Головна » Українська мова

Порівняльний зворот

Мета: вчити учнів знаходити в реченнях порівняльні звороти, виділяти їх комами, розвивати вміння використовувати порівняльні звороти в мовленні, виховувати моральні цінності та любов до природи.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

  Обладнання: мультимедійний пристрій, роздатковий матеріал (картки), репродукції картин із зображенням осінньої природи, контрольні картки оцінювання.

 

Перебіг  уроку

 

   І. З’ясування емоційного стану учнів.

 Учитель:  Доброго дня, діти! Дозвольте запитати у вас, з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок? Давайте означимо наш настрій за допомогою дієслова (діти називають дієслова).

       Мені дуже приємно, що у вас гарний настрій і ви налаштовані на робочий лад, тому сподіваюся, що сьогодні ви зумієте заповнити чисту сторінку нашого уроку глибоким змістом.

 

   ІІ. Мотивація діяльності учнів.

       Діти, сьогодні останній день осені – тридцяте листопада. Запишіть собі в зошити число, класна робота.

       Залишає нас чарівниця – осінь. Ронять останній лист дерева, кущі в лісах, парках і садах, наповнюючи їх тихою мелодією замріяного вальсу (учитель показує репродукції картин із зображенням осінньої природи). Притихла природа в тривожному чеканні, бо це закінчується листопад, місяць, який єднає осінь і зиму. Недаремно в народі про нього кажуть: «Листопад – онук вересня, син жовтню, а зимі – рідний брат.» Ось такий листопад. Та попри все цей місяць залишив нам приємні спогади про теплі осінні дні.

        Згадати красу осені, відчути її чарівність і передати все це словами нам допоможуть порівняльні звороти, які і є предметом нашого вивчення на уроці.

 

   ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.

       Отже, запишемо тему уроку: «Порівняльний зворот». А соціокультурна тема нашого уроку, як ви вже, мабуть, здогадалися:«Краса осені».

       Сьогодні на уроці ми засвоїмо відомості про порівняльний зворот, навчимося виділяти його комами на письмі, використовувати у мовленні, а також поговоримо про позитивні риси людського характеру та помилуємося красою рідної природи.

        Пропоную вам поміркувати над проблемним питанням: «Для чого у мовленні ми використовуємо порівняльні звороти?». Відповідь на нього ви дасте в кінці уроку.

 

IV. Актуалізація опорних знань учнів.

        Запитання до учнів:

         - Діти, всі ви, мабуть, чули вислів: «Усе пізнається через порівняння». Як ви його розумієте?

         - Для чого ми порівнюємо предмети, явища?

         - Згадайте з уроків української літератури, що таке «порівняння».

         - Чи будь-які предмети і явища можна порівнювати?

 

V. Вивчення нового матеріалу.

Опрацювання теоретичного матеріалу.

 

Учитель.  Найчастіше порівняння виражене порівняльним зворотом. Що ж таке порівняльний зворот?

       (Учитель демонструє слайди за допомогою мультимедійного пристрою, пояснює, учні записують у зошити приклади до кожного правила).

 

      Слайд 1. Порівняльний зворот образно характеризує дію чи якусь ознаку предмета,вказуючи на їхню подібність до чогось більш знайомого чи загальновідомого.

                        Наприклад: Люблю я осінь, наче казку.

 

      Слайд 2. Порівняльний зворот починається сполучниками як, мов, наче, неначе, мовби, мовбито, немовбито.

                        Наприклад: Осіннє листя, мов золото, мерехтить на сонці.

 

      Слайд 3. Порівняльний зворот виділяється на письмі комами.

                        Наприклад: По осінньому небу пливуть хмаринки, немов перлинки.

 

Слайд 4.           Порівняльний зворот

 

     Слайд 5. Кома не ставиться:

                       1. Якщо порівняльний зворот входить до складу присудка :

Земля неначе готується до зимового сну.

          2. Перед сталими порівняльними зворотами (якщо порівняльний зворот

                            виражений фразеологізмом):

                            Холодний осінній дощ лив наче з відра.

 

VI. Закріплення нового матеріалу.

         1. Учитель. А тепер спробуємо закріпити новий матеріал і почнемо цю роботу з усної розминки. Пропоную вам, користуючись довідкою, дібрати порівняльні звороти до прикметників, що виражають певні риси людського характеру.

         (На екрані вчитель демонструє прикметники та довідку).

Прикметники: мудрий, гордий, вірний, хитрий, злий, боязкий, упертий, здоровий, повільний, працьовитий.

Довідка: як лебідь, як лисиця, як сова, як орел, як віслюк, як собака, як бик, як заєць, як бджілка, як черепаха.

         - Назвіть, які з поданих рис людського характеру є позитивними?

         - Подумайте, чи властиві вони вам?

 

        2. Робота з підручником.

Учитель. А зараз, діти, попрацюємо з підручником. Виконаємо вправу 177, запишемо речення, прочитаємо їх, правильно інтонуючи, та визначимо в них порівняльні звороти.

 

         3. Робота в групах.

Учитель. Молодці, діти, ви успішно виконали два завдання, але наша робота продовжується.

              Пропоную вам попрацювати в групах. Ви вже розподілилися на три групи, в кожній обрали лідера, який буде організовувати, слідкувати за роботою групи й оцінить роботу кожного учня (для цього у вас є контрольні картки).

 

              Завдання для І групи.

             Лінгвістичний експеримент.

             - Замість виділених слів у словосполученнях вставити фразеологізми з довідки. Скласти і записати речення. Довести, чи потрібна кома перед сполучником як.

             Глянув неприязно; рости надзвичайно швидко; підлога дуже чиста; повзти повільно; надувся дуже; працювати самовіддано; знати досконало.

Довідка: як вилизана; як п’ятака дав; як свої п'ять пальців; як проклятий; як слимак; як з води; як сич.

 

              Завдання для ІІ групи.

              Творча робота.

Складіть і запишіть речення з порівняльними зворотами: мов калина, як сад, наче казка, як сталь, мов квіти.

 

               Завдання для ІІІ групи.

               Пунктуаційний практикум.

Розставити потрібні розділові знаки; вказати на слова, яких стосуються порівняльні звороти; визначити їх синтаксичну роль.

               Замріяна верба дивилася у воду, наче в дзеркало.

               Дівчина була гарна, мов калина навесні.

               Наше життя, як струмок, тече в майбутнє.

               Ліс осінньої пори був наче кований.

               Дрібні, як мак, краплинки дощу вкрили землю.

VII. Підсумковий етап.

Учитель. Отже, сьогодні на уроці ми вчили тему «Порівняльний зворот», а тепер давайте підсумуємо вивчене. Використовуючи метод «мікрофону», обміняймося думками:

               - Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?

               - А тепер дамо відповідь на наше проблемне питання: «Для чого у мовленні ми використовуємо порівняльні звороти?»

                - Які дії ви виконували, працюючи над завданнями?

                - Словесно передайте свої враження від уроку?

                - Чи сподобалася вам соціокультурна тема уроку? Чим саме?

Учитель: Діти, любіть природу, бережіть її, пізнавайте, насолоджуйтеся її красою, і нехай вона надихає вас на творчість і спонукає лише до хороших вчинків.

VIII. Коментування домашнього завдання.

               Домашнє завдання (на вибір):

               1. Скласти привітання другу із зимовими святами, використовуючи порівняльні звороти.

               2. Виписати із підручника географії чи біології 4 речення із порівняльними зворотами.

 


Теги: Григоренко С.О., зворот
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 719/33


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar