Головна » Українська мова

Дієприкметниковий зворот. Відокремлення комами дієприкметникових зворотів

 Мета: дати учням поняття про дієприкметниковий зворот, навчити визначати, у якому випадку дієприкметник залежить від іменника, а в якому підпорядковує собі інші слова; сформувати вміння виділяти дієприкметниковий зворот на письмі; сприяти збагаченню мовлення учнів; виховувати почуття любові до природи, її краси, дбайливого ставлення до всього живого.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

Форма роботи: робота в групах («Мовознавці», «Лінгвісти», «Філологи»).

       Хід уроку

Організаційний момент
Актуалізація опорних знань учнів

Творче реконструювання

Замінити словосполучення з дієсловами на синонімічні з дієприкметниками. Указати стан дієприкметників, виділити в них суфікси.

Зібрали в полі урожай,скосили комбайном пшеницю, яблука дозріли восени.

Ознайомлення учнів з темою, метою, завданнями уроку
Мотивація навчальної діяльності школярів

Спостереження над мовним матеріалом:

У поданих реченнях дієприкметникові звороти виділено іншим шрифтом. Проаналізуйте виділені частини речення й сформулюйте  правило про дієприкметниковий зворот, його синтаксичну роль.

Освітлена місяцем шхуна стояла непорушно на водній поверхні.

Вітрила, зафарбовані сонцем, схожі були на рожеві крила чайок.

Порівняйте подані варіанти речень і зробіть висновок, коли  дієприкметниковий зворот виділяється  комами, а коли не виділяється  ( означуване слово, якого стосується дієприкметниковий зворот, виділене іншим шрифтом ).

Луг, орошений дощем, сяє-миготить огнем. Орошений дощем луг сяє-миготить огнем.
Люблю луг, сонцем опромінений. Люблю сонцем опромінений луг.
Високий берег, оповитий прозорим туманом, мрів у далечині. Оповитий прозорим туманом високий берег мрів у далечині.

Від граматичної основи  до дієприкметникових зворотів спробуйте поставити одне з питань обставини:  чому?, за якої умови?, незважаючи на що?. Зробіть висновок, коли дієприкметниковий зворот виділяється комою перед означуваним словом.

Стривожені світлом, звірятка  заворушилися, збилися в одну купку.

Осяяні сонцем, гори блищать; їм кедри і сосни казки шепотять.

Освітлене вогнями місто лежало в долині.

У поданому реченні знайдіть означуване слово для дієприкметникового звороту, з’ясуйте, якою частиною мови воно виражене. Зробіть висновок, коли дієприкметниковий зворот виділяється комою перед означуваним словом (дієприкметниковий зворот виділено іншим шрифтом).

Усе ще зачудований, я сів у саду під яблунею.

У поданому реченні зверніть увагу на місце знаходження дієприкметникового звороту й означуваного слова. Зробіть висновок, коли дієприкметниковий зворот виділяється комою перед означуваним словом (дієприкметниковий зворот і означуване слово виділені іншим шрифтом).

Наснажена життям, аж весела йтиме гроза.

У поданих реченнях знайдіть підмет і присудок, зробіть висновок, чому тут дієприкметникові звороти не виділяються комами. Зверніть увагу на останнє речення.

Вогке повітря наснажене прозорою парою.

Хата посипана зеленою пахучою травою.

Вулиця вимощена камінням. – Вулиця, вимощена камінням, повилася вгору.

Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

Опрацювання теоретичного матеріалу.

Підручник, с. 79.

 

Практична робота.

           Завдання 1: у поданих реченнях знайдіть дієприкметникові звороти. Прочитайте речення без дієприкметникових зворотів, зробіть висновок про роль дієприкметникових зворотів.

По застиглих від нічної прохолоди горбах переливалися білим морем гірські тумани.

 Одягнений у хвою, шумить дрімучий темний бір.

 Мені ще й досі берег сниться, залитий сонячним огнем.

             Завдання  2:  робота з підручником ( вправа 136, с.80-81 (5, 6,7 речення).

             Завдання 3: речення переробіть так, щоб відокремлені       дієприкметникові звороти стали невідокремленими, а невідокремлені – відокремленими.

Нарівні з вікном тьмяно біліли припорошені пилом розквітлі акації.

 Над головами плавали рожеві хмарки, схожі на медуз.

Аж до самого небосхилу розляглося засипане снігом поле.

             Завдання 4: побудуйте з двох речень одне з дієприкметниковим зворотом, поясніть розділові знаки.

Територія парку займає більше як півгектара. Обсадили її захисною смугою.
При вході в парк вас вітає берізка. Її дбайливо вибілило сонце і розчесав вітер.
Навесні в шпаківнях гніздяться пташки. Шпаківні розвісили школярі.

               Завдання  5: перекладіть речення українською мовою, поясніть розділові знаки при дієприкметникових зворотах.

Между тем перед глазами ехавших расстилалась уже широкая, бесконечная равнина, перехваченная цепью холмов.
Необыкновенное  разнообразие  ягодных  деревьев и других древесных пород, живописно перемешанных, поражало своей красотой.
По зеленым рядам скошенной травы уже ходили налетевшие на леса галки и вороны.

 

     Завдання 6: зробіть синтаксичний розбір речень, визначте синтаксичну роль дієприкметникових зворотів.

І пахне раннім сонцем і медком земля, легким серпанком оповита.
А вирізана з верболозу гілка, як Україна, з нами розмовля.
Ніч, осяяна цвітом яблуні, затуманена, мов роса.

      Завдання 7: складіть 2-3 словосполучення про рідний край, у яких головне слово було б дієприкметником, уведіть ці словосполучення у речення твору-мініатюри «Моя Батьківщина».

Підсумок уроку

Бесіда

Що таке дієприкметниковий зворот?
Коли дієприкметниковий зворот виділяється комами? Коли не відокремлюється?
Яку синтаксичну роль виконує дієприкметниковий зворот у реченні?

Домашнє завдання      

Параграф 16, с. 78-81, вправа 139.

 


Теги: дієприкметник, Волощук О.М., зворот
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 939/30


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar