший бік війни. У картинах знаменитої “туркестанської серії” над переможцями і переможеними тяжіє почуття трагічної приреченості, підкреслене жовто- коричневим, “пустельним” колоритом. Центральне місце серед туркестанських картин художника займають батальні полотна, які він об’єднав у серію “Варвари”. Заключним полотном цієї серії є всесвітньо відома картина “Апофеоз війни”. Картина “Апофеоз війни” спочатку називалася “Торжество Тамерлана”. Це полотно — один із найяскравіших творів художника; воно сприймається як алегорія війни.

Словникова робота Апофеоз — прославлення, вершина, вища точка, закінчення, фінал, кінець. Тамерлан (чагатайською Тимур — Залізний; 9 квітня 1336 — 19 лютого 1405) — середньоазійський державний діяч і політик, славнозвісний полководець, засновник династії Тимуридів. Столицею своєї імперії Тамерлан обрав місто Самарканд. Володіючи визначними організаторськими і військовими здібностями, йому вдалось сформувати численну, дисципліновану і добре озброєну армію, яка дозволила йому отримати низку блискучих перемог над своїми противниками.

Історична довідка В історичні часи бували випадки, коли цілі міста стиралися з лиця землі. Так, в XIV ст. жінки Багдада і Дамаска звернулися до Тамерлана за допомогою. Вони скаржилися на своїх чоловіків, які заплямували себе зрадою. “Залізний кульгавець” негайно провів розслідування, на якому зрадники призналися в своїх гріхах. Тоді Тамерлан дав наказ своїм воєначальникам: “Нехай кожний із воїнів моєї 700-тисячної армії на протязі двох днів принесе відрубану голову зрадника. Якщо якийсь воїн пожаліє злочинця, нехай сам зостанеться без голови”. И виклали сім пірамід із голів, по сто тисяч в кожній — як пересторогу нащадкам. В пам’ять про цю подію відомий російський художник В. Верещагін написав картину “Апофеоз війни”.

В. Верещагін “Апофеоз війни”

Художні особливості картини Посеред розпеченого степу, під пекучими променями сонця, зображена піраміда із людських черепів, навколо якої в’ються зловісні чорні ворони. Картина відтворює одну із пірамід, які не раз складалися за наказом Тамерлана із голів завойованих і винищених ним народів. Але картина В. Верещагіна носить не стільки конкретно-історичний, скільки символічний характер. Полотно “Апофеоз війни” — це зображення смерті, знищення, руйнування. Деталі її: мертві дерева, напівзруйноване безлюдне місто, суха трава — все це частини одного сюжету. Навіть жовтий колорит картини символізує вмирання, а ясне південне небо ще більше підкреслює мертвенність всього навколо. Навіть такі деталі, як шрами від шабельних ударів і дірки від куль на черепах “піраміди”, ще ясніше виражають ідею твору. Щоб повніше виразити її, художник пояснив це написом на рамі: “Присвячується всім великим завойовникам: минулим, теперішнім і майбутнім”.

Бесіда з учнями Яке враження справляє картина В. Верещагіна “Апофеоз війни”? Навіщо художник вибрав для полотна такий жахливий сюжет? Що символізує ця картина? Чи була картина “Апофеоз війни” актуальна в той час, коли Г. Белль написав оповідання “Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…”? А зараз? Від чого застерігає людей полотно В. Верещагіна?

В. Верещагін “Лист матері” (із серії “Госпітальні замальовки”)

В. Верещагін “Лист перервано” (із серії “Госпітальні замальовки”)

В. Верещагін “Лист залишися незакінченим” (із серії “Госпітальні замальовки”)

Бесіда з учнями Хто є героями “Госпітальних замальовок” художника? Які наслідки війни зображує В. Верещагін? Які художні засоби використовує митець, щоб підкреслити лихо, яке несе людям війна? Чи потрібно, на вашу думку, так реально зображувати муки і смерть солдатів? Чим вас вразили картини художника?

Це цікаво Благородна заслуга В. Верещагіна перед людством полягає в тому, що він розвінчав “красиве” зображення битв і показав криваву антигуманну сутність війни. Сила його картин була така, що один пруський генерал радив імператору Олександру II “наказати спалить всі військові картини художника, як такі, що мають самий згубний вплив”. Сам В. Верещагин якось вигукнув: “…Больше батальных картин писать не буду — баста! Я слишком близко к сердцу принимаю то, что пишу, выплакиваю (буквально) горе каждого раненого и убитого”.

Хелена Шерфбек “Поранений солдат на снігу”

Бесіда з учнями Кого зображено на першому плані картини? Куди поділася решта воїнів? Чому поранений солдат залишився сам? Зверніть увагу на вираз обличчя солдата, на його позу. Чи є в нього шанси вижити? Які кольори використовує художник? Чому на картині переважає холодна гама кольорів? Яке ваше враження від полотна?

Хуго Сімберг “Поранений ангел”

Бесіда з учнями Хто привертає увагу на картині Хуго Сімберга? Які герої картини є реальними? Які кольори використовує автор, зображуючи хлопчиків і навколишній пейзаж? Яким зображено ангела? Яку гаму кольорів використовує художник? Пригадайте, ким є ангели у міфах та легендах? Як ви гадаєте, що трапилося з ангелом, що зображений на картині? Що, на вашу думку, символізує поранений ангел?

Голуб миру В 1949 році після закінчення Другої світової війни було створено Всесвітній конгрес прибічників миру. Метою організації була координація діяльності прибічників миру з різних країн, боротьба проти загрози світової війни, проти імперіалістичних агресій, за загальне роззброєння і національну незалежність. Перший Всесвітній конгрес прибічників миру проходив у 1949 р. в Парижі і Празі. Емблему для цього конгресу намалював Пабло Пікассо. На емблемі зображений білий голуб, який несе в дзьобі оливкову гілку. В 1950 р. Пікассо був обраний до Всесвітньої ради миру і нагороджений Міжнародною премією миру. Емблему, створену митцем, з того часу називають “голубом миру”. Так білосніжний голуб з оливковою гілкою в дзьобі став символом миру на землі.

П. Пікассо “Голуб миру”

Підсумки уроку Запитання і завдання для учнів Чому війна знищує людину не тільки фізично, а й морально? Які згубні наслідки має війна для душі людини? У чому, на вашу думку, полягає антивоєнний і гуманістичний пафос твору? Яка позиція автора з цього питання? Якими є ваші роздуми щодо даної проблеми? Чи варто говорити про негативні наслідки війни, якщо минуло вже багато років після її закінчення?

Домашнє завдання Прочитати оповідання М. Шолохова “Доля людини”. Підготувати повідомлення про М. Шолохова.


Теги: Белль
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 902/164


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar