Головна » Зарубіжна література

Романтизм

Мета:

навчальна: ознайомити учнів із поняттям «романтизм»; навчити визначати характерні риси романтизму; розвивальна: розвивати навички конспектування; розвивати зв’язне мовлення, логічне та асоціативне мислення; виховна: активізувати читацький інтерес учнів, виховувати любов до книги

Тип уроку: урок вивчення нового навчального матеріалу

 

ХІД УРОКУ

 

І. Аналіз контрольної роботи

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  Оголошення теми й мети уроку

1. На початку теми – анонс. Тихо звучить музика. На екрані з’являються портрети поетів та письменників-романтиків. Зачитуються уривки з їхніх творів:

1)        Коли сниться мені, що ти любиш мене,

            Ти на сон мій не гнівайся, люба,--

            Тільки в мріях я маю те щастя ясне,

            Кожний ранок – оплакана згуба.

                                                         / Байрон /

2)         Хотів би я в слово єдине

             Вмістити всю думу сумну,

             Віддать його вільному вітру –

             Нехай би одніс вдалину.

                                                         / Г.Гайне /

3) Уривок із роману В Гюго «Собор Паризької Богоматері»

4) Уривок із повісті-казки Гофмана «Малюк Цахес на прізвисько Циннобер»

5) Уривок із роману В.Скотта «Айвенго»

Учитель: «Велика-бо користь від навчання книжного. Книги – мов ріки, які напоюють собою весь світ; це джерело мудрості, в книгах – бездонна глибина; ми ними втішаємося в печалі, вони – узда для тіла і душі. У книгах –світло мудрості, а про мудрість сказано: люблячих мене – люблю, а хто дошукується мене – знайде благодать, і якщо старанно пошукати в книгах мудрості, то знайдеш велику втіху і користь для всієї душі, адже той, хто часто читає книги, веде бесіду з Богом і наймудрішими мужами»-- ідеться в давньоруському літописі Нестора Літописця «Повісті минулих літ» в перекладі В Близнеця.

2. Евристична бесіда з метою повторення вивченого

Згадаймо, яким шляхом бажали просвітителі змінити світ на краще?

Назвемо представників Просвітництва.

А які ще історико-літературні епохи вам відомі?

 

ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

Учитель: Романтим виник у той час, коли Європа зазнала сильного духовного потрясіння і глибокого розчарування у зв’язку із Французькою буржуазною революцією /1789-1794р.р./, яка не привела до суспільної гармонії, а скоріше – до насильства. Що ми можемо згадати про цей період з історії?

1. Виступи «істориків»: стислі повідомлення про ситуацію в Європі наприкінці ХVІІІ – на початку ХІХ ст..

 

2. Робота зі схемою:

 

[Подпись: Романтики] [Подпись: Духовність] [Стрелка влево: • Стверджували духовну самобутність і неповторність кожної людини; • Неповторна, яскрава, незвичайна, протиставлена природі і суспільству; • Інтерес до всього екзотичного, сильного, піднесеного.] [Стрелка вправо: • Розумна і природно вільна людина; • Основа культури – моральність, наука, знання; • Закон життя закон розуму «Науки юношей питают…» (Ломоносов)] [Подпись: Просвітителі] [Подпись: Розум]

 

Запис у зошити:

Соціальні умови: заміна феодального ладу буржуазним

філософія: розчарування суспільним ладом

особливості: а) відхід від дійсності; б) пошук ідеалу; в) герой – сильна, надзвичайна особистість, мріє про краще життя і бореться за нього

3. Евристична бесіда:

 

1). Демонстрація портрета Й.В.Гете

    Кого ви впізнали на цьому портреті?

Учитель: Так, це він написав «Фауста» та ще понад 1600 віршів. «Головний предмет вивчення людства -- природа» / Гете /

Навчаючись у Страсьбурзькому університеті, він закохався у юну Фредеріку Бріон. На одному із свят у сімейному колі Бріонів він склав вірш «Травнева пісня»

2). Читанна вірша

Учитель: А в автобіографічній книзі «Поезія і правда» Гете згадував: « … я  придумав для Фредеріки багато пісень на знайомі мелодії. Їх набралося б, напевне, на цілий том…»

3). Постановка та розв’язання проблемних питань

      Які два мотиви звучать у вірші?

     Який настрій ліричного героя?

     Що можна сказати про природу?

Учитель: Ми відчуваємо гармонію душі з природою. Отже Гете – романтик. Ще в сьомому класі ми з вами переконались у цьому, вивчаючи баладу …(?)

У природі, зображеній поетом, є і страшні фантастичні картини.

    Як ви гадаєте, до якого твору Й.В.Гете намальований цей малюнок?

  4)   / Демонстрація малюнка до балади Гете «Вільшаний король» /

Давайте разом пригадаємо ще одного шукача високого змісту буття та загальнолюдської гармонії

 5)    / Демонстрація портрета М.Лермонтова./

Пригадаймо всім відомого «Вітрильника»

     Учень читає вірш в оригіналі «Белеет парус одинокий..»

  6)  Постановка та розв’язання проблемних питань

    Про яку духовну драму розповідається у вірші?

    Чого прагне ліричний герой?

    Що таке самотність?

    А взагалі, що дає поштовх поетичному натхненню?

Учитель: До того ж нещасливе кохання дало такий поштовх і Г.Гайне. Він закохався у двоюрідну сестру Амалію, яка не звертала ніякої уваги на нього, потім зневажила його почуттям, вийшовши заміж за багатого пруського аристократа. Не зрозуміла палку душу поета і молодша Тереза.Як результат – збірка « Книга пісень», основною темою якої є нероздільне кохання і страждання юного серця. Де ще зустрічалась нам така назва?

  7)  Читається вірш « У темному житті моєму…» Г.Гайне

      Чим відрізняється цей вірш від віршу Й.Гете «Травнева пісня»?

 

4. Складання порівняльної невеличкої таблички. Обмін враженнями

 

Г Гайне «У темному житті моєму»

Й.Гете «Травнева пісня»

 

ІV. Закріплення умінь і навичок

Учитель: « Не знаю читання більш привабливішого, чим твори В.Скотта. Я всі романи його читав не менше ніж 50 разів» -- так скаже співець моря і трагічної самотності всім відомий романтик Дж.Байрон про ще одного романтика В.Скотта, який відомий нам як автор першого історичного роману Якого?   … (?)

 

1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

    Враховуючи ознаки романтизму, доказати, що роман В.Скотта                 « Айвенго» романтичного спрямування.

2. Учитель: Митці, твори яких належали до романтизму високо цінували власний народ, його культуру, фольклор. Романтики вперше відкрили красу народного мистецтва: Казок, легенд, пісень, переказів. Разом з тим вони цікавились світовою національною культурою і мистецтвом, перекладали рідною мовою твори світової літератури / В.Жуковський = Й.В.Гете; Г.Гайне = М.Лермонтов= Дж.Байрон тощо/.

       Під впливом європейського романтизму розвивається американська література, яка веде початок від цього часу і представлена романтичними творами Дж.Ф.Купера та Е.По.

       Романтизм знайшов відображення і в музиці. Ф.Шуберт, К.Вебер, Р.Шуман, Е.Гріг, Ф.Шопен – відомі всьому світові. Вони намагались відкрити таємниці природи в живих реальних та фантастичних образах. Виникають такі жанри як пісні, балади, танець, ноктюрн, прелюдія. Як приклад, австрійський композитор-романтик Ф.Шуберт написав близько 6000 сольних пісень на вірші Й.В.Гете, Г.Гайне та Р.Мюллера.

        Отже, романтизм – це не тільки літературний напрямок, це взагалі нове світобачення, нове спрямування.

 

V. Домашнє завдання: Порівняти два літературні напрямки, один з яких романтизм / письмово/. Читати казку-новелу Е.Т.А.Гофмана «Малюк Цахес на прізвисько Циннобер». За бажанням підготувати повідомлення учня-біографа про Е.Гофмана, учня-історика про Німеччину наприкінці ХVІІІ – початку ХІХ ст..

VІ. Підбиття підсумків уроку


Теги: романтизм, Іванова Л.Г.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 157/15


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar