Головна » Зарубіжна література

Данте «Божественна комедія». Бачення автором світу в першій частині поеми «Пекло»

Мета: проаналізувати деякі аспекти змісту першої частини поеми, зробити висновки про своєрідність зображення пекла у творі Данте; розвивати уміння аналізувати текст, узагальнювати літературознавчій матеріал, виховувати інтерес до світоглядних проблем, які є вічними проблемами людства, виховувати повагу до найшляхетніших життєвих цінностей.

Обладнання: хрестоматії для 8-го класу, ілюстративний матеріал підручника, сторінка 236 С. Ботічеллі «Пекло», роздатковий матеріал.

Тип уроку: урок-дослідження застосування умінь і навичок.

Епіграфи.

Хто йде сюди, покинь усі надії.

(Данте «Божественна комедія»)

                   Данте слід визнати генієм

за один тільки план «Пекла».

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

Слово учителя: «Божественна комедія» − найвеличніше творіння Данте, своєрідний підсумок філософської і релігійної думки Середньовіччя та перший крок до Ренесансу. Понад 600 років минуло від часу створення комедії, написані сотні коментарів до неї, багато символів та персонажів так і залишилися загадкою як для сучасних дослідників «пекла», так і для дослідників пізнього Середньовіччя і раннього Відродження. Шедевр Данте залишається загадкою і, як бачите, не тільки для нас. Учені мужі всіх часів замислюються над таємницями великого флорентійця. Чому б і нам з вами не провести власне дослідження деяких питань. Виходячи з історії проблеми, пропоную всім взяти в ньому активну участь, не боятися, висловлюючи власну думку, помилитися, бо, якщо є протиріччя у дослідах літературознавців, чого ж боятися пересічному школяреві.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

Аналізуючи і досліджуючи дантівське пекло, відповімо на наступні питання:

Подивіться на епіграф. Що це за слова?
Кому належить другий вираз?
Який всесвітньо відомий поет так високо цінував спробу Данте узагальнити уявлення про світ Середньовіччя?(О.С. Пушкін)

Актуалізація опорних знань. Літературний диктант.

Жанр твору Данте. (Поема)
Як назвав своє творіння сам поет? («Комедія»)
Хто доповнив назву твору? (Боккаччо)
Назвіть послідовно три складові «Божественної комедії». («Пекло», «Чистилище», «Рай»)
Хто, падаючи з небесних сфер, пробив у землі глибоку впадину? (Люцифер)

Що має форму гори, оточеної з усіх боків океаном? (Чистилище)
Флоренція, Болонья, Венеція, Турин, Равенна, Мантуя, Верона. Назвіть ті міста, які пов’язані з життям Данте.
Леопард, лев, вовчиця. Корисливість, хтивість, погорда. Здогадавшись, про що іде мова, поєднайте поняття.
Яку структуру складають дев’ять кіл? (Пекло)

ІІІ. Перевірка диктанту, висновки, слово учителя.

Саме про Пекло ми будемо сьогодні говорити, попередньо відповівши на деякі проблемні питання. Пригадавши розташування грішників на колах, скажіть:

Чому гнівливі і ліниві на п’ятому колі, а гріх ненажер і скнар – легший: вони тільки на третьому і четвертому? (очікувана відповідь: провина перших розповсюджується і на інших людей, а не тільки на носія вади)
Чому ґвалтівники на сьомому, а зрадники – нижче?  (будь-який злочин розпочинається із своєрідної зради: людина відмовляється від доброго і гуманного у самій собі).
Чому симпатичний Одісей аж на восьмому колі, де знаходяться шахраї і облудники? (Одісей потрапив у Чистилище, куди живим вхід заборонений. Данте натякає на те, що є кордони, за які немає ходу як окремій людині, так і всьому людству).
Що вам здалося незрозумілим і дивним у поемі? Складіть власне проблемне питання.

ІV. Дослідницька робота у групах.

Розбиваємося на три групи: літературознавців, істориків і філософів.

Історики доведіть, що автор добре знає середньовічну культуру і поезію (доля Бертрана де Борна, зображені сучасники Данте із політичних партій гвельфів і гіббелінів, продемонстровано негативне ставлення до пророка Мухамеда, історія Уголіно і Руджері, яка є частиною Пізанських хронік).

 Літературознавці отримують завдання з компаративного  аналізу двох творів: «Антігони» Софокла і «Божественної комедії» Данте. Головне питання: зв'язок  Антігони та  Франчески з Паоло з так званою «гамлетівською ситуацією».  Як висновок, поясніть слова російського критика В.Г. Белінського: «Трагічний герой правий до певної міри»?

 

Як висновок із дослідження, повторити дві основні ознаки класичної трагедії. (У центрі твору конфлікт, який неможливо вирішити, загибель головного героя).

Філософи отримують завдання на встановлення відповідностей:

 Доброчесні славні язичники

 Ненажери

 Зрадники

 Єретики

 Підлабузники, брехуни

 Гнівливі і ліниві

 Скнари і марнотратники

 Нещирі порадники

 Розставте номери кіл пекла, на яких знаходяться грішники,  намагаючись пояснити логіку поета.

До якого загального висновку нам потрібно дійти шляхом досліджень? (На думку Данте, і Рай, і Пекло, і Чистилище для кожної людини знаходиться на землі, виходячи з того, чим живе душа)

 V. Етап рефлексії.

Усне малювання і зачитування найбільш пам’ятних уривків (робота із підручником:  усі подивилися на малюнок Сандро Ботічеллі, виділили для себе найбільш яскравий фрагмент і прочитали його опис у поемі).
«А я б намалював таке коло і саме так…»
Які почуття залишилися у вас після мандрів по дантівських колах Пекла?

Завдання додому: твір-роздум «У чому велич і ницість дантівського Пекла?»


Теги: данте, Самусь Л.І.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 1594/196


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar