Головна » Зарубіжна література

Давньогрецький театр та його особливості

Мета: ознайомити учнів з особливостями виникнення, облаштування та функціонування давньогрецького театру; розвивати  уважність, допитливість, навички зв’язного мовлення, логічного мислення; сприяти вихованню поваги до театрального мистецтва та античної культури; встановити зв’язок традицій давньогрецького  театру із сучасним, розвивати емоційну та творчу активність  учнів, виховувати   інтерес  до історії та культури Давньої Греції.

Методичне  забезпечення: мультимедійний супровід ( набір слайдів), кросворд «Давньогрецький театр», роздатковий матеріал.

Тип уроку: урок-тренінг

Що ж таке театр, де ця могутня драма
огортається з голови до ніг у нову
могутність, де вона вступає у спілку
з усіма видами мистецтва…, щоб вирвати
вас із тісного світу суєт і кинути в
безмежний світ високого і прекрасного?
Що ж таке, запитую вас, цей театр?..
О, це справжній храм мистецтва…
В.Бєлінський

Хід уроку

Етап орієнтації

1. Організація класу

Добрий день, шановні діти та гості! Раді вітати вас у нашій школі! Сьогодні ми з вами проводимо незвичайний урок – тренінг, тема якого звучить так: «Давньогрецький театр та його особливості». (Слайд №1)

2. Вправа «Коло театралів»

Починаємо роботу із знайомства.

Встаньмо в круг.                                                                                                

Скажіть, будь ласка, з чим у вас асоціюється слово ТЕАТР? У мене, наприклад, зі словом ПЕРЕВТІЛЕННЯ. А у тебе?(Учні звертаються до сусіда зліва).

 

Що в театрі є сигналом до початку вистави? (Дзвоник, причому не один, а три.)

3. Розрахуйтеся на 1-3 і об’єднайтеся у групи.

4. Правила роботи у групі

Для  роботи в групах  нам треба виробити загальні правила і їх дотримуватися.

5. Вправа «Очікування»

Ідучи на урок, кожен з вас має свої сподівання. В театр люди зазвичай приходять з квітами, тож не будемо порушувати цю прекрасну традицію і створимо букет вдячності. Візьміть листочки, напишіть на них свої очікування і закріпіть їх на гілочках.

·  Етап визначення мети

Мотивація запланованої діяльності

Отже, ми з вами відправляємося у віртуальну подорож. Долаючи час і простір, ми відвідаємо прекрасну країну  (СЛАЙД №2), яка дістала назву колиски європейської культури.. Перед вами карта античної  Греції. Німецький  філософ Ф.Шлегель  радив:«Вивчення греків і римлян – це школа великого, шляхетного, доброго і прекрасного…Внутрішньо засвой її собі». 

Тож кожен, хто поважає себе, повинен мати елементарні знання про країну, в яку пролягає його шлях.

 

Актуалізація опорних знань. Вправа «Асоціативний кущ»

Пригадаємо,  що ми знаємо про античність.

Літературна розминка. Скласти  асоціативний кущ  до слова «античність».

(На дошці написане слово АНТИЧНІСТЬ, учні складають асоціативний кущ, дописуючи слова.)

А що таке театр? В.Г.Белінський говорив: (СЛАЙД №3)  «Що ж таке театр, де ця могутня драма огортається з голови до ніг у нову могутність, де вона вступає у спілку з усіма видами мистецтва…, щоб вирвати  вас із тісного світу суєт і кинути в безмежний світ високого і прекрасного? Що ж таке, запитую вас, цей театр?.. О, це справжній храм мистецтва…»

Пов’яжіть слова античність, Греція, театр. (Античний театр виник у Греції)
 Про театр ми і будемо  сьогодні говорити.

Нещодавно ми з вами вивчали лірику незрівнянної Сапфо.

Як назвав її філософ Платон? Правильно, десятою музою. Пригадайте і назвіть імена 9-ти існуючих в давньогрецькій міфології  муз.

Мельпомена — муза трагедії,

Кліо — муза історії,

Талія — муза комедії,

Евтерпа — муза ліричної поезії,

Ерато — муза любовної лірики,

Терпсіхора — муза танців,

Полігімнія — муза гімнів,

Калліопа — муза епічної поезії,

Уранія — муза астрономії.)

У сучасній мові муза — натхнення, творчість.

 Які музи, на ваш погляд, мали безпосереднє відношення до театру? (Всі)

У сучасній мові слово «муза» означає натхнення, творчість. А вам потрібно натхнення? Звичайно! Тому ви отримали завдання: створити 11-ту музу - музу навчання, освіти. Давайте подивимось, що у вас вийшло.

 

ПРЕЗЕНТАЦІЯ творчих робіт ( від кожної групи)

 

Ось тепер ці музи будуть надихати вас на нові звершення у навчанні.

Знайомство з планом роботи
Етап організації виконання плану діяльності

Вправа «Форум-театр»

Дивіться,  дві музи, почувши, як ви добре іх знаєте, прийшли до нас у гості. Послухаємо, з чим вони до нас прийшли.

Мельпомену зображували високою жінкою на котурнах, у вінку з виноградного листя, в театральній мантії, з трагічною маскою в одній руці і з мечем або палицею в іншій.

Талія виглядала як дівчина у легкому вбранні із скіпетром або пастушою палицею у правій руці, з плющовим вінком на голові.

М е л ь п о м е н а. Вітаємо вас, юні друзі, шанувальники театру!

Та л і я. Добридень, юні, веселі, нерозважливі хлопці та дівчатка!

М е л ь п о м е н а. Сьогодні ми завітали до вас не випадково. А от чи здогадалися ви, хто ми такі?

(Відповіді учнів.)

Та л і я. А чи знаєте ви, чому ми так виглядаємо?

(Припущення учнів щодо вбрання та атрибутів муз.)

М е л ь п о м е н а. Отже, якщо учні __3_ школи так добре знають про нас, муз, мабуть, можна розповісти їм і про серйозніші речі.

Та л і я. І про цікавіші! І про веселіші!

М е л ь п о м е н а. Ми розповімо вам про виникнення давньогрецького театру, про його облаштування, про те, як відбувалися вистави.

Та л і я. А все починалося зі свята! Улюблений бог давніх греків Діоніс (СЛАЙД №4) постійно потребував свят, розваг, веселощів. А давні греки вміли веселитися. Тричі на рік вони влаштовували свята на честь бога Діоніса: у грудні («Малі Діонісії»), у січні–лютому («Ленеї») та у березні–квітні «Великі Діонісії»). Але драми ставилися лише під час «Великих Діонісій» та «Леней». Перша постановка відбулася 534 р. до н. е.

М е л ь п о м е н а. Театр у житті давніх греків відігравав значну роль. Під час постановок вистав припинялося життя міста (Слайд №5), і усі громадяни не тільки із великим задоволенням йшли до театру, а й вважали це своїм обов’язком. Якщо у бідних не вистачало грошей на білети, вони отримували спеціальну допомогу — субсидію.

Та л і я. Як же організовувалось свято? Керівником дійства, до якого готувалися заздалегідь, був хорег — забезпечений громадянин міста, від щедрості якого залежала пишність постановки та її успіх. Вибір хору й акторів теж був його обов’язком.

М е л ь п о м е н а. Постановки п’єс відбувалися у межах змагання між трьома поетами, які спочатку виступали також у ролі музиканта і балетмейстера. В Афінах, наприклад, журі складалося з 10 громадян, по одному представникові з кожного афінського округа. Саме журі визначало переможця, ім’я якого увічнювалося на мармурових табличках. Інші учасники теж отримували нагороди, але переможцем вважався лише один із трьох поетів.

Та л і я. Як виглядав театр давніх греків? Одна з найважливіших відмінностей давньогрецького театру від сучасного полягає в тому, що гра відбувалася просто неба, при денному світлі. Відсутність даху і використання природного освітлення пов’язані були також і з величезними розмірами грецьких театрів, які значно перевищували розміри навіть найбільших сучасних театрів. Наприклад, афінський театр міг умістити 17 тисяч людей, а театр міста Мегалополя в Аркадії — 44 тисячі глядачів. В Афінах вистави спочатку відбувалися на одному з міських майданів, де для глядачів були споруджені дерев’яні помости. Після того, як вони одного разу розвалилися під час гри, з цією метою почав використовуватися південний скелястий схил Акрополя, до якого прикріплювалися дерев’яні сидіння.

М е л ь п о м е н а. Зверніть увагу на план театру. СЛАЙД №6 Основна частина театру — орхестра (майданчик перед сценою де грали актори), де розміщувався хор і жертвенник богу Діонісу; театр (місце для глядачів), де у першому ряду було розташоване місце для жреця бога Діоніса; скена (споруда, розташована позаду орхестри, де перевдягалися актори). На початку V ст. до н. е. дерев’яні лави були замінені кам’яними. Орхестра, на якій розташовувалися хор і актори, набула форми підкови. В еллінські часи актори вже грали на високій кам’яній естраді — проскенії.

 

Та л і я. Якими були актори давнього театру? Спочатку головною фігурою дійства був хор, що складався з 12–15 чоловік. У піснях хору засуджувалися або вихвалялися діяння героїв. Приблизно з VI ст. до н. е.з хору виділився драматичний актор, за часів Есхіла акторів стало уже двоє, а Софокл увів ще й третього артиста.

М е л ь п о м е н а. Усі ролі виконували лише чоловіки. (СЛАЙД №7) Актори повинні були не тільки добре промовляти слова п’єси, а й співати і танцювати. Актори носили на обличчі маски, (СЛАЙД №8) які змінювалися не тільки під час зміни ролі, а навіть під час виконання однієї ролі, якщо герой знаходився під впливом різних почуттів. Необхідність збереження маски була зумовлена величезними розмірами грецького театру, адже міміку актора було б погано видно глядачеві. Щоб збільшити свій зріст, актори носили взуття на високій підошві — котурни. (СЛАЙД №9) Одяг трагічних акторів був надзвичайно пишним, прикрашеним різнокольоровими вишивками. Актори комедії були вдягнені звичайно.

Дякуємо вам, шановні! Сподіваюся, ви всі тепер дуже добре знаєте, що являв собою давньогрецький театр.

До речі, у 1999 році у Херсонесі відкрили сучасний античний театр (СЛАЙД№10)

С подобалася вам розповідь? Що найбільше запам’яталося, вразило? (відповіді дітей)

Отже, ми дізналися, що для передачі почуттів актори користувалися масками.

Майстер-клас з виготовлення масок

Ну а оскільки ми сьогодні всі актори, спробуймо пройти цей шлях до кінця. Робимо театральну маску!   

Вправа «Створи настрій»

А як можна визначити, що відчуває людина? Давайте спробуємо з’ясувати, як практично можна «відтворити почуття».

 

У вас на партах лежать заготовки для виконання роботи і завдання. Скажіть, завдяки чому на обличчі  з’являється, як ми говоримо, вираз обличчя? Які частини обличчя працюють над цим більше всього? (Очі, брови, рот)   Завдання: створіть відповідний настрій на обличчі

1 група сум

2 група  радість

3 група гнів, злість

 Які ще почуття можна зобразити на обличчі? В яких постановках були задіяні ось такі маски? А такі? Правильно, в комедії і трагедії.

А що ж таке комедія і трагедія?(відповідь)

 

 Демонстрація масок. (На фоні звучання мелодії «Сіртаки»)

 

Таким чином, ми вже маємо уявлення про античний і сучасний театр. Ось у мене є білети до античного театру. Тільки в одному ставлять драму Софокла, а в іншому – Евріпіда.

Вправа «Обери позицію»

ОБЕРІТЬ позицію: в який театр ви б хотіли піти? Чому?  (Діти об’єднуються у 2 групи). Театр виник у Давній Греції і дожив до сьогоднішнього дня. Але в ньому багато чого змінилося. Ваше завдання: порівняти давньогрецький та сучасний театр. Що означає порівняти? (Знайти спільне і відмінне). Робота виконується на заліковому листочку.

 

РОБОТА В ГРУПАХ. Заповнити таблицю «Спільне і відмінне у театрах»

Групи презентують свої таблиці.

Самоперевірка  СЛАЙД №11

А з чого починається робота над постановкою? Так, з написання драми.

Вправа «Знайомі незнакомці»

Кого  з античних драматургів ви знаєте?  (Софокл, Євріпід, Есхіл, Арістофан)

Найвідомішим виявився ЕСХІЛ (СЛАЙД №12), який написав драму  «Прометей закутий». Про що розповідається у цьому творі? Як ви вважаєте, актуальні ці питання сьогодні?

 

 Так, дійсно, і сюжет, і герой цієї трагедії стали настільки популярні, що і в наші дні, через тисячі років ім’я Прометея знають люди у будь-якій країні. Йому присвячують вірші, пісні.

ПІСНЯ   «Прометей»

Робимо висновок: давньогрецький театр виконував виховну і просвітницьку роль.

 

Рефлексія. Для того, щоб перевірити свої знання, вам пропонується вирішити кросворд (СЛАЙД №13)

 

Перевірка кросворда.

 

Повернемось до ваших очікувань.  Чи справдилися вони?Якщо так, закріпіть квіточки на букеті, продовживши речення.

Сьогодні на уроці я:

- дізнався про…

- згадав, що…

- здивувався тому, що…

- вражений тим, що…

 

Сьогодні всі були на висоті, але з вашого дозволу хочеться відмітити наших гостей і нагородити  їх (вручення солодких медалей музам).

 

V. Контрольно-оцінювальний етап. Оголошення та коментар оцінок

 

VІ. Заключний етап.

 

Д/З Уважно і повільно перечитати драму «Прометей закутий». Написати лист до Зевса на захист Прометея.


Теги: Шведа Л.В., давньогрецький театр
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 1709/174


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar