Головна » Українська мова |
Мета: вчити учнів знаходити в реченнях порівняльні звороти, виділяти їх комами, розвивати вміння використовувати порівняльні звороти в мовленні, виховувати моральні цінності та любов до природи. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Обладнання: мультимедійний пристрій, роздатковий матеріал (картки), репродукції картин із зображенням осінньої природи, контрольні картки оцінювання.
Перебіг уроку
І. З’ясування емоційного стану учнів. Учитель: Доброго дня, діти! Дозвольте запитати у вас, з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок? Давайте означимо наш настрій за допомогою дієслова (діти називають дієслова). Мені дуже приємно, що у вас гарний настрій і ви налаштовані на робочий лад, тому сподіваюся, що сьогодні ви зумієте заповнити чисту сторінку нашого уроку глибоким змістом.
ІІ. Мотивація діяльності учнів. Діти, сьогодні останній день осені – тридцяте листопада. Запишіть собі в зошити число, класна робота. Залишає нас чарівниця – осінь. Ронять останній лист дерева, кущі в лісах, парках і садах, наповнюючи їх тихою мелодією замріяного вальсу (учитель показує репродукції картин із зображенням осінньої природи). Притихла природа в тривожному чеканні, бо це закінчується листопад, місяць, який єднає осінь і зиму. Недаремно в народі про нього кажуть: «Листопад – онук вересня, син жовтню, а зимі – рідний брат.» Ось такий листопад. Та попри все цей місяць залишив нам приємні спогади про теплі осінні дні. Згадати красу осені, відчути її чарівність і передати все це словами нам допоможуть порівняльні звороти, які і є предметом нашого вивчення на уроці.
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Отже, запишемо тему уроку: «Порівняльний зворот». А соціокультурна тема нашого уроку, як ви вже, мабуть, здогадалися:«Краса осені». Сьогодні на уроці ми засвоїмо відомості про порівняльний зворот, навчимося виділяти його комами на письмі, використовувати у мовленні, а також поговоримо про позитивні риси людського характеру та помилуємося красою рідної природи. Пропоную вам поміркувати над проблемним питанням: «Для чого у мовленні ми використовуємо порівняльні звороти?». Відповідь на нього ви дасте в кінці уроку.
IV. Актуалізація опорних знань учнів. Запитання до учнів: - Діти, всі ви, мабуть, чули вислів: «Усе пізнається через порівняння». Як ви його розумієте? - Для чого ми порівнюємо предмети, явища? - Згадайте з уроків української літератури, що таке «порівняння». - Чи будь-які предмети і явища можна порівнювати?
V. Вивчення нового матеріалу. Опрацювання теоретичного матеріалу.
Учитель. Найчастіше порівняння виражене порівняльним зворотом. Що ж таке порівняльний зворот? (Учитель демонструє слайди за допомогою мультимедійного пристрою, пояснює, учні записують у зошити приклади до кожного правила).
Слайд 1. Порівняльний зворот образно характеризує дію чи якусь ознаку предмета,вказуючи на їхню подібність до чогось більш знайомого чи загальновідомого. Наприклад: Люблю я осінь, наче казку.
Слайд 2. Порівняльний зворот починається сполучниками як, мов, наче, неначе, мовби, мовбито, немовбито. Наприклад: Осіннє листя, мов золото, мерехтить на сонці.
Слайд 3. Порівняльний зворот виділяється на письмі комами. Наприклад: По осінньому небу пливуть хмаринки, немов перлинки.
Слайд 4. Порівняльний зворот
Слайд 5. Кома не ставиться: 1. Якщо порівняльний зворот входить до складу присудка : Земля неначе готується до зимового сну. 2. Перед сталими порівняльними зворотами (якщо порівняльний зворот виражений фразеологізмом): Холодний осінній дощ лив наче з відра.
VI. Закріплення нового матеріалу. 1. Учитель. А тепер спробуємо закріпити новий матеріал і почнемо цю роботу з усної розминки. Пропоную вам, користуючись довідкою, дібрати порівняльні звороти до прикметників, що виражають певні риси людського характеру. (На екрані вчитель демонструє прикметники та довідку). Прикметники: мудрий, гордий, вірний, хитрий, злий, боязкий, упертий, здоровий, повільний, працьовитий. Довідка: як лебідь, як лисиця, як сова, як орел, як віслюк, як собака, як бик, як заєць, як бджілка, як черепаха. - Назвіть, які з поданих рис людського характеру є позитивними? - Подумайте, чи властиві вони вам?
2. Робота з підручником. Учитель. А зараз, діти, попрацюємо з підручником. Виконаємо вправу 177, запишемо речення, прочитаємо їх, правильно інтонуючи, та визначимо в них порівняльні звороти.
3. Робота в групах. Учитель. Молодці, діти, ви успішно виконали два завдання, але наша робота продовжується. Пропоную вам попрацювати в групах. Ви вже розподілилися на три групи, в кожній обрали лідера, який буде організовувати, слідкувати за роботою групи й оцінить роботу кожного учня (для цього у вас є контрольні картки).
Завдання для І групи. Лінгвістичний експеримент. - Замість виділених слів у словосполученнях вставити фразеологізми з довідки. Скласти і записати речення. Довести, чи потрібна кома перед сполучником як. Глянув неприязно; рости надзвичайно швидко; підлога дуже чиста; повзти повільно; надувся дуже; працювати самовіддано; знати досконало. Довідка: як вилизана; як п’ятака дав; як свої п'ять пальців; як проклятий; як слимак; як з води; як сич.
Завдання для ІІ групи. Творча робота. Складіть і запишіть речення з порівняльними зворотами: мов калина, як сад, наче казка, як сталь, мов квіти.
Завдання для ІІІ групи. Пунктуаційний практикум. Розставити потрібні розділові знаки; вказати на слова, яких стосуються порівняльні звороти; визначити їх синтаксичну роль. Замріяна верба дивилася у воду, наче в дзеркало. Дівчина була гарна, мов калина навесні. Наше життя, як струмок, тече в майбутнє. Ліс осінньої пори був наче кований. Дрібні, як мак, краплинки дощу вкрили землю. VII. Підсумковий етап. Учитель. Отже, сьогодні на уроці ми вчили тему «Порівняльний зворот», а тепер давайте підсумуємо вивчене. Використовуючи метод «мікрофону», обміняймося думками: - Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці? - А тепер дамо відповідь на наше проблемне питання: «Для чого у мовленні ми використовуємо порівняльні звороти?» - Які дії ви виконували, працюючи над завданнями? - Словесно передайте свої враження від уроку? - Чи сподобалася вам соціокультурна тема уроку? Чим саме? Учитель: Діти, любіть природу, бережіть її, пізнавайте, насолоджуйтеся її красою, і нехай вона надихає вас на творчість і спонукає лише до хороших вчинків. VIII. Коментування домашнього завдання. Домашнє завдання (на вибір): 1. Скласти привітання другу із зимовими святами, використовуючи порівняльні звороти. 2. Виписати із підручника географії чи біології 4 речення із порівняльними зворотами.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |