Головна » Всесвітня історія

Природні умови Месопотамії. Найдавніші держави Дворіччя

Цілі уроку:

         Навчальна:   разом з учнями з’ясувати, якими були природні умови Месопотамії, яким заняттям населення  вони сприяли. З’ясувати, які держави виникли на цій території в давнину, якою була релігія  мешканців Дворіччя.

            Виховна:       показати дітям, що в давнину завдяки наполегливій праці мешканців Месопотамії, не зважаючи на не дуже сприятливі умови,  ця територія перетворилася на квітучий сад, землероби збирали тут по 2 врожаї на рік.                   

           Розвиваюча:    вчити учнів порівнювати природні умови різних країн, аналізувати археологічні знахідки,  працювати у парах, самостійно працювати з  підручником та документами.               

 Тип уроку:      засвоєння нових знань.

                     Урок проведений за особистісно-зорієнтованою техно-

                      логією з використанням інтерактивних методів: робота  

                      в парах, метод «ланцюжка», рольова гра.

 Обладнання: карта Месопотамії в давнину, книга Сетона Ллойда

                      «Археологія Месопотамії», порівняльна таблиця при-

                      родних умов Месопотамії та Єгипту, ілюстрації з зо- 

                      браженням богів Шумеру, та  рабовласника, раба, се-

                     лянина.

1.Орг. момент                      Заспокоїти  учнів.

    (1-2 хв.)

                                      І етап                                                                    

2. Підготовка                        Діти, сьогодні ми починаємо знайомство з   

   учнів до сприйняття       історією давніх держав, що виникли тисячі років                                                                                           

   нов. матеріалу.                 тому на території Месопотамії.                                  

                                                На цю тему у нас відведено 5 уроків.

                                              Інтрига.    

                                                І зараз для того, щоб з’ясувати де заходилась

                                                Месопотамія,  пропоную вам здійснити подорож  

                                                по карті від Мемфіса до Месопотамії.

(Вчитель просуває указку і зупиняється на стику Африки та Азії. Тут проходить кордон між материками. )

Діти, назвіть ці материки.
Ітак, ми у Передній Азії. Через які країни проходив наш шлях?
До якої ріки ми дісталися? Поряд з нею знаходиться ріка Тигр.

Ріки Євфрат та Тигр беруть свій початок з  Кавказьких гір і впадають у Перську затоку.  Цю територію, що знаходилась між ріками Тигр та Євфрат греки у давнину називали Месопотамія, що означає Межиріччя або Дворіччя.

ІІ етап.

     Визначення мети.

Діти, вивчаючи історію Месопотамії, ви дізнаєтесь які давні країни існували на цій території в давнину, як жили тут люди, чим вони займалися, в яких богів вірили, з ким воювали.

Актуальність та мотивація.

 А як ви гадаєте, чому для нас важливо дізнатися про минуле Месопотамії??

                     ( учні дають відповіді на запитання.)

ІІІ етап.    

                      Обговорення плану уроку. Вчитель пропонує наступні види  

                       роботи на уроці. Учні обирають види роботи.  

                                                   План.

1. Природні умови Месопотамії.  (Самостійно, працюючи з підручником, заповнити таблицю або слухаючи  розповідь вчителя заповнити таблицю і виконати   проблемне завдання.)

2. Давні країни, що виникли на території Месопотамії. Заняття їх мешканців.    (Рольова гра, робота в парах,  робота з картою та підручником.)

3. Релігія жителів Дворіччя.  (Робота з картинами та підручником у парах)

ІУ етап.

1. Проблемне завдання:  Порівняти природні умови Месопотамії та  Єгипту.   

                                        Якому заняттю природні умови Месопотамії сприяли?

Учні працюють з підручником або з вчителем і заповнюють таблицю.

Обговорення таблиці методом «ланцюжка».

На вашу думку якому заняттю сприяли ці природні умови?
Які природні умови не сприяли землеробству?
Як люди боролися з несприятливими умовами?

2. Діти, 150 р. тому на території Південної Месопотамії почалися археологічні розкопки.

     Рольова гра

Пропоную учням уявити себе археологами і проаналізувати археологічні знахідки на території Південної Месопотамії про які я буду розповідати.

- Розкажіть, що ви дізналися про життя мешканців Месопотамії.

      Розповідь вчителя

На території Південної Месопотамії було виявлено біля 2 тис. поховань

ІІІ тис. до н. е. Серед  них зустрічалися поховання де були лише кістки людей, знаряддя праці та трохи глиняго посуду. Але зустрічалися й багаті поховання, де знаходили золото та срібло. Ці гробниці в місті Урі досліджував англійський археолог Вуллі. 16 з цих гробниць здивували вчених своїм багатством. Їх назвали царськими.

Гробниці – цегляні споруди, глибоко вкопані в землю. Найбагатшими виявилися гробниці царя Ура Абаргі та цариці Шубад.

До цих гробниці вели довгі коридори. Гробниця царя була пограбована в давнину. Біля входу знаходилися скелети вояків зі зброєю та повозка з впряженими в неї биками, а також скелети музик  з арфами.

В гробниці цариці знайдені золоті та срібні прикраси, зброя, музичні інструменти, золоті та срібні сосуду, сундук з нарядами цариці, а також 59 кістяків людей, похованих разом з царицею. На скелеті цариці – прикраси з золота та срібла, на голові – золота діадема. Посередині великої зали стоїть казан, біля скелетів людей, що сиділи вздовж стін стоять чашки.

    Робота в парах 

Вчитель пропонує попрацювати в парах і зробити висновки стосовно життя мешканців Месопотамії.

Аналіз роблять учні: в ІІІ тис. до н.е. була нерівність, виникли класи, з’явилася держава, люди вірили в життя після смерті. Вони вміли  робити зброю,  посуд, музичні інструменти, прикраси з золота та срібла, займалися скотарством, воювали.

Діти, ми дізналися про те, що крім землеробства ( а на території Дворіччя вирощували просо, ячмінь, пшеницю; врожаї збирали двічі на рік) мешканці займалися скотарством – розводили велику рогату худобу: биків, волів та дрібну: ослів. Займалися різними ремеслами: вміли робити зброю, посуд, прикраси, музичні інструменти.

На території Дворіччя росла фінікова пальма, яку називали деревом життя.

            С. 75 читаємо, як використовували фінікову пальму.

            С. 75 читаємо, як використовували глину.

Саме тут з’явився міф про те, що бог створив людину з глини.

А як ви гадаєте, чому тут з’явився міф про всесвітній потоп?

Шість тисч років тому на території Месопотамії з’явилися перші держави Шумер і Аккад.  Давайте знайдемо їх на карті.

А тепер порахуйте на лінії часу в якому тисячолітті до н. е. з’явилися ці держави.

Мешканці Шумеру мали малий зріст, в них не росли вуса та бороди.

Аккадці, колишні кочовики, що заселили цю територію, були вищими на зріст, мали вуса і бороди.

    З часом на території Месопотамії з’явилися міста-держави шумерів: Ур, Урук, Лагаш, Ніпур, Кіш, Ларса та ін. Знаходимо їх на карті. 

Кожне місто мало свої закони, правителів, військо.

Ну а тепер попрацюємо з поняттями.  

-Згадайте визначення поняттю «держава.»

-Які класи існують в рабовласницькій державі?

-Хто такі рабовласники?

-Хто такі раби?

-Селни?

-Пригадаємо, звідки взялися раби у Єгипті. Як їх там називали?

У Месопотамії також були раби-полонені, а ще – раби-боржники. Рабів тут

називали «не підводячими очей», а царів – «велика людина».

В 2330 році до н. е. з півночі  на Шумер напав цар Саргон. В полон потрапи-

ли всі царі міст–держав. Він приніс їх в жертву своїм богам. Об’днав Шумер і Аккад. Аккадське царство проіснувало ще 200 років.          

Легенду про царя Саргона читамо у підручнику с. 77.

3. Пригадаємо, що таке релігія.

  Стародавні шумери та аккадці обожнювали сили природи. Вони поклоня-

лися численним богам, уявляючи  їх у вигляді людей, або фантастичних тварин.

     Перед вами на картині четверо богів, яких шанували на території Месопотамії.

Знайдіть у підручнику с. 76, які сили природи уособлювали ці боги, чи були подібні боги у єгиптян?

Ану – бог Неба ( в Єгипті є богиня Нут)

Енліль – володар землі й повітря

Еа – бог води, захисник людей (в Єгипті – богиня Хапі – богиня Нілу.)

Іштар (Інана) – богиня кохання

У ет.

      Діти, про що сьогодні на уроці ви дізналися?

      Що найбільше вас зацікавило?

Виставлення оцінок.

Домашнє завдання: опрацювати відповідний параграф за підручником,  

                                     зробити малюнок одного з богів Месопотамії або 

                                     виконати письмово завдання № 5 с.77.


Теги: Месопотамія, Задорожня Л.Є., Дворіччя
Навчальний предмет: Всесвітня історія
Переглядів/завантажень: 1255/159


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar