Головна » Українська мова

М’який знак, апостроф, подвоєні літери. Урок з української мови для 5 класу

Мета: удосконалювати орфографічну і орфоепічну грамотність учнів; розвивати навички аналізу мовного матеріалу, вміння лінгвістично мислити, оперувати мовознавчими термінами; формувати навички само- і взаємоконтролю; засобами дидактичного матеріалу виховувати повагу та шану до народних традицій, любов до рідної природи.

Цілі: після уроку учні зможуть: скласти усну лінгвістичну розповідь про повторювані орфограми; грамотно писати слова з м’яким знаком, апострофом, подвоєними літерами, знатимуть звичаї, обряди, традиції українців.

Методи, прийоми і форми роботи: бесіда. «Мікрофон», робота в парах і малих групах, «Ланцюжок», «Світлофор», конкурс, «Лінгвістичний марафон», інсценізація.

Тип уроку: систематизація та узагальнення вивченого.

Обладнання: аудіо запис музики А. Вівальді «Пори року» («Весна»), ілюстрації птахів, мовний матеріал, картки само оцінювання.

Епіграф: А вже весна,

А вже красна…

На уроці присутня Марійка Допитлива (Пекар К.)

 

Хід уроку

І Мотивація навчальної діяльності учнів.

На попередніх уроках ви опрацьовували дуже важливі теми: «Правила вживання м’якого знака», «Правила вживання апострофа», «Подвоєні літери». Сьогодні треба систематизувати всі знання і з’ясувати насамперед для себе, що ви знаєте, а що до тематичної атестації треба надолужити. Сформулюйте самі завдання на цей урок.

«Мікрофон». Визначення цілей. Треба знати: теоретичний матеріал теми уроку. Треба вміти: застосовувати правила на практиці.

Роботу підсумуємо у формі «Лінгвістичного марафону».

Словникова робота: Марафон – тривале й напружене змагання, конкурс.

Мовознавчий марафон потребуватиме від вас швидкого відтворення знань і вмінь.

Активна участь у конкурсах забезпечить вам високі бали на фініші.

Але перш ніж стартуватиме «Лінгвістичний марафон», хочу нагадати про те, що сьогодні, саме 21 березня, відзначається Всесвітній день поезії. Тому розпочнемо з поетичної хвилинки. Запитання Марійки Допитливої:

- А що значить «Урок – зустріч весни»?

- Чому наталочка сьогодні така гарна, як весна?

Слово Весні (Степанківська Н.)

До вас на урок я прийшла

І тепло вам принесла.

Я всміхаюсь Сонечку:

- Здрастуй, золоте!

Я всміхаюсь квіточці -

Хай вона цвіте!

Я всміхаюсь дощику:

- Лийся, мов з відра!

Друзям усміхаюся,

Зичу всім добра!

ІІ  «Лінгвістичний марафон».

«Я знаю» (робота в парах)

Проведіть взаємоперевірку знань правил вживання м’якого знака.

Результати взаємоперевірки занесіть до карток самооцінювання.

Лінгвістична задача. Доведіть, чому мають різне написання слова: гілці, зозульці, Даринчин, Лізоньчин?
«Ланцюжок». Потрібно одне за одним сказати правила вживання апострофа.
«Світлофор». Запишіть слова у дві колонки.

 

Так’                                                   Ні’

 

верб’я                                              свято

солов’ї                                             зоряне

ластів’ята                                        медвяний

в’ють                                                крякати

подвір’я                                           духмяне

з’явились                                         повітря

Хвилинка відпочинку.

Аудіозапис музики Вівальді «Пори року» («Весна»).

Яке враження справила на вас музика Вівальді?

Рефлексія. Покажіть свій настрій картками (жовтий – гарний настрій)

Конкурс ерудитів.

На змгання викликають подвоєні літери. Обгрунтуйте їх написання.

--віддаль                                          --зілля     

--ранній                                           --рілля

--глибинний                                    --зеленню

--розрісся                                         --ллються

--юннат                                            --бовваніти

--здоровенний                                 --зрання

--незрівнянний                                --священний

7. Бліц-турнір. За 2 хвилини знайдіть у поетичних рядках, написаних на дошці, повторені протягом уроку орфограми, прокоментуйте їх за допомогою правил.

8. Конкурс на найкращу творчу роботу. Прочитайте свій твір-мініатюру на тему «А вже весна…»

«Лінгвістичний марафон» наближається до фінішу.

Марійка Допитлива з нетерпінням чекає презентації домашнього завдання.

Слово групі «Юні артисти» (інсценізація).

«Юні народознавці» розповідають про весняні місяці.

«Фольклористи» підготували прикмети та весняний прогностик.

ІІІ Рефлексія. Підсумки уроку.

Ось і фініш «Лінгвістичного марафону».

Перевірте, чи занесли ви в картки самооцінювання бали за відповідні завдання?

Чи сподобався урок? Чим саме? Чи досягли ви поставлених цілей?

Які завдання були для вас складними?

Чи з’ясували ви для себе, що треба допрацювати?

Чи задоволені результатами своєї роботи?

ІV Домашнє завдання.

Виписати з підручника української літератури, з твору «Соловей», чотири речення з орфограмами «М’який знак», «Апостроф», «Подвоєні літери», підготуватися до тематичної атестації.

 

Додаток до уроку

Коли починали танути сніги й наставала тепла пора, виконувалися обряди зустрічі весни. Мета цих обрядів – прискорити її прихід.

По вулицях і в полі носили зображення сонця,водили хороводи тощо.

Один з обрядів був дитячий. За давнім повір’ям вважалося, що весну з вирію приносять на своїх крилах птахи. Щоб прискорити приліт птахів, діти, співаючи пісень, носили по селу випечених з тіста «жайворонків».

Пісні, що співалися під час весняних обрядів називалися  в е с н я н к а м и.

Це закличні пісні: вони мали «заклинати» весну та добрий урожай.

Веснянки співалися майже завжди під час танців та ігор. («Кривий танець», «Подоляночка», «Мак», «Просо» та ін.). Окремі танцювальні рухи нагадували оранку, сівбу руками, поління, косіння тощо. Слова пісні пояснювали ці рухи: «А ми просо сіяли, сіяли», «Ось так, ось так рвуть мак» та ін.

Українські веснянки дуже близькі за змістом до російських та білоруських весняних пісень.

Ой Весна-Весна, Днем Красна,

Що ж ти, Весно, принесла?

 

Принесла я Вам Літечко,

Ще й Рожевую Квіточку.

Хай вродиться житечко

Ще й Озимая Пшениця

І усякая Пашниця.

 

Ой Весна-Весна, Днем Красна,

Що ж Ти, Весно, принесла?

 

Коробочку з Веретенцями,

А скринечку з Червинцями,

Старим дідам по Кийочку,

Старим бабам по Серпочку,

Малим дітям по Яблучку,

А дівчатам по Віночку,

А хлопчатам по Батожку.


Теги: мякий знак, Ніколаєнко Л.Ф., апостроф
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 947/154


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar