Головна » Всесвітня історія

Уплив уроків історичних реконструкцій на моральне виховання учнів

Навчальний предмет «історія» переживає сьогодні один із найцікавіших етапів у своєму розвитку, бо формується нова концепція історичної освіти в Україні.

Тому одним із найважливіших завдань, що стоїть перед сучасними загальноосвітніми навчальними закладами, особливо перед учителями суспільних дисциплін, є моральне виховання та відродження духовності молодого покоління. Саме в нинішних умовах є дуже важливим становлення нової системи духовно-моральних цінностей, нового світогляду, який би базувався на глибоких культурно-духовних традиціях українського народу.

Сучасне викладання історії як основного предмету в школі не зазнало особливих змін  з XX століття, коли стратегічним завданням було виховання радянської моральності та громадянськості. Це завдання педагоги вирішували, використовуючи навчальні підручники, які містили набір фактів та були наскрізь пронизані комуністичною ідеологією.

Нове інформаційне суспільство всупереч консерватизму, безумовно, повинне вносити зміни в процес навчання. Стереотипи радянської ідеології вчитель історії повинен замінити на сучасні технології навчання, методику креативного мислення та бачення шляхів розвитку людства, українського народу як  окремої світової спільноти у XXI столітті.

Так сучасні інфомаційно-комунікативні технології частково змінюють процес вивчення історії, тому що мультимедійність полегшує учням процес запам`ятовування, дозволяє зробити урок більш цікавим, динамічнішим. Яскравим прикладом нової форми роботи стали уроки історичної реконструкції, які дають можливість учням «зануритись» в умови будь-якої історичної епохи, створити ілюзію присутності, хвилюванням за долю історичних особистостей. Такі уроки сприяють становленню об`ємних і  яскравих уявлень про минуле нашого народу.

Уроки історичної реконструкції дають можливість вчителю зосередитися на індивідуальному підході та творчій роботі учнів, «розворушити» і «підтягти» слабших і пасивних. Учитель має можливість  вплинути на морально-етичне виховання учнів засобами історичного прикладу, порівняння, синтезу ідей.

Проведення «шкільної реформи» XXI століття поставило вчителя на шлях самостійного пошуку та вибору напрямків власної педагогічної майстерності. Цей вибір зумовлений часом. Нова епоха  вимагає від вчителя історії нових форм роботи, а головне – якості історичної освіти.

Тема: Середньовічне європейське суспільство

Мета: ознайомити учнів зі складом європейського суспільства та умовами життя; навчити учнів аналізувати та порівнювати суспільне життя різних епох і народів; виховувати в учнів працелюбність та стимулювати творчу активність.

Тип уроку: комбінований

Форма уроку: історична реконструкція (рольова гра)

Обладнання: підручник, карта Європи, додатковий матеріал, костюми.

Хід уроку.

Організаційна частина уроку. Привітання, підготовка класу до прийняття гостей з « минулого».

Вступне слово вчителя:

Середньовічна Європа постала на руїнах Римської імперії не відразу,а впродовж кількох століть. На початку нашої ери близько чотирьох століть відбувається Велике переселення народів. Після чого народи Європи знайшли своє постійне місце проживання. Європейські народи в суспільному розвитку дещо перейняли від сусідів, дещо залишили своє від варварських часів.

Сьогодні ми протягом уроку спробуємо відтворити основні елементи життя європейських народів середньовіччя.

Отже, до нас їдуть гості

* селяни: ( 3 учні – вільний селянин, кріпак, напівзалежний)

Ми годувальники суспільства, ми виробляємо продукти харчування, виконуємо усю роботу, щоб вони сказилися,ці феодали. Велику частину продуктів ми зі свого господарства віддавали їм. Обробляли поля своїми знаряддями праці, дехто віддавав останню копійку.
Слухайте мене, що я зараз вам скажу. Ці кляті феодали так знущалися, що без їх дозволу ми не мали права передати своє майно дітям у спадок. Нашим донькам не дозволяли виходити заміж. Та щоб більш здерти з нас податків вони вимагали, щоб ми користувалися їхніми млинами, пекарнями, чи виноградними пресами. А що було робити, ми ж були кріпаками.
Та що ви кажете, я таке не пам’ятаю, тому що я селянин другої епохи. Десь з 14 століття феодали почали нас відпускати за викуп великий. Були такі, що тікали у великі міста, шукаючи кращого життя, інші залишалися та продовжували важку працю на землі, але для захисту від феодалів ми створювали громади. Це надавало нам можливості вільно користуватися лісом, полем, водоймищами та гуртом організовувати своє дозвілля.

Учитель. Нехай ці селяни залишаються з нами, послухають, як не солодко було мешканцям середньовічних міст, які масово стали з`являтися у Європі. Отже, до нас в гості прийшли інтелектуали.

Учень. А хто це?

Це ми – люди розумової праці – вчені, викладачі, митці.

Ми хотіли полегшити важку працю селян, ремісників. Ми шукали та знаходили нові технології. Ми навчили людей використовувати метал, водяне колесо, обробляти конопляне волокно, шкіри. Використання вітряного млина стало масовим. Серед нас були такі майстри, що виготовили німецькому імператору Фрідріху Барбаросу протез руки з рухомими пальцами.

Молодці ці інтелектуали, але що ж вони зробили б без нас – ремісників. Отже, перед вами середньовічні ремісники. (майстер, підмайстер).

Ми основна маса населення в містах. Щоб не заважати товаришам та щоб захистити себе від конкурентів, ми створили цехи – це наші професійні організації. Серед нас є великі майстри – знавці своєї справи. Все, що ми виробляли, йшло на продаж. Працювали згідно цеховому статуту.

Але були такі, як я ‑ підмайстри. Щоб стати майстром мені, було потрібно виготовити шедевр – щось таке чого ще не було.

Ох! ох! ох! Ви подивіться на цих майстрів та інтелектуалів! Щоб ви робили без нас, двигунів торгівлі – купців?

Учитель. Яке місто може існувати без купців? Як економіка будь – якої країни може існувати без торгівлі? Дамо слово нашим купцям.

Ми організували внутрішню та транзитну торгівлю. Вести торгівлю не так легко, тому що було безліч митниць. Що феодал, то свої закони, а в кожній країні свої гроші. Що робити? Йшли до міняйл, до лихварів, брали позики з відсотками, потім віддавали. Послугами цих людей ми користувалися, але як їх ненавиділи!

У клас входять дуже поважні, красиво одягнуті люди.

Вчитель. Стоп, стоп. Стояти! Ви хто і чому без запрошення?

А нам запрошення не потрібне. Ми – бюргери! Ми верхівка міста. Хоча нас обирали, але керуємо містом, як нас це влаштовує. Маємо великі будинки, хочемо жити в комфорті та розкоші. У міцні зв’язки з іноземними купцями. Вони привозять з інших країн те, що ми хочемо. Знаємо що діялося у світі в різні часи. Найбільше нам подобається добре організоване дозвілля – ходимо на рицарські турніри, влаштовуємо бенкети та спортивні змагання.

Нарешті! Дочекалися! Нас запрошують на турнір.

Учитель. Великим святом для всіх прошарків населення середньовіччя були рицарські турніри, які іноді закінчувалися кровопролиттям. Наші рицарі сьогодні влаштують турнір без кровопролиття, але весело.

Для нас, рицарів, головне ‑ війна. Там, де війна, де можна проявити свої здібності у військовій справі, там і ми.
Ми не вміємо писати, читати, зате вміємо добре стріляти. Поки немає війни, влаштуємо вам турнір.
Я ‑ рицар славного роду Назамар. Маю облаштунки з різнокольорових частин, як мій прапор. Це коштувало мені 20 корів. Можу вибити будь – кого з сідла, та все його майно заберати собі. Такі правила двобою.

1.2.3. (Разом) А давайте все проп`ємо, розтринькаємо! Ні, давайте віддамо монастирю, а самі підемо в монахи. Ні, краще – турнир! Хто переможе, той забирає все. (мал.6)

(Голоса) Слава Богу! Причащається…

Учитель. Хто причащається? Що це?

Це ми – найпочесніші люди в середньовічної Європи. Наш обов’язок – богослужіння та церковні таїнства.

Я - абат Ліліньо, засновник та найстарший над монахами. Маємо богато землі та селян, які на нас працюють. Живемо як у Бога «за пазухою».

Я - чорний монах Гело. Ми живемо в монастирі. Щоб потрапити до нас, треба пройти випробування фізичною працею і послухом. Після посвяти ми назавжди залишаємося в монастирі. Нам це подобається, тому що у мирському світі багато гріхів.

Я – з білого духовенства Кишоря. Ми допомагаємо мирянам у богослужінні. Свої ряди поповнюємо молодшими синами феодалів та селян. Вимогаємо, щоб всі нас слухалися, виконували нашу волю та волю Господа Бога.

Вчитель. У середньовічній сім’ї батько як голова давав настанови своїм синам:

[*]     Чоловіки повинні бути головою, тому, що треба захищати свою сім’ю, для цього треба фізична сила та знання військової справи.

[*]     Поважайте жінок, але не забувайте, що всі біди людства розпочалися від великої праматері Єви.

[*]     Перш ніж одружитися, вам треба добре подумати, чи готові ви до створення сім’ї.

[*]     Їсти треба регулярно, бо нерівномірне та неякісне харчування може підірвати здоров`я.

Король! До нас їде король! Віват!!! (в клас забігає королівський шут)

Король:

Я великий король – Вобіат І. Вітаю вас, діти мої!

Усі, хто в цьому залі, мої піддані. Я, ваш  король, Вобіат І, хочу повідомити, що віднині вся влада в королівстві в моїх руках. Оголошую себе імператором! Ви, мої васали, будете служити королю, працювати на короля, воювати за короля, платити податки королю. Кращі мої васали отримують землю, замки, посади за вірність та самі стануть сеньйорами.Я – король Вобіат І, я ваш великий суддя. Судити буду за допомогою «Божого суду». Я наведу мир і злагоду в нашому суспільстві.

Я все сказав. Всі до роботи.

Учитель. Спасибі, великий король! Отже, всі до роботи.

Учні записують в зошити домашнє завдання ‑ конкурс:

Підготувати макет середньовічного замку( група хлопців).
Рицарські обладунки (всі бажаючи).
Малюнки чоловічого або жіночого одягу середньовіччя для сучасності.

Учитель: Сьогодні на уроці ми мандрували по середньовічній Європі. Побачили та почули, що і як відбувалося між різними прошарками населення.

Ми дізналися, хто з них будував майбутню Європу, а хто гальмував.

Нам треба ще багато часу, щоб дізнатися про середньовіччя, але, якщо будете читати історичну літературу, це Вам під силу. Вперед!

Оголошуються оцінки учасникам вистави.


Теги: середньовічне місто, Таібов Р.К.
Навчальний предмет: Всесвітня історія
Переглядів/завантажень: 90/16


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar