Головна » Зарубіжна література |
Мета: проаналізувати деякі аспекти змісту першої частини поеми, зробити висновки про своєрідність зображення пекла у творі Данте; розвивати уміння аналізувати текст, узагальнювати літературознавчій матеріал, виховувати інтерес до світоглядних проблем, які є вічними проблемами людства, виховувати повагу до найшляхетніших життєвих цінностей. Обладнання: хрестоматії для 8-го класу, ілюстративний матеріал підручника, сторінка 236 С. Ботічеллі «Пекло», роздатковий матеріал. Тип уроку: урок-дослідження застосування умінь і навичок. Епіграфи. Хто йде сюди, покинь усі надії. (Данте «Божественна комедія») Данте слід визнати генієм за один тільки план «Пекла». Хід уроку І. Мотивація навчальної діяльності. Слово учителя: «Божественна комедія» − найвеличніше творіння Данте, своєрідний підсумок філософської і релігійної думки Середньовіччя та перший крок до Ренесансу. Понад 600 років минуло від часу створення комедії, написані сотні коментарів до неї, багато символів та персонажів так і залишилися загадкою як для сучасних дослідників «пекла», так і для дослідників пізнього Середньовіччя і раннього Відродження. Шедевр Данте залишається загадкою і, як бачите, не тільки для нас. Учені мужі всіх часів замислюються над таємницями великого флорентійця. Чому б і нам з вами не провести власне дослідження деяких питань. Виходячи з історії проблеми, пропоную всім взяти в ньому активну участь, не боятися, висловлюючи власну думку, помилитися, бо, якщо є протиріччя у дослідах літературознавців, чого ж боятися пересічному школяреві. ІІ. Оголошення теми та мети уроку. Аналізуючи і досліджуючи дантівське пекло, відповімо на наступні питання: Подивіться на епіграф. Що це за слова? Актуалізація опорних знань. Літературний диктант. Жанр твору Данте. (Поема) Що має форму гори, оточеної з усіх боків океаном? (Чистилище) ІІІ. Перевірка диктанту, висновки, слово учителя. Саме про Пекло ми будемо сьогодні говорити, попередньо відповівши на деякі проблемні питання. Пригадавши розташування грішників на колах, скажіть: Чому гнівливі і ліниві на п’ятому колі, а гріх ненажер і скнар – легший: вони тільки на третьому і четвертому? (очікувана відповідь: провина перших розповсюджується і на інших людей, а не тільки на носія вади) ІV. Дослідницька робота у групах. Розбиваємося на три групи: літературознавців, істориків і філософів. Історики доведіть, що автор добре знає середньовічну культуру і поезію (доля Бертрана де Борна, зображені сучасники Данте із політичних партій гвельфів і гіббелінів, продемонстровано негативне ставлення до пророка Мухамеда, історія Уголіно і Руджері, яка є частиною Пізанських хронік). Літературознавці отримують завдання з компаративного аналізу двох творів: «Антігони» Софокла і «Божественної комедії» Данте. Головне питання: зв'язок Антігони та Франчески з Паоло з так званою «гамлетівською ситуацією». Як висновок, поясніть слова російського критика В.Г. Белінського: «Трагічний герой правий до певної міри»?
Як висновок із дослідження, повторити дві основні ознаки класичної трагедії. (У центрі твору конфлікт, який неможливо вирішити, загибель головного героя). Філософи отримують завдання на встановлення відповідностей: Доброчесні славні язичники Ненажери Зрадники Єретики Підлабузники, брехуни Гнівливі і ліниві Скнари і марнотратники Нещирі порадники Розставте номери кіл пекла, на яких знаходяться грішники, намагаючись пояснити логіку поета. До якого загального висновку нам потрібно дійти шляхом досліджень? (На думку Данте, і Рай, і Пекло, і Чистилище для кожної людини знаходиться на землі, виходячи з того, чим живе душа) V. Етап рефлексії. Усне малювання і зачитування найбільш пам’ятних уривків (робота із підручником: усі подивилися на малюнок Сандро Ботічеллі, виділили для себе найбільш яскравий фрагмент і прочитали його опис у поемі). Завдання додому: твір-роздум «У чому велич і ницість дантівського Пекла?»
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |