Головна » Всесвітня історія

Виникнення середньовічних міст. Боротьба міст за самоврядування

Цілі уроку:

   Навчальна:     з’ясувати причини виникнення середньовічних міст, місця  виникнення. Разом  з учнями розглянути питання про зовнішній вигляд міста, про заняття населення, про боротьбу міст за самоврядування.                  

   Виховна:        показати, що праця людей є джерелом їхнього  добробуту. Але в середні віки феодали користувалися результатами праці селян та ремісників.

Розвиваюча:      вчити учнів працювати у групі, самостійно  здобувати знання з різних джерел, логічно   мислити, робити правильні висновки, складати схему, працювати з картами, картиною, історичними письмовими джерелами.

Тип уроку:         урок засвоєння нових знань. Урок проведений за особистісно-зорієнтованою технологією, з використанням інтерактивного методу «Спільний проект» та випереджаючого завдання.

Обладнання:   карта Європи УІІІ-ІХ ст. та карта Європи ХІ- ХІІ ст., атласи, схема «Причини виникнення  середньовічних міст», картина «Середньовічне місто», повідомлення учня

ІІІ Вивчення нов.

мат-лу.

Заспокоїти учнів.

І етап.

Інтрига.

     Діти, сьогодні люди живуть у містах і селах. Все більше мешканців сіл їдуть жити у місто. Це зумовлено умовами нашого життя.

А давайте згадаємо, коли виникли перші міста.

А тепер давайте поглянемо на карту «Європа в УІІІ-ІХ ст.» і порівняємо з картою «Європа в ХІ-ХІІ ст..»  Що можна сказати про кількість міст на цих картах?

А як ви гадаєте, що стало з містами на території Західної Римської імперії?
Чим же пояснити стрімке зростання міст в Європі починаючи з ХІ століття?

В цьму ми і спробуємо розібратися на сьогодняшньому уроці.

ІІ етап.

Визначення мети.

   Сьогодні ми будемо говорити про причини виникнення середньовічних міст, про те, де вони виникали і чому, хто були перші мешканці середньовічних міст, як міста виглядали, як жили там люди? Чому середньовічним містам доводилося боротися за самоврядування?

Актуальність та мотивація.

Діти, як ви гадаєте, чому для нас важливо сьогодні дати відповіді на всі ці запитання?

 ІІІ етап.

Обговорення плану уроку.

Вчитель пропонує наступні види роботи.

                     План.

1.Виникнення середньовічних міст (пропоную групову роботу із складанням схеми «Причини виникнення середньовічних міст)

2.Населення міста. Як виглядали середньовічні міста. (пропоную повідомлення учня, роботу по картині)

3.Боротьба міст за самоврядування (домашнє опрацювання)

ІУ етап.

1.Проблемне завдання: З’ясувати причини виникнення середньовічних міст, де саме вони виникали?

Вчитель об’єднує клас в 4 групи, кожна група отримує своє завдання.

Завдання І групи:

   1.Назвіть успіхи в розвитку сільського господарства в Західній Європі в Х-ХІ ст..

   2.Чому стало можливим відокремлення ремесла від с/г? Як ви розумієте «відокремлення ремесла від сільського господарства.»

3.Відомо, що в Х-ХІ ст.. в Західній Європі збільшився видобуток залізної руди. З’явили-ся нові складні знаряддя праці із заліза, наприклад: важкий колесний плуг. Чи пов’язано це з успіхами в розвитку с/г? Поясніть.

      Пар. 5, пункт 1, абзац 1.

Завдання ІІ групи:

Відомо, що в Х-ХІ ст. виникають нові

складні знаряддя праці, наприклад: важкий колесний плуг. На вашу думку, скільки часу необхідно для того, для його виготовлення?

 Чи був цей час у селян, які займалися с/г? Чи кожен селянин мав необхідні вміння для того, щоб виготовляти такі складні знаряддя праці?

Дати визначення поняттю «натуральне господарство»
В чому полягала необхідність відокремлення ремесла від с/г?

4.Якими видами ремесла займалися сільські «умільці»?

5. Як на вашу думку, пов’язані розвиток

ткацтва, виготовлення шерстяних тканин з успіхами в розвитку скотарства? 

Тисячі років тому.

Міста існували в Стародавньому Єгипті, в Месопотамії, в Греції, в Римській імперії.

В УІІІ-ІХ ст. міст мало, а в ХІ-ХІІ ст.

міст багато.

Зруйновані варварами.

Бо це цікаво; для того, щоб знати, що відбувалося у минулому; щоб добре написати письмову роботу по темі.

   Група працює

Завдання ІІІ групи:

      1.Чому сільські «умільці» залишали феодальні помістя?  Де виникали їхні поселення? Чому саме там? Хто були перші мешканці середньовічних міст?

      2. Знайдіть на карті міста Венеція, Генуя, Флоренція. Поясніть їхнє походження.

      3. Поясніть походження міст Париж, Лондон. Знайдіть їх на

карті.

                       Пар. 5, пункт1, абзац 3.

Завдання ІУ групи:

      1.Знайдіть на карті міста Марсель, Кьольн. Вони виникли на руїнах римських фортець. Чому, на вашу думку, ремісники селилися саме там?

      2. Міста, що виникли біля замків феодалів мають закінчення «бург». Знайдіть їх на карті. Чому там селилися ремісники?

      3.Міста, що виникли біля річних переправ та бродів мають закінчення «фурт», «форд». Знайдіть їх на карті. Чому там селилися ремісники?

                     Пар.5. пункт 1, абзац 3,4.

( На виконання роботи командам відводиться 5 хв.)

Після виступу І і ІІ гр.. учні разом з вчителем складають наступну схему:  

Вчитель:   Речі, зроблені ремісниками були більш якісними, краси

                   вими, ніж ті, що робили селяни.

Після виступу ІІІ гр. вчитель доповнює: 

                   Більшу  частину ремісничих виробів ремісники віддава-

                   ли у вигляді оброку феодалу. Тому вони залишали фео-

                    дальні помістя, селилися в інших містах, виготовляли   

                    речі на замовлення та продаж.

Після виступу ІУ гр. вчитель доповнює:

    Ремісники, захищаючись від грабіжників та лицарів на-

вколо  свого поселення будували укріплення: ров, вал, частокол, пізніше, ці укріплення замінили кам’яні стіни, вежі, під’ємний міст, ворота.

     Підводимо підсумки по першому питанню.                     

2. Проблемне завдання:  З’ясувати хто були перші мешканці міст,

                                             чим відрізнялися заняття мешканців міст і  

                                             феод. помість, як виглядали середньовічні 

                                             міста?

Кількість населення середньов. міст була незначною. Великими вважалися міста, де мешкало 20-30 тис. осіб.

Середніми – 3-5 тис.

Малими – 1-2 тис.

 Були й міста –велетні  - 80-100 тис. осіб, це Париж, Мілан, Венеція, Флоренція.

У Лондоні, Йорку – 10 тис. мешканців.

Заняття населення:  головні – ремесло та торгівля. Але довгий час мешканці міст продовжували займатися сільським господарством (мали свої сади, городи, тримали худобу. Гуси, кури, свині гуляли по вулицям міста.)

Повідомлення учня: «Склад населення середньовічного міста.»

Робота по картині «Середньовічне місто.»

    В центрі міста- ринкова площа. На ній майстерні ремісників, торгові ряди. Сюди люди приходили не тільки для того, щоб щось купити або продати, а й для того, щоб почути укази короля, розпорядження міської влади, тут проводилися святкування.

  Поряд із ринковою площею знаходилися кафедральний собор (головний храм міста) та ратуша (будівля, де засідала міська рада – магістрат)

В місті знаходилися будинки найзаможніших громадян.

     Через обмаль міської території вулиці були вузькі. Їхня ширина сягала довжини списа. Будинки були в 2-3 поверха. Основні будівельні матеріали – камінь, дерево, солома. В містах часто траплялися пожежі.

   Міські вулиці населяли переважно ремісники певної спеціальності, це засвідчували назви вулиць. Були вулиці гончарів, ткачів, чоботарів. ковалів, зброярів і т.д. Вхід до ремісничої майстерні прикрашала емблема: калач, чобіт, меч, ключ, тощо.  Вікна виходили на вулицю. Удень вони відкривалися і їхня нижня частина ставала прилавком.

   На вулицях стояв сморід. Помиї та сміття виливали просто на вулицю.

    Скупченість населення, відсутність гігієни перетворили міста на розплідник збудників хвороб та епідемій. Від них деколи вмирали 1/3 або ½ частина населення.

    Середньов. міста погано забезпечені водою. Перші водогони з’явилися близько ХІІ- ХІІІ ст. в Італії.

Невід’ємною частиною життя середньов. Міста були корчми та ши.ки. Тут розважалися городяни.

    Учні відповідають на пробл. Завдання.

    У етап.

 Діти, про що сьогодні на уроці ви дізналися?

 Який вид роботи вам найбільше сподобався?

Виставлення оцінок.

Д./з.  пар. 5 (1, 2, 3,), творча робота  «Життя в середньовічному місті», або повідомлення «Виникнення міста».  


Теги: середньовічне місто, Задорожня Л.Є.
Навчальний предмет: Всесвітня історія
Переглядів/завантажень: 1037/183


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar