Головна » Українська література

Василь Стус. Біографія поета. „Народе мій, до тебе я ще верну…”

Мета: навчальна – ознайомити одинадцятикласників із життєвим шляхом поета світового рівня,  його творчістю, в’язня ГУЛАГу, розкрити непересічність його таланту, показати зв’язок поета з рідним краєм;

розвивальна - розвивати навички самостійно аналізувати життєвий та творчий шлях поета, визначати провідні ідеї та мотиви його творів, аналізувати їх, удосконалювати навички виразного читання віршів;

виховна – виховувати  почуття патріотизму, національну свідомість, гідність, повагу до людей, формувати активну життєву позицію.

Тип уроку: комбінований

Форма уроку: урок – презентація з елементами бесіди.

Унаочнення: портрет В. Стуса, виставка  його творів, медіа презентація із записом голосу поета, картка – план аналізу поезії, кольорові олівці.

                                                Перебіг уроку

І. Організаційна частина.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.

Слово вчителя. Василь Стус – мужній поет і громадянин, справжній син своєї України. Як ви вже зрозуміли, сьогоднішній урок присвячений Василеві Стусу, його творчості.

 Вольовий, цілеспрямований характер його формувався за несприятливих умов. За яких саме, ми сьогодні і з’ясуємо.

ІІІ. Сприймання, засвоєння та осмислення учнями нової інформації

Перегляд медіа презентації про життєвий та творчий шлях В. Стуса із записом живого голосу поета.

Завдання учням. Скласти хронологічну таблицю за презентацією.

Діти, ви мали унікальну можливість прослухати запис живого голосу Стуса. Вам сподобалось?

Самостійна робота з підручником.

Завдання.  - Додайте до своєї хронологічної таблиці відомості з підручника ( с. 268 – 276)

Бесіда. (Метод «Займи позицію»)

- Діти, як ви розумієте слова Дмитра Стуса:

«Його життя — це приклад людини, яка показала, як можна робити себе, жити, а не виживати, творити і бути собою»

Свою думку обґрунтуйте.

– Чому Радянська влада переслідувала В Стуса?
Назвіть збірки поета.
Що розказав український театр про долю В. Стуса?

Виразне читання та аналіз вірша «Крізь сотні сумнівів я йду до тебе»

Крізь сотні сумнівів я йду до тебе

 

Крізь сотні сумнівів я йду до тебе,
добро і правдо віку. Через сто
зневір. Моя душа, запрагла неба,
в буремнім леті держить путь на стовп
високого вогню, що осіянний
одним твоїм бажанням. Аж туди,
де не лягали ще людські сліди,
з щовба на щовб, аж поза смертні грані
людських дерзань, за чорну порожнечу,
де вже нема ні щастя, ні біди.
І врочить порив: не спиняйся, йди,
То - шлях правдивий. Ти - його предтеча. 

 

Учням дається картка – план аналізу поезії

Тема твору.
Філософічність, психологізм поезії.
Ліричний герой.
Який образ є внутрішнім стрижнем твору?
Розкрити зміст і значення символів.
Мовні засоби.
Провідна думка вірша.
Яке почуття переважає у поезії?

Виразне читання й аналіз поезії  «Як добре те, що смерті не боюсь я …»

«ЯК ДОБРЕ ТЕ, ЩО СМЕРТІ НЕ БОЮСЬ Я»

 

Як добре, що смерті не боюсь я

і не питаю, чи тяжкий мій хрест,

що перед вами, судді, не клонюся

в передчутті недовідомих верст,

що жив, любив і не набрався скверни,

ненависті, прокльону, каяття.

Народе мій, до тебе я ще верну,

як в смерті обернуся до життя

     своїм стражданням і незлим обличчям.

Як син, тобі доземно уклонюсь

і чесно гляну в чесні твої вічі

і в смерті з рідним краєм поріднюсь.

 

Малювання строфи вірша.

А тепер давайте спробуємо намалювати строфу вірша за такою схемою:

Наголошений склад показуємо 2 клітинками в зошиті.
Ненаголошений – 1 клітинка.
Склад з А – червоний колір
Склад з О – жовтий
Склад з Е – зелений
Склад з У – блакитний
Склад з И – чорний
Склад з І – синій

Учні обирають вірш, який найбільше сподобався і малюють у робочому зошиті.

Презентація своїх робіт (за бажанням)

Тож які кольори переважають у поезіях В. Стуса?
Який ми можемо зробити висновок із цього?

ІV. Систематизація та узагальнення вивченого матеріалу

Бесіда.

Що ви дізналися нового про Василя Стуса?
Схарактеризуйте творчий шлях поета.
Якими настроями пройнята поезія В. Стуса?
Як у відомих вам поезіях розкриваються патріотизм, любов поета до України?
Що ви можете сказати про індивідуальний стиль поета?

V. Підсумки уроку. Домашнє завдання.     

 - Сьогодні ви добре попрацювали, молодці! На наступному уроці продовжимо роботу над творчим шляхом митця.

Домашнє завдання:

Знати біографію В. Стуса;
Вивчити вірш «Як добре те, що смерті не боюсь я …»;
Підготувати комп’ютерну презентацію на тему «Вшанування Василя Стуса в сучасній Україні» (за бажанням);
Написати твір – есе на тему «Мої роздуми над поезією В. Стуса» (за бажанням)


Теги: стус, Тарасенко С.М.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 794/238


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar